[OT] Öppenfiber och dess leverantörer

• Trådstartare Trådstartare ers
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Jag tror inte 80% går till telia. När det grävdes hemma så var det 160 sek/m för öppenfiber.
Okej, jag grävde lite :) Hade historiken i mailkorgen.

Det här är vad jag fick från bredband2 den 13:e April:
Tyvärr vet jag inte den exakta summan på ett 500/500Mbit/s abonnemang däremot 250/250 kommer att börja kosta oss 392kr/mån som nätavgift

Bredband2 tar nu för min adress (250/250) 459kr/mån ordinarie pris, dock 413kr/mån i genomsnitt månad 1-12 (enligt bredbandsval.se)

Så det skulle, om de siffror jag har fått stämmer, ge oss att Telia tar mellan 85.4% (ordinarie) och 94.9% (starterbjudande) från just bredband2.

Med reservation för att jag inte har någon faktiskt insikt i varesig bredband2's eller Telias ekonomi.

Okej, jag grävde lite :) Hade historiken i mailkorgen.

Det här är vad jag fick från bredband2 den 13:e April:

Bredband2 tar nu för min adress (250/250) 459kr/mån ordinarie pris, dock 413kr/mån i genomsnitt månad 1-12 (enligt bredbandsval.se)

Så det skulle, om de siffror jag har fått stämmer, ge oss att Telia tar mellan 85.4% (ordinarie) och 94.9% (starterbjudande) från just bredband2.

Med reservation för att jag inte har någon faktiskt insikt i varesig bredband2's eller Telias ekonomi.
fast om nätavgiften är 392 så går ju andra med förlust.
Är du säker på att Bredband2 inte betalar Telia för med än öppen fiber?

fast om nätavgiften är 392 så går ju andra med förlust.
Är du säker på att Bredband2 inte betalar Telia för med än öppen fiber?
Jag är inte säker på någonting, jag har bara informationen jag fick från någon på deras kundtjänst.

Men alla leverantörer har ungefär samma - i mitt tycke relativt höga - pris till min adress (sist jag jämförde i alla fall), vilket får mig att tro att de inte har så mycket spelrum att konkurrera på.

Tele2 skriver så här men jag tolkar det som INTE öppenfiber utan just fiberaccess motsvarande Bahnhof villafiber.
1695800889963.png

Det känns som det är betydligt större risk för krångel för byte och media omvandlaren ska väl också bytas och de ska skicka router och skit.
Jag vill inte ha någon router elller nåt annat än en publik IP i hålet.

Tele2 skriver så här men jag tolkar det som INTE öppenfiber utan just fiberaccess motsvarande Bahnhof villafiber.
Visa bilaga 656662

Det känns som det är betydligt större risk för krångel för byte och media omvandlaren ska väl också bytas och de ska skicka router och skit.
Jag vill inte ha någon router elller nåt annat än en publik IP i hålet.
Där är det lite olika beroende på ägarförhållandena i hela kedjan. Kan vara en ägare av det passiva nätet, sedan en annan ägare i den aktiva delen av samma nät plus en internetleverantör som levererar tjänsten.

Så förstod jag det också när jag pratade med Bahnhof. Telia tar ut en hög fast avgift och andra operatörer kan erbjuda betydligt lägre avgift på adresser där de har eget skrot i kopplingsskåpet.

Ja, det enda jag vet är att det började på 160 på min address. Vad det är nu vet jag inte.

Ska man byta varje år för att hålla nere kost upplever jag inte det som en fördel att lämna öppen fiber - medan leverantören har motsatt uppfattning.
Så då är det kanske ordinarie pris man ska titta på. Samt att inte tro att 10G är värt 10x mer än 1G för den som i verkligheten nyttjar 25M på sitt ruttna wifi.

Fast vi bytte från Telia Öppen Fiber till Bahnhof villafiber så i den lösningen tar väl inte Telia en del av kakan? Däremot är det väl fortfararande Skanova som äger grejerna som ettorna och nollorna går genom. Så att skära bort en mellanhand ger kanske lite bättre pris, men det är fortfarande dyrt tycker jag. Även om Bahnhof fortfarande har bäst pris när jag kollade konkurrenterna, både på öppen fiber eller de som kan erbjuda egen villafiber. Priser på 5-700 spänn verkar ju inte ovanligt

Skulle inte fiberrevolutionen ge snabbt billigt internet åt alla? Jag hade 2 års bindning på min Bahnhof villafiber 1000/1000, då betalade jag 299:-, det tog slut för ett tag sedan så då gick det upp till "ord pris" 399:- och för bara någon månad sedan höjdes ordinariepriset till 429:- Enligt Bahnhof pga ökade avgifter

