OT: (OL) Japan på pannlampsrunda - Återhämtning!?

Lennart

Ny medlem
Ikväll när det var dags att åka hemtidigt från butiken kommer klubbkamraten Tatsuro från (Japan där han bor!) till butiken och är träningssugen (löpning som tur var)!

Eftersom han bara är i Sverige 2-3 veckor/år var det bara leta på lite träningskläder och ta på pannlampan.
Visserligen var batteriet inte laddat sedan i måndags p g a nästa pass med lampa var planerat till nästa måndag men ett 9 Ah borde väl räcka 2 pass?

Tyvärr inte!
Efter ca 20 minuter slocknade lampan snabbt - vända hem eller vad?
Jag chansade på att japanens lyse skulle räcka till oss båda - vilket det gjorde bitvis.
Tack vare lite snö som låg kvar och hyfsade stigar kom vi helskinnade tillbaks efter 75 minuters löpning i skogen.
Tur att vi inte åkte MTB!
Hade antagligen resulterat i ett antal vådliga vurpor utan fungerande lampa!

VAD KAN MAN LÄRA SIG?
Jo - ha alltid ditt batteri laddat för en träningsrunda (på MTB, skidor eller löpning)
man vet ALDRIG när du får besök av någon som är träningssugen!
Nu sitter batteriet på laddning ifall någon kommer på nyårsafton också...
vilket är mindre troligt!?

Gott Nytt År
önskar
Lennart
i Surahammar

Mer:
http://www.letro.se/ssok2/nyhet.asp?id=311

(the_TnT: Har nu använt redigeringsläget före POSTA!)
= Redigera = 0?
Nu Redigera = 2 (Ganska bra mot tidigare!)

Senast redigerad av en moderator:
Lennart Skrev:
-------------------------------------------------------

> (the_TnT: Har nu använt redigeringsläget före
> POSTA!)
> = Redigera = 0?

Nu skulle jag kunna anmärka på att "Japanens" borde stavas med litet J bara för att retas, men jag skippar det. ;-)

Pelle Hå skrev:
>Nu skulle jag kunna anmärka på att "Japanens" borde stavas med litet J bara för att retas, men jag skippar >det. ;-)

>/Pelle

Oki doki!!
Sukiyaki sushi.

Mucha nieve
pero ninguna linterna!

Synd att inte kompisen var här för han kan den på de flesta språk...
t o m japanska!

(Mycket snö
men ingen ficklampa)

På finska var det något med taskilampi vilket är det enda jag kommer ihåg!

Godnatt
/Lennart
(som fortsätter att redigera men lite mindre!)

Edit: Såg igönvrån när jag postade att ficklampa råkade bli ficklampi!
Hmm börjar bli trött!

Senast redigerad av en moderator:
Lennart: Tror du har highscore i redigeringar :) Dags att fixa tangentbordet så att det stvara rätt.

Fast det du egentligen menar är att man skall ha tre accar. En man använder, en som är nyladdad och en som håller på att laddas :)

Mattias L: Kasta inte sten i glashus! Vad menar du med "stvara"? ;)

Tur man inte har pannlampa! Då slipper man ju alla problem med oladdade batterier!

Mattias L skrev:
>Lennart: Tror du har highscore i redigeringar :) Dags att fixa tangentbordet så att det stvara rätt.
stvara (nytt kombinationsord för svara och stava?)
Det börjar bli bättre nu - har ju hittat knappen - Förhandsgranska - som sänker scoren betydligt!.
Nu skriver jag dessutom på ett riktigt tangentbord.
Med Laptopens blir det svårare speciellt då man sitter i halvmörker framför TV:n och är halvkoncentrerad.

>Fast det du egentligen menar är att man skall ha tre accar. En man använder, en som är nyladdad och en som >håller på att laddas :)
Bra tips!
Jag är bortskämd med snabbladdaren - 1,5 timmes laddning så klarar man 75 min med 20 W!
Nu fick jag 10-15 min varsel vilket var för kort för att bättra på laddningen. Trodde det var halvladdat.
Med facit i hand skulle jag tagit med ett av de laddade batterierna för utlåning som en reserv.
Jag brukar ha ett litet extra batteri med med det lånade jag ut då en kompis lampa slocknade i skogen!

Muerto skrev:
>Tur man inte har pannlampa! Då slipper man ju alla problem med oladdade batterier!
Det är egentligen ett angenämt problem.
Mitt problem var att jag inte räknade japanens besök nu...
inte någon annans heller!
Nu är jag rustad (laddad) till nästa ev oväntade besök.
Gevaliakaffet fanns i alla fall i skåpet!

Kaijan skrev:
>Hur lång tid tar det ungefär för ett batteri att laddas ur om det ej används?
Intressant fråga! Måste nog ladda upp ett gäng batterier och låte dem ligga 1,2,3 resp 4 veckor och sedan ladda ur och logga mätningen i datorn så man får ett exakt svar.
Jag vet att en kille hade batteriet liggande i ca 3 veckor och då var ca 50 % borta (han trodde att battriet var kass)!

Hehe, stavfelet var faktiskt en ren miss. Jaja, man skall inte kasta glas i stenhus, helt klart :)
Jag tycker batterierna brukar hålla laddningen betydligt längre än tre veckor. Fast jag har ju iofs inte gjort några mätningar...

Återhämtning?

Jag har för mig att det fanns en tråd om träning och återhämtning här i höstas.
Kan ha varit "Bruse" som var "inblandad" men han/du verkar ju ha längre tid till/från samlingen för träningen än vad man själv orkar/har tid med på hela träningspasset! Tur att man inte bor i Stockholm men å andra sidan verkar ju Hellasområdet vara kanon för cykling /(annan friluftsverksamhet) har antagligen orienterat där för många år sedan - Stockholmsterrängen är fin men jobbig!

Japanen ville träna mer i morse - kl 10 efter 12-13 timmars vila!
Jag tvingades fortsätta i MITT tempo (dvs lågt) efter bara ca 20 min - de andra fick fortsätta i sin högre fart.
Skillnad som natt och dag mot i går kväll.
Vätskebrist och/eller för lite kolhydrater igår efter träningen?
Åt bara lax med sallad - måste gå ned lite till ikväll så man kommer i kostymen! Nu 3 kg på 5 dagar.
Pulsen var relativt hög med tanke på farten på benen (löpning).
Igår mycket piggare och snabbare ben men ungefär samma puls.
Då jag var längst bort hade jag direkt hyrt en MTB för 200:-/timme om det gått . Där var en fin MTB-stig med lite snö - hade rullat skapligt!
Kombination med 5 dagars träning i rad (det är ju nytt år imorgon!) i jämförelse med mot ca 5-6 pass hela nov + dec. Förbättrar kanske inte situationen även om både 3:e och 4:e dagen gick bättre än 1 och 2:a.

För 5-6 år sedan fick jag gå hem då ben mm var helt slut mitt på ett träningspass.
Vräkte då i mig litervis med vatten och dagen efter var man som en ny människa igen.
Hade tyvärr ingen pulsklocka på den tiden så jag har ingen aning om pulsen var hög eller låg för den låga farten.

/Lennart
(Fortfarande sliten trots Maxim recovery efter)

Tillbaka
Topp