[OT] Piano i lägenhet

Frolicc

Aktiv medlem
[OT] Piano i lägenhet
Har blivit jäkligt sugen på att skaffa piano. Spelade för lärare i cirkus 7 år innan jag lade ned projektet i 9an eller så. Spelade väl en gång i månaden när jag bodde hemma men sen man flyttat har jag nog inte rört ett piano.

Iallafall, hur funkar det att ha piano i lägenhet?
Mina föräldrars fullstora piano låter rätt högt, tillräckligt för att ögonproppar behövdes om man tänkte spela länge och slå hårt. Vad säger grannarna?

Sen är frågan, uppskattar sambon pianoljud? Förmodligen inte...

Vilket för oss in på ett elpiano som jag har noll koll på. Finns exemplar på blocket för 1000 spänn. Är det något att ha? Vad skall man se upp med? Vilka funktioner vill man ha? Jag är inte ute efter att det skall vara portabelt eller kunna spela alla möjliga ljud och oljud. Uttag för hörlurar vore kanske nice, midi.. varför inte, pedaler måste man ha vilket det verkar som många elgrejer saknar, ändra ton vore nice (typ stämma ned det 1/3 tonsteg om man skulle vilja).

Helt enkelt, det skall vara så likt ett vanligt piano som möjligt för så liten kostnad som möjligt. Glöm att jag tänker betala 10 papp. Vad söker jag?

Edit: Med likt riktigt piano menar jag också känslan i tangenterna, vill inte ha någon keyboardkänsla.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Piano i lägenhet
Tjena
Har spelat piano sedan 94 (tagit lektioner fram till 2009)och utvecklat ett rationellt hat emot el-pianon, främst för att det är som du skriver - typ omöjligt att få samma anslagskänslighet som ett piano. Slutsats: Vill du inte ha någon keybordkänsla köp ett piano.

[OT] Piano i lägenhet
fast xinge/deore XT, bor man i lägenhet o har grannar, äre kanske inte så där lätt. man måste ta hänsyn till andra. jag hade personligen blivit rätt irriterad dom du var min granne o satt o klinga på pianot i tid o otid. i alla fall efter ett tag.

[OT] Piano i lägenhet
Ett vitt piano vid stora fönstret, blir fint att ställa cykeln på! Då gör det inget, att det aldrig törs spelas på.
Vi drar bara vår gamla åttkants-klocka, när det är folktomt i huset. Lyhört!

[OT] Piano i lägenhet
Frolicc skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt enkelt, det skall vara så likt ett vanligt
> piano som möjligt för så liten kostnad som
> möjligt. Glöm att jag tänker betala 10 papp.
> Vad söker jag?

Du söker ett riktigt piano. Man kan hitta otroligt fina pianon på Blocket för inga pengar alls. Problemet är att det kan vara svårt att veta om ett piano är bra eller inte, samt att det kostar ett antal tusenlappar att transportera det.

> Iallafall, hur funkar det att ha piano i
> lägenhet?
> Mina föräldrars fullstora piano låter rätt
> högt, tillräckligt för att ögonproppar
> behövdes om man tänkte spela länge och slå
> hårt. Vad säger grannarna?

Ett riktigt piano låter så grannarna hör det i de flesta lägenheter.

> Vilket för oss in på ett elpiano som jag har
> noll koll på. Finns exemplar på blocket för
> 1000 spänn. Är det något att ha? Vad skall man
> se upp med? Vilka funktioner vill man ha? Jag är
> inte ute efter att det skall vara portabelt eller
> kunna spela alla möjliga ljud och oljud. Uttag
> för hörlurar vore kanske nice, midi.. varför
> inte, pedaler måste man ha vilket det verkar som
> många elgrejer saknar, ändra ton vore nice (typ
> stämma ned det 1/3 tonsteg om man skulle vilja).

Vilket digitalpiano som helst kan det där. Men skall man handla på Blocket måste man ha koll. Om vi jämför med t.ex. cyklar, så har digitalpianon utvecklats oerhört mycket mer under de senaste 10-15 åren. Ett digitalpiano som kostade 20 000 kr i mitten av 1990-talet och som folk idag försöker sälja för 8000 spänn skulle jag ställa i grovsoprummet direkt.

Jag skulle helt klart rekommendera dig att köpa nytt, men då måste du lägga ca 6000 spänn, och det kanske inte är något alternativ? Men det här är helt klart ett bra köp: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=29686&artno=209523 Jag har inte testat just den modellen, men jag testade Yamahas motsvarande modell för tre år sedan, och den var förvånansvärt bra.

> Edit: Med likt riktigt piano menar jag också
> känslan i tangenterna, vill inte ha någon
> keyboardkänsla.

Det här är ju helt klart ett klaviaturinstruments viktigaste egenskap. Klaviaturen på Yamaha P85 är densamma som på Yamaha KX8, som jag hade hemma för test under en månads tid. Jag var - och det här är sant - närmast chockad över att Yamaha sålde en så inihelvete bra klaviatur för långt under 10 000 kr. Den är t.ex. bättre än den klaviatur som sitter i 30 000 kr-instrumentet Clavia Nord Stage EX 88.

Sen skall man komma ihåg att känslan i tangenterna bara är halva hemligheten bakom den totala anslagskänslan. Lika viktig är dynamiken i själva ljudet - och det är här moderna digitalpianon är överlägsna äldre instrument.

> Sen är frågan, uppskattar sambon pianoljud?
> Förmodligen inte...

Byt sambo.

[OT] Piano i lägenhet
du ska ha ett riktigt piano om du har plats och ork att släpa på det. Går som sagt att hitta i princip gratis exemplar, stämningen brukar väl vara sisådär på många gamla pianon så det får du kolla upp

[OT] Piano i lägenhet
Vi har 4sound är i stan så får ta en sväng dit och provspela lite. 6000 nytt är för mkt dollares men samma pianoprisklass beggat vore nog okej.

