[OT] OT Deluxe

[OT] OT Deluxe
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Scand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fler som ställer till med fest!
> >
> >
> http://www.alltomstockholm.se/StockholmsArtikel.as
>

Undrar om det innebär det det brukar innebära? Dvs att man gör klokast i att inte ta cyklen till jobbet imorgon då det kommer att ligga krossat glas överallt...

[OT] OT Deluxe
bruse skrev:

> Tror ni på fullaste allvar att många kommer
> ställa bilen om det blir skatteavdrag för att
> cykla? Några kanske, men inte flertalet. Inte ens
> gratis kollektivtrafik lockar flertalet att
> ställa bilen. Det enda som känns, är när det
> blir dyrt att köra bil.

Håller inte alls med dig. Precis som Rippa har jag många kollegor som nyfiket frågar om min cykelpendling och själva blir väldigt sugna att prova. Skulle de få någon förmån för att ändra sitt beteende som avdrag för cykel tror jag många skulle välja cykeln allt oftare. Med fortsatta höjningar av bensinpriset kommer folk fortsätta köra tills de helt enkelt är panka. De rika fortsätter givetvis att köra för de har råd och fortsätter också att köpa bränsletörstiga bilar. Kollektivbestraffning där den avgörande faktorn om det svider eller ej är ens privatekonomi tror jag inte på.

Tycker du också att vi ska höja priserna i innerstad på hyresrätter till 'marknadshyror' så att enbart de rikaste har råd att bor kvar? Då är ju också bostadsbristen i innerstan löst.

[OT] OT Deluxe
glitch skrev:
> bruse skrev:
> -----
>
> > Tror ni på fullaste allvar att många kommer
> > ställa bilen om det blir skatteavdrag för att
> > cykla? Några kanske, men inte flertalet. Inte
> ens
> > gratis kollektivtrafik lockar flertalet att
> > ställa bilen. Det enda som känns, är när
> det
> > blir dyrt att köra bil.
>
> Håller inte alls med dig. Precis som Rippa har
> jag många kollegor som nyfiket frågar om min
> cykelpendling och själva blir väldigt sugna att
> prova. Skulle de få någon förmån för att
> ändra sitt beteende som avdrag för cykel tror
> jag många skulle välja cykeln allt oftare.

Hur skulle de gå till? En cykel har ju alla redan i sin ägo. Så egentligen är det ingen utgift att börja cykla. Ska staten ge alla cyklister typ 10 000 kr per år för att de ska cykla? Förklara gärna hur du tänkt dig det hela.

> Med
> fortsatta höjningar av bensinpriset kommer folk
> fortsätta köra tills de helt enkelt är panka.
> De rika fortsätter givetvis att köra för de har
> råd och fortsätter också att köpa
> bränsletörstiga bilar. Kollektivbestraffning
> där den avgörande faktorn om det svider eller ej
> är ens privatekonomi tror jag inte på.

Visst ja. Vi bor i Sverige. Det måste intill absurdum vara rättvist för alla!

På vilket sätt är det kollektiv bestraffning att en del har mer pengar än andra? Förstår inte riktigt...

> Tycker du också att vi ska höja priserna i
> innerstad på hyresrätter till 'marknadshyror'
> så att enbart de rikaste har råd att bor kvar?
> Då är ju också bostadsbristen i innerstan
> löst.

Vad har det med att göra att alla trafikslag ska bära sina egna kostnader och stå för sina egna miljöbelastningar? Det görs inte idag. Järnvägen som exempel betalar sin miljöbelastning. Skulle lastbilstrafiken göra det, skulle den bli ca 3-4 gånger dyrare. Åh, vilket härligt liv det blev när det förslaget kom. Gissa om regeringen fick backa. Det visar vem som bestämmer.

[OT] OT Deluxe
bruse skrev:

> Hur skulle de gå till? En cykel har ju alla redan
> i sin ägo. Så egentligen är det ingen utgift
> att börja cykla.

Bara för att du har sex så betyder det inte att "alla" har cykel. Verkligen inte.

> Ska staten ge alla cyklister typ
> 10 000 kr per år för att de ska cykla? Förklara
> gärna hur du tänkt dig det hela.

Jfr hempc eller engelska bike to work.

