[OT] Placera hus på tomt, vem kan sånt?

Insyn i stora fönster har jag sett folk lösa med filmade glas. Jag cyklade igenom en nybyggt område där man inte hunnit få upp häckar etc. och givetvis hade alla stora fönster så det måste ju varit som att äta middag eller ser på tv med hela grannskapet, (husen låg mitt emot varandra). Några hade löst det med det spegelfilm eller om fönstren var levererade så.

Vill ha man en häck mot insyn så ger ju en tujahäck skydd året runt och en vanlig häck kanske 4 mån/år sen står den utan löv resten. Vi har tyvärr +100m vanlig häck med groteska taggar....?

Vi brukade roa oss med att promenera i mina f.d. svärföräldrars område och skrocka åt alla svindyra nybyggda hus där alla ett tag skulle ha såna där höga, smala fönster från golv till tak - fönster som invånarna sedan det första de gjorde satte heltäckande gardiner för.

1651836822655.png

Jag tycker du tänker rätt med din placering av huset (stora fönstren mot väster), och jag gissar att du placerar huset på tomtens östra halva.

Att använda huset som insynsskydd kräver på din tomt och med den placering du beskriver en (helt) annan typ av hus än det du valt, eftersom det hus du valt är (för) högt och kommer skugga stora delar av tomten.

Ut mot Mårdängsvägen har du en hel del växtlighet (Google Streetview 2019, kan ju ha ändrats); jag hade med hänsyn till privatlivets helgd inledningsvis satsat på att behålla så mycket som möjligt av den, kanske med undantag av den ståtliga granen.
Finns inte ett grässtrå kvar ut mot vägen. Tomten är röjd och planerad med packad makadam. Det är mitt aber

Jag tycker du tänker rätt med din placering av huset (stora fönstren mot väster), och jag gissar att du placerar huset på tomtens östra halva.

Att använda huset som insynsskydd kräver på din tomt och med den placering du beskriver en (helt) annan typ av hus än det du valt, eftersom det hus du valt är (för) högt och kommer skugga stora delar av tomten.

Ut mot Mårdängsvägen har du en hel del växtlighet (Google Streetview 2019, kan ju ha ändrats); jag hade med hänsyn till privatlivets helgd inledningsvis satsat på att behålla så mycket som möjligt av den, kanske med undantag av den ståtliga granen.
Jag kan fortfarande välja annat hus, finns en trevlig enplanare i formen av ett T. Den har dessvärre betydligt mindre boyta. Annars skulle det kunna vara ett alternativ faktiskt.

Jag kan fortfarande välja annat hus, finns en trevlig enplanare i formen av ett T. Den har dessvärre betydligt mindre boyta. Annars skulle det kunna vara ett alternativ faktiskt.
Helt ärligt; placera inte huset längs tomtens södra kant. Du kommer ångra dig så inihelvete. Plantera en häck eller bygg ett plank istället om du vill ha insynsskydd.

Många förståsigpåare säger söderläge på den del av huset som ha stora fönster, gubbkompisar jag pratar med säger ”nej nej nej, det blir åt helvete för varmt” Jag skulle dock vilja ha proffshjälp. Vilken proffesion är det jag söker? Arkitekt? Landskapsarkitekt? Finns någon ånlajnfunktion?
Stora fönster i söderläge är fruktansvärt. Var hos en som har megafönster över allt i söderläge, både väggar och tak, det var outhärdligt. Fy fan. Gick ju inte att vara där, höll på och smälta. Isolerglas etc kvittar, det blir varmt som fan ändå.
Bästa är små eller inga fönster i söderläge, och massor av fönster i norrläge, för då får du in ljus och ser det fina där ute men får inte solhelvetet rakt in. Altan placeras med fördel åt väst eller sydväst, för man är oftast borta om dagarna och när man kommer hem får man då solen helt rätt.

En annan nackdel med stora fönster är att man ser in rätt bra. Under halva året när det är mörkt ute och du har myskvällar hemma med frugan så ser man rakt in. Gardiner hjälper inte heller, såvida de inte är svintjocka.

Stora fönster i söderläge är fruktansvärt. Var hos en som har megafönster över allt i söderläge, både väggar och tak, det var outhärdligt. Fy fan. Gick ju inte att vara där, höll på och smälta. Isolerglas etc kvittar, det blir varmt som fan ändå.
Bästa är små eller inga fönster i söderläge, och massor av fönster i norrläge, för då får du in ljus och ser det fina där ute men får inte solhelvetet rakt in. Altan placeras med fördel åt väst eller sydväst, för man är oftast borta om dagarna och när man kommer hem får man då solen helt rätt.

