OT Ofta förkylningssjuk

Mart24speed

Aktiv medlem
OT Ofta förkylningssjuk
Hej!

Jag är sjuk ofta. Är bara i tränings-bart skick 6-8 dagar i månaden. Värst är det under höst-vinter-vår. Oerhört frustrerande och psykiskt nedbrytande. Detta har pågått sedan ca 2011.

Gjorde en hälsoundersökning för ca 2 år sedan och då fanns inga fel förutom lite övervikt som påpekades..

Brukar oftast peta i mig någon vitamintablett om dagen för att försäkra mig om att jag inte får i mig för lite av den varan.

Det som jag vet att jag gör fel är att jag regelbundet sover för lite, snitt 5,5-6 timmar på vardagsnätter och något längre på helgen.(detta ska jag bättra mig på omg. ) Jag har ett stressigt chefsjobb och funderat i banor om att mycket stress bryter ned mig och gör mig mer mottaglig för div förkylningsvirus.

Jag åker kollektivt större delen av året för att det är billigt och smidigt men det finns ju såklart mycket baciller och virus som man utsätts för. På sommaren cykelpendlar jag när vädret tillåter.

Är det någon idé att vända sig till sjukvården och försöka få hjälp?...har även sjukvårdsförsäkring som jag kan utnyttja.

Har ni några bra råd och tips som skulle kunna förbättra min hälsa?

OT Ofta förkylningssjuk
Stress+sömnbrist+kollektivtrafik låter som förklaring nog faktiskt. Sämre kombination får du leta efter.

Kan ju tillägga att jag inte har någon egentlig fackkunskap på området mer än egna erfarenheter :)

Senast ändrad:
OT Ofta förkylningssjuk
6-8 dagar per månad året runt?

Då skulle jag ockupera en vårdgivare och inte gå därifrån förens man hittar vad som är fel.

Det kan ju vara så att stressen ger sjukdomssymptom. Och nu chansar jag vilt med kraftigt begränsade kunskaper.

OT Ofta förkylningssjuk
Testa att pendla året runt. Träna varje dag, superlätt aktiv vila 2 ggr i veckan resten distans i början. Undvik kollektivtrafik, öka handhygien om du hälsar mycket pp människor. Tvål & vatten sen alkogel innan lunchen, biter du på naglar, snusar så tänk på att dina händer har baciller på dem. Träningen (även den lätta) gör dig tröttare och mer harmonisk vilket medför bättre sömn. Lös problem och frågeställningar under distanspassen, bestäm dig för att stänga av när cykelpasset är klart.
Färdigrubblad, småtrött, mätt och bacillfri så sover du bättre. Kanske så pass bra att du vaknar tidigare, använd den tiden till att cykla en extra km redan på morgonen. Starta cykling på en kopp kaffe (utan socker) och ät frukost på jobbet. Bra lunch och lätt middag, ingen mat efter 20-21 på vardagar, blir du hungrig öt ett kokt ägg och en 1/2 liter vatten.

Kör 2-3 veckor och utvärdera.

Senast ändrad:
OT Ofta förkylningssjuk
Småbarn hemma? Har haft barn på dagis för första gången nu under våren och det har ju varit en del förkylningar helt klart..

OT Ofta förkylningssjuk
Chefssyndrom? Jag har en liknande situation. Hade planer att satsa mer på triathlon i år men februari till maj försvann i symptom som du beskriver. Skillnaden är att jag är egoist och åker bil och sover bra. Göteborgsvarvet var bara att glömma i år och Lida Loop till helgen kommer inte bli roligt.

Läkarna hittar inget på hälsokontroll och det enda jag kan läsa mig till som ger symptomen är Twar och Mykoplasma. Båda är osannolika, men det är även vårt förkylningsfacit. Hittar du ett bra svar så hör av dig :)

OT Ofta förkylningssjuk
Även lätt övervikt kan leda till snarkning. Detta i sin tur ger både sämre sömn och torra ömtåliga slemhinnor i svalget med halsont och förkylningar.
.