[OT] OT Deluxe
Staten ger ju 10000 kr till alla som köper "miljöbil", vore det inte ännu bättre om dom började cykla till jobbet?

Konstigt att det inte suras mer över det, till och med jag tycker det är värdelöst trots att jag gillar bilar. En Toyota Prius som drar 0.5l / mil är fan ingen miljöbil. Det är bättre att köra vidare med sin gamla bil om den inte är ett katastrofalt miljösvin, biltillverkning lastar också miljön.

[OT] OT Deluxe
apmannen skrev:
> Vi har trots allt bra cykelbanor, och oftast en
> ganska väl fungerande kollektivtrafik (utifrån

Aaa, men man måste ju få HATA nån liksom, när man är ung... sånt är viktigt för gruppidentiteten. Hat och yttre fiender. Det visste redan Michelangelo.

[OT] OT Deluxe
JLarsson skrev:
> bruse skrev:
> -----
>
> > Hur skulle de gå till? En cykel har ju alla
> redan
> > i sin ägo. Så egentligen är det ingen utgift
> > att börja cykla.
>
> Bara för att du har sex så betyder det inte att
> "alla" har cykel. Verkligen inte.
>
>
> > Ska staten ge alla cyklister typ
> > 10 000 kr per år för att de ska cykla?
> Förklara
> > gärna hur du tänkt dig det hela.
>
> Jfr hempc eller engelska bike to work.

Tjena!

Jag tänkte säga det JLarson sa.. Men han var snabbare.. Det är han alltid.. Kommer alltid först.. Så får jag ligga kvar själv.. Vart är vi på väg egentligen.. Jag blir helt desperat snart.. Nu ska jag dricka sprit och hålla käften.. Billig sprit och hålla käften.. Kanske skicka porr-sms till Bigmollo..

[OT] OT Deluxe
fy fan vad förutfattade meningar det finns här.
inte särskillt "happy". tycker jag i varje fall.
en förutsättning för utveckling är att de gängse normerna och uppfattningarna utmanas. att döma av många inlägg i denna tråd så är väl en critical mass ett bra exempel på sådan aktivitet. det är en del utav en demokratisk process som går ut på att visa sin ståndpunkt.

har själv funderat på att arra. gå ut med det som en gemensam cykeltur med cyklandet i fokus, utan politisk färgläggning.

alltid skall man placeras i fack av inskränkta medborgare. jag vet inte vilka NI (som känner behov av att kategorisera) är och måste säga att jag inte är det minsta intresserad av att sätta er i något fack. vore jag nyfiken på er så skulle jag istället försöka lära känna som de ni är.

allt gott.

[OT] OT Deluxe
dtb skrev:
> fy fan vad förutfattade meningar det finns här.
> inte särskillt "happy". tycker jag i varje fall.

>
> har själv funderat på att arra. gå ut med det
> som en gemensam cykeltur med cyklandet i fokus,
> utan politisk färgläggning.

Dude, har du en aning om hur många "opolitiska cykelturer" och cykelevents som arrangerats via, och med hjälp av Happymtb????

Hundratals, kanske tusentals vid det här laget. Any given weekday så är det någon form av Happyride. Kom just hem från en sådan själv.

Sedan har vi diverse tävlingar och andra typer av cykelevents som till stor del kommit till m.h.a det här forumet. Alleycats, Dbr, Tdr, Singlespeed tävlingar, etc, etc etc.

Har du en aning om hur många nybörjare som hjälpts av det här forumet och som sedan blivit "cyklister"?

Tänk efter lite innan du snackar om förutfattade meningar!

[OT] OT Deluxe
vänta här nu. vad i mitt inlägg var det som slog fel hos dig?
jag vet att det går happyturer. i skog osv. det är en sådan tur detta arr skulle kunna bli fast med större uppslutnig, förhoppningsvis. och en viss skillnad. visst är det politiskt. det mesta vi gör i det civila samhället går att definiera som politiska handlingar. det jag vill peka på är att det inte behöver ha någon politisk färg som även tidigare inlägg antytt på.

de förutfattade menigarna som jag syftar på handlar om att somliga i denna tråd verkar vilja placera andra i speciella fack utan att egentligen veta vilka dessa personer är. det är synd och tråkigt och kommer bara att leda till en mer hätsk polemik i denna tråd.

