[OT] OS i Stockholm /Åre ?

Fliken

Ny medlem
Rätt mkt OT, men lite sportvinkel i alla fall.

Skall vi ha OS i Stockholm/Åre?

Artikel med bakgrund. http://www.dn.se/sport/sveriges-os-drom-kan-do-redan-17e-februari/
Det förefaller vara ett do-or-die-datum nu i februari. Skall kommunnen köpa budget och ställa garantier?

Själv lutar jag mot emot. Trots att det vore fantastiskt kul idrottsligt så misstännker jag att ekonomin blir helt bedrövlig och att jag som skattebetalare i Stockholm betalar notan.

Senast ändrad:
Men va fan???

DETTA... Nu IGEN...
VARFÖR?

Inget OS har någonsin i modern tid vart annat än en socioekonomisk nettoförlust av episka proportioner.

Jag tror detta mördar det hela:

Blir det en svensk OS-ansökan den 14 mars så kommer den inte innehålla några löften från regeringen om statliga förlustgarantier. Det visar en mejlväxling mellan Jöran Hägglund och Åke Nordlander, budgetchef i finansdepartementet, som DN tagit del av.

I ett mejl kräver Hägglund ett löfte om statliga garantier för vinterspelen senast den 14 mars nästa år, alltså samma dag som en fortsatt OS-ansökan senaste måste vara inne. Men budgetchefen svarar att ett sådant löfte kan man inte ge förrän det är dags för 2015 års budget.
Det är ett besked som Hägglund och SOK i dag nöjer sig med.

– Det är tillräckligt för oss att få ett besked till höstbudgeten, säger han till DN.

Har svårt att se att IOK ger spelen till ett land utan att det finns statliga förlustgarantier. Dessutom är den där typen av kalkyler i stort sett notoriska för att vara glädjekalkyler, så om det mot förmodan skulle bli ett OS i Sverige så är det nog stor risk att man via skattsedeln får pynta upp pengar för en rodelbana som sen ska stå och förfalla och andra intressanta projekt.

Så. nej tack för min del. OS har vuxit sig helt över alla rimlighetens gränser och numera mest ett sätt för ett gäng gubbar att försöka odödliggöra sig själva. Tyvärr finns det väl några sådana som kan tänkas dra iväg en ansökan för Sthlm i denna anda.

Mitt tips är f.ö. att Oslo får det, vilket i så fall skulle ha det positiva med sig att det skulle göra det orimligt att Sverige skulle få det på 20-30 år.

Det har aldrig tidigare fungerat med en ansökan där orterna ligger så långt geografiskt ifrån varandra som Stockholm och Åre gör.
När man försökte med Falun/Åre så var det avståndet orterna emellan som satte käppar i hjulen vid omröstningen och Stockholm ligger som bekant betydligt längre bort.
Ett Vinter OS behöver dock inte bli så pass dyrt, man behöver inte satsa så som Ryssland gör i Sotji för det OS:et lär gå till historien som det dyraste vinter OS någonsin och det lär inte slås på väldigt många år.
Mycket finns redan i här, Åre har haft världsmästerskapet i utförsåkning och i Stockholm finns som bekant Globen.
En rodelbana måste byggas, hoppbackar likaså samt en del andra stadion och hotell förstås.
Det är alltså inte ekonomin främst som gör mig osäker utan snarare det faktum att IOK knappast lär lägga OS hos en arrangör som sprider ut mästerskapet på det sätt som här skulle bli.

Att man inte behöver göra som ryssarna med Sotji är ju rätt självklart då hela det projektet var feltänkt från dag 1 om man ser det ur alla vettiga synvinklar. Enda syftet är ju att Vladimir ska få visa upp sig. Dessutom är hela soppan fördyrad in absurdum av mutor och korruption.

Dock är jag övertygad att om herr utredare tror att intäkterna ska bli ungefär lika stora som utgifterna s.a. spelen går runt så är det en glädjekalkyl.

Dessutom skulle det förmodligen bli halvt hopplöst med kommunikationer till jobbet under spelen om Sthl skulle få det. Men, man kan ju alltid ta och pysa iväg till ngt varmt ställe och cykla istället.

Jag hoppas verkligen att mina och andras skattepengar inte bränns på några veckors festligheter.

Vill SOK och möjligen vissa kommungubbar/tanter (i DN artikeln verkar de dock vettiga) känna sig viktiga tror jag det blir mycket billigare att ge dem varsin påse kola och varsit kreditkort med några mille som de kan bränna nere på Rivieran.
Alternativt finansiera det hela med frivilliga öronmärkta bidrag via skattesedeln (jag tror inte de flesta är beredda att hosta upp några tusen per skalle).

Senast ändrad:
Vet inte om det finns någon senare OS-tråd, men ser ut som Sverige slapp undan vinter-OS även för 2030.

Hurra är min snabba reaktion.
Då slipper vi "skrytobjekt" som det inte finns behov av.
Vi kan lägga pengarna på mycket annat som är bättre/roligare på alla möjliga vis.