OT Ofta förkylningssjuk
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Stress+sömnbrist+kollektivtrafik låter som
> förklaring nog faktiskt. Sämre kombination får
> du leta efter.
>

> :)

+1

OT Ofta förkylningssjuk
Jag tror det är praktiskt omöjligt att bli utsatt för så många olika förkylningsvirus på ett år om man lever hyfsat normalt. Det finns bara ett par hundra totalt i omlopp i hela världen. Och ett virus bekämpar kroppen på en, max två veckor. Om det du lider av skulle vara förkylningar så har du avverkat ett 50-tal de senaste åren...

OT Ofta förkylningssjuk
Ät rätt
Sov mer
Stressa mindre (lättare sagt än gjort)

(Nu har inte TS sagt det) Men att komma hem stressad, äta "dålig" mat och skölja ner mat och stress med ett par bärs, för att sen sitta framför tv/dator fram till sent och sova för lite, är ett riktigt bra recept om man vill må dåligt.

OT Ofta förkylningssjuk
Ät rätt kost. Inte halvfabrikat. Laga maten från grunden med bra ekologiska basvaror. Sov minst 7 timmar. Stress frigör kortisol i kroppen som bryter ner muskelmassa och immunförsvaert. Som i sin tur leder till sjukdom... vitamintillskott kan inte ersätta en god kosthållning.... 2014 slarvade jag med kosten och var sjuk till och från hela året. I år har jag ändrat på kosten och äter bara bra mat , äter ute kanske en gång i månaden och har inte varit sjuk en enda gång i år.. så nu kan jag träna cykel varenda morgon innan jobbet. Studsar upp 04:00 för en MTB runda på ca 3 mil varje morgon. För att sedan dra till jobbet efter frukosten..

OT Ofta förkylningssjuk
Be någon kolla om du har Struma eller andra köldkörtel relaterade sjukdomar.
Min tjej hade väldigt otydliga symptom som de flesta läkare gissade infektion/förkylning på.
Bytte läkare=allt ok!

OT Ofta förkylningssjuk
Är inne i en liknande situation själv. Har inte haft ett träningstillfälle sedan September då jag inte övervägt om jag är tillräckligt lite förkyld för att kunna ge mig ut och cykla. Har gjort astmautredningar och gått hos läkare, men de hittar ju naturligtvis inget. Nästa steg är att kika ned i svalget. Trycker även i mig Zink och c-vitaminer dagligen, men tycker egentligen inte det har någon effekt.

Har också barn på dagis, sover lite för lite (nattmänniska) och är förmodligen generellt stressad...
Var ute ca. 3ggr i veckan innan detta, efteråt har det blivit i snitt 2ggr per månad istället och de gångerna skiter jag i hur jag mår. Blir uppenbarligen inte värre av cyklingen i vilket fall.

OT Ofta förkylningssjuk
Rattnalle summering och nieves förslag på ett sätt att bryta mönstret tycker jag är nära min egen erfarenhet. Gick från sjukt stressad, asfet, otrevlig typ till ostressad åretruntpendlande småfet något trevligare typ ;)

Sover iofs inte fler timmar än förut, men det är mycket mer kvalitet på dem och tack vara cyklingen är jag mer harmonisk, kroppen får liksom lite lagom med uppmärksamhet.

Sen kan jag lägga till att när barnen var små blev jag mer sjuk. Insåg efter ett tag att det beror på att mina små gulliga barn behöver gosa när de var hängiga = mycket kontakt = härligt för virus och bakterier.

OT Ofta förkylningssjuk
Jag har flera ggr de senaste ca fem åren, varit på vippen att som någon skriver "ockupera" en läkarmottagning för ordentligt reda ut hur det egentligen står till med min hälsa. Det enda som avhållit mig är att jag starkt ogillar det känsla av utlämnande jag känner då sjukvården skall klämma och känna på min kropp. En noja alltså.

Sen läser och hör jag också hur det ofta utmynnar i ingenting, och det gör ju inte att man blir mera sugen att söka hjälp precis.

OT Ofta förkylningssjuk
Pugilism skrev:
> Sen kan jag lägga till att när barnen var små
> blev jag mer sjuk. Insåg efter ett tag att det
> beror på att mina små gulliga barn behöver gosa
> när de var hängiga = mycket kontakt = härligt
> för virus och bakterier.

