OT: Pallkragar/Odling

AxelSthlm

Aktiv medlem
Bästa Happyiter!

Nog måste det väl finnas de av er som odlar saker i trädgården eller kanske garderoben.
Jag frågar åt en kompis, på riktigt.
Pallkragar finns i en rad utföranden och priser, behandlade, icke behandlade material. Budget och lyx.

Ska någon modell undvikas, hur länge håller skräp, håller de bättre om man ytbehandlar dem själv, så borde det vara men är det mödan värt eller ska man köpa för 149:- och slänga dem vartannat år hellre?

odla-i-pallkrage.webp

För den som inte vet vad jag dillar om.

Pallkragar finns i en rad utföranden och priser, behandlade, icke behandlade material. Budget och lyx.

Ska någon modell undvikas, hur länge håller skräp, håller de bättre om man ytbehandlar dem själv, så borde det vara men är det mödan värt eller ska man köpa för 149:- och slänga dem vartannat år hellre?
Jag började med billiga, beg i obehandlat trä från en lokal firma som ffa handlar med EUR-pallar. Det är >10år sedan nu och även om åldern syns på dem odlas det fortfarande i dem.

Hade gärna haft en betong-rektangen i samma mått som pallkragarna att gräva ner (~10-15 cm) som bas. Man vill ha ner kanten under jorden, så att inte (o)gräsrot tar sig in i lådorna underifrån. Kanske en affärsidé för den som är händig med gjutformar.

Jag slår ett slag för att odla direkt i marken (på de ställen man kan). Pallkragar kan leda till merjobb då de torkar snabbare mm
Iallafall hos oss, så växer det betydligt bättre i pallkragar än på friland.

Fuktisoleringsmatta på insidan håller virket relativt torrt. En matta i botten håller ogräs borta.

Hade gärna haft en betong-rektangen i samma mått som pallkragarna att gräva ner (~10-15 cm) som bas. Man vill ha ner kanten under jorden, så att inte (o)gräsrot tar sig in i lådorna underifrån. Kanske en affärsidé för den som är händig med gjutformar.

Jorden blir snabbt varmare än på friland. Man kan ju odla i högbädd utan krage lika gärna. Om man har plats.
Fuktisoleringsmatta på insidan håller virket relativt torrt. En matta i botten håller ogräs borta.

Är den dränerande?

Betongelement verkar inte prisade för konsumentmarknaden tyvärr. Ska fundera på det för sparrisen om inte plåten håller.

Pallkragar är väl en konsumtions-modell för odling? Dvs lämpligt om man tänker sig att intresset "går över", eller att man tycker att det är värt att byta mellan varven? Trä och mark-byggnation blir aldrig långsiktigt om det inte är så giftigt att inget ändå växer? :unsure:

Är det permanent långsiktigt intresse, använd sten tänker jag. Finns väl oändliga mängder betong-murstens-partier som folk tröttnat på och lägger ut på blocket. Detta är en gissning, och inget jag själv orkat förverkliga, men tänker att alla andra har säkert mer energi i frågan.

Jag har en pallkrage hemma, eftersom våra katter tycker att pallkrage är bästa muggen, så har jag satt en i trädgården för att avleda uppmärksamheten från grannens odlingar. :)

Är den dränerande?
Mattan används på utsidan av källargrunder för fuktisolering, dvs den är tät, MEN har fullt med distanser för att luft skall kunna cirkulera mellan grund och fuktspärr. Se länken i mitt inlägg.
Med distanserna mot lådans insida blir virket ventilerat och ingen fukt från jorden går genom mattan.
Ställs lådan på mattan med distanserna upp, rinner eventuellt vatten ut, men jord stannar kvar.

En vanlig lösning för blomlådor byggda i trä.

Pallkragars vara eller icke vara? Jag och min fru köpte ett gammalt torp för åtskilliga år sedan. Efter mkt om och men, flyttade vi dit permanent! Vad man då får på köpet är ytor att odla på!
Vi har haft kryddträdgård i stenpartier och grönsaksland. Odlat det mesta. Givetvis ekologiskt.

Tyvärr har sedan dess en ny aktör gjort debut på scenen. Nämligen den Spanska skogssnigeln. I Sverige kallad "Mördarsnigel". Dessa hermafroditer har en, närmast ofattbar aptit, på allt som växer och kan föröka sig utan naturliga fiender. Vilket gjort den i det närmaste osårbar. Endast stark kyla och torkperioder, verkar kunna begränsa spridningen. Nu ser det dock inte likadant ut i hela landet. Men i drabbade områden, står oftast småodlare handfallna!