[OT] OT Deluxe
dtb skrev:
> de förutfattade menigarna som jag syftar på
> handlar om att somliga i denna tråd verkar vilja
> placera andra i speciella fack utan att egentligen
> veta vilka dessa personer är. det är synd och
> tråkigt och kommer bara att leda till en mer
> hätsk polemik i denna tråd.

Ännu en vanlig dag på http://www.happymtb.org skulle jag vilja säga. Fast vi gillar varandra IRL egentligen.

:o)

[OT] OT Deluxe
och uppriktigt sagt så förstår jag inte riktigt vad du menar med allt i ditt svar på mitt inlägg. du kanske uppfattade det som att jag syftar på hela happy som forum när jag framför att jag ser vissa förutfattade meningar i denna tråd. är det så? så har du nog missuppfattat mig.

[OT] OT Deluxe
dtb skrev:
> och uppriktigt sagt så förstår jag inte riktigt
> vad du menar med allt i ditt svar på mitt
> inlägg. du kanske uppfattade det som att jag
> syftar på hela happy som forum när jag framför
> att jag ser vissa förutfattade meningar i denna
> tråd. är det så? så har du nog missuppfattat
> mig.

Jag syftade på att det i ditt inlägg lät som det inte gick att arrangera cykelevents m.h.a det här forumet utan att bli drabbat av förutfattade meningar och/eller bli "kategoriserad". Jag upplyste dig då om att det knappast finns ett annat forum som det arrangerats så många och regelbundna cykelevents genom. Lite perspektiv liksom. Det brukar dessutom faktiskt vara rätt så "happy" stämning på dessa diverse utflykter.

[OT] OT Deluxe
If you can't change the world, change yourself. Vill inte folk cykla, så vill de inte. De är medvetna om att alternativet finns och de vet vad cykling får för effekter på hälsan och miljön. Bilister bryr sig inte om andra, och de bryr sig dessvärre inte om sig själva heller. För om de gjorde det skulle de ju självfallet cykla.

[OT] OT Deluxe
ok Rippa. det var inte riktigt så jag menade. jag syftade givetvis på denna tråden. att somliga placerar en i ett fack (politisk färg) utifrån ens inställnign till critical mass. sen är det klart att alla har förutfattade meningar men det är viktigt att känna till att de är just det. jag skulle aldrig våga uttala mig om dig t ex, eftersom jag då skulle befästa den uppfattningen och det skulle rent av kunna bli en fördom. så var jag placerar dig låter jag vara osagt tills den dag jag eventuellt träffat dig och lärt känna dig bättre än så här.

jag kanske verkar lite känslig och överdriven men jag tycker verkligen så som jag säger. att det är synd att somliga placerar andra i fack då inforamtionen de har om dessa andra är fattig.
vem vill egentligen bli placerad i ett fack. jag gillar inte att förknippas med t ex palestinasjal och stenkastning för att jag är positivt inställd till critical mass.

hoppas att du förstår mig bättre nu Rippa. man kan aldrig vara nog tydlig då man skriver på nätet

[OT] OT Deluxe
Jag håller med dig dtb. Den här (och många andra) tråden kryllar av förutfattade meningar. Kolla tex inlägget ovan dig så får du fler exempel. "Bilister bryr sig inte om andra..."

[OT] OT Deluxe
smiley skrev:
> If you can't change the world, change yourself.
> Vill inte folk cykla, så vill de inte. De är
> medvetna om att alternativet finns och de vet vad
> cykling får för effekter på hälsan och
> miljön. Bilister bryr sig inte om andra, och de
> bryr sig dessvärre inte om sig själva heller.
> För om de gjorde det skulle de ju självfallet
> cykla.

Oh ja, enda anledningen till att folk tar bilen måste ju vara att de inte bryr sig om något. Kan ju absolut inte finnas någon som helst annan anledning...

Men jag undrar hur det är med dem som både cyklar och åker bil?

[OT] OT Deluxe
Jag har egentligen inget emot att staten subventionerar cykelinköp, eller tillåter avdrag i deklarationen. Jag bara inte tror att det får flertalet att ställa bilen till förmån för cykeln. Jag tror att andra åtgärder måste in.

