Kalle med K
Aktiv medlem
[OT] Nya nedskräpningstrenden - elsparkcyklar
Men det är ju den huvudsakliga användningen för eländena. billig t.o.f. krogen. många ful-öl billigare än taxi
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för länken! Jag hittade en hel del andra artiklar om elkickar på svt.se genom den, så nu känner jag att jag har lite bättre koll på denna fordonstyp och vad som gäller, när det kommer till trafikregler etc. Är maxhastigheten normalt sett begränsad till 25 km/h? Jag såg f.ö. en kul annons på Blocket häromdagen.![]()
Olyckorna ökar – överläkaren i Sundsvall vill se alkolås på elsparkcyklar
Olyckorna med elsparkcyklar har ökat i Sverige. Överläkaren Alfred Janson Lantz tycker att cyklarna borde förses med alkolås, då många som kör alkoholpåverkade slutar på akuten. – Jag ser stora problem med elsparkcyklarna, säger han.www.svt.se
Absolut. Jag tror att alkolås skulle lösa problemet. Få av företagen skulle se det som lönsamt om de var tvungna att sätta alkolås.Men det är ju den huvudsakliga användningen för eländena. billig t.o.f. krogen. många ful-öl billigare än taxi
Jag får det till att stopptiden från 20 km/h (5,6 m/s) till 0 blir ca. 1,85 s och sträckan i storleksordningen 5 meter. Kan det stämma? Man får nog se till att ha rejält låg tyngpunkt och luta sig ordentligt bakåt om man ska klara det utan faceplant.SFS
Cykel
3. Ett eldrivet fordon utan tramp eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
4. Ett eldrivet fordon utan tramp-eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a-c och som antingen
a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller
b. är självbalanserande.
Trafikregler
Sverige
1 september 2022 blev det inte längre tillåtet att köra på gångbanor och trottoarer eller att parkera elsparkcykeln på gång- och cykelbanor.[16]
Grundreglerna för elsparkcyklar och cyklar är:[17][18]
Det är inte tillåtet att vara två personer på en elsparkcykel.
Det är inte tillåtet att köra i motsatt riktning på en enkelriktad cykelbana.
Det är inte tillåtet att köra mot rött ljus.
Det är inte tillåtet att köra fortare än en fotgängare på en trottoar.
Det är inte tillåtet att parkera på en gång- eller cykelbana.
Det är inte tillåtet att parkera på en trottoar.
Det är inte tillåtet att köra om du är påverkad av alkohol.
Det är inte tillåtet att köra utan bromsar och ringklocka.
Det är inte tillåtet att köra utan reflexer fram och bak om det är mörkt.
Transportstyrelsen
3 kap. Cykel utan tramp- eller vevanordning
Bromsutrustning 10 § Fordonet ska vara utrustat med ett bromssystem som ska vara konstruerat så att risken för skador eller driftsstörningar är liten. De ingående komponenterna ska vara utformade på ett ur säkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt. Bromssystemet ska vara funktionssäkert under normala driftsförhållanden. (TSFS 2010:144) 11 § Bromssystemet ska kunna ge fordonet en retardation av minst 3 m/s2. För en eldriven rullstol som uppfyller kraven på bromsförmåga enligt standarden SS- EN 12184 (Eldrivna rullstolar och skotrar samt batteriladdare till dessa - Krav och provningsmetoder)1 ska kravet på retardation anses uppfyllt. (TSFS 2010:144)
Frågan är om någon elspark uppfyller dessa bestämmelser , speciellt kravet på bromsförmågan på 3m/s borde åstadkomma ett rejält faceplant
Det är inte tillåtet att köra utan reflexer fram och bak om det är mörkt.
Lyse behövs som på cyklar när sikten är nedsatt. Det tycker jag att de kunde ha förtydligat.Lyse behövs ej?
det var på tidenOT men goda nyheter!
TV4 Play: Efter nya kraven – försäljningen av vattenskotrar rasar https://www.tv4play.se/klipp/1de090341508dfb3c656
Jag hoppas att försäljningen av elsparkcyklar också börjar rasa.OT men goda nyheter!
TV4 Play: Efter nya kraven – försäljningen av vattenskotrar rasar https://www.tv4play.se/klipp/1de090341508dfb3c656
Vattenskoterbolagen borde lära sig av elsparkcykelbolagen!Jag hoppas att försäljningen av elsparkcyklar också börjar rasa.
Bara jägarförbundet samtidigt får dumpa ut vapen som kan användas för prickskytte på vattenskoteråkarna.Vattenskoterbolagen borde lära sig av elsparkcykelbolagen!
Släpp ut 500 vattenskotrar på Riddarfjärden som helt enkelt bara får driva omkring.
Sen kan vem som helst hoppa på en vattenskoter, köra som en galning, och sen bara dumpa den i vilken vik som helst.
Det är framtiden!
Vattenskoterbolagen borde lära sig av elsparkcykelbolagen!
Släpp ut 500 vattenskotrar på Riddarfjärden som helt enkelt bara får driva omkring.
Sen kan vem som helst hoppa på en vattenskoter, köra som en galning, och sen bara dumpa den i vilken vik som helst.
