[OT] orientering -symboler

pero02

Aktiv medlem
Misstänker att det finns någon orienterare som gömmer sig på forumet. Frågan kommer på slutet. Hoppa dit om ni inte orkar läsa mina upplevelser.

Precis gjort premiär som orienterare. Gjorde två stora nybörjarmisstag på förra tävlingen, KM H40.

Innan mina frågor kommer ska ni här få reda på vad jag gjorde som jag förmodligen aldrig gör om.

1. Hade tagit kontroll 3 och skulle till 4. Av någon anledning trodde jag 12 var 4 och satte av i totalt fel riktning. Måste ha tänkt att jag var vid 13 och sett linjen därifrån. Missade ca 15 minuter.

2. Trodde avståndet mellan ringarna på stämpelkortet motsvarade 100 m på kartan. Stegade ”100”m mellan 8 och 9 uppe på höjden för att sen ta mig neråt. Var i själva verkar närmare 300 m. Tog mig 30 minuter innan jag fattade att det var vid fel stup jag var.

Till råga på allt hade tävlingsledaren haft prisutdelning och packat ihop när jag väl kom tillbaka. Kom trots allt 3:a. Snabbaste dam sprang på 37 min. Tog mig 1h 38 min. Finns förbättringspotential.

En sak som jag reflekterade över var varför det inte fanns någon lätt kontroll på hela banan. Någon där man bara kunde springa på. Fick veta att för dem som kan orientering så är det kuta full fart som gäller.

IMG_0303.jpeg

Nu till frågan. Var kan man läsa om vad de symboler som är inringade på stämpelkortet betyder. Det är inte samma symboler som används på kartan.

Kanske inte ens heter stämpelkort det som jag ringat in….

Google var inte mycket till hjälp. Skulle alltså behöva en länk.

Kontrolldefinition är det du söker.

Med lite fantasi kan man lista ut vad symbolerna betyder på kontrollbeskrivningen. Här en liten bild som exemplifierar. Du bör kunna hitta fullständig beskrivning på orienteringsförbundets hemsida.
IMG_1323.png

Misstänker att det finns någon orienterare som gömmer sig på forumet. Frågan kommer på slutet. Hoppa dit om ni inte orkar läsa mina upplevelser.

Precis gjort premiär som orienterare. Gjorde två stora nybörjarmisstag på förra tävlingen, KM H40.

Innan mina frågor kommer ska ni här få reda på vad jag gjorde som jag förmodligen aldrig gör om.

1. Hade tagit kontroll 3 och skulle till 4. Av någon anledning trodde jag 12 var 4 och satte av i totalt fel riktning. Måste ha tänkt att jag var vid 13 och sett linjen därifrån. Missade ca 15 minuter.

2. Trodde avståndet mellan ringarna på stämpelkortet motsvarade 100 m på kartan. Stegade ”100”m mellan 8 och 9 uppe på höjden för att sen ta mig neråt. Var i själva verkar närmare 300 m. Tog mig 30 minuter innan jag fattade att det var vid fel stup jag var.

Till råga på allt hade tävlingsledaren haft prisutdelning och packat ihop när jag väl kom tillbaka. Kom trots allt 3:a. Snabbaste dam sprang på 37 min. Tog mig 1h 38 min. Finns förbättringspotential.

En sak som jag reflekterade över var varför det inte fanns någon lätt kontroll på hela banan. Någon där man bara kunde springa på. Fick veta att för dem som kan orientering så är det kuta full fart som gäller.

Visa bilaga 634350

Nu till frågan. Var kan man läsa om vad de symboler som är inringade på stämpelkortet betyder. Det är inte samma symboler som används på kartan.
Starkt att ta sig runt den banan. Verkligen ingen nybörjarbana. Försök komma ut tillsammans med en rutinerad orienterare som kan förklara och visa i skogen så blir det mycket roligare nästa gång. Har du testat mtb-orientering? Riktigt kul....

H40 är svåra, svarta banor. Som nybörjare kan det vara roligare att springa en öppen orange bana, det är lite lättare då.

Kontrolldefinitionerna är såklart annorlunda än symbolerna på kartan. En sten är på kartan en svart prick, på definitionen en triangel. Superlätt vettu.

Det är väldigt bra att lära sig "passa kartan", det tjatar alla tränare om. Ha en kompass och se till att de svarta strecken på kartan alltid pekar mot norr. När du byter riktning i skogen går du liksom runt kartan, du ändrar inte kartan.

Du har ju vikt ihop kartan när du sprang, det är bra. Försök följa var du är genom att hålla tummen på typ den där stigen eller så, då är det mindre risk att du tappar bort dig.

Edit: jag har varit tränare för barngrupperna här i Norrahammar. Är ingen bra orienterare för det, men en del har kanske fastnat.

Nu har du ju fått flera bra svar på frågorna, men jag skulle vilja spinna vidare på det där med klasser. Svårighetsgraden i orientering anges med färger som börjar med vit (bara enkla ledstänger - stigar i princip - och kontroller vid riktningsbyten) till svart (inga begränsningar för val av terräng eller kontrollplacering) och H40 är svart. Du har som nybörjare slängt dig ut och kört downhill på en dubbelsvart led. Inte konstigt om du kände dig lätt överväldigad.

Ett tips är att titta på de så kallade öppna klasserna som går från 1 till 9 i en lite skev 3x3-matris. 1, 2 och 3, från kort till lite längre men fortfarande lätta, från ca 1.5 till 4 km (medeldistans) respektive och från vit till gul i stigande ordning. 4, 5 och 6, lite längre, från 3 till 6 km och från orange till röd (mer vägval, lämna ledstänger ibland). 7, 8 och 9, 7 kan ibland vara blå, annars är alla tre svarta, från 4 till 8 km i stigande ordning.

Vill man springa längre men mellansvårt, välj Ö6. Vill du ha en utmaning men inte kan springa så långt? Ö7! Få ut sin otränade tonåring? Ö3!

På större tävlingar kan det ibland finnas motions-klasser som typiskt går på röda banor. Det låter som något för TS, alternativt Ö5 eller Ö6. Exakt vad de olika färgerna innebär går att läsa i länkarna ovan.

Till sist, olika distrikt har med åren fått lite olika uppfattningar om hur färgerna ska tolkas och lägger olika svåra banor, framför allt på ungdomssidan vilket kan leda till ganska svettiga diskussioner på orienteringsforumen.

Välkommen till sporten!

Tuff bana att göra premiär på. Bra kämpat att ta dig runt.

Jag skulle också rekommendera att köra lite öppna banor och bli varm i kläderna.

Sen det där med nybörjarmisstag, på gott och ont finns det, i alla fall för mig, alltid något man kan göra bättre nästa gång. Man blir aldrig fullärd. Men missarna blir mindre och färre ju mer man tränar. Även om det inte kändes så för mig på loppet igår. ?

Lycka till i fortsättningen!

Tillbaka
Topp