Men saken är så komplex, så en hel radda av åtgärder behövs. Och då tror jag att kraftigt höjda bensinpriser är det bästa, en del i paketet. Bättre cykelbanor är en annan del. Inte fler cykelbanor, i Stockholm finns det så det räcker, istället borde standarden höjas på dom, så de går att användas också. Idag är många cykelbanor bara fina sträck på en dyrproducerad cykelkarta för politikerna att visa upp.

[OT] OT Deluxe
Apropå cykelbanor - sommarhalvåret när dom svämmar över av cyklister ( utom när det är mulet förståss ;)) skulle man inte tillfälligt (rusningstrafik) kunna konvertera ett körfält för bilar till cykelbana på ex.vis stora gator, Hornsgatan o Sveavägen typ? Kanske verkar som en överdriven åtgärd i dag men nästa år blr det ännu fler cyklister än i år.

[OT] OT Deluxe
staine skrev:
> Apropå cykelbanor - sommarhalvåret när dom
> svämmar över av cyklister ( utom när det är
> mulet förståss ;)) skulle man inte tillfälligt
> (rusningstrafik) kunna konvertera ett körfält
> för bilar till cykelbana på ex.vis stora gator,
> Hornsgatan o Sveavägen typ? Kanske verkar som en
> överdriven åtgärd i dag men nästa år blr det
> ännu fler cyklister än i år.

Nejnejnej! Äru tokig, det är ju värre än att slakta en ko i Indien.

[OT] OT Deluxe
Jomen tänk framtid. Tänk höjda bensinbriser och höjda biltullar och massor av cyklar som - just det -i Indien. (Fan att man inte äger en cykelafär, TATA CYCLES. Eller finns den redan?) Sen har man fjärrstyrda gatuskyltar som dirigerar körfälten efter antal cyklar eller klockslag eller så. Varför inte?

[OT] OT Deluxe
staine skrev:
> Jomen tänk framtid. Tänk höjda bensinbriser och
> höjda biltullar och massor av cyklar som - just
> det -i Indien. (Fan att man inte äger en
> cykelafär, TATA CYCLES. Eller finns den redan?)
> Sen har man fjärrstyrda gatuskyltar som dirigerar
> körfälten efter antal cyklar eller klockslag
> eller så. Varför inte?

Så kommer jag vid fel klockslag vid en korsning, blir jag dirigerad åt ett annat håll än det jag tänkte åt? Så jag kommer till någons annans jobb istället?

[OT] OT Deluxe
Precis. Men det finns satellitstyrda klockor då lite varstans så det är bara att hålla koll! Fan all den här tekniken finns ju redan! Vi är redan i framtiden! Yesss! Så bra hade inte våra föräldrar det!

[OT] OT Deluxe
bruse skrev:
> Men saken är så komplex, så en hel radda av
> åtgärder behövs.

Till att börja med så hade det nog underlättat avsevärt om vi hade haft ett vettigt klimat. Med tanke på att det är pisskallt, blött och kolsvart 75% av året så tror jag tyvärr att största barriären är och kommer fortsätta vara vädret. Är man inte frilufsare är det nog svårt att uppskatta en cykeltur i december med pissregnet blästrande fejan och domnade extremiteter.

[OT] OT Deluxe
glitch skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Men saken är så komplex, så en hel radda av
> > åtgärder behövs.
>
> Till att börja med så hade det nog underlättat
> avsevärt om vi hade haft ett vettigt klimat. Med
> tanke på att det är pisskallt, blött och
> kolsvart 75% av året så tror jag tyvärr att
> största barriären är och kommer fortsätta vara
> vädret. Är man inte frilufsare är det nog
> svårt att uppskatta en cykeltur i december med
> pissregnet blästrande fejan och domnade
> extremiteter.

Så det är _därför_ du kör bil, för att få mildare klimat? Avslöjad!

[OT] OT Deluxe
Det finns ju rapportet som visar att en global temeperaturhöjning på 2 grader kommer ge klara fördelar för sverige i form av minskade kostnader och ökad produktion. Den globala matproduktionen kommer också att öka när sibirien blir odlingsbart.

