OT Ofta förkylningssjuk

OT Ofta förkylningssjuk
Har nu bokat mig på allmän läkarundersökning på måndag. Drog iväg ett mejl med en förfrågan om twar-test och de ringde upp och frågade hur jag egentligen mådde. Spännande och se om de kan hitta något. Tack vare denna tråd fick jag insikt om nya möjligheter/vägar och tankesätt. Tack!

OT Ofta förkylningssjuk
Å ena sidan - Happy och medicinska råd, alltså!

Å andra sidan - en 20-min-stressad fjynig AT-läkare på en vårdcentral presenterad med diffus problembild och inga indikationer på mätbara problem. Tveksamt om Dr House kommer till undsättning för det.

Ser ut som en cul-du-sac.

OT Ofta förkylningssjuk
OrjanX skrev:
-------------------------------------------------------
> Har nu bokat mig på allmän läkarundersökning
> på måndag. Drog iväg ett mejl med en
> förfrågan om twar-test och de ringde upp och
> frågade hur jag egentligen mådde. Spännande och
> se om de kan hitta något. Tack vare denna tråd
> fick jag insikt om nya möjligheter/vägar och
> tankesätt. Tack!

Gunde om twar och om att bli avfärdad av sjukvården:

"- En smittskyddsläkare som jag fick kontakt med på telefon sa till mig att "Gunde, du måste ju förstå att du nästan är 50 år nu och inte kan göra en mil på samma tid som när du var 20". Han trodde alltså att jag inte förstått min egen kropp överhuvudtaget som elitidrottare. Det samtalet slutade med att både jag och min fru grät i telefonen. Han var så fruktansvärt oförstående."

http://www.expressen.se/halsoliv/gunde-svan-51-gor-det-inte-varre-for-dig/

Gillar detta citat. Beskriver hur positivt tänkande inte alltid är bra:

"- Jag har lärt mig att man kan lura sig själv med tanken och se det mikroskopiskt lilla som är bra i tillvaron."

OT Ofta förkylningssjuk
Visst kan det vara twar osv men kolla först att du sover, motionerar och äter tillräckligt och bra. De flesta människor har potential att utveckla de områdena.

OT Ofta förkylningssjuk
Snuten skrev:
> ...
> Gunde om twar och om att bli avfärdad av
> sjukvården:
>
> "- En smittskyddsläkare som jag fick kontakt med
> på telefon sa till mig att "Gunde, du måste ju
> förstå att du nästan är 50 år nu och inte kan
> göra en mil på samma tid som när du var 20".
> Han trodde alltså att jag inte förstått min
> egen kropp överhuvudtaget som elitidrottare. Det
> samtalet slutade med att både jag och min fru
> grät i telefonen. Han var så fruktansvärt
> oförstående."
>
> http://www.expressen.se/halsoliv/gunde-svan-51-gor
> -det-inte-varre-for-dig/
> ...

Så tycker jag de flesta läkare är (oftast unga eller okunniga, eller både och). De utgår på nåt konstigt sätt från att man inte har någon koll alls. De flesta "normala" väger in faktorer som ålder, livssituation +ANNAT innan man söker läkare, och de flesta har hyfsad koll på om något inte är "normalt". Visst finns det de som söker läkare utan att själv ha funderat, men man kan ju inte behandla alla utifrån några ufon.

OT Ofta förkylningssjuk
Angående vintersnuva så blev jag nästan av med min när jag åtgärdade mina torra slemhinnor. Jag har alltid haft problem med näsblod och kliande i näsa i torrt väder. Provade nässpray med olja för att försöka slippa det. Som bonus slapp jag nästan all vintersnuva jämfört med tidigare. Så för mig måste torra och spruckna slemhinnor ha varit en bra ingång för småkrypen.

OT Ofta förkylningssjuk
Inte funderat på att byta jobb och sova mer? Jag är sällan sjuk men de gånger jag blir sjuk är sömnbrist ofta inblandat.
I.o.f.s. var jag mer sjuk när jag nyttjade kollektivtrafik regelbundet.

