[OT] pirrar i hårbotten

Petegrin

Ny medlem
[OT] pirrar i hårbotten
hej, nu är de så att i morse så märkte jag ett pirr i håret. trodde att de bara v en insekt men pirret försvan aldrig. de känns som en larv som är i hårbotten typ. jag är jätte orolig att detta kan vara någon livfarlig parasit eller något. dock så snaggade ja mig för virka 4 dagarsen, om de kan vara någon irritation från de kanske?
någon som vet vad det kan vara?
de pirrar inte över hela hårbotten, bara på ett ställe.

SNÄLLA SNABBA SVAR!

Edit: OT

Senast redigerad av en moderator:
[OT] pirrar i hårbotten
Petegrin skrev:
-------------------------------------------------------
> de känns som en larv som
> är i hårbotten typ. jag är jätte orolig att
> detta kan vara någon livfarlig parasit eller
> något.

Det är latmasken som gnager. Ut och cykla.

[OT] pirrar i hårbotten
problemet är att jag är mitt ute i landet just nu och kommer hem först om en vecka. jag är bara 14 så jag kan inte gå dit själv och pappa tror bara att ja överreagerar. och att öppna hårbotten låter inte som en bra idé

[OT] pirrar i hårbotten
totteman: jo bara de att detta började i morse och har inte blivit något bättre alls så ja har en känsla av att de inte går över på ett tag. hoppas värkligen att de inte är något farligt

[OT] pirrar i hårbotten
you-dont-actually-love-a-brain-parasite-they-just-make-you-think-you-do.jpg

[OT] pirrar i hårbotten
Kände något liknande för nån vecka sedan. Ungefär som om man sätter ett gummiband runt huvet och sedan låter det rulla av. Det går över, kan vara stress eller så. Jag har inte dött än;)

[OT] pirrar i hårbotten
tack förr alla seriösa svar! nu så känner ja mig lite magsjuk (diarré, mår illa, ingen energi, kall).
hoppas de inte är kopplat. jag har hört något om någon torskmask, om de kan vara de? ja käkade suschi för typ 3 dagarsen, men vad jag vet så åt jag ingen torsk, bara lax. om någon har någon mer idé vad detta kan vara så läser jag de gärna!

[OT] pirrar i hårbotten
Det tar nog fler än tre dagar för torskmasken att nå ditt huvud och passera hjärnan, upp till hårbotten, så jag skulle inte oroa mig för det.

[OT] pirrar i hårbotten
okej va bra!dock så åt jag ingen torsk så channsen att ja har fått de är ju liten men dock så visar ja symptom på de så jag är rätt så orolig över de

[OT] pirrar i hårbotten
Jag tror nog du kan lugna dig lite och lita på din pappas goda omdöme, om du skulle vara döende skulle han säkert skjutsa dig till ett sjukhus.

Om du fortfarande är orolig skulle jag rekommendera att ringa sjukvårdsupplysningen istället för att sitta och stressa upp dig på happy.

[OT] pirrar i hårbotten
Ja vafan, pirr i hårbotten kan jag ju ingenting om så jag försöker bäst jag kan.

Men sjukvårdsupplysningen var ju faktiskt ett riktigt tips, kanske inte något dagens ungdom tänker på i första taget, men där sitter ju faktiskt sjukvårdsutbildade personer dygnet runt och svarar på frågor via telefon. Riktigt bra resurs som många faktiskt inte tänker på. Jag är inte bara dryg och jobbig vettu :)

[OT] pirrar i hårbotten
Om du snaggade dig för några dagar sedan så kan det vara ett hårstrå som växer inåt, alltså åt fel håll. Och det kan då leda till en hårsäcksinflammation. Detta är naturligtvis bara en gissning och absolut inget farligt. Oavsett gör du nog klokt i att följa det råd som fredrikw gav dig.

[OT] pirrar i hårbotten
Om du varit ute i solen kan det vara så enkelt som att du bränt dig. Hårbotten har blivit exponerad och är inte van vid det om du inte haft snagg tidigare

[OT] pirrar i hårbotten
okej tack för alla svar! nu på morgonen så har de nog inte blivit något bättre eller semre :(
men ja ska tästa ringa dom där 1177 sen idag.

[OT] pirrar i hårbotten
Du har alltså snaggat dej, vad hade du för frisyr innan?
Var det långt?
Om håret ligger ner innan man snaggade sej så reser sej hårsäckarna upp när man snaggat sej och det pirrar rätt mycket ett tag i hårbotten.

Du är på landet!
Du kan bli biten av myggor, knott, sven, (små svimygg som är typ 1 mm), broms, hästfluga och myra.
Varav ingen lägger parasiter.

Lycka till!

[OT] pirrar i hårbotten
modesty skrev:
> Om du snaggade dig för några dagar sedan så kan
> det vara ett hårstrå som växer inåt, alltså
> åt fel håll. Och det kan då leda till en
> hårsäcksinflammation. Detta är naturligtvis
> bara en gissning och absolut inget farligt.

Så här menar du?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1531605/1531623

[OT] pirrar i hårbotten
hmm, asså jag tror inte att de kom från att jag snaggade mig. jag hade långt hår ner till axlarna för typ 3 veckor sen men så snaggade jag av allting. och nu för typ 4 dagarsen så snaggade jag mig på sidorna (som en mohawk) men de ¨pirrar¨ i självaske mohawken, alltså där som jag snaggade mig för 3 veckorsen. jag fick rätt så mycket rakfinnar lite över allt på huvudet också som är kvar.
jo visst, jag är på landet just nu men jag fick detta natten innan jag åkte hit så de är ingen mygga eller fluga eller något sånt. om ni någonsin har haft mask i magen (springmask) så kan man typ jemföra den känslar lite med de. de kittlas dock inte alls men de känns som att något rör på sig fast den har varit på samma ställe i typ 2 dagar. om de skulle vara en farlig parasit så skulle den väll ha flyttat på sig?
och borelia tror jag inte att de är

[OT] pirrar i hårbotten
Petegrin skrev:
> om ni någonsin har haft mask i magen (springmask) så kan man typ jemföra den känslar lite med de.

Vad slickade du på för att få springmask?

Tillbaka
Topp