En annan nackdel med stora fönster är att man ser in rätt bra. Under halva året när det är mörkt ute och du har myskvällar hemma med frugan så ser man rakt in. Gardiner hjälper inte heller, såvida de inte är svintjocka.
Man blir inte klok, den ena säger fönster i norrläge, den andra säger ”nej nej nej, för fan inge fönster i norrläge”

20:51 är min. Det är skog öster och norr om tomten. Den är på 1400m2.

Är det en trädgårdsarkitekt man ska ha?

De kallas arkitekter och har en minst femårig högskoleutbildning bakom sig, där de bla lär hur man ska tänka mht placering. Handlar inte enbart om att skrynkla fasader.
Ta hjälp av en sån även om det kostar en bra slant.

Om ni brukar grilla mycket eller bara mysa utomhus framåt kvällen så kan det kanske vara en bra sak att tänka lite på planering av altan. Kvällssol är väldigt fint, och med det klimat vi har så är det guld värt vid grillkvällar framåt augusti.

Brukade vara hos en kompis och grilla en del, det var ett evigt flyttande av möblemang för att fånga kvällssolen.

Kanske inte det viktigaste, men värt en tanke.

Vi har stora fönster åt sydväst på huset. Under vinterhalvåret är det rätt gött, gratis värme är inte fel. Under sommarhalvåret har vi ute markiserna.

Tror ja landat i att stora fönster å altan får gå mot norr eller väst. I fallet stora fönster i norr får jag ändå köksaltan på väst/sydväst. I fallet stora fönster i väst får jag altan i väst och köksaltan i syd. Ska åka ut å känna mig för. Tar med murarsnöre å måttar upp

Sant, har man inte så stora fönster som vi lär markiser räcka. Har man stora fönster kan man ju köpa sånna där rullgardiner man har på utsidan.

Jag råkar vara just en såndär arkitekt med lång och ball utbildning. Jag skulle aldrig välja en kataloghus, du kan komma ner i samma priser per m2 om du ger arkitekten ett totalpris och m2 så borde det kunnas lösas med enklare materialval och smartare planerat, du kanske behöver mer bi-ytor som inte kostar lika mycket som bo-area etc. Utgår från dina behov och lista det utrymmen du vill ha och ge dom en prioritet. Typ så.

Jag råkar vara just en såndär arkitekt med lång och ball utbildning. Jag skulle aldrig välja en kataloghus, du kan komma ner i samma priser per m2 om du ger arkitekten ett totalpris och m2 så borde det kunnas lösas med enklare materialval och smartare planerat, du kanske behöver mer bi-ytor som inte kostar lika mycket som bo-area etc. Utgår från dina behov och lista det utrymmen du vill ha och ge dom en prioritet. Typ så.
Är det verkligen så nu med skenande materialpris? Jag tänker att ett arkitektritat hus är ett lösvirkeshus. Fördelen för kataloghus är väl de skalfördelar deras stora produktion ger?

Vi är dessutom i ärlighetens namn inte så intresserade av att välja å fatta beslut om alla detaljer. Vi bygger inte ett drömhus utan en helt vanlig kåk. Hade det funnits ett färdigt hus i området hade vi hellre köpt det.

Är det verkligen så nu med skenande materialpris? Jag tänker att ett arkitektritat hus är ett lösvirkeshus. Fördelen för kataloghus är väl de skalfördelar deras stora produktion ger?
Att bygga lösvirke är väl billigare om du tänker att du ska ha motsvarande kvalité och inte 45x95 i yttervägg?

Jag ritade mitt garage själv och lejde sen en snickare som byggde det. Kom undan med ca 350 tkr, välisolerat 45m2 inkl Krokom 60mm dubbelport och lvp. Det vete tusan om du köper ett prefab garage för inkl montage.

Det är väl kanske inte moraliskt ok men några jag känner hittade ett kataloghus det gillade. Frågade pris på totalentreprenad fick snudd på infarkt, tog ritningen till en lokal byggfirma gjorde några ändringar och fick pris en miljon under och skrev sen kontrakt...

Att bygga lösvirke är väl billigare om du tänker att du ska ha motsvarande kvalité och inte 45x95 i yttervägg?

Jag ritade mitt garage själv och lejde sen en snickare som byggde det. Kom undan med ca 350 tkr, välisolerat 45m2 inkl Krokom 60mm dubbelport och lvp. Det vete tusan om du köper ett prefab garage för inkl montage.