Det är framtiden!
Kommer inte att hända så länge riksdagen vill ha elsparkcyklarna. Och det vill de, riksdagen införde ett antal regeländringar 2010(?) i syfte att skapa dagens situation.Jag hoppas att försäljningen av elsparkcyklar också börjar rasa.
Säkert ren slump att det inte skrevs om det. Eller kan det finnas en del ekonomiska intressen bakom, som vill lägga locket på?
Det var ett privat fordon i det fallet, tror det var tre år sen ungefär. Finns inga hyrsparkcyklar här. Alkohol inblandat också misstänker jag då det var nattetid, full fart in i en bom över cykelbana. Han hittades i diket på morgonkvisten. Bommen står dock väldigt dumt då det är mörkt där.
Men det skrevs inget alls i lokaltidningen heller.
Här har du orsaken till att det inte skrevs något. Död efter kollision med skit som väghållaren hade ställt ut = skyll dig själv din idiot, ärendet nerlagt.
Det skedde i Uddevalla.Morgonens nyheter
klippt från GP
Man livshotande skadad efter olycka med elsparkcykel
SOS larmades om olyckan vid 01.12 i natt. Det är i nuläget oklart exakt hur olyckan gått till men SOS alarm uppger att en man i medelåldern på elsparkcykel har blivit påkörd av en bilist.
Vid 01.40 lastades den påkörde personen i ambulans och fördes till sjukhus.
Polisen har varit på plats under natten.
– Vi jobbar fortfarande med det här men det är en allvarlig olycka, säger Mile Hristovski, vakthavande befäl vid polisen.
Den påkörde mannen var inte vid medvetande när denne fördes till sjukhus. En förundersökning om vårdslöshet i trafik har inletts.
Initiala uppgifter från polisen var att mannens skadeläge var allvarligt. På förmiddagen meddelade Patrik Centerwall på Sahlgrenskas pressjour att läget var livshotande för mannen.
På väg hem från krogen?
Det största problemet är idioterna som slänger saker i vattnet.Uttalande fr dykare som plockar upp skräp och skrot i olika städer i Sverige.
Visa bilaga 721217
Uppföljning . Från dagens Bohuslänningen https://www.bohuslaningen.se/nyhete...ddevalla.2462b4b1-bb9d-4cac-9cbd-291a1e04c14bMorgonens nyheter
klippt från GP
Man livshotande skadad efter olycka med elsparkcykel
SOS larmades om olyckan vid 01.12 i natt. Det är i nuläget oklart exakt hur olyckan gått till men SOS alarm uppger att en man i medelåldern på elsparkcykel har blivit påkörd av en bilist.
Vid 01.40 lastades den påkörde personen i ambulans och fördes till sjukhus.
Polisen har varit på plats under natten.
– Vi jobbar fortfarande med det här men det är en allvarlig olycka, säger Mile Hristovski, vakthavande befäl vid polisen.
Den påkörde mannen var inte vid medvetande när denne fördes till sjukhus. En förundersökning om vårdslöshet i trafik har inletts.
Initiala uppgifter från polisen var att mannens skadeläge var allvarligt. På förmiddagen meddelade Patrik Centerwall på Sahlgrenskas pressjour att läget var livshotande för mannen.
På väg hem från krogen?
Intressant ändå att flera hyrscootrar saknar blinkers när det är så farligt att köra med en handVar det inte det vi visste
:https://www.gp.se/nyheter/goteborg/...beteende.5516bc12-1b64-4452-aaf4-ff87b8a3fa34
Har du sett en el-scooter göra några som helst tecken. Det är bara tuta å köraIntressant ändå att flera hyrscootrar saknar blinkers när det är så farligt att köra med en hand
Blev helt fascinerad av detta avsnitt, två bästa vänner som har motorcykel som gemensam hobby, hyr elsparkar på kul, det blir nåt tekniskt fel på den ena, som dödar föraren, en ung kille i sina bästa år. Märk väl, ingen påvisad alkohol i blodet efteråt.![]()
Davids bästa vän dog i elsparksolycka: ”Den blev helt svart” | Verkligheten | Sveriges Radio
David och Wille är på väg hem en sen augustikväll. Plötsligt händer något med Willes hyrda elsparkcykel. Det är ett ögonblick som förändrar allt.www.sverigesradio.se
Den stora boven för mig är kommuner som inte förbjuder skiten.Blev helt fascinerad av detta avsnitt, två bästa vänner som har motorcykel som gemensam hobby, hyr elsparkar på kul, det blir nåt tekniskt fel på den ena, som dödar föraren, en ung kille i sina bästa år. Märk väl, ingen påvisad alkohol i blodet efteråt.
Lika fascinerad av lagrummet kring uthyrning av dessa elsparkar. I det här fallet visade det sig att uthyraren har friskrivit sig från allt ansvar vid olyckor, oavsett vad orsaken var. Målsägaren får alltså inte öre trots att ingenting tyder på att föraren varit felande på något sätt.
Det här belyser också en intressant aspekt av elsparkuthyrningen, den att uthyraren utgår ifrån att fordonet är trafiksäkert och mekaniskt i gott skick när han hyr det, och att uthyraren ser till detta, så att han som kund inte själv behöver kontrollera fordonet innan han drar iväg.
