[OT] Pappaskämt, ordvitsar

IMG_1472.jpeg

Läste Jacob Wildes (1738) svenska regentlängd, alltifrån Froste och Förniotrs dagar till Ulrika Eleonora, och tänkte: "Många kungar men få ess."

Apropos lakan behövs ju örngott, d v s as.

Måste ett pappaskämt vara en ordvits?
Vilka andra inlägg i denna tråd har i så fall blivit heeeelt fel?
Och skall samma strikta standard följas i övriga trådar, dvs att minsta avvikelse eller feltolkning av trådtitel påtalas?
Ber om ursäkt för att jag trodde att det eventuellt kunde finnas en ordvits som jag inte förstod. Ska omedelbart sluta beakta möjligheten att det finns saker jag inte förstår.

På så vis kvalar förra generationens mäns (dvs våra pappors) sexistiska/rasistiska/homofobiska skämt in väldigt väl i kategorin. Men jag vill tro att det inte är de skämten som tråden efterlyser.
nej den kategorin passar väl ingenstans. dock har det förekommit tendenser även här. men de glömmer vi, och gläds istället åt pärlorna:)

Så uppfattar jag det, men jag har haft fel förr.

Enligt min uppfattning så har du fel, pappaskämt ≠ ordvits. För det omvända kan man nog säga att ordvitsar oftast kan räknas som pappaskämt.
Ett pappaskämt är pinsamt tråkigt, men ska ändå ha en viss kvalité, tillräckligt för att pappor ska tycka det är roligt. Alltså inte pinsamma ur ett PK-perspektiv, utan helt enkelt pinsamt tråkiga som sagt.

Annars håller jag med @GoranS angående skämtet med tomten, antar att det inte var en snygg räddning i efterhand, jag funderade också lite på vilken ordvits jag inte förstod. Men ville inte outa min undermåliga ordvitssensor, så bra att GoranS tog en för laget.

Men tomteskämtet som väckte en del upprördhet i tråden skulle nog egentligen passat bättre i Memes-tråden. Happy har dock överlevt stora skandaler förr, så jag tror att med tiden kommer även detta debacle att glömmas.

EDIT: Inlägget innehåller ingen ordvits, tänkte det kan vara schysst att upplysa om det så ingen överanstränger sin hjärna så här nära inpå läggdags.

Medan jag studerade historia stötte jag i arkiven på en man i Dalarna som i efternamn hette Penis. Minns inte när han levde, men kanske tidigt 1800-tal. ...Borde ha varit i Gagnef/Mockfjärd-trakten, men är inte säker.

Tillbaka
Topp