Vet inte om det finns någon senare OS-tråd, men ser ut som Sverige slapp undan vinter-OS även för 2030.

Puh!

Med Salt Lake City, som jag fattar det, tämligen klara för 2034 och Schweiz som utpekat förstahandsval för 2038 är det först 2042 som det finns chans/risk för Sverige igen.

Tabell över de mest framgångsrika vinter-OS-nationerna vad gäller antal medaljer samt år de arrangerat vinter-OS.
Land         #medaljer   Vinter-OS
Tyskland       425       1936
Norge          405       1952, 1994
Ryssland       387       2014
USA            330       1932, 1960, 1980, 2002, (2034)
Österrike      250       1964, 1976
Canada         225       1988, 2010
Sverige        176        -
Finland        175        -
Schweiz        168       1928, 1948, (2038?)
Nederländerna  147        -
Italien        141       1956, 2006, (2026)
Frankrike      138       1924, 1968, 1992, (2030)
Sydkorea        79       2018
Kina            77       2022
Japan           76       1972, 1998
Jugoslavien     39       1984
Tyskland inkluderar medaljer tagna av det enade landet, såväl som Öst- och Västtyskland då det var delat och den samlade truppen som existerade 1956, 1960 och 1964.
Ryssland inkluderar Sovjetunionen, OSS och varianter då de gått under neutral flagg.
Jugoslavien inkluderar alla länder det sönderfallit i.

Källor: medaljtabell, arrangörer.

Senast ändrad:
Hurra är min snabba reaktion.
Då slipper vi "skrytobjekt" som det inte finns behov av.
Vi kan lägga pengarna på mycket annat som är bättre/roligare på alla möjliga vis.
Tråkigt att så många, och även sportintresserade är emot detta. Se möjligheterna istället!

Vill Sverige vara ett land som står för mänskliga rättigheter, är i framkant i miljödebatten osv. så är väl att arrangera stora mästerskap UTAN att bygga nya "onödiga" arenor (lex Qatar m.m.) ett lysande tillfälle att agera på.

Vill vi som land påverka miljö och hälsa i ett större perspektiv borde arrangemang gjorda på rätt sätt ge mer än att vi sopsorterar och låter både homosexuella och invandrare ta plats i statlig eter.

Vi får väl inse att vi har geografiska utmaningar. Stockholm är ingen vinterort och resten är glesbygd.
Å andra sidan, om man tittar på kommande OS 2026 så är Milano huvudort. För att komma till längdskidor, skidskytte och alpint är det dock runt fem timmars bilfärd från Milano, om trafiken flyter. Så det är ju inte direkt något sammanhållet spel det heller. Falun är klart närmare Stockholm tidsmässigt medan Åre är längre bort.

Sen är ju fågelavstånd inte allt. Har för mig att det i samband med spelen i Albertville, som fågelvägsmässigt var klart med kompakta än Falun/Åre som ju var en konkurrent om att få spelen, i efterhand framkom kritik mot att det i praktiken blev rätt utspridda spel genom att det var svårt att ta sig mellan tävlingsplatserna på bergsvägar.

Dessutom är min känsla att det där med geografisk kompakthet minskat i vikt och att det är andra saker som är viktigare nu.

Åre är väll endå alldeles för litet för att anordna ett OS, lär ju inte finnas tillräckligt med boende för deltagare + team.

Med tanke på att dessa spela idag utvecklats till en enda stor cirkus med 75000 olika grenar ser jag det väldigt svårt att bara ett nordiskt land skulle kunna ordna OS. Och ska men minimera det logistiska så bör ju majoriteten av grenarna ordnas nära huvudstäderna/storstäderna. Då har Sthlm, Köpis eller Hfors väldigt lite att erbjuda förutom några ishallar.

Åre är väll endå alldeles för litet för att anordna ett OS, lär ju inte finnas tillräckligt med boende för deltagare + team.
Åre har mig veterligen aldrig varit aktuellt som ensam OS-arrangörsort. De har väl däremot varit med som arrangör av i alla fall de alpina fartgrenarna i varje OS-ansökan. För den delen av en OS-ansökan kan jag inte tänka mig att storleken på Åre skulle vara något direkt fällande argument.

Med tanke på att dessa spela idag utvecklats till en enda stor cirkus med 75000 olika grenar ser jag det väldigt svårt att bara ett nordiskt land skulle kunna ordna OS. Och ska men minimera det logistiska så bör ju majoriteten av grenarna ordnas nära huvudstäderna/storstäderna. Då har Sthlm, Köpis eller Hfors väldigt lite att erbjuda förutom några ishallar.
Frankrike kommer att ha Nice som huvudort. Vet inte om det blir så mkt enklare logistiskt än Stockholms variant med tanke på att det verkar som att ett antal grenar planeras till norra delen av franska alperna.

Tillbaka
Topp