Det där känner jag igen extremt väl. När de kommer och kryper upp och vill gnugga näsa luktar de alltid omisskännligt förkylda... Det är lite svårt att putta bort dem också... ;)

OT Ofta förkylningssjuk
Snuten skrev:
> Jag har flera ggr de senaste ca fem åren, varit
> på vippen att som någon skriver "ockupera" en
> läkarmottagning för ordentligt reda ut hur det
> egentligen står till med min hälsa. Det enda som
> avhållit mig är att jag starkt ogillar det
> känsla av utlämnande jag känner då sjukvården
> skall klämma och känna på min kropp. En noja
> alltså.
>
> Sen läser och hör jag också hur det ofta
> utmynnar i ingenting, och det gör ju inte att man
> blir mera sugen att söka hjälp precis.

Varför inte spara ihop någon tusenlapp eller två och gå till en privatmottagning för en komplett undersökning?

Tyvärr har ju många män någon slags irrationell rädsla för läkare. Jag känner en läkare som till och med påstår att vi har mycket högre dödlighet på vissa sjukdomar (statistiskt) pga att män inte går till läkaren förens de är halvdöda. :)

OT Ofta förkylningssjuk
Följer denna tråd med intresse.

Är ofta småhängig under vinterhalvåret men det brukar släppa under våren. Har knaprat D-vitamintabletter de senaste vintrarana och det har känts bättre. Men jag försöker också få dagsljus när helst jag kommer till. Går ut på fikaraster på jobbet etc. De djupa vinter-förkylningarna är nästan borta men den återstående hängigheten sitter fortfarande kvar. Återhämtningen efter aktivitet är långsam (jag tränar inte utan är hellre aktiv men betoning att ha kul). Käkar nog bättre mat nu med sambo som tvingar i mig mer sallad och sånt.

Försöker låta bli att peta näsan men den är stor och rymmer mycket snor. Hade trång näsgång som jag lät operera/vidga för några år sedan och det blev bättre efter det. Nu packar näsan ihop mindre ofta och jag kan andas genom den. Slipper sova med öppen mun vilket torkade ut munhålan (är nog inte bra heller för tänderna). Har testat mig mot allergier men där fanns inget. Försöker tugga mindre tuggummi som jag misstänker förstör den naturliga balansen i munhålan. Sköljer munnen med vatten och tuggar någon minut efter måltid men spottar sedan ut.

Har ett krävande jobb på ett litet företag, men gör ingen övertid och behöver egentligen inte stressa. Men det äter ändå energi pga de andras förväntningar och mina egna krav på perfektion.

Men jag klagar inte. Jag älskar livet som det är just nu. Har hittat nya kompisar att cykla med efter flytten till Norrtälje. Har en sambo som älskar mig och jag älskar henne. Nästa vecka bär det av till stugan i Järvsö. Se upp i backen....!

OT Ofta förkylningssjuk
Fredrik Z skrev:
> (Nu har inte TS sagt det) Men att komma hem
> stressad, äta "dålig" mat och skölja ner mat
> och stress med ett par bärs, för att sen sitta
> framför tv/dator fram till sent och sova för
> lite, är ett riktigt bra recept om man vill må
> dåligt.

Meh, det är ju min plan. +VIN

OT Ofta förkylningssjuk
Fliken skrev:
> Är sjuk. Tränar för lite.
>
> Två saker som händer samtidigt. Vänd på det.

Är frisk. Tränar för mycket?

OT Ofta förkylningssjuk
>
> Varför inte spara ihop någon tusenlapp eller
> två och gå till en privatmottagning för en
> komplett undersökning?
>
> Tyvärr har ju många män någon slags
> irrationell rädsla för läkare. Jag känner en
> läkare som till och med påstår att vi har
> mycket högre dödlighet på vissa sjukdomar
> (statistiskt) pga att män inte går till läkaren
> förens de är halvdöda. :)

...

Senast ändrad:
OT Ofta förkylningssjuk
Tråkigt att höra om din situation. Jag har ett tips som säkert flera här kommer att skratta åt och förakta... Men flera olika läkare jag pratat med använder själva och rekommenderar att man någon eller några gånger i veckan ska skölja näsan och bihålorna med saltvattenlösning med hjälp av en noskanna. Detta för att alla förkylningar i princip börjar där. Två läkare berättade också att om man inte använder regelbundet och blir förkyld kan man minska eller få bort förkylningen om man sköljer så fort man börjar känna att en förkylning är på gång. Enligt dem mycket effektivare än att proppa i sig C-vitamin eller Enchinacea. Det hjälper även mot allergiska besvär och snarkningar om man sköljer innan man går till sängs. Det är ett enkelt tips, tar 5 minuter och investeringen är runt en hundring. Jag brukar värma kallt friskt vatten i micron till kroppstemperatur och blanda i salt. Obs, det ska vara naturligt havssalt utan jod eller andra tillsatser. Det är en skön öppen känsla efteråt även om själva genomförandet kan vara lite motbjudande och obehagligt i början. Hur som, lycka till!

