[OT] Öppenfiber och dess leverantörer

• Trådstartare Trådstartare ers
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot

ers

Aktiv medlem
Hej,

Sitter idag med Telia som leverantör mest för att fungerat bra och varit rimligt pris för tjänsten men nu har bindningstiden på bredbandet gått ut och det nya priset är 599:-/månaden vilket är bra saftigt för 250/250 vilket får mig att se mig efter annat.

Ser att Telenor kör kampanj på detta för 349:-/månad. Är det någon som har gott eller ont att säga om Telenor som leverantör?

Eller någon som har andra tips?

Alla lär kunna leverera en uppkoppling som funkar. Sortera på pris, kolla noga så att de inte slänger in någon fakturaavgift på den första fakturan eller så.
I det nät som jag är kopplad till så kör jag just nu ett hyfsat lokalt bolag. Lägst pris när jag beställde och fungerar fint.
Kommer snart att välja något mer lokalproducerad uppkoppling som även de ligger bra till i pris och ingen bindningstid.
Telia brukar sällan vara billigast i alla fall, så jag förstår att du är sugen på att byta.

Men är det verkligen ÖppenFiber du har då? Lät sjukt billigt...
Det var Telia Öppen Fiber, tror jag betalade 419 kr för 250/100 med Bahnhof som internetleverantör. Fick ett erbjudande om att byta till Bahnhofs egen fiber (dvs de patchade om till egen utrustning i sin ända) med 10 Gb för 349 kr, vilket jag inte tvekade på.

Enda issuen är att det är CGNAT som default, men ringer man kundtjänst kopplar de över dig till en riktig IP-adress.

Jag kan tydligen också byta från öppen fiber till bahnhof villafiber och få 10G . 499 sek.

Routern tar dock inte det wan till lan.
För några år sen fanns det ingen konsumentrouter som ens tog 1000 men det kanske är annorlunda nu. Min verkar ta 1600 på pappret.

Nej 10Gb känns överkurs även för mig, sist jag testade så tog min router typ 800mbit through. Men 250 eller tom 100mbit tror jag räcker för oss...

10 Gb, känns rejält när jag själv funderar på om mina planer på 250 Mb är överkurs eller ej. Får kanske hoppa upp till 0G5s.

Nej 10Gb känns överkurs även för mig, sist jag testade så tog min router typ 800mbit through. Men 250 eller tom 100mbit tror jag räcker för oss...
921 tar min i verkligheten enligt smallnetbuilder.com.
Kan ju vara nåt att ta hänsyn till hur kul det än vore med 10G.
Jag vet inte vad jag har nu....500 ner för 499?

10 Gb är förstås total överkurs. Eftersom jag använder foliehatt så har jag satt Huaweiroutern i bryggande läge och kör min egna router bakom, och den klarar bara 1 Gb. Skulle väl vara lite småskoj att få full hastighet, men det är inget jag är beredd att betala pengar för.

Vi bytte också till Bahnhofs egna nät men valde 1000/1000.
Deras egna router är bajs. T.o.m så illa att killen på kundtjänst faktiskt höll med och sade förlåt.
Tjänsten funkar som förväntat.
Se bara till att få en egen riktig IP-adress via det där samtalet MagerValp nämner ovan. Då kan du enkelt sätta upp eget VPN och titta på svenska Netflix även när du är ute och reser.

10 Gb är förstås total överkurs. Eftersom jag använder foliehatt så har jag satt Huaweiroutern i bryggande läge och kör min egna router bakom, och den klarar bara 1 Gb. Skulle väl vara lite småskoj att få full hastighet, men det är inget jag är beredd att betala pengar för.
Måste man ha deras router? Jag har bara egen router nu..

Byt till bahnhof villafiber om du bor i villa.

Bahnhof 10Gb för 349:-/mån var ett erbjudande de inte längre har som var tidsbegränsat till 2 år. Kostar 499:-/månad nu(De har dock ett erbjudande för nya kunder men inte lika förmånligt).

Man behöver inte bahnhofs router, man behöver dock en router med SFP+ port. Själv kör jag med en egenbyggd router med ett Intel dual sfp+ nic och OPNsense som routeros. Men finns Ubiquiti Dream machine Pro, Mikrotik CCR2004-16G-2S+ och annat..

