[OT] Om att sätta sin sista potatisås

Odla nå mandel å Edvard för några år sedan med en kvinnlig hyresvärd i trångfors utanför Boden sist det gick Ok fast he var lerjord . Gemytligt och ganska lätt skött , sen att jag har en för kärlek till att baka palt gör det enklare . Fastän att peran äts mer sällan , får så ini nordens med potatis mage ahah .så he känns int kul nåmer .

Potatis är ju väldigt odlingsvärd för den med en plätt mark. Extremt lite arbete sett till vad man får skörda.

Å andra sidan kanske också rätt okreddig att odla när man pratar trädgårdsland med sina jobbarkompisar. Då smäller ju zucchini, tomater och gurkor högre.
Zucchini måste vara den mest överskattade grönsaken. Enkelt att odla men vad f-n ska man göra med dem, gratinera? Nej. Potatis, lök, tomat och gurka får räcka.

Mor min grävde upp deras lilla radhusgräsmatta. Riktigt imponerande hur mycket mat man kan få från en liten yta!

Satt några Maribel eko för att testa. Gick bra kan man säga...några blev STORA...och goda. Grävde upp några för potatissallad..den största 479g.🫡 Blev en fin sallad.

Bilagor

• 20260812_142950.webp
    20260812_142950.webp
    1.3 MB · Besök: 7
  • 20260812_145114.webp
    20260812_145114.webp
    212 KB · Besök: 7
  • 20260812_162805.webp
    20260812_162805.webp
    491.3 KB · Besök: 6
Zucchini måste vara den mest överskattade grönsaken. Enkelt att odla men vad f-n ska man göra med dem, gratinera?
Stek den och använd till pasta

Potatis, lök, tomat och gurka får räcka.

Mor min grävde upp deras lilla radhusgräsmatta. Riktigt imponerande hur mycket mat man kan få från en liten yta!
Som jag har skrivit tidigare i tråden:
Det räcker med en odling på 100m² för fylla årsbehovet av grönsaker för en vuxen person

Fastän att peran äts mer sällan , får så ini nordens med potatis mage ahah .så he känns int kul nåmer .
Samma här, när jag var barn på sommarvistets söndagar med slottsstek, mulade jag enbart en röra av pärern och fet härlig brunsås. Själva slottssteken struntade jag helt i. Idag med prediabetes har jag tvingats se över mina prioriteringar.

Tillbaka
Topp