ot: olja bänkskiva i kök

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tjipp!

Nån som pysslat med sådant? Ska man ha paraffinolja eller rå, kallpressad linolja? Hur många gånger ska man olja? Hur lägger jag på oljan? Jag vill inte att papper och sådant ska bli oljekladdigt av att ligga där och jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt, måste utföra det hela i lägenheten.

Nästa fråga är hur roligt det är att köra cirkelsåg i köket, men den dagen den sorgen ;)

Paraffinolja är bra av en anledning. Man kan stå och laga mat på bänken utan att få
lösningsmedel och annan ohyra i maten.

Om man ger fan i att laga mat direkt på bänken kan man ta en olja som tränger in bättre
än paraffinoljan. Till exempel kallpressad linolja eller liknande.

Köp inte nån sliskig burk med 75% lösningsmedel och 25% olja bara.

Jag har både paraffinolja och ren, kallpressad, rå linolja. Ingetdera borde innehålla något giftigt, linfrön brukar man ju ha i bröd t.ex.

Kommer inte blanda terpentin i linoljan innan jag använder den.

bart.gif

http://justfuckinggoogleit.com/

http://www.google.se/search?q=olja+...ient=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official ...
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1084349880 ...
http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=gds&avdelning=3&instruktionid=249&kat=79 ...

;)

Tobbe, jag har googlat en hel del och där ute i vida världen finns massor av motstridiga påståenden från personer vars kunskaper jag inte kan värdera. Läs igenom tråden i ditt andra tips t.ex. och bli inte mycket klokare utan bara mer förvirrad!

Här vet jag iallafall vilka som brukar ha rätt och vilka som brukar ha fel.

Anledningen att man inte använder linoljan är väl att den ger smak på grejer man lägger
på bänken vilket inte paraffinoljan gör. Paraffinolja är ju ganska smak/doft-lös.

Jag skulle nog använt kallpressad linolja (rå) för bästa impregnering. Är skivan sliten på
ovansidan kan du behöva rugga den med ett vint sandpapper (våtslip) före inoljning.

Sen skulle jag olja skivan tills du mättat virket. Om det är en ädelträskiva så är ju inträgningen
långsam om det tar ett tag innan virket mättas. Därför bör man väl vänta över natten eller ett
dygn eller så innan man torkar skivans ovansida ren från olja.

Svårt att garrantera icke oljiga morgontidningar dock när bordet eller skivan är nyinoljat.
Du får torka noggrant med ren trasa. :)

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Nästa fråga är hur roligt det är att köra
> cirkelsåg i köket, men den dagen den sorgen ;)

Tänkte du såga skivan själv? Jag kan verkligen rekommendera att låta Bauhaus/Fredells/Nackka trä (eller vem du nu köper skivan av) såga upp den. De har bra precision på sin kap. Kostar lite grann per snitt, men det är det värt.

Om du har nåt väldigt porigt träslag är parafinoljan lite sölig ett tag.

Annars tycker jag det blir trevligt just med parafinolja. En första behandling, en försiktig mellanslipning och sen en omgång med parafinoljan till så blir det helt OK.

:)

Cal:

Det blir linoljan som är av den modellen du skulle valt. Skivan är ny. Har lite olika slippapper av finare korn (180-300 tror jag) så jag slipar nog till ytan innan ändå och låter oljan dra rätt länge innan jag tar bort överflödet och torkar torrt. Antar att tygtrasor är bra för att torka/polera. Gör så 3-4 ggr så får vi se hur det blir.

Börjar med den skivan jag ska bygga matplats av så tar jag dom i köket sen om det blir bra. Det är stavlimmad ek av budgetsort f.ö., kostade väl 1300 spänn för 3.6 meter. Ungefär 300 spänn mer än en 120cm-skiva..

Jonas:

Jo, jag lät dem grovsåga bänkskivorna (hade inte fått in den långa skivan i bilen annars!) men gammalt kök innebär inga som helst räta vinklar, vågade inte chansa på att jag skulle mäta upp helt rätt. Kommer ta bort de gamla skivorna och lägga dem på de nya och rita av. Ingen av skivorna har 90° vinkel på snitten i någon ände..