[OT] OT Deluxe
bruse skrev:
> Men saken är så komplex, så en hel radda av åtgärder behövs. Och då tror jag att kraftigt
> höjda bensinpriser är det bästa, en del i paketet. Bättre cykelbanor är en annan del. Inte
> fler cykelbanor, i Stockholm finns det så det räcker, istället borde standarden höjas på
> dom, så de går att användas också.

Du pratar nu bara om den lilla del av Sverige som är 08-land? Har du reflekterat över hur kraftigt höjda bensinpriser slår i övriga delar av landet där vi inte har kollektivtrafik, cykelvägar och pendeltåg? Och där vi inte är överbetalda yuppieITkonsulter hela bunten? Och där klimat och vägunderhåll omöjliggör åretruntcykelpendlande för många?

[OT] OT Deluxe
MickeS skrev:
> Och
> där klimat och vägunderhåll omöjliggör
> åretruntcykelpendlande för många?

Där parkeringen är gratis, försäkringarna billiga, boendet lättordnat och det helt saknas bilköer. Ja det är verkligen synd om lantisarna.

[OT] OT Deluxe
rikard skrev:
> snyft, snyft

Vet inte med mig att jag letade gråterskor.
Ställde bara lite frågor eller hur.
Förstår att det väger lätt jämfört med att behöva trängas på cykelbanorna i innerstan.

/LantisMickeS

[OT] OT Deluxe
MickeS skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Men saken är så komplex, så en hel radda av
> åtgärder behövs. Och då tror jag att kraftigt
> > höjda bensinpriser är det bästa, en del i
> paketet. Bättre cykelbanor är en annan del.
> Inte
> > fler cykelbanor, i Stockholm finns det så det
> räcker, istället borde standarden höjas på
> > dom, så de går att användas också.
>
> Du pratar nu bara om den lilla del av Sverige som
> är 08-land? Har du reflekterat över hur kraftigt
> höjda bensinpriser slår i övriga delar av
> landet där vi inte har kollektivtrafik,
> cykelvägar och pendeltåg? Och där vi inte är
> överbetalda yuppieITkonsulter hela bunten? Och
> där klimat och vägunderhåll omöjliggör
> åretruntcykelpendlande för många?

Du noterade ordet komplex?
Men är det bara vi i storstäderna som ska dra ner på vår miljöbelastning?
Som sagt i en annan tråd: du har valt att bo, arbeta och leva där du bor?

[OT] OT Deluxe
bruse skrev:
> ----------------------------------------
> Som sagt i en annan tråd: du har valt att bo,
> arbeta och leva där du bor?

Exakt. Jag tycker att hela Sveriges befolkning ska välja att bo i Sthlm. Skulle göra under för miljön.
Att man har familj, vänner, jobb och allt annat lokalt är skit samma.

[OT] OT Deluxe
Lotta B skrev:
> Fast har syndikalister verkligen skivbromsar på sina cyklar?

Nej, men de klarar å andra sidan inte heller av att byta däck utan avtagare, så någonting ligger det nog i resonemanget.

[OT] OT Deluxe
Att koldioxidutsläpp från människan skulle vara källan till den globala uppvärmningen tror jag inte på. Klimatförändringar är helt naturliga som människan inte kan göra så mycket åt.

De diagram, som visar att när koldioxiden ökar också temperaturen, hävdar jag är fundamentalt fel. Det är tvärtom; då temperaturen ökar, ökar också koldioxiden i atmosfären. De is-kärnor, som Al Gore bygger sin film på, har andra visat att koldioxiden släpar efter temperaturen med cirka 800 år.

Med detta menar jag inte att vi ska elda olja och naturgas bara för värme eller energi (eller för bilåkning). Oljan är otroligt värdefull och har många bättre användningsområden och bör användas sparsamt.

/Pelle

[OT] OT Deluxe
bruse skrev:
> Du noterade ordet komplex?
Japp, och håller med dig.

> Men är det bara vi i storstäderna som ska dra ner på vår miljöbelastning?
Nej, men för stora delar av landet så finns det få eller inga alternativ till bilen idag.
Och med de bränslepriser som är redan idag så är det (väldigt) få som har råd att köra annat än det nödvändigaste.

