[OT] Plasma eller LCD, hur var det nu?

Nja, bilden på en modern platt-TV är bättre än på en "tjock-TV". Men med tanke den mycket stora risken för döda pixlar och andra fel, så är det ändå svårslaget med en "tjock-TV". För bildskärmar är det utan konkurrens bättre med en vanlig skärm än en platt.

Geologen: Jag har inga märkbara döda pixlar på mina två platt-tv (en lcd och en plasma). Båda mina platta skärmar på jobbet är felfria. Skärmarna på mina 2 laptops saknar även de defekter.

Har jag bara haft en otrolig tur eller överdriver du risken för problem kanske? Jag har iaf. 6 felfria plattskärmar av 6 möjliga.

Bildkvaliteten kan jag inte anmärka på heller.

Jag har jobbat på support och har tagit emot en enorm mängd samtal om just pixelfel. Inget skoj alls, kan jag säga. Jag har även drabbats av det själv. Inte en död pixel, utan en "stuck on", i det här fallet grön...

8 stycken här också som används idag. Haft andra tidigare, förstås. Inga döda pixlar ännu...

Ska kila iväg och köpa en lott ímorgon! ;-)

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har jobbat på support och har tagit emot en
> enorm mängd samtal om just pixelfel. Inget skoj
> alls, kan jag säga. Jag har även drabbats av det
> själv. Inte en död pixel, utan en "stuck on", i
> det här fallet grön...

jojo, men det säger ju inte så mycket. de som inte har problem, ringer de oxå o talar om att de inte har problem? annars blir ju din slutsats rätt vriden :D

jansson99 skrev:
> Det här avgör mitt val. Det blir en ny tjock-tv.
> Var hittar jag en sån?

Geologen sitter nog på ett parti.

jansson99 skrev:
> Var hittar jag en sån?

Det är nog bara att dra ett PM till någon här på forumet som inte har lyckats spara i hop till sin första "Platt-TV" och fortfarande sitter och ruvar på en "Tjock-TV" och ge honom ett bud på det som saknas i spargrisen så blir tjockisen din :-)

Haha, döda pixlar - det är ett minne blott. Geologen, om du söker och letar så ser du att de flesta har pixelgaranti idag och då menar jag inte leverantörernas garantier utan 100% pixelgaranti. Ta en kik på Hembiobutiken t.ex.

Finns INGET som är bättre med en tjock-skärm idag. Övergav mitt hemmabiointresse när jag började cykla men innan dess hade jag 100% koll på den branschen från 1995 och framåt ...

Det de flesta missar är att kalibrera sina grejor och lämna allt på auto eller i default-lägen och det är som att försöka vinna TdF på en fixie ...

Det jobbiga med tjock-TV är att dom är så tunga och otympliga att bära när man kör dom till soptippen.

jansson99 skrev:
> Var hittar jag en sån?

Måste den vara ny? Ju äldre desto mindre risk för pixelfel måste ju gälla.

Tänk på att ingen värsting jätte-tv i världen har bättre bild än antennsignalen/bildupplösning. Min tv suger analogt. HD däremot... :)

Bildupplösning är absolut inte så viktig som folk tror, kvaliteten på signalen är däremot betydligt viktigare.

Sedan är det så att de lite dyrare apparaterna ofta har bättre analogdelar än de billigare varianterna, så sitter man med sunkig analog kabel-TV utan möjlighet till digital signal så kan det löna sig att titta lite högre upp i prissegmentet.

Och Telias digital-TV via ADSL är ... skit! Så fick jag sagt det också ... Eller föresten, kan nog se rätt okej ut på en tjock-TV ... typ 14" eller nått.

Vad är det som händer om en månad, har jag missat något?
Jag är också sugen på en ny telly. Min sju år gamla 32" tjockis har visserligen bra bild men många gånger önskar jag att jag hade större bild.. Btw, oled sägs väl bli dyra?

Tog med mig projektorn från jobbet hem över jullovet. Säkert bara skit, men rätt ballt att få hela väggen full av TV-bild.

Tillbaka
Topp