Senast ändrad:
OT Ofta förkylningssjuk
Grattis och välkomna till hur jag hade det i 2,5 år, och som jag fortfarande kan känna av. Jag känner igen mig i allt det ni skriver och kan bara hålla med om hur mycket det suger livslusten ur en.

Fick testa allt från självmedicinering, hårståanalys, grönt te till nässkölj och ingen hjälpte. Ingen läkare visade något vidare intresse. Tillslut fick jag tjata till mig ett twar-prov och twar hade jag.

Hur som helst så var det enda som hjälpte var att vila. Mitt tips till er är att sluta era jobb, fokusera på vila (även aktiv vila så som träning), sluta åk bort och gör bara saker ni blir lyckliga av.

lycka till!

OT Ofta förkylningssjuk
Näskanna - check, sedan några år för min del. Mycket bra, men det hjälper inte mot kronisk hängighet och förlylningsliknande problem för mig.

Fast om TS inte redan använder näskanna instämmer jag i rekommendationen!

OT Ofta förkylningssjuk
Var fram till för runt 10 år sedan också ganska ofta förkyld olikn. (ngn gång per månad nästan).

Tvättar sedan dess maniskt händerna, handsprit (vad nu det hjälper); särskilt på kollektivtrafik, spritade händerna runt 3-12 ggr på 12 km färd.... Åker dock numer MC till jobbet även på vintern, super!!

Ser alltid till att ha med mig extra strumpor (o ofta kallingar) så jag aldrig är blöt. Klär mig ordentligt så jag inte fryser eller blir blöt om fötterna. Skall jag ha kostym vid färdmålet o vädret är kasst/kallt "byter jag om"; så jag iaf har rediga skodon o regnkläder under färden dit.

Försöker äta frukt o grönt.

Delar aldrig flaska o i övrigt undviker andras baciller.

Inga fruntimmer!! (eehhh...?)

Sover som ett barn (sedan jag flyttade till villa i mkt lugnt o tyst område för 4 år sedan).

Har ingen TV. (surfar dock tyvärr ofta strax före läggdax)

Stressar i princip aldrig upp mig, även om det finns anledning; låter helt enkelt bli. Ser oftast till att ha gott om tid.
- Har en kärring som inte "är på mig" om ditt o datt. (en fantastisk tant)

osv.

har nog inte varit sjuk på över ett år nu, eller mer, kan inte minnas min senaste förkylning. - Har ändå 3 barn, varav 3 och 6 åringen går på dagis.

OT Ofta förkylningssjuk
Det är helt riktigt, noskannan rår inte på alvarliga saker som twar och kroniska sjukdomar. Men kan ändå vara värt att prova för att slippa enklare besvär. Så klart, sömn, kost, träning allt ska vara i balans, sköljningen kompenserar inte på något sätt dem.

OT Ofta förkylningssjuk
Har upplevt samma sak under några år, då båda mina barn gick på dagis. Då är det nära på lönlöst att hålla sig frisk.

Det som funkar för mig är:

Handsprit - Har tur att sånt finns uppsatt överallt på jobbet.

Inte peta näsan - Använd ett papper.

Om du har barn - Lär dom hålla för om dom nyser.

Duka fram frukost prylar på kvällen.

Sov inte i drag.

Undvik kollektivtrafik.. men är du tvungen så ställ dig bort från alla snoriga medresenär och ta med dig handsprit!

OT Ofta förkylningssjuk
Snuten skrev:
> Näskanna - check, sedan några år för min del.
> Mycket bra, men det hjälper inte mot kronisk
> hängighet och förlylningsliknande problem för
> mig.
>
> Fast om TS inte redan använder näskanna
> instämmer jag i rekommendationen!

