OT ölbryggning

OT ölbryggning
Vore skoj att testa brygga nån gång, tyvärr är man väl för kass för att lyckas få till något som är mer drickbart än det på systemet. ;)

OT ölbryggning
Varför någon överhuvudtaget vill se den gamle pundargubben är för mig ett mysterium och ägde jag ett bryggeri skulle jag hålla honom så långt borta som möjligt! För han inte med sig vildjäst in i jäskällarn så kan man väl var säker på att han försöker tömma tankarna. :D

Vill ni se en tjock man med keps bland vörtpannor och silkar så kan ni titta här istället:

OT ölbryggning
Hej!
Är det fler happyiter som brygger hemma ?
Ganska novis men ska brygga en julig öl i morgon.
Sen blir det att göra en lämplig MtbAle.
Någon som har bra recept att dela med sig av ? måste ju va fler cyklister som brygger. =)

OT ölbryggning
Har gjort 2 satser IPA förra vintern, all grain, brew-in-a-bag. En blev bra, en blev inte bra. Jag gör halva satser så det inte gör så mycket om det går och pipan, och man inte blir alkis om det blir lyckat... Hade tänkt testa veteöl nästa gång, men du har rätt att man borde klämma in en jul-ale innan dess...

OT ölbryggning
Här kommer ett recept på min bästa julöl. I grunden bygger det på receptet på Imperial Stout i boken "Brygga Öl" var författare för övrigt ligger bakom Omnipollo. Det enda jag skulle göra annorlunda om jag bryggde den igen var att dra ned något på kryddnejlikan och göra betydligt mer. Den åldras otroligt bra!
Jull.png

OT ölbryggning
Det där har jag provat del! Köp en ölsats, tex Coopers Real Ale. Följ instruktionerna, men häll i minst 2 kg socker. När det jäst klar efter ca 1 vecka kan man dricka direkt ur 20 liters jäskärlet. Mkt starkt och gott, säkert > 10-12% -- Tror det blir lite som vikingarna gjorde för länge sen ... !

Om man är mer allvarligt lagd så kan man isolera och kultivera jäst från en flaska med Belgian trappist-öl, och sen addera extra humle !

OT ölbryggning
Kul! En dag blir det ölbryggning känner jag, men än så länge så gör vi bara hemgjord torr äppelcider, fjärde årgången.

Som vin, men av äpplen. Sjukt god efter ett halvårs lagring. :)

OT ölbryggning
LHelge sa:
Här kommer ett recept på min bästa julöl.

Jag insåg att det var dags att sätta igång om det skulle bli nån julöl, så jag kopierade ditt recept nästan rakt av, bytte ut havren mot lite råg som jag alltid gillar i ales, halverade sockermängden, och jag kommer nog att hålla igen på kryddorna och kanske tom torrhumla lite. Min OG blev dock mycket närmare estimatet och landade på 1.095, så jag hoppas jästen pallar med att jäsa ut den ordentligt.

OT ölbryggning
Härligt med en tråd om ölbryggning. Jag och en polare har precis börjat brygga.
Så nu står det en veteöl, black ipa och en belgisk ipa som jäser.
Ska brygga julöl nästa helg ?

OT ölbryggning
toshiba sa:
LHelge sa:
Här kommer ett recept på min bästa julöl.

Jag insåg att det var dags att sätta igång om det skulle bli nån julöl, så jag kopierade ditt recept nästan rakt av, bytte ut havren mot lite råg som jag alltid gillar i ales, halverade sockermängden, och jag kommer nog att hålla igen på kryddorna och kanske tom torrhumla lite. Min OG blev dock mycket närmare estimatet och landade på 1.095, så jag hoppas jästen pallar med att jäsa ut den ordentligt.

Dags att följa upp. Blev mycket lyckat även om jag började lite för sent, smaken blir tydligt bättre för varje vecka som går, den är fortfarande lite "jästig" i första doften. 10% alkohol och härligt torr trots att den ser ut som sirap när man häller upp den. Ska spara några till nästa jul.