OT Ofta förkylningssjuk
Fliken skrev:
> Å ena sidan - Happy och medicinska råd,
> alltså!
>
> Å andra sidan - en 20-min-stressad fjynig
> AT-läkare på en vårdcentral presenterad med
> diffus problembild och inga indikationer på
> mätbara problem. Tveksamt om Dr House kommer till
> undsättning för det.
>
> Ser ut som en cul-du-sac.

Vet inte riktigt vem du riktade ditt inlägg mot, men bäst är nog att inte göra något alls och bara acceptera situation. Jag bad specifikt om en extra fjunig sub-AT-läkare, och begränsade tiden till max 10 minuter. Dessutom tänker jag sitt knäpp tyst och se om hen hittar något på egen hand. INTE. Jag vet vad jag skall be om för tester (t.ex. CRP), men jag behöver också någon att bolla med. Och den där säcken kan du dra över ditt huvud.

OT Ofta förkylningssjuk
OrjanX skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Å ena sidan - Happy och medicinska råd,
> > alltså!
> >
> > Å andra sidan - en 20-min-stressad fjynig
> > AT-läkare på en vårdcentral presenterad med
> > diffus problembild och inga indikationer på
> > mätbara problem. Tveksamt om Dr House kommer
> till
> > undsättning för det.
> >
> > Ser ut som en cul-du-sac.
>
>
> Vet inte riktigt vem du riktade ditt inlägg mot,
> men bäst är nog att inte göra något alls och
> bara acceptera situation. Jag bad specifikt om en
> extra fjunig sub-AT-läkare, och begränsade tiden
> till max 10 minuter. Dessutom tänker jag sitt
> knäpp tyst och se om hen hittar något på egen
> hand. INTE. Jag vet vad jag skall be om för
> tester (t.ex. CRP), men jag behöver också någon
> att bolla med. Och den där säcken kan du dra
> över ditt huvud.

Då väser jag fram lite under säcken att inte var det riktat till dig i a f. Hoppas det hördes.

OT Ofta förkylningssjuk
hunken21345 skrev:
> Hur som helst så var det enda som hjälpte var
> att vila. Mitt tips till er är att sluta era
> jobb, fokusera på vila (även aktiv vila så som
> träning), sluta åk bort och gör bara saker ni
> blir lyckliga av.
>
> lycka till!

Riktigt bra sammanfattat. Plocka bort allt 'onödigt' i din vardag och fokusera på det som du mår bäst av.

Jag hade inget annat att tänka på förra säsongen förutom jobb, mtb och att vara ute och ha kul. Hade en riktigt kanonsäsong utan antibiotikakur för första gången på 3-4 år.

I år har det varit lång utlandsresa, badrumsrenovering, jobb och annat som krävt energi = varit sjuk 2-3 ggr redan (dock sluppit antibiotika!) varav senast nästan hela maj.

Så förutom det självklara så även se till att din stress är låg, du sover och äter bra och har få åtaganden.

OT Ofta förkylningssjuk
me.I.am skrev:
> Vilken nässpray? Nozoil?

Ja. Använder den lite sporadiskt när det är torrt och/eller kallt ute. Försöker komma ihåg att spraya någon gång om dagen eller så. Slipper helt näsblod och kliande då. Bristen på snuva kan ju förstås bero på annat också men att slemhinnorna är hela skadar knappast.

OT Ofta förkylningssjuk
Orkade inte läsa hela tråden...
men ni som har problem. Har ni inomhusarbete? På vintern blir ofta inomhusluften väldigt torr. Speciellt i kontorsmiljö. Torr luft ger torra slemhinnor som blir sämre på att hantera virus och bakterier. Inomhusluften bör ligga mellan 40-65% relativ luftfuktighet.
när jag mätte på jobbet var det runt 15% och hemma runt 25-30% under vintern.. skaffade luftfuktare både till sovrum o kontoret och är nu mycket friskare.
skaffa en hygrometer o kolla.

OT Ofta förkylningssjuk
Ok, gott folk. Man blir förkyld av förkylningsvirus. Inte av kyla, torr luft eller annat sånt. Utan att vara utsatt för smitta blir man inte sjuk, även om man är kall eller andas torr luft i mängder.

OT Ofta förkylningssjuk
geologen skrev:
> Ok, gott folk. Man blir förkyld av
> förkylningsvirus. Inte av kyla, torr luft eller
> annat sånt. Utan att vara utsatt för smitta blir
> man inte sjuk, även om man är kall eller andas
> torr luft i mängder.