För mig var det precis tvärtom när jag testade nässköljning. Min amatöranalys var att slemhinnorna förlorade sitt naturliga skydd när jag sköljde bort slemmet. Av samma anledning undviker jag att snyta mig innan jag går och lägger mig. Om jag är "för ren" i näsan torkar slemhinnorna ur, och jag tycker mig se en ökad risk för förkylning. (sen kan man alltid diskutera vad som är orsak och verkan)

OT Ofta förkylningssjuk
fhloston skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Näskanna - check, sedan några år för min
> del.
> > Mycket bra, men det hjälper inte mot kronisk
> > hängighet och förlylningsliknande problem
> för
> > mig.
> >
> > Fast om TS inte redan använder näskanna
> > instämmer jag i rekommendationen!
>
> För mig var det precis tvärtom när jag testade
> nässköljning. Min amatöranalys var att
> slemhinnorna förlorade sitt naturliga skydd när
> jag sköljde bort slemmet. Av samma anledning
> undviker jag att snyta mig innan jag går och
> lägger mig. Om jag är "för ren" i näsan torkar
> slemhinnorna ur, och jag tycker mig se en ökad
> risk för förkylning. (sen kan man alltid
> diskutera vad som är orsak och verkan)

Nej man skall nog inte överdriva. Jag vet inte hur det funkar med slemhinnorna, men det du skriver om att det blir för rent, så det skyddande naturliga skiktet försvinner, det låter åtminstone vettigt.

Jag samlar lätt på mig en massa snor som jag inte kan snyta ut. Jag använder kannan för att få loss skiten. Det handlar alltså inte om ett vanemässigt sköljande vare sig jag har stopp eller ej.

OT Ofta förkylningssjuk
Tack för alla svar. Jag inser ju att jag har varit inne på rätt spår själv hela tiden i vad problemet ligger. Många av de tips som jag fått av er skulle vara kul att testa som tex året-runt-pendling men jag har lite för lång sträcka och det skulle vara för tidskrävande att jag i längden ska kunna få det att funka (enkel väg 3,6 mil. Under bra förhållanden så fixar jag att pendla 3 ggr i veckan, men det sliter på arslet)

Jag måste försöka prioritera rätt och dra ner på tempot och ta bättre var på mig själv. Jag kanske inte alltid måste vara först till jobbet utan "låta" mig sova mer när jag känner att det behövs. Tyvärr är det så för mig att vara ledig hemma skapar mer stress och jag får aldrig vara ifred och faktiskt vila.

Nu när jag verkligen tänker igenom hur min livssituation är så kan jag knappt fatta att jag ens står på benen eller inte sitter inspärrad på ett "mentalsjukhus". Tack för att ni hjälpt mig en bit på vägen till denna insikt.

Mvh Martin

OT Ofta förkylningssjuk
Håller med om att man nog inte ska överdriva sköljandet. Ja kör kanske 1-2 ggr i veckan. Enligt instruktionerna som följde med kannan kunde man sköja upp till 4ggr/dag, då tycker jag det gått för långt... En gång i veckan tror jag är helt riskfritt. Jag gör det alltid på kvällen, dagens skit sköljs ut och man andas fritt på natten. Men som allt annat är det individuellt. Har även provat att sköja innan träningen ett par gånger, tyckte det faktiskt förbättrade andningen och snorbildningen under passet. Ungefär samma effekt som sådana där plåster man sätter på näsryggen.

OT Ofta förkylningssjuk
Ett tips till, be vårdcentralen kolla dina B12-värden. Du känner inte det som bomull i huvet. Eller som att man går på moln? Typiska B12-bristsymptom

OT Ofta förkylningssjuk
ikebana skrev:
> Tyvärr har ju många män någon slags
> irrationell rädsla för läkare. Jag känner en
> läkare som till och med påstår att vi har
> mycket högre dödlighet på vissa sjukdomar
> (statistiskt) pga att män inte går till läkaren
> förens de är halvdöda. :)

Kan inte låta bli att citera Warren Zevon:

"Well, first of all, let me say that I might have made a tactical error in not going to a physician for 20 years. It was one of those phobias that really didn't pay off."