Jag köpte bänkskivor i helgen på Bauhaus, deras råd:Slipa skivan med ett fint sandpapper, olja in tills mättad över hela skivan torka av överflödet. Olja sedan in ca 1 ggr i månaden för bäst hållbarhet.
Köpte en burk med olja av dem, men inte säker på vad det var jag köpte.

Senast redigerad av en moderator:
Furirpipis skrev:
> Jag köpte bönkskivor i helgen på Bauhaus, deras
> råd:Slipa skivan med ett fint sandpapper, olja in
> tills mättad över hela skivan torka av överflödet.
> Olja sedan in ca 1 ggr i månaden för bäst
> hållbarhet.
> Köpte en burk med olja av dem, men inte säker på
> vad det var jag köpte.

Tjena!

Bönkskivor är det sådana som svenska kocken i mupparna jobbar på?? (Sorry kunde inte låta bli)

MEn jag undrar om man verkligen ska olja in en gång i månaden.. Låter helt absurt ofta.. en gång i halvåret kanske... lite oftare i början möjligtvis..

Släng på rostfria plåtar över träskivorna så blir det både snyggare bättre och lättare:)

Ja, jag tror att det var det du ville veta:)

Ville, jag ska anlita dig nästa gång jag bygger kök. Nu är det en andrahandslya så det får bli trist med oljad ek istället.

jomper skrev:
> Ville, jag ska anlita dig nästa gång jag bygger
> kök. Nu är det en andrahandslya så det får bli
> trist med oljad ek istället.
>
> happy happy joy joy

Skönt!

Då skall jag lära dig allt jag vet om hårdrocksvarta kök med SS skivor....=)

Ja, det går nog ganska fort=)

Ville skrev:
> Släng på rostfria plåtar över träskivorna så blir
> det både snyggare bättre och lättare:)

Det räcker ju inte med rostfritt...

På 80-talet fick jag en cykel TIG-svetsad av en kille som dagtid jobbade som svetsare på Volvo Aero i Trollhättan. Han hade diskbänk av Inconel hemma. Den var ihopsatt av en mängd mindre delar och hade perfekt finish. Nåt år senare fick jag höra att stommen i hans jordkällare var byggd av Inconel också. Undrar vem som betalade den där plåten...

:)

En gång i månaden låter ofta, jag håller med men det var det han sa. Troligen ger det sig själv, beror säkert på hur mycket man slabbar på "bönkskivan" och så. Jag gillar svenska kocken!

Jag har kört med kallpressad linolja med gott resultat.
Slabba på ordentligt på kvällen, låt suga in över natten, torka/slipa vid behov. Repetera tills det fortfarande är oljigt på morgonen (träet är mättat).

Furirpipis skrev:
> En gång i månaden låter ofta, jag håller med men
> det var det han sa. Troligen ger det sig själv,
> beror säkert på hur mycket man slabbar på
> "bönkskivan" och så. Jag gillar svenska kocken!
>
Tjena!

http://www.google.com/intl/xx-bork/ :D

jomper skrev:
> Det blir linoljan som är av den modellen du skulle
> valt. Skivan är ny. Har lite olika slippapper av
> finare korn (180-300 tror jag) så jag slipar nog
> till ytan innan ändå och låter oljan dra rätt
> länge innan jag tar bort överflödet och torkar
> torrt. Antar att tygtrasor är bra för att
> torka/polera. Gör så 3-4 ggr så får vi se hur det
> blir.

Ett par saker du skall tänka på:

• När oljan oxiderar mörknar trät, lämna inte oljan för länge innan du torkar av då mörknandet fortsätter även efter att du torkat av överskottet.

Trasor med linolja kan självantända! Dränk dem i vatten och lägg dem i en glas eller plåtburk när du är klar.

Ma Vic skrev:
> • Trasor med linolja kan självantända!