Hur lätt smittan har att gro kan dock skilja sig ganska kraftigt.

OT Ofta förkylningssjuk
Kupa skrev:
> Känner i viss mån igen mig i problemet; har väl
> inte varit konstant förkyld men ofta långa
> perioder med händighet.

+1.

De här händighetsperioderna är svinjobbiga. Bara gå om kring och skruva i skruvar och laga och fixa grejer hela dagarna.

(Sorry för trams. Fattar att det var ett fall av DYAC men kunde inte låta bli).

Hoppas det ordnar sig för TS.
/Johan

OT Ofta förkylningssjuk
geologen skrev:
> torr luft i mängder.

Fast det nygamla är väl att nedkylning ökar risken för att en förkylning sätter klorna i en? Jag läste det häromdaagen någonstans. Och lever man som en människa i en någorlunda urban miljö, blir man väl exponerad alltsom oftast?

OT Ofta förkylningssjuk
Jaghar bihåleproblem och har haft det länge. Får stopp så att jag får huvudvärk fast i övrigt känner jag mig inte särskilt sjuk. Efter operation som hjälpte delvis och tusen miljoner experiment har jag börjat fundera på att gå på källan. Vad är det för kost man skall äta för att minimera onödig slembildning, och vad skall man absolut inte äta?

OT Ofta förkylningssjuk
Börja cykelpendla året runt. Helt klart något man blir friskare av. Dessutom så påverkar det övervikten positivt. I alla fall om du äter en vettig frukost, så du inte blir bamsehungrig till lunch.

OT Ofta förkylningssjuk
eketjall skrev:
> What's up with all the handsprit och
> tvångsmässigt tvättande osv?
>
> Inte så att jag inte tvättar händerna, men inte
> tusan går jag och tvättar av andra anledningar
> än att man av någon anledning skitat ner sig
> (så det syns/känns) eller varit på toaletten,
> eller ska till att laga mat typ.

> Jag tror stenhårt på att lite "skit i hörnen"
> stärker immunförsvaret och att tvångsmässig
> renlighet är kontraproduktivt i det vardagliga
> livet.

+1

Två sevärda filmer som belyser lite av detta, speciellt den andra:
http://www.svtplay.se/video/2664489/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-avsnitt-4
http://www.svtplay.se/video/2681607/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-avsnitt-5

Sedan är det ju så att vi i teknikens och medicinens tecken blir allt duktigare på att bota enskilda sjukdomar, och samtidigt sidsteppar naturens gång.
Naturen har sedan urminnes tider alltid sett till att åtminstone tillräckligt många av oss har klarat oss igenom en hel uppsjö av svårigheter, men nu försöker vi med vår "intelligens" vara bättre. Survival of the fittest har blivit survival of the not so fit. Det kan ju bara sluta på ett sätt egentligen. Men sådant får man inte säga, det är inte rumsrent.

OT Ofta förkylningssjuk
Ja, digerdöden är snart här igen pga handspriten. Det kommer gå åt helvete med hela skiten.

Förmodligen är det dock ett större problem att folk dricker sprit än tvättar händerna med sprit.

OT Ofta förkylningssjuk
Fältprästen skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > What's up with all the handsprit och
> > tvångsmässigt tvättande osv?
> >
> > Inte så att jag inte tvättar händerna, men
> inte
> > tusan går jag och tvättar av andra
> anledningar
> > än att man av någon anledning skitat ner sig
> > (så det syns/känns) eller varit på
> toaletten,
> > eller ska till att laga mat typ.
>
> > Jag tror stenhårt på att lite "skit i
> hörnen"
> > stärker immunförsvaret och att tvångsmässig
> > renlighet är kontraproduktivt i det vardagliga
> > livet.
>
> +1
>
> Två sevärda filmer som belyser lite av detta,
> speciellt den andra:
> http://www.svtplay.se/video/2664489/vetenskapens-v
> arld/vetenskapens-varld-avsnitt-4
> http://www.svtplay.se/video/2681607/vetenskapens-v
> arld/vetenskapens-varld-avsnitt-5
>
> Sedan är det ju så att vi i teknikens och
> medicinens tecken blir allt duktigare på att bota
> enskilda sjukdomar, och samtidigt sidsteppar
> naturens gång.
> Naturen har sedan urminnes tider alltid sett till
> att åtminstone tillräckligt många av oss har
> klarat oss igenom en hel uppsjö av svårigheter,
> men nu försöker vi med vår "intelligens" vara
> bättre. Survival of the fittest har blivit
> survival of the not so fit. Det kan ju bara sluta
> på ett sätt egentligen. Men sådant får man
> inte säga, det är inte rumsrent.