Fast vi bytte från Telia Öppen Fiber till Bahnhof villafiber så i den lösningen tar väl inte Telia en del av kakan? Däremot är det väl fortfararande Skanova som äger grejerna som ettorna och nollorna går genom. Så att skära bort en mellanhand ger kanske lite bättre pris, men det är fortfarande dyrt tycker jag. Även om Bahnhof fortfarande har bäst pris när jag kollade konkurrenterna, både på öppen fiber eller de som kan erbjuda egen villafiber. Priser på 5-700 spänn verkar ju inte ovanligt

Skulle inte fiberrevolutionen ge snabbt billigt internet åt alla? Jag hade 2 års bindning på min Bahnhof villafiber 1000/1000, då betalade jag 299:-, det tog slut för ett tag sedan så då gick det upp till "ord pris" 399:- och för bara någon månad sedan höjdes ordinariepriset till 429:- Enligt Bahnhof pga ökade avgifter
Ja, enligt tele2 kan det då se ut så här: (om jag tolkar rätt)
dvs 30-40 spänn för själva snöret
1695804145426.png

30-40 kr för att leasa en fiber som används för att sälja en tjänst för 300-500 kr låter högst rimligt. Gissar att det är så det ser ut hos mig. Den dyra varianten är nog där Telia äger allt skrot också och de andra bara släpps in som internetleverantör.

Det är väldigt stor skillnad på priset hemma och i stugan. 2 olika stadsnät där sommarstugans fiber ligger på halva priset för samma kapacitet. Kör Bahnhof på båda ställena.

30-40 kr för att leasa en fiber som används för att sälja en tjänst för 300-500 kr låter högst rimligt. Gissar att det är så det ser ut hos mig. Den dyra varianten är nog där Telia äger allt skrot också och de andra bara släpps in som internetleverantör.

Ja, om man även byter mediaomvandlar så har de nog utrustning ända ute i skåpet.
Å andra sidan är det väl ingen som åker ut och flyttar min fiber till en annan låda rent fysiskt, så jag vet inte hur det är uppbyggt rent fysiskt.

Jag har Telia öppen fiber med hastighet 250/250 och en månadskostnad på 599:- .Det går att pruta ner priset om man ringer en gång per år och hotar med att byta operatör. Senaste gången fick jag ner priset till 499:- men det har nu gått ut så jag är tillbaks på 599:- igen.
Lägligt nog kom det precis ett reklamblad från Bahnhof villafiber. Man kan få hastigheten 1Gb för 379:- månad under ett år och sedan ordinarie pris 429:- per månad. Det här är så pass stor prisskillnad så att det inte längre går att bortse ifrån, även om nu Telia igen skulle sänka priset igen med en hundring så jag funderar på att byta till Bahnhof.
Några funderingar:
Vi har ju Telia TV också och jag förmodar att detta inte går att få via fast nätverk längre iom bytet till Bahnhof. Om vi vill ha kvar TV från Telia så återstår alternativet Apple TV vilket också funkar även om Telias digitalbox är smidigare.
Man får en ny mediakonverter från Bahnhof. Jag har dock en Ubiquiti EdgeRouter X SFP och det borde väl gå att jacka in fiberkabeln direkt i denna och skippa burken från Bahnhof. Idag använder jag Telias mediakonverter iom att vi har TV via den också.
Jag misstänker (?) att Telia vill ha tillbaka sin mediakonverter även om den är tio år gammal. Annars kanske den fungerar med Bahnhof också?
Till Telias fördel måste jag dock säga att det har fungerat klockrent. Tio års drift med noll störningar. Kan man räkna med att Bahnhof fungerar lika bra?

Funderar också på att byta. Främst för att Telia gör reklam för att ge ps5 på köpet.

Media converter byter du nog inte? Den hör till open fiber. Router däremot.

Telias 10 år gamla router klarar nog inte 1GB through put wan till lan. Knappt nåt som gör det och för de som har wifi är det väl Knappt lönt i vilket fall.

Jag kör Bahnhof med egen router och det går att sätta deras burk i bryggande läge. Det är 10 Gb fiber som gäller hos mig och det var för dyrt att köpa egen burk när jag kollade för några år sedan, men det kan ju ha blivit billigare nu.

Jag tror också att man får CGNAT som default, så in på supportsidorna och välj bort det.

Men annars fem år av Bahnhof utan någon hicka. Litar betydligt mer på dem än på Telia.