> Som sagt i en annan tråd: du har valt att bo, arbeta och leva där du bor?
Ja och? Så enligt dig så höjer vi bensinpriset så alla måste flytta till storstäderna?

Jag har valt att bo mitt i skogen 8km från stan (och jobbet), cykelpendlar året om, har 3km till närmaste asfaltväg, 2km till brevlådan. Äger 2 bilar, varav 1 SUV, har familj och 2 småbarn.
Mao är jag en av de lyckligt lottade lantisarna - eller en av de få som valt bra?

Jag har släktingar som jobbpendlar 24mil per dag för att kunna arbeta.

Jag tror att kraftigt höjt bensinpris drabbar många som redan har det svårt - och ändå röstar jag på miljöpartiet. Go figure.

Johan A skrev:
----------------------------------------
> Jag tycker att hela Sveriges befolkning ska välja att bo i Sthlm. Skulle göra under för miljön.

Tänk dig 8 miljoner lantisar till som skall trängas på cykelbanorna. Då skulle nog tom du flytta till Smygbölehelvetet.

[OT] OT Deluxe
rikard skrev:
> Det finns ju rapportet som visar att en global
> temeperaturhöjning på 2 grader kommer ge klara
> fördelar för sverige i form av minskade
> kostnader och ökad produktion. Den globala
> matproduktionen kommer också att öka när
> sibirien blir odlingsbart.

Och det finns väldigt många fler rapporter som visar att den globala matproduktionen kommer att minska vid en temperaturhöjning.

Med de återkopplingseffekter som finns kan det också vara svårt att få stopp på en redan startad temperaturhöjning så det är inte så säkert att den stannar vid 2 grader.

[OT] OT Deluxe
rikard skrev:
> Mr Handley skrev:
> -----
> > Rikard: Kan du tolka graferna på riktigt eller
> > är det copy-n-paste? (är nyfiken, ingen dold
> > agenda i min fråga)
>
> typ ja. Jag har läst ganska lite meteorologi men
> tillräckligt mycket mätteknik och
> signalbehandling för att kunna hänga med i stora
> delar av den seriösa klimatdebatten (den man inte
> ser på TV). IPCC och de ledande klimatforskarna
> på GISS har gjort en hel del skumma (och rakt
> oärliga) saker som de vägrar stå för och det
> finns en gräsrotsrörelse bland meteorologer som
> försöker göra samma arbete igen, fast rätt.
> Deras arbete (som sker huvudsakligen ideelt)
> följer jag med visst intresse. Det hela är dock
> lite mer komplicerat än vad man kan illustrera
> med några snabbt utvalda plottar så de jag
> pumpade in i den här tråden kan få ses som ren
> debattgödning.

Wow, jag är imponerad. Skönt att det finns folk som vet vad de håller på med :) Nu skall jag läsa resten av tråden.

[OT] OT Deluxe
Kvarts skrev:
> Det är få forskare som sitter med i ICPP. Många
> är självutnämnda förståsigpåare.
>
> /Pelle

Som på Happy då :oD

[OT] OT Deluxe
Men vad är grejjen med CM i Stockholm, varför liksom? Är det för att få hojja på Sveavägen?

Oavsett vad man tycker om det så har tidigare aktioner visat att anonym beklädnad, vandalisering och odemokratisk politisk aktivism är synonymt med CM, RTS och många andra samlingar i den "radikala miljörörelsens namn".

Jag föredrar att påverka genom positivt beteende, inte genom att tvinga andra att acceptera min ståndpunkt.

Tre personer i min närhet har börjat cykelpendla det här året. Och jag har inte tvingat dem alls. Hur många hade börjat om jag arrangerat en CM på Kungsgatan?

[OT] OT Deluxe
Detta kanske är gammal skåpmat för många här.
Men för mig är det breaking news:

Ekologiska bananer krymper med 2cm per dag i rumstemperatur.
Icke ekologiska bananer behåller sin storlek i samma temperatur.

Vad som också händer med en ekologisk banan är att den blir helt brun på bara nån timme om den har legat i ett kylskåp. Vid nedkylning till kylskåpstemperatur så dör de naturliga konserverade organismerna. Detta händer inte en icke ekologisk banan.

Tillbaka
Topp