Helvete! Jag har ju redan förökat mig och fört mina värdelösa gener vidare. Får väl bli utökat självmord...

OT Ofta förkylningssjuk
Den där handsprits- och tvåldebatten som pågått det senaste halvåret eller hurlängedetnuär är intressant. Jag undrar om den är helt nyanserad dock. Känner läkare som påstår att det är en hel del trams i debatten, men hursomhelst tror jag att om man vet med sig att man utsätter sig för en massa onödiga risker (kollektivtrafik, sjuka kollegor, barn, sex, mänsklig kontakt) så skadar det inte att tvätta sig. Själv undviker jag så många riskfaktorer jag kan och tvättar mig noga när jag inte kan undvika dem. Med både sprit och tvål. Jag är extremt sällan förkyld.

Har sina fördelar att "undvika" sex m a o.

OT Ofta förkylningssjuk
Från ett amatörevolutionistiskt perspektiv skulle man kunna tänka sig att sex är det (enda) medel vi kan ta till för att uppnå målet att sprida sina gener. Då väger nog fördelarna över, j f r med nackdelarna. För en grupp i ett långt perspektiv i a f. Handsprit kanske är en suboptimering mot ett lokalt max, vad vet jag. Det får väl ses som en kreativ designidé.

OT Ofta förkylningssjuk
geologen skrev:
> torr luft i mängder.

Hello. Captain Obvious, to the rescue!

Du har säkert 100% rätt och jag tänker inte ifrågasätta detta. Däremot får du (eller någon annan gärna hjälpa mig att förklara) varför jag inte tål kyla och får symptom som hosta, snuva och huvudvärk av det. Gårdagens brännboll med sonens klass på en blåsig äng ledde ofelbart till smärta i bihålorna och snorig näsa denna morgon. Jag accepterar gärna att det inte är förkylning men vad är det då? Samma problem får jag av kall AC i bilen och vår och höstträning när det är kallt ute.

OT Ofta förkylningssjuk
Fältprästen skrev:
> eketjall skrev:
> -----
> > What's up with all the handsprit och
> > tvångsmässigt tvättande osv?
> >
> > Inte så att jag inte tvättar händerna, men
> inte
> > tusan går jag och tvättar av andra
> anledningar
> > än att man av någon anledning skitat ner sig
> > (så det syns/känns) eller varit på
> toaletten,
> > eller ska till att laga mat typ.
>
> > Jag tror stenhårt på att lite "skit i
> hörnen"
> > stärker immunförsvaret och att tvångsmässig
> > renlighet är kontraproduktivt i det vardagliga
> > livet.
>
> +1
>
> Två sevärda filmer som belyser lite av detta,
> speciellt den andra:
> http://www.svtplay.se/video/2664489/vetenskapens-v
> arld/vetenskapens-varld-avsnitt-4
> http://www.svtplay.se/video/2681607/vetenskapens-v
> arld/vetenskapens-varld-avsnitt-5
>
> Sedan är det ju så att vi i teknikens och
> medicinens tecken blir allt duktigare på att bota
> enskilda sjukdomar, och samtidigt sidsteppar
> naturens gång.
> Naturen har sedan urminnes tider alltid sett till
> att åtminstone tillräckligt många av oss har
> klarat oss igenom en hel uppsjö av svårigheter,
> men nu försöker vi med vår "intelligens" vara
> bättre. Survival of the fittest har blivit
> survival of the not so fit. Det kan ju bara sluta
> på ett sätt egentligen. Men sådant får man
> inte säga, det är inte rumsrent.

Inte i det här landet iaf.