Inte om man är snabb och tänder eld på dem med flit! ;-)

Linolja luktar förjävligt. Villes förslag med rostfritt låter väl bra. Jag kan inte tänka mig att din hyresvärd skulle bli missnöjd över att få rostfritt, det är både snyggt och praktiskt.

Markus F skrev:
> Linolja luktar förjävligt. Villes förslag med
> rostfritt låter väl bra. Jag kan inte tänka mig
> att din hyresvärd skulle bli missnöjd över att få
> rostfritt, det är både snyggt och praktiskt.

Klä hela skiten i rostfritt och installera en stationär högtryckstvätt. Lättstädat är bara förnamnet.

Köp kokt linolja och blanda den med balsamterpentin. 50% av varje i en flaska eller liknande i glas. Slipa bänkskivan med 150 sandpapper i träts riktning och olja sedan in skivan med blandningen. Låt det sedan dra i ungefär 60 minuter. Torka bort den överflödiga oljan. Trasorna blötlägger du och kastar i en plastpåse. Ha din flaska med blandningen i soppskåpet och olja på med en till två månaders mellanrum. Gör du det i ett år så kan du olja mer sällan åren efter.

MVH Dekorationsmålare Björn Andersson.

Använd inte växellådsolja till skivan. Det blir inte så fint som man kan tro. Och om man har mycket sjöfåglar i köket ska man ta det lugnt med oljeutsläpp. Pip pip kläää...
/J
Edit: stavar som en treåring.

paraffin-olja skall det vara. Finns på IKEA och kallas där för bänkskiveolja har jag för mig. 1 L räcker till 250 x 60 cm som man oljar in en gång i veckan i en månad. Obehandlade skivor suger massor.

Mattias Lundqvist skrev:
> Obehandlade skivor suger
> massor.

Obehandlade skivor suger fett.

Timberex-olja. Säkert högst olämplig att förtära men attans så bra. Och svindyr.

-Slipa med fint sandpapper för att få fiberresning
-Stryk på
-Låt dra in
-Torka bort överflödet/pölarna med trasa
-Slipa med grön Scotch Brite
-Upprepa

Efter 3-4 behandlingar får man en hård, nästan som lackad, slitstark yta som håller sig fräsch länge. Mina ekbord klarade sig ca 8 år innan det var dags att göra om.

Jag har jobbat som snickare några år nu och tycker att paraffinoljan inte håller så bra som linoljan. Att varor skulle ta smak av linoljan är sant men hur fräscht är det att lägga såna saker på sin bänkskiva? En blodig stek eller lite rå kyckling kanske hör bäst hemma på en skärbräda?

Linolja utblandad med lika delar balsamterpentin är klart bättre än paraffinoljan vad gäller livslängd. Däremot är paraffinoljan bra om man verkligen oljar in skivan vid behov. Risken är bara att det behovet tenderar att öka i intervall efter några månaders användning.. Sen kan man ju i och för sig ifrågasätta om det är så himla viktigt att skivan ser helt ny ut i tio år..

För övrigt hoppas jag att vi snart inser att vi gör eken till nästa episod i vår hopplöst utdöende trendtrend. Alla vill ha ek. Nu. Inte snart.

man bör aldrig lägga köttet direkt på bänken, inte en i trä, speciellt inte fågel. ska man vara riktigt noga rent hygienmässigt, följa livsmedelsverkets råd så bör man till o med ha egen skörbräda till fågel.

så kör du med linolja, blir bra det

Alla skriver att man ska slipa med sandpapper. Sant men efter slipning ska man sickla med en stålsickel ty sandpapper öppnar upp porerna i virket medan om man sicklar stänger man porerna vilker ger som resultat en knallhård "hyvlad" yta.

Parrafinolja ska man antingen värma upp eller blanda med någon form av lösningsmedel för bästa inträngnings förmåga, gärna balsamterpentin 50/50. Olja sedan ytan till den inte suger längre.

Ju fler gånger man sicklar destu bättre blir ytan. Funkar också bra att våtsickla med olja.

Tycker dock personligen att linolja blandat med balsamterpentin eller Timberexolja är bäst.

