vad ska du ha den till?
jag skulle säga som så att en vettig maskin, typ arboga eller strand är värda pengarna.
kina varianter som har blivit väldigt populära liksom jula/rusta varianter är pengarna i sjön allvarligt talat.
på jobbet har vi nyligen köpt en billig kuna variant (visserligen ~20+moms) och det har bara vart problem med den. ingenting är standard.
visst är det mk3 kona i den men iövrigt så är det bara komiskt och konstiga lösningar. Det går inte att köra med kiljagare i den då den inte är fräst på båda sidor för att köra jagaren. man fick förövrigt inga verktyg alls med för att slå ut konorna ur borrmaskinen. kordinatbordet som köptes till gick inte heller att låsa (samma skitmärke som borrmaskinen), vare sig x eller y led och glappade mycket, märkbart jämfört med ett 25år gammalt arboga.
vad man fått göra är helt enkelt att tillverka ett eget verktyg för demontering utav borr/chuckar. för att få loss saker ur konan var man tvungen att knacka ut borren uppifrån där man spänner fast spännhylschucken för pinnborr ivanliga fall. detta är då ingen ideal lösning då det är svårt att slå ut borren samtidigt som man ska hålla i det, vilket resulterar i att om man inte fångar borret snabbt innan det stöter i skruvstycket så får man ägna en stund åt att slipa borret.
kort och gott.. köp en begagnad pelarborr utav välkänt märke såsom arboga eller strand.. en sådan kan du få för en hyffsad peng runt 10-15tusen inkl moms.. det är mycket maskin för pengarna.. kom ihåg att även om du har koordinatbord på pelarborren, det är INGEN fräs.
jag skulle rekommendera dig att köpa en begagnad golvstående pelarborr med koordinatbord för att kunna göra mer exakta borrningar. detta är en väldigt användbar funktion om du skall borra hål för gängor med vissa avstånd emellan. vissa lite finare maskiner kan du även använda för att gänga.
vad det gäller remdrivna så är det mesta skitsnack som nämnts hittils. Har du fräsha remmar och RÄTT remspänning så slirar det inte, men vi vet alla hur folk slarvar med sånt. en remdriven går dessutom mjukare och tystare än en med kuggdrift samt att man slipper oljebyten och den biten.. fast visst jag håller med kuggdrift är att föredra!
att köpa billigt är att köpa dyrt, speciellt när det gäller nytt.