Det är väl kanske inte moraliskt ok men några jag känner hittade ett kataloghus det gillade. Frågade pris på totalentreprenad fick snudd på infarkt, tog ritningen till en lokal byggfirma gjorde några ändringar och fick pris en miljon under och skrev sen kontrakt...
Ja har fått pris på 500’ med platta å byggsats med port å allt. Enkelgarage 4x6 m med en carport bredvid. Stort förråd längs hela i bakkant. När byggde du ditt?

varför garage när ingen under 65 använder det till annat än förråd för fritidsartiklar? bygg ett sådant istället, för en fraktion av kostnaden?

minst tre bilplatser är däremot behändigt, två till föräldraparet, sedan täcka upp för gäster, svärföräldrar och senare telningarnas fordon.

parkeringsrestriktioner på gatan är redan legio, värre kommer det att bli. och det finns redan en förordning om att gatuparkering inte är tillåten mer än 24 timmar.

för övrigt är det viktigt med uteplats i sol 18-22, tidigare kan en snabbt uppväxande tårpil ge lagom med ljus genom grenverket.

och två duschplatser. glöm inte det!

varför garage när ingen under 65 använder det till annat än förråd för fritidsartiklar? bygg ett sådant istället, för en fraktion av kostnaden?

minst tre bilplatser är däremot behändigt, två till föräldraparet, sedan täcka upp för gäster, svärföräldrar och senare telningarnas fordon.

parkeringsrestriktioner på gatan är redan legio, värre kommer det att bli. och det finns redan en förordning om att gatuparkering inte är tillåten mer än 24 timmar.

för övrigt är det viktigt med uteplats i sol 18-22, tidigare kan en snabbt uppväxande tårpil ge lagom med ljus genom grenverket.

Precis! Nu är jag iofs en 65-åring i en 40-årings kropp men jag har tänkt till därför vill jag ha en carport.

Vi använder vårt dagligen i stort sett. På kalla tiden av året står båda bilarna inne dagligen, sen har jag gym, cyklar, verkstad och ett loft för förvaring. Frågan är väl snarare varför skulle man inte vilja ha ett garage? ?‍♂️

Hade vi haft utrymmet hade jag gjort en förlängning av taket framför som en dubbel carport.

Vi använder vårt dagligen i stort sett. På kalla tiden av året står båda bilarna inne dagligen, sen har jag gym, cyklar, verkstad och ett loft för förvaring. Frågan är väl snarare varför skulle man inte vilja ha ett garage? ?‍♂️

Hade vi haft utrymmet hade jag gjort en förlängning av taket framför som en dubbel carport.
Jag är också Hälsing, vi tycker lika :)

Stora fönster åt norr låter som en målarateljé, där behövs mycket ljus men solen får inte lysa direkt in för att det påverkar hur man ser kulör och valör på färgen. Men annars känns det ganska underligt med stora norrfönster.

precis. då vill man ju inte ha en bil som tar den platsen. om man bygger en lika stor bod med vanlig dörr och betydligt billigare slipper man det.

carport duger bra åt bilen:)
Nej det duger inte med en vanlig liten dörr när man ska ta in och ut cyklar och allt annat som hamnar i boden (kajak, grill, vinterdäck, utemöbler, skottkärra mm)

Och när du sen bygger ut altanen så behöver du svängrum för brädor och sågstativ mm så en bred garageport är guld värt.

Nej det duger inte med en vanlig liten dörr när man ska ta in och ut cyklar och allt annat som hamnar i boden (kajak, grill, vinterdäck, utemöbler, skottkärra mm)

Och när du sen bygger ut altanen så behöver du svängrum för brädor och sågstativ mm så en bred garageport är guld värt.

Jag har garageport på förrådet också det går skitbra ?. Isolerad frigga på 3x5m på betongplatta, det går ju inte att köra in skotern genom en vanlig dörr inte... ?

Den stora risken med lösvirkesbygge är nog att råka ut för en klåpare till byggare som fuskar. Känner en där bygget var ett försäkringsärende och det resulterade i åratal av rättsprocesser pga av alla fel trots att allt gjordes med hjälp av försäkringsbolagets rekommendationer. Så har man inte själv kontakter inom bygg eller gör det själv är det nog säkrare med ett kataloghus tror jag.

Den stora risken med lösvirkesbygge är nog att råka ut för en klåpare till byggare som fuskar. Känner en där bygget var ett försäkringsärende och det resulterade i åratal av rättsprocesser pga av alla fel trots att allt gjordes med hjälp av försäkringsbolagets rekommendationer. Så har man inte själv kontakter inom bygg eller gör det själv är det nog säkrare med ett kataloghus tror jag.

Riktigt så enkelt skulle jag inte säga att det är bara för att det är ett kataloghus, TS bor i Gävle, staden är inte större än att du med lätthet hittar en byggfirma med lång och god renommé. Även om jag köpte kataloghus skulle en förutsättning vara att jag själv kunde välja vem som satte upp det.