// Turolle

Nej sickla kan du skita i tycker jag. Onödigt svåranvänt verktyg. Om man har en sickel som inte är rätt jagad ("slipad") förstör man ytan mer än man hjälper den. Om du oljar går det till så här:

1. Putsa ytan bebisrumpa-len. Sista sandpappret som lämnar ytan = 240 (eller högre tal och då ännu lenare).

2. Applicera första lagret olja. 50 linolja/50 balsamterpentin. Inte slipa här.

3. Låt suga in och torka av med luddfri trasa.

4. Slipa ytan med fint sandpapper UTAN ATT TRYCKA HÅRT. Anledningen till att du vill slipa är att fibrerna i yttersta lagret trä reser sig. Det enda du behöver göra är alltså att få bort de träfibrer som rest sig. Känn med handen om det är lent. Är det det är det ok. Du och din känsel bestämmer.

5. Olja andra gången. 50/50.

6. Nu ska det inte behövas någon slipning eftersom de fibrer som kunde resa sig är borta. Olja igen OM DET BEHÖVS. Det finns ingen anledning att lägga på ett lager olja som du ändå bara torkar bort.

7. Se 6.

8. Se 6.

9. Nej nu räcker det.

Sådärja. Det finns massor av andra knep att ta till men det jag nämnt är absolut enklast. Bortsett från blandandet av oljan och terpentinet som du sluppit om du valt paraffinolja.. Men det ska du ju inte eftersom det inte ger lika bra varaktighet.

Jag sammanfattar.

Du skall olja med linolja blandat med terpentin. Undvik att ha fåglar på bänkskivan, speciellt döda då de kan ha fått i sig växellådsolja. Rostfritt är bra, speciellt i källare och installera fettavskiljare i golvbrunnen som du installerar i köket. Då kan du tvätta cykeln och dessutom elda trasor på IKEA. Och lyssna på Björn Andersson. Googla.

Det finns färdig olja med bivax i som ger en vaxad, rätt så tålig yta. Den är bra.

Jag gjorde som Björn och Lekeberg rekommenderade i stort sett. Fast jag körde med rå, kallpressad linolja. Kanske inte torkar lika fort men det verkar bli helt OK. Ska köra några slutomgångar ikväll.

Sammanfattningsvis kan man säga att Happy ger klart bättre råd än Byggahus-forumet ;)

Tack alla!

Lekeberg skrev:
> att paraffinoljan inte håller så bra som linoljan.
> Att varor skulle ta smak av linoljan är sant men
> hur fräscht är det att lägga såna saker på sin
> bänkskiva? En blodig stek eller lite rå kyckling
> kanske hör bäst hemma på en skärbräda?

Tack för det. Mat ska anrättas på skärbrädor, inte på arbetsbänkar. Att lägga mat direkt på arbetsbänken gör man bara i inredningststidningar.

> För övrigt hoppas jag att vi snart inser att vi
> gör eken till nästa episod i vår hopplöst utdöende
> trendtrend. Alla vill ha ek. Nu. Inte snart.

Men eken har faktiskt en stor fördel. Den är väldigt antibakteriell, vilket kan vara bra när någon stylist får för sig att langa upp en lammstek och en basilikaknippa på den.

Anledningen till att eken är "antibakteriell" är väl att den är hård? Andra träslag man gör bänkskivor av är också hårda. T.ex. Lönn, Bok och Ask. Ingen som läst på gör en bänkskiva av Björk eller Furu. Så fördelen med eken finns nog hos de andra bänkskive-träslagen också. :)

Nej, det har inte med hårdheten att göra utan med innehållet i trät. Ek innehåller bl.a stora mängder (i förhållande till andra träslag) garvsyra som fungerar som inpregneringsmedel.

Edit: Någon dag skall jag lära mig stava.

Markus F skrev:
> Jus det, jag hade glömt vilket ämne det var.
> Garvsyra.

Samma syra som gör att man blir glad av att dricka rödvin :)

Tillbaka
Topp