OT ölbryggning
Har bryggt en del, men har nu istället lagt pengar och tid på cykling och träning i allmänhet. Det är ju rätt kul att dricka resultatet, men det är tidskrävande och det är ett himla diskande när man är klar...
Hann brygga en frisk APA, en halvmisslyckad stout, en riktigt bra IPA och en bra porter. Körde all grain med brew in bag. Min far har tagit över bryggeriet och brygger en del - ibland är det drickbart.

OT ölbryggning
Tidskrävande? Nja, mäskning, lakning, kokning, kylning och ner i jästkärlet tar 5-6 timmar, sedan är det bara vänta på att jäsningen och eventuell torrhumling skall bli klar, 2-4veckor. Diska flaskor är astrist och tar 1-1,5 timmar och buteljeringen 1 timme och flaskjäsning 3-5veckor. Tid tar det, men arbetsinsatsen är inte så stor och under väntetiderna kan man cykla.
Brygger 4-6 helmaltsbryggningar per år och tycker resultatet för det mesta blir riktigt bra.

OT ölbryggning
Har provat en hel del ölsats-bryggningar, även med en del små modifikationer och andra jäster & humle och så, men alltid tyckt att det verkar meckigt att göra det på riktig. Stout brukar bli bra, och koka och temperatur-reglera 20 liter i flera timmar verkar jobbigt. Men kanske dags att go all in och skaffa en massa prylar och köra allt från början, även Corneliusfat osv ...
Är det värt besväret ?

OT ölbryggning
Bikzz sa:
Har provat en hel del ölsats-bryggningar, även med en del små modifikationer och andra jäster & humle och så, men alltid tyckt att det verkar meckigt att göra det på riktig. Stout brukar bli bra, och koka och temperatur-reglera 20 liter i flera timmar verkar jobbigt. Men kanske dags att go all in och skaffa en massa prylar och köra allt från början, även Corneliusfat osv ...
Är det värt besväret ?

Du måste gilla processen och arbetet för att det ska vara värt det. I slutändan blir det inte så mycket billigare än att köpa öl, så du får se det som en hobby som är gratis (förutsatt att du köpt öl annars).

OT ölbryggning
toshiba sa:
Bikzz sa:
Är det värt besväret ?

Du måste gilla processen och arbetet för att det ska vara värt det. I slutändan blir det inte så mycket billigare än att köpa öl, så du får se det som en hobby som är gratis (förutsatt att du köpt öl annars).

Att plocka ihop sin egen cykel av lösa komponenter är ofta rätt ovärt men det hindrar inte många från att ändå göra det, ändå, man lär sig dessutom en hel del och man får det man vill ha. :)

OT ölbryggning
Bikzz sa:
Är det värt besväret ?

Du behöver inte temperaturreglera i flera timmar.
Mäska i kylväska, den håller värmen mycket bra om den är full. Tar 45-75 minuter. Lakningen tar tid och är lite meckig men du kan köra BIAB, Brew In A Bag, som är en stor tepåse som fylla med krossad malt. Ta upp påsen efter mäskning och låt den rinna av 30min.
Efter lakning eller BIAB kokar du vörten i 60-90minuter.

OT ölbryggning
Kan tipsa om http://shbf.se/
Även bra att läsa någon bok, kan rekomendera http://www.bokus.com/bok/9789127134980/brygg-ol/ Väldigt basic, vilket gör den bra för att komma igång och riktigt bra recept på allehanda öl typer.

Det gäller att läsa på & verkligen förstå processen innan man sätter igång. Jag höll på att läsa in mig och köpa grejer i flera månader, vilket det var värt (och kul). Jag har lyckats bra med alla öl jag bryggt, även om förståss alla kanske inte riktigt blivit som jag tänkt.

Tillbaka
Topp