På mindre ytor, kan här Pallkragar komma till sin fulla rätt. Detta efts dessa kan förses med överklättringsskydd i överkanten. Dock ingen garanti, men ändå en betydande begränsning.

Vi brukar göra som så att köpa spillvirke och spika ihop ramar. Sedan får dessa hålla så länge dom håller.
Impregnering blir därmed obehövlig. Påstår inte att impregnering är tabu. Men man bör då göra skillnad mot prydnadsväxter och grönsaker. En stor fördel med Pallkragar är att dessa lätt går att förse med tak av plastfolie. Vilket gör att så fort plantorna gror, går det att skydda mot ev nattfrost och därmed tidigarelägga sådden/skörden.

Är glatt överraskad över att det verkar finnas aktörer, här på "Happy" som liksom jag och min fru, kan uppleva charmen med odlarglädje!

Vännen jag frågar åt är min flickvän. Hon har en kolonilott så ytan är begränsad och platt. Inga rösen.

Tack alla som svarat och ni som kanske kommer. Väl värd kunskap!

Varför har man pallkragar?
Är det inte bättre att anlägga ett riktigt trädgårdsland?
I de norra regionerna - norr om Veberöd, typ - är fördelen att högbädd värms upp snabbare och tidigare så att man kan så ut eller sätta ut och kan skörda dels sånt som normalt inte kan växa i växtzonen, dels skörda tidigare. Har man plats går det ju jättebra att bygga högbädd utan krage men i en normalsvensk trädgård om ett par hundra kvm har det sina fördelar.

Första åren med pallkrage är praktiska då det är relativt ogräsfritt (med ny jord och inget underifrån). Jag har ett par pallkragar (som jag lagt kartong i botten på, som ogrässkydd). Det funkar. Har byggt egna pallkragar också (trä är inte dyrt per meter på brädgården) och då kan man ju göra en egen standard. Odlar även på friland. Det mesta funkar bra. Upphöjd odling kan, som redan skrivits, ha en tendens att torka snabbare.

Har man god tillgång till vatten. Behöver inte upphöjda bäddar betyda något problem vid torka. Däremot, är det som någon skrev, viktigt med ventilation genom jordlagret. Därför bör man vara försiktig med tät plast i botten på en pallkrage.
Givetvis i beaktande av nederbörd. Vilken alltid är svårförutsägbar. Har man valt att ha plast i botten på en pallkrage,(rekommenderas ej), bör denna vara perforerad, för att släppa igenom fukt underifrån. Detta pga att mikrofloran i jorden är livsviktig för växtens trivsel om rötterna inte tillåts tränga igenom plasten ovanifrån.

Klimatförändringarna har numera gjort att tidigare växtzonsindelningar, inte är lika självklara längre. Vart detta leder till ur odlingshänseende återstår bara för oss alla amatörodlare att se!

Varför har man pallkragar?
Är det inte bättre att anlägga ett riktigt trädgårdsland?
Användning av pallkragar, kan alltid motiveras av följande tre punkter:
1. Begränsad area att odla på.
2. Isolation av känsliga växter. Där man kan styra klimatet, vad avseende på vatten, temp och solljus.
3. Vidare ges möjligheten att skola in frösådda växter tidigare, än vad som annars skulle varit möjligt.

Vem vill inte kalasa på egenhändigt odlade tomater och kryddörter under sensommaren?!

men pallkrage bygger på att en åker och köper en massa jord? det känns ju fel om det finns jord på platsen och den inte är förgiftad.
Du har definitivt en poäng. Är jorden bra behöver man ju inte göra nåt. Är jorden kass är pallkrage och köpesjord ett enkelt sätt att odla direkt. Kan man inget om jord är det ett säkert (och rätt dyrt) kort att köpa jord till ens pallkragar.
Ska man odla morötter vill man ju ha lite lucker jord och inte ler/betong. Då kan två pallkragar vara en snabb lösning.
Okunskap kostar pengar (och företag vill tjäna pengar.

