OT! Parafinmättning av nya längdskidor.

• Trådstartare Trådstartare jp
  • Start datum Start datum
J

jp

Guest
Har nya skidor. Jag har fattat hur själva mättningen ska gå till men det är lite oklart om hela belaget ska mättas. Det står lite olika på olika sidor o vissa nämner det inte direkt om hela belaget avses. Vad säger ni som kör längd här?

Har du ett par skatingskidor ska hela belaget mättas, har du en vanlig skida ska glidzonerna mättas.... Du har nog markeringar på skidan hoppas jag? Annars kan du lägga på parafin från hälen på bindningen och utåt (grovt utmätt nu) där bak i alla fall. Kör en bra bit framför bindningen fram..

Om du kör parafin över hela skidan gör det ingen skada direkt. Belaget mår ju som bara bra av det egentligen.

Om det är klasiska skidor skall bara glidzonerna mättas, fästzonen skall du rugga upp med ett fint sandpapper. Jag brukar använda ett mjukt parafin för att mätta skidorna. Det viktigaste för bra glid är dock att skidorna är stenslipade eftersom belaget oavsett vad producenterna säger behöver det. Det finns dock en doktorand från Östersund (Kuzmin) som hävdar att skidorna glider bäst helt utan paraffin utan istället är stålsicklade jag tror dock att det bara kan stämma om snön är väldigt smutsig och blöt.

Glid o fästzoner har jag fått uppmätt i butik. Det är klassiska och jag använder ett mjukt parafin som jag först skrapar av flytande o sedan andra o tredje gången låter stelna innan det sicklas o borstas. det var bara fäst ytan jag undrade över, att det stod olika kan ju bero på skateskidor som ravy sa.

Jag testar o bara köra glidzonerna.

Skrapar av flytande? Jag är väl inte helt ute och cyklar (...) om jag påstår att man ska låta parafinet stelna helt innan man skrapar bort det? När jag lärde mig behandla skidor råkade jag i alla fall i början sickla bort lite belag då jag sicklade snabbare än 30 minuter från det att jag värmt upp parafinet+skidan.

Jag har hittils kört så här om det varit säg -10 grader ute:
Först mjukt parafint: Borsta skidan, lägg på, ej på fästyta. Värm upp efter ca. 30 min. Sickla+borsta efter ytterligare 30 minuter
Sen medelhårt parafin (för -10 grader): Lägg på, ej fästyta, värm upp. Sickla+borsta av en runda och upprepa en till runda.

Klart!

Nja, det verkar va många skolor. Men både affären och flera sidor på internet påstår att första gången på nya skidor ska man skrapa av flytande för att det ska bli en bra yta. Förmodligen spelar det inte så stor roll. Får se vilket jag ska använda, jag har inte kommit igång än. belaget skulle kunna påverkas men det kan ju också vara tanken.

Här är den av gur omtalade artikeln: http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=229631&avdelning_1=102&avdelning_2=218
Här är en tråd från ett annat forum där frågan diskuteras livligt: http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=21409 Som du märker finns det olika åsikter i frågan...

Min tro är att man inte behöver glidvalla alls om man inte orkar göra det extremt ofta och verkligen vill ha det optimala glidet. Mina alpinskidor har de senaste fyra vintrarna klarat sig alldeles utmärkt trots uteblivet vax (runt 200 åkdagar), och mina skatingskidor glider inte heller dåligt - faktiskt oftast bättre än de som orkar vaxa sina skidor ofta - utan vax. Dem brukar jag stålsickla nån gång ibland i enlighet med den gode Kuzmins råd. Någon form av "uttorkning" av belaget på djupet har jag inte märkt.

gur skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det är klasiska skidor skall bara glidzonerna
> mättas,

Helt rätt!

> fästzonen skall du rugga upp med ett
> fint sandpapper.