Senast ändrad:
Gissningsvis inte, men när jag bytte fanns det ingen annan router på konsumentmarknaden som klarade 10 Gb, bara proffsprylar.
Ah. Nej, det är nog fortfarande ett problem. Jag har inte riktigt kollat alternativ men bäst vore nog att separera router från wifi.
Nöjer mig med den knappa G jag kan få ut av den jag har.

Ah. Nej, det är nog fortfarande ett problem. Jag har inte riktigt kollat alternativ men bäst vore nog att separera router från wifi.
Nöjer mig med den knappa G jag kan få ut av den jag har.
Samma här. Huawei i bryggande och en gammal ASUS RT-AC3200 ger mig nätt och jämnt 1 Gb när jag mäter.

Jag sitter också med Telia via öppen fiber i villa, hastighet 250/250 som tyvär har blivit rejält dyrt. Men man borde kunna ringa kundtjänsten och klaga, hota att byta operatör, och pruta ner månadskostnaden. Man lär säkert få binda sig för ett år men det spelar mindre roll, bara man får ner månadsavgiften.

Jag sitter också med Telia via öppen fiber i villa, hastighet 250/250 som tyvär har blivit rejält dyrt. Men man borde kunna ringa kundtjänsten och klaga, hota att byta operatör, och pruta ner månadskostnaden. Man lär säkert få binda sig för ett år men det spelar mindre roll, bara man får ner månadsavgiften.
Så dåligt att man behöver göra det bara.

Aktuellt nu

Bredband 250/250

429 kr/mån599 kr/mån
Rabatten gäller i 12 månader
12 mån bindningstid

Försökte det tidigare idag, varit kund i 10år och man behöver ringa varje år och klaga för att få ner kostnaden. Så dåligt att man per automatik inte får rätt pris direkt.

Bästa bästa priset som de kunde erbjuda var 449:-/månad för 250/250 och då med 1års bindningstid...

Försökte det tidigare idag, varit kund i 10år och man behöver ringa varje år och klaga för att få ner kostnaden. Så dåligt att man per automatik inte får rätt pris direkt.

Bästa bästa priset som de kunde erbjuda var 449:-/månad för 250/250 och då med 1års bindningstid...
Extremt dåligt men gissar att bahnhof inte är bättre på den punkten?

Extremt dåligt men gissar att bahnhof inte är bättre på den punkten?
IMG_8817.jpeg

Samma här, men jag tänkte på att även bahnhof måste man ringa och tjafsa med
Jag hatar sånt men borde kanske anstränga mig lite mer

Ja måste också göra något.

Har telia brddband och tv. Via iponly.

Funderar starkt på att helt lägga ner tvn, då vi aldrig tittar ändå. Men också byta till något billigare. Telia har höjt internet varje år bara.

Ska man gå på banhof även här? Det erbjuds i iponly nätet om jag förstått rätt.

Ja vi la också ner tv sedan något år och har inte saknat det alls. Varken vi eller barnen titta utan allt går via play tjänster eller streaming idag...

Lurar åt Telenor själv, mest pga priset...

Ja vi la också ner tv sedan något år och har inte saknat det alls. Varken vi eller barnen titta utan allt går via play tjänster eller streaming idag...

Lurar åt Telenor själv, mest pga priset...
Kanske vore nått. Kör mobiler hos dem.

Kan man köra med egen router där? Helt utan deras skräp.

Kanske vore nått. Kör mobiler hos dem.

Kan man köra med egen router där? Helt utan deras skräp.
Tror jag, jag har alltid kört med eget med Telia utan problem iaf, förmodar att det efter mediaknonvertern är fritt fram. Annars kör de ju öppet köp i 30dagar...