Känner i viss mån igen mig i problemet; har väl inte varit konstant förkyld men ofta långa perioder med händighet. Jag sover för lite, stressar under perioder och har barn som tack och lov börjar bli lite större nu, och själv begriper grundläggande hygien som att t.ex. tvätta händerna regelbundet.

OT Ofta förkylningssjuk
hade det liknande till för några år sedan men det är borta nu, min amatöranalys av vad som orsakade det som jag ändrat på var att jag alltid varit väldigt tränad och vant mig vid en viss träningsintesitet. Hade en period då jag jobbade sjukt mycket vilket gav övervikt och väldigt få träningar. När jag sedan väl tränade körde jag på i samma intensitet som tidigare, vilket inte kroppen tålde. Så jag blev nästan alltid sjuk efter 2-3 pass. Tog någon vecka att bli frisk, sen 2-3 pass och sjuk igen.

När jag sänkte intensiteten på träningen till en nivå mer anpassad min dåvarande nivå av vikt och fysisk kapacitet blev jag inte sjuk längre.

Sedan gjorde jag även en klar förbättring i vad jag åt, lagade mer själv. Och åt mycket mer regelbundet.

OT Ofta förkylningssjuk
Mart24speed skrev:
> Tack för alla svar. Jag inser ju att jag har
> varit inne på rätt spår själv hela tiden i vad
> problemet ligger. Många av de tips som jag fått
> av er skulle vara kul att testa som tex
> året-runt-pendling men jag har lite för lång
> sträcka och det skulle vara för tidskrävande
> att jag i längden ska kunna få det att funka
> (enkel väg 3,6 mil. Under bra förhållanden så
> fixar jag att pendla 3 ggr i veckan, men det
> sliter på arslet)
>
>
> Jag måste försöka prioritera rätt och dra ner
> på tempot och ta bättre var på mig själv. Jag
> kanske inte alltid måste vara först till jobbet
> utan "låta" mig sova mer när jag känner att det
> behövs. Tyvärr är det så för mig att vara
> ledig hemma skapar mer stress och jag får aldrig
> vara ifred och faktiskt vila.
>
> Nu när jag verkligen tänker igenom hur min
> livssituation är så kan jag knappt fatta att jag
> ens står på benen eller inte sitter inspärrad
> på ett "mentalsjukhus". Tack för att ni hjälpt
> mig en bit på vägen till denna insikt.
>
> Mvh Martin

Vi hade en tanke (som inte blev av) att flytta ut en bit från Stockholm. Min idé om pendling då, var att ta bilen med cykeln till en parkering, och sen cykla därifrån. Då har jag nyttjat bilen den "bilvänliga" sträckan och sluppit bilköerna.

OT Ofta förkylningssjuk
Blev inspirerad av denna tråd och tänkte prova att köra en lite mera målmedveten antiinfektions- och hängighetskampanj innan jag ger upp och börjar tröska i sjukvården.

Det som är bra:
- Äter mycket bra
- Röker ej
- Ej överviktig
- Ej stressigt jobb
- Dricker alkohol hyfsat måttligt
- Dricker inte kaffe
- Lägger mig oftast tidigt

Det som är dåligt:
- Kaoz vid kvällsmaten för ofta (barn...) vilket orsakar stress
- Stressad över ekonomi och annat privat
- Man kan ju alltid dricka ännu mindre alkohol, eller inget alls
- Dålig sömnkvalitet pga nattliga störningar
- Kliver upp tidigare än min inre klocka vill
- Förskolebarn
- För lite egentid

Åtgärder:
- Försiktighetsåtgärder då det gäller smitta, tex handsprit, vara noggrannare med att barnen tvättar händerna, separera handdukar och sängkläder ännu noggrannare, inte krama eller pussa mina barn (he he skojade), vara noggrannare med hur jag tar i saker och sedan tar på mat jag äter eller i mitt ansikte
- Börja meditera eller försöka hitta något annat sätt att hantera den inre stressen. Kanske rent av åtgärda det som stressar mig även om inte alla ser det som verkliga problem
- Försöka skaffa egentid

Kan inte göra något åt att jag inte får sova tillräckligt på morgonen nu, då måste jag byta jobb och det är mera långsiktigt. Nattliga störningar består oftast av att barnen vaknar och behöver uppmärksamhet och det är inte mycket att göra åt nu. Dock märker jag att jag börjat kliva upp och pissa på natten och att pissfrekvensen ökat, inte bra. Kan ju både vara ett tecken på sjukdom och är samtidigt sömnstörande. Kräver kanske besök hos Dr Pitt?