Jag har Telia öppen fiber med hastighet 250/250 och en månadskostnad på 599:- .Det går att pruta ner priset om man ringer en gång per år och hotar med att byta operatör. Senaste gången fick jag ner priset till 499:- men det har nu gått ut så jag är tillbaks på 599:- igen.
Lägligt nog kom det precis ett reklamblad från Bahnhof villafiber. Man kan få hastigheten 1Gb för 379:- månad under ett år och sedan ordinarie pris 429:- per månad. Det här är så pass stor prisskillnad så att det inte längre går att bortse ifrån, även om nu Telia igen skulle sänka priset igen med en hundring så jag funderar på att byta till Bahnhof.
Några funderingar:
Vi har ju Telia TV också och jag förmodar att detta inte går att få via fast nätverk längre iom bytet till Bahnhof. Om vi vill ha kvar TV från Telia så återstår alternativet Apple TV vilket också funkar även om Telias digitalbox är smidigare.
Man får en ny mediakonverter från Bahnhof. Jag har dock en Ubiquiti EdgeRouter X SFP och det borde väl gå att jacka in fiberkabeln direkt i denna och skippa burken från Bahnhof. Idag använder jag Telias mediakonverter iom att vi har TV via den också.
Jag misstänker (?) att Telia vill ha tillbaka sin mediakonverter även om den är tio år gammal. Annars kanske den fungerar med Bahnhof också?
Till Telias fördel måste jag dock säga att det har fungerat klockrent. Tio års drift med noll störningar. Kan man räkna med att Bahnhof fungerar lika bra?
Bytte från Telia öf till Bahnhof villafiber för flera år sedan. Tyvärr drabbas man ändå av höjning då och då när skanova höjer priserna mot alla i nätet

Mediaomvandlaren fick jag ny från Bahnhof. La Telias i en låda men ingen har bett om den än. Tror Bahnhof bytt sin en gång efter det också om jag inte missminner mig

Den kopplar jag rakt in i min TP Link mesh router.

Jag kör Bahnhof med egen router och det går att sätta deras burk i bryggande läge. Det är 10 Gb fiber som gäller hos mig och det var för dyrt att köpa egen burk när jag kollade för några år sedan, men det kan ju ha blivit billigare nu.

Jag tror också att man får CGNAT som default, så in på supportsidorna och välj bort det.

Men annars fem år av Bahnhof utan någon hicka. Litar betydligt mer på dem än på Telia.
Varför måste du ha en burk från bahnhof alls om du vill ha egen router?
Jag har inte Telias router inkopplad. Den har aldrig varit ur kartongen.

Pallar nog inte byta om jag måste ha en bryggad router

Varför måste du ha en burk från bahnhof alls om du vill ha egen router?
Måste inte, men alternativet var att köpa en router som har SFP och 10 Gb fiberconverter, vilket jag var för snål för. Tog inte många minuter att hitta kryssrutan för bryggande läge så kopplar jag in min router i ethernetporten istället.

Måste inte, men alternativet var att köpa en router som har SFP och 10 Gb fiberconverter, vilket jag var för snål för. Tog inte många minuter att hitta kryssrutan för bryggande läge så kopplar jag in min router i ethernetporten istället.
Befintlig fiber converter klarar inte 10G och du får en router med inbyggd converter men vill bara använda den som converter?
Annars fattar jag inte....

När jag kollade ordentligt på router sist så fanns ingen konsument router som klarade mer än 950... antar att det finns nu.

Hm. Då får jag kolla upp det. Der alternativet fanns inte när jag drog in fiber.
Min nuvarande router klarar inte heller 1G wan to lan.
Alltid bäst att kolla, det var ju några år sedan jag kopplade in sakerna så det är med största sannolikhet andra pryttlar nu.

Min gamla ASUS RT-AC3200 har däremot inga problem att leverera 900+ Mb/s på wifi, så jag har inte haft anledning att peta på grejerna.

Åh! En detalj till om att sätta Bahnhofs router i bryggande läge, jag var tvungen att klona deras MAC-adress i min router för att det skulle funka korrekt. Tror jag halkade in på deras IPTV-vlan med den vanliga trafiken innan jag gjorde det vilket ledde till en del huvudbry.

Låter mysko. Jag har i alla fall en media converter som kom med fibern.

De flesta har nog svårt att få bra fart på en hemma router

1733779715104.jpeg

Min gamla ASUS RT-AC3200 har däremot inga problem att leverera 900+ Mb/s på wifi, så jag har inte haft anledning att peta på grejerna.

Åh! En detalj till om att sätta Bahnhofs router i bryggande läge, jag var tvungen att klona deras MAC-adress i min router för att det skulle funka korrekt.
Är det Bahnhofs gamla Huawei 10 gb router från 2018 du har?

Kör också Bahnhof, enda leverantören som inte krånglat. Smidig support och kundtjänst. Att det ryker ballt när jag passerar serverhallen Pionen på söder är en bonus 🥳

Tillbaka
Topp