Verkar som man inte behöver ringa Bahnhof längre:

fiber är ju fiber, men där jag bor ger 5g 906 mbps. 4g fortfarande hyggliga 200 mbps.

tre tar för detta 399 per månad inklusive trådlösa routern, och med fri volym.

upplägget är särskilt praktiskt om man rör sig runt i landet; bara ta med sin router. tuta och köra.

fiber är ju fiber, men där jag bor ger 5g 906 mbps. 4g fortfarande hyggliga 200 mbps.

upplägget är särskilt praktiskt om man rör sig runt i landet; bara ta med sin router. tuta och köra.
Man får inte åka så långt in i landet med 3. Deras täckningskarta ser ut att vara en kopia från Comviqs dito från 90-talet.
Men det är rätt, fibern är svår att ta med sig på semestern.

Mbit är ju bra. Men svarstiderna är ofta bedrövliga.

Värderar stabiliteten och de låga "laggen" med fiber, jag har dessutom obegränsad surf på min mobil som jag delar med ett sk familjeabonnemang...

Värderar stabiliteten och de låga "laggen" med fiber, jag har dessutom obegränsad surf på min mobil som jag delar med ett sk familjeabonnemang...
Precis samma här. Och ett extra simkort i plattan. Som jag enkelt flyttar till ett 4g modem om det krävs.

Samt att jobbet betalar fibern hemma tack vare hemmakontor.

Har internet från bredband2 via Telias öppna fiber i vår BRF. Jag reagerade för något halvår sedan på att det var i mitt tycke väldigt dyrt för vad man får, och försökte då shoppa runt lite. Man märkte att alla leverantörer hade mer eller mindre samma pris, i alla fall om man bortser från diverse "tre första månaderna till nedsatt pris"-erbjudanden som mest verkar ha som syfte att kunna presentera missvisande siffror på prisjämförelsesiter.

Nu minns jag inte längre siffrorna så det här är inlägget är kanske inte så konstruktivt, men någon på bredband2's kundtjänst berättade för mig att telia tar en rejält stor del av kakan av det pris jag betalar som slutkund, uppbackat av lite siffror. (Telia hade till och med aviserat om kommande höjda avgifter för bredband2..)

Om 80-90% av kostnaden för bredbandet går till Telia, ett pris jag inte kan påverka som slutkund, hur stor nytta gör det då att resterande procent är konkurrensutsatt?

Hela upplägget kändes som en sken-marknad. Rent prismässigt finns det inte så mycket man som slutkund kan påverka genom att välja leverantör och det hela blir mest en övning i att välja samma vara till samma pris men med lite olika förpackning.

Detta gällde för min adress, andra adresser har såklart andra förutsättningar.

Och ja, jag borde väl jobba för att vi ska undersöka andra alternativ i föreningen i stället.

Har internet från bredband2 via Telias öppna fiber i vår BRF. Jag reagerade för något halvår sedan på att det var i mitt tycke väldigt dyrt för vad man får, och försökte då shoppa runt lite. Man märkte att alla leverantörer hade mer eller mindre samma pris, i alla fall om man bortser från diverse "tre första månaderna till nedsatt pris"-erbjudanden som mest verkar ha som syfte att kunna presentera missvisande siffror på prisjämförelsesiter.

Nu minns jag inte längre siffrorna så det här är inlägget är kanske inte så konstruktivt, men någon på bredband2's kundtjänst berättade för mig att telia tar en rejält stor del av kakan av det pris jag betalar som slutkund, uppbackat av lite siffror. (Telia hade till och med aviserat om kommande höjda avgifter för bredband2..)

Om 80-90% av kostnaden för bredbandet går till Telia, ett pris jag inte kan påverka som slutkund, hur stor nytta gör det då att resterande procent är konkurrensutsatt?

Hela upplägget kändes som en sken-marknad. Rent prismässigt finns det inte så mycket man som slutkund kan påverka genom att välja leverantör och det hela blir mest en övning i att välja samma vara till samma pris men med lite olika förpackning.

Detta gällde för min adress, andra adresser har såklart andra förutsättningar.

Och ja, jag borde väl jobba för att vi ska undersöka andra alternativ i föreningen i stället.
Upplägget kan vara lite olika beroende på vem som äger nätet. En del nätägare tar en nätavgift direkt från kunden och sedan så betalar man en ISP för abonnemangets kostnad. Andra nätägare skickar nätavgiften till ISPen och de i sin tur bakar in den kostnaden i månadsavgiften för abonnemanget.

Tillbaka
Topp