I de norra regionerna - norr om Veberöd, typ - är fördelen att högbädd värms upp snabbare och tidigare så att man kan så ut eller sätta ut och kan skörda dels sånt som normalt inte kan växa i växtzonen, dels skörda tidigare. Har man plats går det ju jättebra att bygga högbädd utan krage men i en normalsvensk trädgård om ett par hundra kvm har det sina fördelar.
Så är det säkert, men en grov gissning är att typ en promille av alla de som springer och köper pallkragar på Plantagen varje vår som har den kunskapen som argument för sitt inköp. :giggle:

Så jävla svårt att räkna ut för och nackdelar med pallkrage är det inte. Jag har pallkragar och jag är uppväxt bredvid en bondgård med mycket odling på tomten. Nej, vi hade inte kragar men väl drivbänk.
Det fanns inte sniglar och nät behövdes inte. Skillnaden på 3000m2 och liten villa tomt

Har vänt ner hur mycket mull som helst i marken på tomten för att kunna odla på friland. Året efter känns det fortfarande bara som seg lera. Det är gammal sjöbotten. Gav till slut upp och har odlat i pallkragar sedan dess. Grannen har satsat mer och murat upp en stor odlingsbänk.

Tom styva lerjordar går att förbättra/bearbeta med kompost, sand och gödsel. Vi har gjort detta hos oss i åratal.
Detta med hjälp av en rejäl 5hk Jordfräs. I liten skala kan man dock mkt väl klara detta manuellt. Det enda som krävs är tålamod och beslutsamhet!

Vad som vidare är intressant, är väl egentligen vad man vill odla. Alla växter, har som oss olika behov.
Detta med avseende på: Jordmån, näring, vatten, mineraler, temp och sol.

4 pallkragar av eur modell hämtas imorgon till det facila priset av 100:- st. i Rosersberg, det får bli vår start. Örter, grönsaker och lite blomster lär odlas. Jag bär mest dock, kragar och jord, vatten och gräsklippare. Nyttig idiot utan ansvar......

Användning av pallkragar, kan alltid motiveras av följande tre punkter:
1. Begränsad area att odla på.
2. Isolation av känsliga växter. Där man kan styra klimatet, vad avseende på vatten, temp och solljus.
3. Vidare ges möjligheten att skola in frösådda växter tidigare, än vad som annars skulle varit möjligt.
Det är även ett alternativ till krukor på platser där det kan vara svårt att gräva eller man enkelt vill kunna återställa gräsmattan. De är enkla att etablera och flytta.

Ganska många odlare av tex dahlior använder pallkragar för större odlingar. Enkelt att expandera eller krympa odlingen utan att behöva gräva rabatter och fixa kantsten.

Har ofärgade pallkragar från Plantagen. Har funkat sex år och der rullar på. Anledningen till att vi använder pallkragar är att jorden i marken är så tunn (sten/berg under), samt att våra växter kräver olika jordsorter, så det blev en smidig lösning. Fyller på ny jord lite då och då.

Jag har verkligen ingen koll på att växter, men har testat mig fram med mer eller mindre framgång och det är förvånansvärt kul. Vägrar att lästa mig till en massa odlingsråd. Som att fuska på Lotto - vinnst varje gång. Så kan vi inte ha det!

Odlar bara saker som går att äta. Något sambon är inte helt övertygad om, då hon vill ha sina blommor. Men hon äter gärna jordgubbar, krusbär, smultron, blåbär och rödavinbär, persilja och gräslök...

1749544861875.webp

Har ofärgade pallkragar från Plantagen. Har funkat sex år och der rullar på. Anledningen till att vi använder pallkragar är att jorden i marken är så tunn (sten/berg under), samt att våra växter kräver olika jordsorter, så det blev en smidig lösning. Fyller på ny jord lite då och då.

Jag har verkligen ingen koll på att växter, men har testat mig fram med mer eller mindre framgång och det är förvånansvärt kul. Vägrar att lästa mig till en massa odlingsråd. Som att fuska på Lotto - vinnst varje gång. Så kan vi inte ha det!

Odlar bara saker som går att äta. Något sambon är inte helt övertygad om, då hon vill ha sina blommor. Men hon äter gärna jordgubbar, krusbär, smultron, blåbär och rödavinbär, persilja och gräslök...

Visa bilaga 773733
Nu tar du väl i ändå, ingen äter ju krusbär :)

Stått i 2 år utan att se ngn väsentlig skillnad av trät. Frun borde dock klippa gräset framför 😀.
Enklare än att spika ngt annat. Hämtades gratis på lokala ICA, 500 m bort.
IMG_6991.webp

Tillbaka
Topp