OT Ofta förkylningssjuk
ething skrev:
> Gårdagens brännboll med sonens klass på en blåsig äng
> ledde ofelbart till smärta i bihålorna och
> snorig näsa denna morgon. Jag accepterar gärna
> att det inte är förkylning men vad är det då?
> Samma problem får jag av kall AC i bilen och vår
> och höstträning när det är kallt ute.

Torr luft (kall luft är ofta torrare) eventuellt i kombination med allergi ger rinnande näsa.

OT Ofta förkylningssjuk
Vet inte om detta stämmer på TS men om mitt inlägg kan hjälpa nån annan person så är det bra.
Fick för tre-fyra år sedan skov på tre-fyra veckor av nånting jag uppfattade som flunsa utan feber.
Med tiden återkom de allt tätare. Samt att jag hade gått från lite sömnig på kvällen till Brutaltrött. Läkare hittade inget.
Men till slut fick jag diagnosen Hypotyreos, sköldkörteln producerade för lite hormoner.
Jag hade en auto-immun variant, inte helt ovanligt då man som mig har en tidigare auto-immun sjukdom. I mitt fall psoriasis.
Började behandling med Levaxin augusti 2013 och nu började en berg och dalbana av riktigt dåligt mående och ett ibland skapligt mående.
För att inte göra det här till en roman hoppar jag fram till maj i år.
Då fick jag äntligen den korrekta diagnosen "trötta binjurar".
Efter många år med stress som ett normaltillstånd så kroknar binjurarna och producerar för lite kortisol med påföljden att immunförsvaret löper amok, till skillnad med TS har jag inte varit normalt sjuk på fyra år.
Utan kortisol kan inte kroppen tillgodogöra sig hormonerna och man blir löjligt svag och trött. Det känns som en rejäl flunsa och jag tror att fler än mig förväxlar denna sjukdom med vanlig flunsa.
Mitt liv förändrades på ett par veckor efter tillskott av en låg dos Betapred, kommer att fortsatt åtta denna i nån månad. Dosen ligger långt under kroppens egen produktion så man får inte de nackdelar man är rädd för med cortison.
Vad jag vill ha sagt är de av er som känner igen sig i mina symptom ska ifrågasätta läkarnas tolkning av resultatet på TSH testet då läkare hellre tittar på testresultatet än patientens mående.
Om ni får Hypo diagnos och ni inte mår bra, kräv koll av kortisol och inte med dygns-urin testet.
*redigerade ett missat ord*

Senast ändrad:
OT Ofta förkylningssjuk
I Februari började mitt, tre förkylningar och influensa på 1,5 månader. Samtidigt inlagd med hjärtproblem.
Hjärtproblemen är nu borta och uppkollade, och tränar nu sedan nästan två månader tillbaka.
Denna säsongen får bli som den blir.
Trodde cykling var över när jag låg på sjukhus och befarade det värsta som förstorat hjärta osv. Aldrig tränat med feber och halsont men en del pass borde jag vilat.
Knallhårda pass inne på trainer i vintras, bara några vilodagar mellan ute och innesäsongen.
Stressad sover dåligt, har läst om överträning och symtomen stämmer precis.
Försöker köra lite lugnare nu och ta någon extra vilodag.

OT Ofta förkylningssjuk
Snackade faktiskt med en bekant igår som i förbifarten nämnde att h:n hade haft twar och varit ganska illa däran för några år sedan.
Vårdcentralen trodde hela tiden att det rörde sig om lunginflammation och behandlade med antibiotika som inte bet. Det var först när h:n blev så dålig att det blev inläggning på infektionsklinik som man insåg att det var twar och inte lunginflammation och kunde behandla på rätt sätt. Hon var ganska kass i ca fyra månader efter behandlingen.

OT Ofta förkylningssjuk
geologen skrev:
> torr luft i mängder.

Oj nu är pågen inte bara geolog utan även läkare.