Edit
Ursäkta mina inlägg som tangerar trådkap, men det verkar ju som att flera upplevt/upplever liknande problem som TS, så det kändes lite som att tråden blev ett sätt för flera att sprida sina tankar och erfarenheter och inte bara ett sätt att försöka hjälpa TS i hans specifika situation.

Senast ändrad:
OT Ofta förkylningssjuk
Snuten skrev:
> Näskanna - check, sedan några år för min del.
> Mycket bra, men det hjälper inte mot kronisk
> hängighet och förlylningsliknande problem för
> mig.
>
> Fast om TS inte redan använder näskanna
> instämmer jag i rekommendationen!

Näskanna. Kanon ända tills man är sjuk och förvirrad, och tar två teskedar salt istället för två kryddmått när man gör sin egen saltlösning. Rekomenderas ej. ;)

OT Ofta förkylningssjuk
What's up with all the handsprit och tvångsmässigt tvättande osv?

Inte så att jag inte tvättar händerna, men inte tusan går jag och tvättar av andra anledningar än att man av någon anledning skitat ner sig (så det syns/känns) eller varit på toaletten, eller ska till att laga mat typ.
Handsprit kanske jag har använt, en gång i hela mitt liv.
Visst är jag förkyld några dagar varje vinter, men inte så jag är sängliggande eller så, eller ens stannar hemma från jobbet. Har haft influensa en gång på de senaste 10 åren eller så, men då testade jag faktiskt nässköljning vilket var väldigt effektivt. Funkar bra med vanlig vattenkanna kan jag meddela.
Kan inte minnas att det var värre när barnen var små heller.
Visst jag trängs inte i kollektivtrafiken och jobbar på en liten arbetsplats, men det kan knappas vara bara det som gör att jag inte blir sjuk.

Jag tror stenhårt på att lite "skit i hörnen" stärker immunförsvaret och att tvångsmässig renlighet är kontraproduktivt i det vardagliga livet.

OT Ofta förkylningssjuk
eketjall skrev:
> What's up with all the handsprit och
> tvångsmässigt tvättande osv?
>
> Inte så att jag inte tvättar händerna, men inte
> tusan går jag och tvättar av andra anledningar
> än att man av någon anledning skitat ner sig
> (så det syns/känns) eller varit på toaletten,
> eller ska till att laga mat typ.
> Handsprit kanske jag har använt, en gång i hela
> mitt liv.
> Visst är jag förkyld några dagar varje vinter,
> men inte så jag är sängliggande eller så,
> eller ens stannar hemma från jobbet. Har haft
> influensa en gång på de senaste 10 åren eller
> så, men då testade jag faktiskt nässköljning
> vilket var väldigt effektivt. Funkar bra med
> vanlig vattenkanna kan jag meddela.
> Kan inte minnas att det var värre när barnen var
> små heller.
> Visst jag trängs inte i kollektivtrafiken och
> jobbar på en liten arbetsplats, men det kan
> knappas vara bara det som gör att jag inte blir
> sjuk.
>
> Jag tror stenhårt på att lite "skit i hörnen"
> stärker immunförsvaret och att tvångsmässig
> renlighet är kontraproduktivt i det vardagliga
> livet.

Jag har testat machoattityd men börjar närma mig en punkt där jag måste erkänna, främst fär mig själv, att det inte funkar. Sjukslriver mig ytterst sällan tex. Kanske har detta blivit ett problem, jag kanske borde erkänna att jag egentligen inte orkar jobba pga förkylning, hosta och hängighet?

Du har förmodligen ett väldigt bra immunförsvar och/eller är kärnfrisk. Grattis!

OT Ofta förkylningssjuk
Känner igen mig till en viss del i TS problem.
Värst höst-vinter-vår, för lite D-vitamin kanske? Jag googlade lite på det och fick uppfattningen att man är olika känslig för brist på D-vitamin, och att man är olika bra på att utvinna D-vitamin från föda. OBS! helt och hållet mina amatörteorier. Började iaf med extra D-vitamin i våras, så får återkomma med utvärdering till vintern.

Tillbaka
Topp