Polera gärna lite med en grön Scotchbrite-svamp och värm sedan in ett tunt lager grön fästvalla så är fästzonen färdigbehandlad

> Jag brukar använda ett mjukt
> paraffin för att mätta skidorna.

Värm in gult paraffin med strykjärn 4-5 ggr på svag värme. Det får inte koka (det syns små bubblor i paraffinet om det gör det) för då kan belaget skadas. När paraffinet har stelnat (det blir matt yta och kladdar inte , ca. 3 min) drar Du bort det med en plastsickel och gör om proceduren.
Avsluta med att värma in ett blått eller grönt paraffin på samma sätt, men låt detta stelna i 15-20 min. innan Du sicklar bort det. Sickla noga tills Du inte får något vitt paraffin på sickeln.
Borsta gärna med en fin mässingsborste eller hård nylonborste tills Du får en blank och fin yta.

> Det viktigaste
> för bra glid är dock att skidorna är
> stenslipade eftersom belaget oavsett vad
> producenterna säger behöver det.

Nja, det där med stenslipning behövs generellt inte på skidor av nyare modell. De är slipade i fabriken där de är tillverkade. Däremot behöver en ny oanvänd skida stenslipas om den har stått i en butik länge och kanske säljs på rea som fjolårets modell........ Då har nämligen porerna i belaget dammat igen av smutspartiklar och annat skit.

Det går dock att rengöra ett sådant belag utan stenslipning. Gör ungefär som när Du grundparaffinerar skidorna med gult paraffin som jag beskrev tidigare, men värm in rikligt med paraffin och torka bort med trasa direkt. Använd gärna en vit trasa så ser Du hur mycket skit som sitter i belaget. Det sägs att man kan använda vallaborttagningsmedel på glidytorna. Jag skulle dock inte göra det utan att därefter göra en ordentlig grundparaffinering efteråt.

> Det finns dock
> en doktorand från Östersund (Kuzmin) som hävdar
> att skidorna glider bäst helt utan paraffin utan
> istället är stålsicklade jag tror dock att det
> bara kan stämma om snön är väldigt smutsig och
> blöt.

En skida glider tack vare minskad friktion mot snön. Denna minskade friktion fås genom att rörelseenergin från skidan smälter snön och skapar en microhinna av vatten. Med hjälp av paraffin, som bl.a. innehåller fett, fås en yta på skidan som är vatten- och smutsavvisande. Doktorand Kuzmin´s teori torde därför fungera bäst i torr och kall snö....

Jo, jag har vallat en del par skidor under mina år som längdskidåkare.

Edit: ett litet jävla stavfel....

Senast redigerad av en moderator:
Med borsten mellan varje vallning...
Har jag lärt mig efter att ha jobbat 3 år i skidverkstad... iofs en alpin skidverkstad...

Borstningen gör att du öppnar porerna i belaget.. då släppar man in mer valla i belaget... vid varje vallning...

ParkaPre skrev:
> Med borsten mellan varje vallning...
> Har jag lärt mig efter att ha jobbat 3 år i
> skidverkstad... iofs en alpin skidverkstad...
>
> Borstningen gör att du öppnar porerna i
> belaget.. då släppar man in mer valla i
> belaget... vid varje vallning...

Låter rimligt.

Fick ett par klassiska lagg i sommras av min fru, ska nu till vintern börja skida efter snart 23 års uppehåll, åkte senast samma år Palme blev skjuten.... Bor i Oslo och ovanför staden i marka har nu snön börjat lägga sig så det börjar dra ihop sig :)

Inser att detta med valla inte är alldeles okomplicerat även om man säkert kan göra lite fel i början och ändå tycka att skidningen är kul, sen med erfarenhet kommer ...osv.

Men jag har inga prylar och det verkar vara en del smågrejer att inhandla för att kunna valla hemma. Måste man ha vallningsbord och vallningsjärn eller funkar köksbordet och resestrykjärnet?