OT Ofta förkylningssjuk
Ok!
Vi kan konstatera att ett karriärsinriktat liv inte alltid är så hälsosamt.
Jag har alltid försökt göra val i livet med utgångspunkt att må så bra som möjligt.
Att bo mitt i en storstad och leva ett liv inriktat på karriär och materiel tillfredsställelse har jag valt bort, befordringar som inte har känts bra har jag tackat nej till.
Konsten att vara lycklig är att vara nöjd med det man har.
För övrigt skit i att cykla inomhus, cykling ska bedrivas utomhus, alltid och året runt.
Ät så lite färdigmat som bara möjligt, ät mycket grönsaker, ät varierad kost, drick fiskolja, ät citrusfrukter och mycket lök och vitlök.
Släng ut allt vad dator och tvspel heter, ha sex istället.
Känner du att förkylningen börjar sätta sig på bihålorna, skölj näsan, kan lämpligen göras i duschen.
Undvik dagisbarn!!!
Lycka till!

OT Ofta förkylningssjuk
Scotty10 skrev:
> Ok!
> Vi kan konstatera att ett karriärsinriktat liv
> inte alltid är så hälsosamt.
> Jag har alltid försökt göra val i livet med
> utgångspunkt att må så bra som möjligt.
> Att bo mitt i en storstad och leva ett liv
> inriktat på karriär och materiel
> tillfredsställelse har jag valt bort,
> befordringar som inte har känts bra har jag
> tackat nej till.
> Konsten att vara lycklig är att vara nöjd med
> det man har.
> För övrigt skit i att cykla inomhus, cykling ska
> bedrivas utomhus, alltid och året runt.
> Ät så lite färdigmat som bara möjligt, ät
> mycket grönsaker, ät varierad kost, drick
> fiskolja, ät citrusfrukter och mycket lök och
> vitlök.
> Släng ut allt vad dator och tvspel heter, ha sex
> istället.
> Känner du att förkylningen börjar sätta sig
> på bihålorna, skölj näsan, kan lämpligen
> göras i duschen.
> Undvik dagisbarn!!!
> Lycka till!

Det där testade jag. Sex alltså. Men det blev ju bara dagisbarn av det, så vad ska jag göra nu?

OT Ofta förkylningssjuk
Arsozath skrev:
> Scotty10 skrev:
> -----
> > Ok!
> > Vi kan konstatera att ett karriärsinriktat liv
> > inte alltid är så hälsosamt.
> > Jag har alltid försökt göra val i livet med
> > utgångspunkt att må så bra som möjligt.
> > Att bo mitt i en storstad och leva ett liv
> > inriktat på karriär och materiel
> > tillfredsställelse har jag valt bort,
> > befordringar som inte har känts bra har jag
> > tackat nej till.
> > Konsten att vara lycklig är att vara nöjd me
> > det man har.
> > För övrigt skit i att cykla inomhus, cykling
> ska
> > bedrivas utomhus, alltid och året runt
> > Ät så lite färdigmat som bara möjligt, ät
> > mycket grönsaker, ät varierad kost, drick
> > fiskolja, ät citrusfrukter och mycket lök och
> > vitlök.
> > Släng ut allt vad dator och tvspel heter, ha
> sex
> > istället.
> > Känner du att förkylningen börjar sätta sig
> > på bihålorna, skölj näsan, kan lämpligen
> > göras i duschen.
> > Undvik dagisbarn!!!
> > Lycka till!
>
> Det där testade jag. Sex alltså. Men det blev ju
> bara dagisbarn av det, så vad ska jag göra nu?

Var inte så svensk utan lämpa över dom på din kvinna.
Eller iofs leka utomhus med dom går ju bra, i alla fall om dom inte kommer för nära dig.

OT Ofta förkylningssjuk
Scotty10 skrev:
> Arsozath skrev:
> -----
> > Scotty10 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ok!
> > > Vi kan konstatera att ett karriärsinriktat
> liv
> > > inte alltid är så hälsosamt.
> > > Jag har alltid försökt göra val i livet
> med
> > > utgångspunkt att må så bra som möjligt.
> > > Att bo mitt i en storstad och leva ett liv
> > > inriktat på karriär och materiel
> > > tillfredsställelse har jag valt bort,
> > > befordringar som inte har känts bra har jag
> > > tackat nej till.
> > > Konsten att vara lycklig är att vara nöjd
> me
> > > det man har.
> > > För övrigt skit i att cykla inomhus,
> cykling
> > ska
> > > bedrivas utomhus, alltid och året runt
> > > Ät så lite färdigmat som bara möjligt,
> ät
> > > mycket grönsaker, ät varierad kost, drick
> > > fiskolja, ät citrusfrukter och mycket lök
> och
> > > vitlök.
> > > Släng ut allt vad dator och tvspel heter, ha
> > sex
> > > istället.
> > > Känner du att förkylningen börjar sätta
> sig
> > > på bihålorna, skölj näsan, kan
> lämpligen
> > > göras i duschen.
> > > Undvik dagisbarn!!!
> > > Lycka till!
> >
> > Det där testade jag. Sex alltså. Men det blev
> ju
> > bara dagisbarn av det, så vad ska jag göra
> nu?
>
> Var inte så svensk utan lämpa över dom på din
> kvinna.
> Eller iofs leka utomhus med dom går ju bra, i
> alla fall om dom inte kommer för nära dig.

Det går inte, hon är tyska. Men ok, ut och leka tafatt utan att bli fångad. Låter ju jättekul för barnen :S

OT Ofta förkylningssjuk
Arsozath skrev:
> Scotty10 skrev:
> -----
> > Arsozath skrev:
> >
>
> > -----
> > > Scotty10 skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Ok!
> > > > Vi kan konstatera att ett karriärsinriktat
> > liv
> > > > inte alltid är så hälsosamt.
> > > > Jag har alltid försökt göra val i livet
> > med
> > > > utgångspunkt att må så bra som möjligt.
>
> > > > Att bo mitt i en storstad och leva ett liv
> > > > inriktat på karriär och materiel
> > > > tillfredsställelse har jag valt bort,
> > > > befordringar som inte har känts bra har
> jag
> > > > tackat nej till.
> > > > Konsten att vara lycklig är att vara nöjd
> > me
> > > > det man har.
> > > > För övrigt skit i att cykla inomhus,
> > cykling
> > > ska
> > > > bedrivas utomhus, alltid och året runt
> > > > Ät så lite färdigmat som bara möjligt,
> > ät
> > > > mycket grönsaker, ät varierad kost, drick
> > > > fiskolja, ät citrusfrukter och mycket lök
> > och
> > > > vitlök.
> > > > Släng ut allt vad dator och tvspel heter,
> ha
> > > sex
> > > > istället.
> > > > Känner du att förkylningen börjar sätta
> > sig
> > > > på bihålorna, skölj näsan, kan
> > lämpligen
> > > > göras i duschen.
> > > > Undvik dagisbarn!!!
> > > > Lycka till!
> > >
> > > Det där testade jag. Sex alltså. Men det
> blev
> > ju
> > > bara dagisbarn av det, så vad ska jag göra
> > nu?
> >
> > Var inte så svensk utan lämpa över dom på
> din
> > kvinna.
> > Eller iofs leka utomhus med dom går ju bra, i
> > alla fall om dom inte kommer för nära dig.
>
> Det går inte, hon är tyska. Men ok, ut och leka
> tafatt utan att bli fångad. Låter ju jättekul
> för barnen :S

Tyska!
Då förstår jag inte hur barnen kommit till?

OT Ofta förkylningssjuk
Har inte haft nån förskylning sen aug/sept förra året.

Brukar springa på vintern, även när det är -25 eller mindre. Cyklar alltid. Frisk luft är viktigt, speciellt när det är mörkt och kallt. Samt att undvika folkmassan. Åker aldrig buss eller beblandar mig med folk. Spritar händerna på jobbet 1 gång om dagen.

Annars är jag inte så hälsosam. Tar inga tillskott. Dricker gärna sprit 2 ggr per vecka.

OT Ofta förkylningssjuk
Lite uppföljning:

Har faktiskt kunna somna i tid 3-4 vardagskvällar och i helgen försökte jag ligga och dra mig lite extra.

Stressandet är svårt att bara koppla bort men är mer medveten nu och aktivt tar mig tid och försöker stressa ner.

Har ännu inte känt mitt vanliga förkylningssymptom. (svullnade örongångar mellan öron, näsa & hals.

Har kunnat cykelpendla 2-3 dagar nu när vädret är lite stabilare vilket gjort att jag känner mig lite piggar under förmiddagen men blir påtagligt trött under eftermiddagen.

Jag ska kämpa vidare med att stressa ner och sova bättre.. Är helt inne på att det är största anledningen till att jag får problem.

God Natt!

Tillbaka
Topp