[OT]Öppna nyckelsskåp som gått i "baklås"

Selast

Ny medlem
Jag har ett sånt här litet nyckelskåp vid mitt fritidshus.
fixxerjpg.jpg

Problemet är att det inte längre går att öppna med koden, som jag satt själv och är 100% vad den är. I förra veckan var dessutom en hantverkare där och kom åt nyckeln med koden jag inte fick upp det med i helgen. Är det någon här som har någon idé? Kan hantverkaren ha kommit åt mekanismen på något sätt och av misstag ställt om koden? I så fall finns det någonting att göra förutom att sätta en grov mejsel i skåpet och förstöra det?

Medveten att detta låter konstigt och suspekt men det är faktiskt på riktigt. Om du vet något som du inte vill posta på ett öppet forum får du gärna PM mig.

Tack på förhand

Dosera ordentligt med WD40 eller annat "smörj" och fuktutdrivande medel. Joxa med koden och se om det kan funka. Annars så gissar jag att du måste ta fram borr eller hammare+mejsel.

En back öl, en bekväm stol, lite tålamod, och börja rulla igenom alla kombinationer... Men jag skulle ju börja med kombinationer +/- 2 positioner från din kod. Funkar den där som resväskelåsen, så kan man definitivt ställa om den av misstag.

swetrixie skrev:
-------------------------------------------------------
> En back öl, en bekväm stol, lite tålamod, och
> börja rulla igenom alla kombinationer... Men jag
> skulle ju börja med kombinationer +/- 2
> positioner från din kod. Funkar den där som
> resväskelåsen, så kan man definitivt ställa om
> den av misstag.

Hehe öl och bekväm stol låter behagligt :-) Om jag minns matten från skolan bör det väl bli över 6.000 möjliga kombinationer så det lär ju gå en del öl då... Jag har för mig att det såg precis lika ut som på resväskorna på insidan, en liten flärp som man sköt i ett läge för att sätta koden. Ska testa ditt tips med +/- 2 positioner, det var en bra idé. Tackar

Det stämmer. Det är faktiskt mer än 6000 kombinationer. Men färre än 10001.

Om du kör plusminus 2 på respektive så blir det vara 81 kombinationer.

Om den kärvar kan det hjälpa att knacka på den med t.ex. skaftet på en skruvmejsel samtidigt som du försöker öppna + smörja med låsolja.

Ubu skrev:
> hur tänker ni nu? från 0000 till 9999 är det
> väl? dvs 10 000

Jo, om man antar att koden är helt utbytt. Men om nån öppnat med rätt kod och av misstag råkat ändra, så är sannolikt bara en rulle ändrad och kanske bara nåt enstaka steg.

Det finns ett smutt litet verktyg för att knäcka koder på sådana där tingestar. Öppnat en del resväskor inom förra jobbet med det.

marr skrev:
> Det finns ett smutt litet verktyg för att knäcka
> koder på sådana där tingestar. Öppnat en del
> resväskor inom förra jobbet med det.

Dynamit?

Hasse#7 skrev:
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns ett smutt litet verktyg för att
> knäcka
> > koder på sådana där tingestar. Öppnat en
> del
> > resväskor inom förra jobbet med det.
>
> Dynamit?

Eller det klassiska att kasta andra väskor och golfbagar på kodlåset?

Senast ändrad:
Nejrå, betydligt finare än så. Vågar dock knappt berätta hur det ser ut, kan missbrukas av andra än happyiter är jag rädd.

marr skrev:
> Nejrå, betydligt finare än så. Vågar dock
> knappt berätta hur det ser ut, kan missbrukas av
> andra än happyiter är jag rädd.

Men ett PM till TS kanske du vågar chansa på?

Hasse#7 skrev:
> marr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nejrå, betydligt finare än så. Vågar dock
> > knappt berätta hur det ser ut, kan missbrukas
> av
> > andra än happyiter är jag rädd.
>
> Men ett PM till TS kanske du vågar chansa på?

Ah, jag funderar på hur jag ska formuera det bara :)

På vissa kombinationslås kan man titta in i springorna på sidan av hjulen och snurra på på dem tills man ser en liten låsklack, om man ställer alla hjul så att låsklackarna är åt samma håll så kan man bara snurra hela köret ett steg i taget tills låset hoppar upp.

Det har inte funkat på ett endaste Abus men på lite klenare märken så funkar det rätt ofta.

Lås spray och milt våld med en mejsel.
Annars funkar det fint med en kap. Kapa bort nedre delen, den med gångjärn.
Viola, öppet. Lätt som en plätt!! :)
Funkar varje ggn.

matz 1 skrev:
> Lås spray och milt våld med en mejsel.
> Annars funkar det fint med en kap. Kapa bort nedre
> delen, den med gångjärn.
> Viola, öppet. Lätt som en plätt!! :)
> Funkar varje ggn.

Jag fick intrycket av att trådskaparen ville kunna fortsätta använda skåpet efter öppnandet...

Ok, om ts verkligen vill använda boxen igen efter öppnandet bör han nog kalla dit en seriös
låsfirma. Kostar ungefär lika mycket som en ny box....om inte mer..Men chansen är rätt stor
att kapen åker fram även där.
Om koden har ställts om på något sätt är det kört. Bara att kapa och köpa nytt. Tyvärr.

matz 1 skrev:
> Om koden har ställts om på något sätt är det
> kört. Bara att kapa och köpa nytt. Tyvärr.

Varför skulle det vara kört? Realistiskt har koden knappast förändrats mer än på en rulle. Därmed minskar antalet möjliga kombinationer dramatiskt. Om vi antar att bara en rulle ändrats, men till vilket värde som helst, så är det ändå bara 39 kombinationer att testa. Det bör inte ta mer än några minuter.

Fanns det inte en youtube på en tjej som visade hur man gör? Kan inte hitta den dock.

Kodlås till dörrar kan man på smart sätt avkoda snabbare än 10.000 kombinationer, om det är de fyra sista siffrorna som menas. I ett nytt försök behövs optimalt bara en ny siffra plus de tre sista från förra försöket. Men det funkar inte här.

F ö tänkte jag fel med 3^4, givetvis är det 5^4. Där fick man.

Jo, det finns speciella sekvenser som minimerar antalet knapptryck, men de fungerar bara effektivt på just kodlås av portlåsvarianter där det låses upp direkt när de fyra siffrorna i koden tryckts in i rätt följd efter varandra. Såna där man måste trycka t ex "#" eller "R" eller liknande före/efter, funkar inte med sån metod. Inte heller det här nyckelskåpet, misstänker jag...

Sen finns det så klart andra metoder av mer klassiskt snitt. Att lyssna och känna för att upptäcka när låsets inre delar klickar i på rätt ställe.

De Bruijn-serier, men de visar kortaste vägen mellan alla symbolsträngar i ett givet alfabet.

Om man vill lista alla fyrställiga koder med alfabetet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 så har man ju redan tre serier på bara sex tecken (123456 listar ju 1234, 2345 och 3456). Funkar som sagt inte på terminerade strängar, som det där kodlåset kan sägas vara.

Tillbaka
Topp