Det här är en sak jag gillar med egen cykel: det egna ansvaret för att den cykel jag sitter på, mekaniskt är i fullgott skick. Jag är fullt medveten om att jag kan avlida när jag håller 55 i min största nerförsbacke, och att det är ingen annans än mitt eget ansvar att vara säker på tex att båda hjul sitter fast med korrekt vridmoment, att däcken inte har allvarliga skador etc.
Bla därför finner jag det en god ide, även om förstås inte alla kan göra det, att meka själv med sina hojar. För att mekandet (och erfarenhet) ger förståelse för vilka saker som är säkerhetskritiska och hur man säkerställer att kritiska komponenter inte plötsligt fallerar eller lossnar. Lägger mkt hellre det ansvaret på mig själv än på cykelmeken i cykelaffären, som har så mkt annat att tänka på och jobbar under tidspress och lönsamhetskrav. Jag har bara mina egna hojar att ansvara för, och jobbar aldrig under tidspress.
Var tredje gång eller något så borde man också tvingas svara på 4-5 väldigt enkla trafikfrågor. Men med dessa krav skulle de inte ha några åkare kvar.Är väl bara att ninja ihop sig till en liten boll när kickbiken går av..
Men kontrollen på hyrfirmorna är tveksam, dessutom borde fullface hjälm och alkolås vara ett krav. Tydligen många som får svåra ansikts/käkskador
Den enklaste lösningen är att bara stryka punkt 4 a ur definitionen av cykel i lag om vägtrafikdefinitioner. Då återställs elsparkcyklarna till mopeder med krav på typgodkännande, skyddshjälm, körkort m.m.dessutom borde fullface hjälm och alkolås vara ett krav
Var tredje gång eller något så borde man också tvingas svara på 4-5 väldigt enkla trafikfrågor.
Det är värre än så. Vi har ju de monster >250W >20 km/h som kan trafikförsäkras (Men som inte får framföras på väg enligt gällande(?) regler). Jag trodde i min enfald att om de mot reglerna framförs på väg så åker man dit om det sker en olycka, men icke!Den enklaste lösningen är att bara stryka punkt 4 a ur definitionen av cykel i lag om vägtrafikdefinitioner. Då återställs elsparkcyklarna till mopeder med krav på typgodkännande, skyddshjälm, körkort m.m.
Men riksdagen vill ha det så här. Glöm aldrig det. Det är riksdagen som är ansvarig.
Det är väl den allmänna inställningen i trafiken numer oavsett fordon, tyvärr...Senast igår såg jag en incident där två st körde i bredd på en cykelöverfart snackande med varandra med noll uppmärksamhet framåt och orsakade att en mötande kvinna på cykel blev tvungen att bromsa kraftig t och väja tvärt. När hon hojtade till tittade de bara nonchalant som att ”vadå?”…
Nja, tycker nog klientelet på dessa farkoster märker ut sig ändå. Har reagerat nu några dagar när jag går till tåget på morgonen så står det några stycken parkerade precis nedanför trappan upp till plattformarna. Inte ställda åt sidan, utan mitt i vägen så man måste gå runt dem eller riskerar ramla på dem om man skulle ha bråttom. Synskadade skulle vara helt chanslösa. Totalt noll konsekvenstänk eller hänsyn till andra av de som parkerar så.Det är väl den allmänna inställningen i trafiken numer oavsett fordon, tyvärr...
Exempel från nu på morgonen hur det kan se ut. Folk kommer från båda håll och svänger runt hörnen för att ta trappa eller hiss upp till perrongerna. Jag kom fr höger och fick alltså runda de gröna missfostren.Nja, tycker nog klientelet på dessa farkoster märker ut sig ändå. Har reagerat nu några dagar när jag går till tåget på morgonen så står det några stycken parkerade precis nedanför trappan upp till plattformarna. Inte ställda åt sidan, utan mitt i vägen så man måste gå runt dem eller riskerar ramla på dem om man skulle ha bråttom. Synskadade skulle vara helt chanslösa. Totalt noll konsekvenstänk eller hänsyn till andra av de som parkerar så.
Det skulle från allra första början varit fasta installationer för av/på Ställning, med ansökan och prövning av platsens lämplighet. Detta inom hela Europa. Då skulle nog 90% av problemen sluppits.Exempel från nu på morgonen hur det kan se ut. Folk kommer från båda håll och svänger runt hörnen för att ta trappa eller hiss upp till perrongerna. Jag kom fr höger och fick alltså runda de gröna missfostren.
Visa bilaga 770556
Som upplysning ligger den bakom betalvägg.Sent ska syndaren vakna![]()
Här stoppar polisen de olagliga elsparkcyklarna
Insats mot felåkning och farligt starka motorer.www.gp.se
Hjälmtvång. Då hade det aldrig varit nån uthyrning.Det skulle från allra första början varit fasta installationer för av/på Ställning, med ansökan och prövning av platsens lämplighet. Detta inom hela Europa. Då skulle nog 90% av problemen sluppits.