[OT] Omotiverad på jobbet?!

centauri

Ny medlem
Jag sitter här på jobbet och känner mig rätt omotiverad. Alltså jag har ett bra jobb, bra arbetsmiljö, bra arbetskollegor, bra lön, bra arbetstider osv, så jag egentligen inget att klaga på om man ser det utifrån det. Men saken är att jag varit anställd på företaget i strax över 10år & känner att det börjar bli dags att röra på sig. (Dock varit tjänstledig i ca 3år för att plugga vidare). Jag har sökt lite andra jobb, varit på 2 intervjuer, men tyvärr inte lyckats få de sökta jobben. Känns som man blivit för länge på samma företag, och därför nekas nya jobb. Jag långpendlar dessutom ca 13mil om dagen t o r , vilket bygger på trötthet och minskar entusiasmen. Jag bor i Dalarna & här växer ju inte jobben på träd heller om man så säger. Sambon har jobb på bostadsorten & vill ogärna flytta så man sitter liksom lite fast känns det som. Nån med liknande situation, eller tips på hur man ska tänka/göra?

centauri skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag sitter här på jobbet och känner mig rätt
> omotiverad. Alltså jag har ett bra jobb, bra
> arbetsmiljö, bra arbetskollegor, bra lön, bra
> arbetstider osv, så jag egentligen inget att
> klaga på om man ser det utifrån det. Men saken
> är att jag varit anställd på företaget i strax
> över 10år & känner att det börjar bli dags att
> röra på sig. (Dock varit tjänstledig i ca 3år
> för att plugga vidare). Jag har sökt lite andra
> jobb, varit på 2 intervjuer, men tyvärr inte
> lyckats få de sökta jobben. Känns som man
> blivit för länge på samma företag, och
> därför nekas nya jobb. Jag långpendlar dessutom
> ca 13mil om dagen t o r , vilket bygger på
> trötthet och minskar entusiasmen. Jag bor i
> Dalarna & här växer ju inte jobben på träd
> heller om man så säger. Sambon har jobb på
> bostadsorten & vill ogärna flytta så man sitter
> liksom lite fast känns det som. Nån med liknande
> situation, eller tips på hur man ska
> tänka/göra?

Jag sitter precis i samma sitts och när jag läser ovanstående så känns det precis som om du har stulit min historia ;-) Jag satte upp ett mål under förra nyår att jag inte skall söka några nya arbeten men det löftet bröt jag. Har sökt 4 nya arbeten under året mest för att scanna av arbetsmarknanden. Det ser ljust ut men motivationen har varit lite väl låg under året. Igentlige trivs med det jag gör men vill vidare.

Bli ninja. Ninjor är alltid tufft snabba och känner mening.

Eller så är det bara att försöka se ytterligare jobbsökande som en väg vidare. Sök annonser, skriv brev, ringa och gå på intervju, det är ju inte omöjligt på nåt sätt.

Trägen vinner, friskt vågat och sin egen lyckas smed och allt sånt där... :)

vet hur du känner dig, har själv varit 16 år i samma företag men har gått vidare inom det. Nu suger det dock och har liksom du sökt andra jobb o varit på samtal hos dem men inte fått dem.

Svårt när man trivs med lönen o arbetskamraterna. Men det e känslan som räknas och känner du dig omotiverad så e det bara o fortsätta leta för till sist så dycker det upp ett jobb som du får.

Lycka till!

Tycker du egentligen svarar på din egen fråga... det är väl bara att fortsätta söka nya jobb i Dalarna, eller om du lyckas övertyga sambon, någon annanstans?

Situation: Du vill ifrån ditt nuvarande arbete. Lösning: Sök nytt arbete.

centauri skrev:
> Jag sitter här på jobbet och känner mig rätt
> omotiverad. Alltså jag har ett bra jobb, bra
> arbetsmiljö, bra arbetskollegor, bra lön, bra
> arbetstider osv, så jag egentligen inget att
> klaga på om man ser det utifrån det.

Själva poängen med att byta jobb är att byta ut ordet "bra" i meningen ovan till "bättre". Släng trygghetskepsen och bestäm dig för att du ska ha ett nytt "bättre" jobb 2007. Svårare än så är det inte.

Jag har haft massor av jobb och aldrig sett tillbaks. För det blir alltid roligare och bättre. De trevliga människorna man lär känna under vägen kan man ju hålla kontakten med ändå.

God jakt!

hehe, tänkte precis samma.

bigmollo skrev:
> Du måste bli grumt stark i benen om du pendlar 13
> mil om dan i alla fall. Se det positivt. :)

Lite skön sommarkänsla

628-3.jpg ht=400

Läser du 'Hej Lättja - Konsten att göra minsta möjliga på kontoret' av Corinne Maier så ser du snart allt ur en ny synvinkel. Den finns som pocket.

//Anders

Jag har bytt jobb och bransch ett antal ggr; kock, byggnadsarbetare, väktare, möbelindustri, reparation/service. Desutom pluggat några år emellanåt. Arbetar nu inom kriminalvården sedan 7 år, goda möjligheter att byta tjänst inom samma "koncern". Längsta anställningen nånsin. Kanon med omväxling.
Bytte jobb och bostadsort senast för ett år sen, flyttade med familjen från Jönköping till Stockholm. Frugan fick 3 nya jobb att välja mellan efter en vecka, lönen var betydligt bättre än tidigare, ungarna (13 och 15 bast) stormtrivs med skola och kompisar.

Våga satsa är mitt tips.

centauri skrev:
> Jag sitter här på jobbet...

Är du säker på att arbetsgivaren inte scannar din datortrafik och tjuvläser dina inlägg på happy!

Gör så här...

Ta en halvdag ledigt.... gå hem efter lunch. Gå och handla lite god mat och ett par flaskor vin.
Laga till alla delikatesser, softa ner belysningen och tänd lite ljus så din sambo verkligen blir överraskad! Hon vill naturligtvis ta en snabbdusch innan middagen...-Bra, säger du. - Jag kilar ner till sjuelva, glömde en sak till desserten.... Du stoppar ner Visat i höger bröstficka stoppar första bästa taxi...Arlanda nästa, första flight till Thailand...nu hinner du tänka men du stoppar det med att konstant beställa in den ena sockerstinna drinken efter den andra...somnar och vaknar upp halvägs ute i ankomsthallen. Du inser att du är långtbortistan och vill hem direkt. Du har tur! Hittar en billig flight hem via Istanbul å inte nog med det, det står en schysst kille där som bjuder på ytterligare en sockerstinn drink och berättar att hans femåriga dotter glömde sin favoritnalle och om du bara tar den till Istanbul så väntar hans fru och söndergråtna dotter där. Stackars kille tänker du, men va fan, klart du ställer upp. Han betalade till och med din biljett. Du har ju ändå flugit långt och dyrt för ingenting och du vill hem snabbt igen och få igång ditt liv som trots allt var ganska bra ändå...Å du har ju inte varit i Turkiet förut, å tänk...dom är snart med i unionen jada jada jada...Du landar...Varför har alla turkiska poliser mustasch! Och hund!!! Nu har du problem...och under dom närmaste tjugofem åren kan du samla material till en bok. Bli författare.

Kul julbord? :-)

Mx_Hansen skrev:
> Ingen dör oskuld. Livet knullar oss alla:/
>
>
> //Hansen

Tillbaka
Topp