Om vi snackar riktiga pianon kan jag säkert få mina föräldrars piano då de inte spelar men vart skall man ställa det? =) Det är ju svinstort... plus ljudet(högt), plus att det inte går in i hissen... plus att det måste stämmas om det flyttas (vilket det faktiskt behöver ändå). Det finns ju mindre lägenhetspianon med okej ljud men då är det grannarna igen.

Slutsatsen är alltså att ett digitalpiano (som det verkar heta) skall vara hyffsat nytt. Ett för 30 papp 92 är enbart värt att få gratis.

Sambon vill jag inte byta... jag har redan elgitarrstärkare(plus 3 gitarrer) och två cyklar i lägenheten. =) Tror jag skulle kunna mygla in en cykel till men ett stort piano...

[OT] Piano i lägenhet
Pianot som ni länkar till, ett stagepiano. Har en sån portabel historia okej känsla?

Spelade på en anlsagskänslig keyboard och den var alldeles för okänslig. Det krävdes rätt mkt kraft för att anslaget skulle registreras och sedan var det tydliga digital "hack" där det skedde en volymökning. Inte bra.

Får ta en sväng till 4sound och se vad som passar.

[OT] Piano i lägenhet
Kom ihåg att elpianon stämmer ur sig väldigt fort, du får ägna mycket tid åt att stämma det varje gång du ska spela.

[OT] Piano i lägenhet
VCN skrev:
> Kom ihåg att elpianon stämmer ur sig väldigt
> fort, du får ägna mycket tid åt att stämma det
> varje gång du ska spela.

Say what??

[OT] Piano i lägenhet
Håller med om att både digitalpianon och gamla åbäken har sina för/nackdelar. Jag bytte till ett billigt digitalpiano för några år sedan och tycker att det funkar lika bra som övningsinstrument som ett riktigt, förutom fördelen med att man slipper störa grannarna i onödan.

[OT] Piano i lägenhet
Jo, Jensen har rätt - det är osmidigt med grannar och att transportera ett piano. Man får väl känna av grannskapet litet, de flesta brukar tycka att det är okej så länge man håller sig mellan 13 och 20 tiden men det är som sagt individuellt mellan olika lägenheter, dock verkar det ju som att Froliccs grannar inte är så otroligt medgörliga.
Sen undrar jag om trådskaparen har för avsikt att spela modern eller klassisk musik, äre klassiskt rekomenderas ett riktigt piano.

[OT] Piano i lägenhet
K ristian skrev:
> VCN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kom ihåg att elpianon stämmer ur sig väldigt
> > fort, du får ägna mycket tid åt att stämma
> det
> > varje gång du ska spela.
>
> Say what??

Han menar ett rhodespiano, typ.

[OT] Piano i lägenhet
Riktiga pianon hörs väldigt väl genom väggar, har själv haft grannar som haft pianon och det blir rätt störande i längden. Köpte ett digitalpiano på musikbörsen för kanske två år sen (Yamaha ydp-s30), kostade väl 9000 spänn då och det är riktigt bra känsla i tangenterna och mycket bra ljud. Det enda som är lite störigt är att dunsen när man släpper tangenterna låter rätt mycket, spelar man på låg volym så tänker man lätt på det. Med hörlurar eller högre volym så är det hur bra som helst.

Borde gå att hitta vettiga begagnade och hyfsat nya digitalpianon på blocket, men då jag letade för två år sen så var det rätt sällsynt. Tycker i alla fall inte att du ska köpa nåt billigt skräp bara för att du vill ha ett piano så snart som möjligt, då är det bättre att spara pengar några månader till och sen köpa ett som du känner att du vill spela på och kommer vilja behålla. Nya digitalpianon för 4000 spänn tycker jag inte har så bra känsla, den kommer med några tusenlappar till... :)

[OT] Piano i lägenhet
Haha, nej inte så mkt klassiskt. Förutom kanske att återuppleva gamla pianoläxor möjligtvis.

Mer åt detta hållet. Eller nintendocovers...

Mest för att kunna spela lite då och då. Gitarr kräver att man kan sjunga, vilket jag inte kan.

Återkommer till tråden när jag hittat lämpliga objekt på blocket så får happy säga sitt. Nu åter till att försöka täta raceking supersonic med stans-notubes. Har lyckats förr... skall det gå igen?

[OT] Piano i lägenhet
Förstår inte varför man inte skulle kunna sitta hemma och spela klassiskt på ett digitalpiano...det går jättebra att sitta och traggla Chopins etyder på mitt. Jag känner dessutom flera professionella klassiska pianister som merparten av sin övningstid spelar på digitalpianon.

[OT] Piano i lägenhet
Om du har känsliga grannar bör du leta efter ett piano med sk "nattpedal". Det brukar man kunna se på om det finns en extra pedal i mitten. (Dvs sammanlagt tre pedaler på ett vanligt upprätt piano) Det är inte så vanligt bland lite äldre pianon men bland nyare finns det ofta.

Vad som händer när man trycker ner den pedalen är att en tunn filt sänks ner mellan klubborna och strängarna och reducerar volymen avsevärt. Man kan även låsa pedalen i det här läget.

Jag har ett piano med nattpedal i vår lägenhet och jag kan spela när ungarna sover om jag skulle vilja.

[OT] Piano i lägenhet
Akta dig för Casio-pianon bara. Tror 4Sound gillar att kränga dessa och jag är inte imponerad av deesa. Låter verkligen plastigt om dem. Yamaha däremot gör fina och inte blodigt dyra pianon. Jag köpte mitt för typ 6000:- och det duger gott åt mig.

Tillbaka
Topp