Det här husets öde avhandlades i lokaltidningen när det begav sig.

Riktigt så enkelt skulle jag inte säga att det är bara för att det är ett kataloghus, TS bor i Gävle, staden är inte större än att du med lätthet hittar en byggfirma med lång och god renommé. Även om jag köpte kataloghus skulle en förutsättning vara att jag själv kunde välja vem som satte upp det.

Det här husets öde avhandlades i lokaltidningen när det begav sig.
Grejen med alla husprojekt (lösvirke el katalog) är att man måste vara en duktig beställare. Risken är annars att du hamnar i händerna på utförare som ställer till problem.
Å andra sidan behöver varje entreprenör och utförare en kunnig beställare - för att faktiskt kunna göra ett bra arbete.
Så, ett riskprojekt som noga behöver tänkas igenom blir det hursomhelst.
Min största invändning mot kataloghus är att boendemiljön kommer bli mer av en kompromiss med sämre atmosfär vs du arbetar fram ngt med en arkitekt.
Vad är det värt att bo bättre varje dag de kommande 20-30 åren?
Huset kommer även vara värt mer den dagen du säljer. I längden är därför ett kataloghus en sämre investering i ditt boende för din familj- men till slut även när man räknar pengar.

Grejen med alla husprojekt (lösvirke el katalog) är att man måste vara en duktig beställare. Risken är annars att du hamnar i händerna på utförare som ställer till problem.
Å andra sidan behöver varje entreprenör och utförare en kunnig beställare - för att faktiskt kunna göra ett bra arbete.
Min största invändning mot kataloghus är att boendemiljön kommer bli mer av en kompromiss med sämre atmosfär vs du arbetar fram ngt med en arkitekt.
Huset kommer även vara värt mer den dagen du säljer. I längden är därför ett kataloghus en sämre investering i ditt boende för din familj- men till slut även när man räknar pengar.
Jag har fullt förtroende för Hjältevad som jag väljer att anlita. Dom har byggt massvis med kåkar här i gävle de senaste 10 åren. Har inte hört om någon som fått problem.

Jag har varit in i hjältevadshus och tycker dom känns trevliga. Planlösningen tilltalar oss i det här skedet i livet och med största ytan på entreplan ser jag att den modell vi valt även fungerar den dag man blir ofärdig. Det är som en enplanare med en övervåning som bonus. Sen är det ingen pyramid jag avser att bygga, är det något jag inte trivs med så är det väl inte värre än att jag ändrar på det. Trivs jag inte i området så flyttar jag. Man får vara lite dynamisk här i livet. Det är även tilltalande med ett färdigt koncept. Som sagt, fanns det en färdig kåk på samma plats hade jag hellre valt den tror jag.

Om jag byggde hus hade jag med största sannolikhet tagit tjänstledigt och varit med under bygget. Så har jag gjort på alla våra ombyggnationer och byggen där vi bor nu, jag är händig och jobbar som projektledare med betydligt större projekt än ett husbygge till vardags. Jag tjänar ungefär 1/3 netto av vad en snickare kostar att hyra in i månaden så det lönar sig på alla sätt.

Det gäller väl att hitta en byggare som tycker det är en bra lösning bara, men det har jag gjort som tur är. Några nära mig som inte alls har koll på byggande ska bygga hus med start snart och där famlar dom ju helt i blindo och måste känna förtroende för byggarna till 100%.

Senast ändrad:

du har definitivt en poäng, och själv hade jag byggt ett trippelgarage med plats för två bilar och sedan allt det andra.

men min tes gällde för att förtydliga enkelgarage. en och annan pensionär utan fritidsintressen och cyklar använder det till bilen, men det är alltså såvitt jag kunnat se närmast sällsynt.

och då kan man enligt mig överväga att hellre bygga en rymlig bod, med lägre kostnader och större frihet när det gäller dimensioner. har man faiblesse för breda styren kan man välja en bredare dörr.

Om du placerar ditt hus längs tomtens södra kant kommer ju huset att skugga tomten maximalt. Solen kommer från söder, dvs från bildens nederkant:
Visa bilaga 553909

Dessutom kommer två av tre sovrum ligga precis längs Horsnäsvägen (för det här är väl din planlösning?):
Visa bilaga 553911
Nej tanken var att spegelvända den isf. Hela baksidan blir ju i västerläge också så det borde väl betyda att den får sol? Från bakkant på huset till tomtgräns blir det 30 meter gräsmatta om ja ställer det i framkan söder

Tillbaka
Topp