Kan jag lämna in laggen för en grundvallning och sen köra finvallat beroende på temp själv?
Håller grundvallat (parafinmättningen) hela säsongen eller sabbar man det ju fler ggr man vallar om så man får börja om från scratch var tionde gång?

Tacksam!
Axel

AxelSthlm skrev:
> Fick ett par klassiska lagg i sommras av min fru,
> ska nu till vintern börja skida efter snart 23
> års uppehåll, åkte senast samma år Palme blev
> skjuten.... Bor i Oslo och ovanför staden i marka
> har nu snön börjat lägga sig så det börjar
> dra ihop sig :)

Grattis, längdåkning är (nästan?!) lika roligt som att cykla!

>
> Inser att detta med valla inte är alldeles
> okomplicerat även om man säkert kan göra lite
> fel i början och ändå tycka att skidningen är
> kul, sen med erfarenhet kommer ...osv.

Egentligen är det inte så svårt, swix-sidan ovan är en bra ingång. Sen allt finlir med pulver och blandningar osv. behöver man egentligen inte bry sig i om man inte siktar på typ sub 5.00 på Vasaloppet. Om det inte blir totalt kaosföre, men då finns ju hjälp att få. Annars är det i princip bara att läsa på burken vad som ska på.

> Men jag har inga prylar och det verkar vara en del
> smågrejer att inhandla för att kunna valla
> hemma. Måste man ha vallningsbord och
> vallningsjärn eller funkar köksbordet och
> resestrykjärnet?

Inte måste man, även om det är kul. Jfr cykling;)

Kör med arbetsbänk i garaget och farmors gamla avlagda strykjärn 1970 och det funkar utmärkt, man får hålla lite mer koll själv bara så det blir lagom varmt. Vaxet smälter inte = för kallt, vaxet bubblar = för varmt.

Att jag är i garaget är mest för att det blir lite sulligt med vaxet.

> Kan jag lämna in laggen för en grundvallning och
> sen köra finvallat beroende på temp själv?

Absolut, bra sätt att lära sig också.

> Håller grundvallat (parafinmättningen) hela
> säsongen eller sabbar man det ju fler ggr man
> vallar om så man får börja om från scratch var
> tionde gång?

Beros på hur långt du åker per gång och hur rädd du är om skidorna, men jag brukar köra på nytt grundvax (ej fästzonen, det orkar jag bara en gång per år) efter 30-40 mil kanske. Har att göra med hur spåren är, mjuk nysnö kan man åka på hur länge som helst känns det som. Börjar du se att det blir vitt i belaget är det dags att lägga på mer vax, åtminstone har jag det som högst amatörmässig tumregel.

>
> Tacksam!
> Axel

bajsmatte skrev:
> Min tro är att man inte behöver glidvalla alls
> om man inte orkar göra det extremt ofta och
> verkligen vill ha det optimala glidet. Mina
> alpinskidor har de senaste fyra vintrarna klarat
> sig alldeles utmärkt trots uteblivet vax (runt
> 200 åkdagar), och mina skatingskidor glider inte
> heller dåligt - faktiskt oftast bättre än de
> som orkar vaxa sina skidor ofta - utan vax. Dem
> brukar jag stålsickla nån gång ibland i
> enlighet med den gode Kuzmins råd. Någon form av
> "uttorkning" av belaget på djupet har jag inte
> märkt.

Det kanske är så att man blir mer rädd med åldern, så det känns lika snabbt fortfarande? ;)
Om inte annat så bör man valla för att inte belaget ska förstöras med tiden..

Och jävlar vilken sklilnad det märks på vallat och ovallat på vårkanten när man ska hoppa.. Vallat så sitter man längst ner i gruppen och glider på tvären in mot hoppet och flyger över landningen..
Ovallat sitter man längst upp coh gör en etta rakt mot hoppat och landar nästan platt ^^

Tillbaka
Topp