[OT] Personalbil

[OT] Personalbil
freddesvanstrom skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är lugnt. Finns många olika lösningar och
> alla är mer eller mindre förmånliga och
> struliga ;)
>
> Tjänstebil -Bilen kostar inte den anställde en
> krona men får (bortsett från max 100mil vid max
> 10tillfällen) inte användas privat. Ska stå
> parkerad vid firman.
>
> Förmånsbil - Bilen betalas via
> förmånsbeskattning samt drivmedelsförmån av
> den anställde (i vissa fall kommer även
> bruttoavdrag/nettoavdrag med).
>
> Personalbil - Bilens alla kostnader bärs av den
> anställde men blir förmånligt pga att det sker
> via skatteväxling på bruttolön. som hem-pc var
> förut. föraren betalar bränsle själv men
> skriver milersättning för tjänstemilen.

Om det inte är en tjänstebil (d.v.s. en bil som används i och är helt nödvändig för tjänsteutövandet) så skall den förmånsbeskattas. Det spelar ingen roll om lösningen kallas förmånsbil eller personalbil eller hembil eller...

[OT] Personalbil
Du ett par saker du skall hålla koll som squeezad på. Den ena är finansieringsräntan i sig. Be att få den. Jämför med bolån. Den lär vara mycket högre. Sen är det restvärdet du får köpa för i förhållande till hur mycket du egentligen har amorterat i form av dina månadsbetalningar. (Här är tipset att sätta dig in i begreppet annuitetskalkyl, som finns i XLS med namnet PV i formelsamlingen). Har du överamorterat i förhållande till utköpspris så är du lurad. Vidare, halva momsen skall bort från inköpspriset. Bilen kanske försäkras av ägaren, d v s finansiären, det bakas in i hyran och blir icke transparant. Du kan bli klämd där. (på rak arm är det vad jag kommer på, finns sä'kert fler aspekter).

[OT] Personalbil
Länge sen i tråden men testar:
Hur mkt får man då i milersättning för tjänster körning med en Perosnalbil?
I mitt fall är det oerhört relevant eftersom jag troligen kommer att köra ett par hundra mil i tjänsten varje månad och om då milersättningen ligger i nivå med en "normal" privatägd bil, låt säga 18:50 plus 11:50 som ska beskattas, ca 24kr netto minus drivmedel på ca 8kr milen så blir det ju ett ett på ca 16 kr milen plus. I jämförelse med att få 9kr milen som är nivån för en förmånsbil.
Jag har svårt att få ett enhetligt och dokumenterat svar, någon som vet/kan hjälpa?

[OT] Personalbil
Hos oss står allt det i en lathund för utläggsredovisningen. Skatteverket har ju sitt men arbetsgivaren behöver ju inte hålla sig till det bara man skattar på resten. Så för att få rätt svar får du kolla där du jobbar..

Tillbaka
Topp