[OT] Pappaskämt, ordvitsar

Vill minnas att det var en älg.

Det är same same

Screenshot_20250810-183757.webp

Muhtation?
Under Karl XII:s dagar övervägde man att ha älgar i kavalleriet. Vet inte, men jag antar att hästarna protesterade. ...Inte flodhästarna.

Mer svågerskämt än pappaskämt, men ändå. Fick i julas en assvår byggsats av svågern, i ett par hundra bitar som var så klena att de vek sig om man höll dem för länge mellan tummen och pekfingret. Tog flera veckor!!
Så i år får han en byggsats från samma firma, i 572 bitar. 👺

Jag har funderat på det här med råd.

Hur kommer det sig att folk som inte har råd ändå kan ge råd? Lånar de råd av någon?
Och hur är det med dem som har råd, hur kommer det sig att de ändå kan vara rådlösa i vissa situationer?

Skrapade och kittade fönster idag. Förmodligen är de från ca 1815, men kan vara äldre. Förhållandevis gott skick, men någon klant har kladdat plastfärg på dem, vilket nästan förstört dem. Och jag tänkte att, nog kunde och visste de bättre förr, men de var dumma nog att inte inse vilka idioter som skulle komma efter dem.

Senast ändrad:
Bild säger mer än tusen ord.
Det tar minst en vecka för kittet att härda. Gå inte och känn om det fortfarande är mjukt! ...Som jag alltid gör. Efter härdning kan du låta vänta ett par dagar till innan första strykning: 2/3:delar balsamterpentin och 1/3 oerhört väl omrörd linoljefärg.
Det är väl en smaksak, men jag väntar oftast till sista strykningen med att måla kittet. Det minskar risken med kladd på glaset, som inte är så roligt.
Den tunna blandningen torkar in fort, och nästa gång blandas med 1/2 - 1/3 balsamterpentin, som också torkar in fort.
Sista strykningen är oblandad oerhört väl omrörd linoljefärg. Det tar väldigt länge att torka, men det gör ju inte något eftersom du liksom är färdig. Stäng helst inte fönstren helt, för även om det inte är plast- eller limfärg, kan linoljan klistra litet, och det blir inte snyggt och gör fönstren svåröppnade länge framöver.
Låter kanske som om det går åt en massa färg och terpentin, men det stryks jättetunt och har suverän täckning. 'Handlar om matskedar per fönster.

Egentligen borde jag bytt nedersta brädan i fönstren, men det får bli nästa gång. 😇
P1020583b.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp