[OT] Poc-hjälm värdelös?

Foss

Aktiv medlem
[OT] Poc-hjälm värdelös?
Jag köpte en ny skidhjälm, har svårt att hitta hjälmar som passar så när jag hittade en slog jag till direkt eftersom den gamla var mer än tio år gammal. När jag kom hem googlade jag hjälmen och hittade ett test från Folksam. Hjälmen fick lägsta betyg, trots att den har något Mips-liknande system. Jag trodde POC gjorde bra grejjor så jag tänkte inte ens att det skulle behöva läsas på. Hjälmen i fråga är POC Obex Spin, en nyhet för i år för oss med mellansmala huvuden. Någon som har erfarenhet av hjälmen? Folksam känns som en seriös aktör så testet borde väl vara tillförlitligt?

Länk till testet här nedan:
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/skidhjalmar

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Om någon har praktisk erfarenhet av hjälmen och den är värdelös så har de nog svårt att svara på din fråga...

Googla innan köp och om man glömmer det så ska man inte googla efter iallafall...

[OT] Poc-hjälm värdelös?
I och för sig trodde jag att man mestadels 3använde cykelhjälmar i detta forum men en skidhjälm kanske funkar också? Förr kunde ju ungarna cykla med hockeyhjälm så visst:-)

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Drosa sa:
I och för sig trodde jag att man mestadels 3använde cykelhjälmar i detta forum men en skidhjälm kanske funkar också? Förr kunde ju ungarna cykla med hockeyhjälm så visst:-)

Därav ”[OT]”. Gissar att det finns en del alpinåkare som hänger här med eller någon som är kapabel att utröna om Folksams test är bra...

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Foss sa:
Drosa sa:

Därav ”[OT]”. Gissar att det finns en del alpinåkare som hänger här med eller någon som är kapabel att utröna om Folksams test är bra...

Vad köper du för ny hjälm? Det bekymrar ju dig såpass att du bli osäker.
Nej jag tror inte att poc nkte Vill verka en dålig hjälm.
Ja jag litar på folksams test, rätt mycket iaf.

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Alltså jag vet inte... POC har väl sagt att ett problem är att det inte finns någon standard för hur testerna avseende rotationsvåld ska gå till - vilket gör att alla gör tester efter bästa förmåga och utifrån egna antaganden om hur en krasch ser ut.

Ska man cherrypicka lite resultat blir det därför intressant att Everests hjälm utan mips i vissa delar får bättre resultat vid sneda islag än POC Obex SPIN. Om jag inte missförstår Folksams något opedagogiska rapport...

Jag misstror inte Folksam. Men, det ser lite för bra ut med MIPS-hjälmar i topp och konkurrenterna i nivå eller sämre än hjälmar utan rotationsskydd. Finns det en inbyggd bias i testmodellen till MIPS fördel? En fördel som är obefogad? Eller är MIPS så överlägset (jag tvivlar på det)?

Enligt rykten på Freerides forum ska POC ha, eller så har de haft, ett möte med Folksam för att gå igenom testmetodiken för att förstå hur det gick som det gick.

Plötsligt känner jag mig som Trump. Men när det inte finns någon teststandard för rotationsskydd blir det svårt. Kanske har Folksam ett perfekt test, kanske inte, vem vet?

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Rattnalle sa:
Mårten: Finns det en perfekt krasch?

Jag skulle nog säga att jag gjorde en ca 2009 som jag fortfarande lider av, och ett nytt bra försök 2012 som knäckte mig och som det tog mig tre år att återkomma från... Men det var på cykel så inte relevant i tråden. :)

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Intressant, men inte speciellt lätt att förstå vad som egentligen menas med datan.

Jag tycker det verkar som att det inte år så stor skillnad mellan betyg 1 och 5 i datan som man lätt tror när man ser betygen.

För att ge en hjälm betyg 1 tycker jag att den borde vara i de närmaste värdelös och kanske ha något riktigt alvarligt fel. Inte att värdena på en lab test är lite sämre än för de bästa.

6 av 14 ettor för vad jag faktiskt tror är ok hjälmar tycker jag är förvånande och det påverkar marknaden kanske lite väl mycket. Det är ju inte många som köper en hjälm med betyg 1 om de kan välja.

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Jag skulle glatt cykla vidare med min POC-hjälm om jag var du. Du kommer med väldigt liten sannolikhet krascha över huvud taget, och gör du det, kommer du med ännu mindre sannolikhet göra det enligt Folksams testmetod.

(( Fast om det nu skiljer så mycket mellan olika konstruktioner som alla syftar till samma sak behöver man inte vara överdrivet konspiratorisk för att ana att även om de framgent ger samma resultat i ett standardiserat test så kommer de skilja sig rätt mycket under andra förhållanden än de i testet. En stor känslighet för det specifika lastfallet är ju en egenskap som troligen inte är helt lätt att konstruera bort. Varför kommer jag att tänka på Dieselgate? Att konstruera för hårt på specifika testfall är faktiskt nästan aldrig det moraliska mest lämpliga alternativet. Men frestande såklart. POCs konstruktion skulle kunna vara bättre i det stora hela, men sämre just i detta testfall? ))

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Min bror köpte för många år sedan en hjälm för inlines som blev återkallad pga den inte klarade vissa tester. Sen när han pratade med en säljare visade det sig att testerna var utformade för cykelhjälmar med mycket högre hastigheter och kollisionskrafter än de som uppstår på inlines eller skateboard. I tester för tänkt användningsområde klarade den sig galant. Han rekommenderade till och med att behålla hjälmen, då dom nya hjälmarna dom fick in som skulle klara testerna inte alls var lika bra för ändamålet. Dom var tyngre, varmare och mer ömtåliga. Tyvärr hade min bror redan skickat tillbaka hjälmen.

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Jag är lite fundersam kring hur viktigt rotationstestet är för skidhjälmar. Cykelhjälmar, visst, där har man ju marken att ta hänsyn till och den har förhållandevis hög friktion. Snö däremot. Nja. Du slår i skallen och så glider du. Hjälmen som är i plast glider extra bra så det borde bli väldigt lite rotationsvåld. Ser faktiskt ingen anledning alls till mips i detta fallet.

Tvärt om har du den bästa hjälmen med avseende på stötupptagning "De två tävlingshjälmarna (POC Skull Orbic X SPIN och Sweet Protection Volta MIPS) har markant bättre
stötupptagningen än vanliga skidhjälmar, vilket visar tydligt att det är möjligt att uppfylla kravet i
certifieringstestet med god marginal, figur 1."

Jag hade glatt kört vidare..

Edit: såg att du ju hade den andra poc hjälmen som var något sämre map stötupptagning. Nåväl, jag hade lik förbaskat kört vidare. Det läggs för mycket energi på att fundera på vilken hjälm som är bäst. Betänk istället hur det vore helt utan hjälm, så som folk faktiskt körde för inte så länge sedan. DÄR har du stor skillnad.. dessa skillnader i testet är ju peanuts..

Senast ändrad:
[OT] Poc-hjälm värdelös?
Valhalla_ sa:
Jag är lite fundersam kring hur viktigt rotationstestet är för skidhjälmar. Cykelhjälmar, visst, där har man ju marken att ta hänsyn till och den har förhållandevis hög friktion. Snö däremot. Nja. Du slår i skallen och så glider du. Hjälmen som är i plast glider extra bra så det borde bli väldigt lite rotationsvåld. Ser faktiskt ingen anledning alls till mips i detta fallet.

Det argumentet har jag hört flera gånger precis som att dom som har mössa under hjälmen har skapat en egen "mips".
Men egentligen helt ovesentligt om man glider eller ej då mips hjälper genom att hjälmen roterar precis i islaget och rör sig några mm. Där är tyngden för stor. Gällande poc hjälmen hade jag inte varit orolig, enligt poc själva som testat hjälmen i betydligt fler scenarion än Folksams test så har dom aldrig uppmätt så låga värden som Folksam lyckats få till.
Jag hade glatt åkt vidare med hjälmen, ändå tills poc isåfall väljer att återkalla den om dom anser den vara osäker.

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Jag har en Shred bumper som också fick katastrofbetyg men den hjälm folksam visar på bild är inte en bumper utan en half brain eller slam cap. Så vilken har de testat?

Senast ändrad:
[OT] Poc-hjälm värdelös?
Folksams test verkar ju helt köpt av MIPS. 3 av 4 punkter i testet handlar om rotationsvåld, inget handlar om hur skyddat ansiktet och nacken är. Inget handlar om hurdant spännet är. Priset nämns i testet, men det är inte en del av testresultatet. Inga testresultat redovisas, bara poäng 1-5.

Folksam rekommenderar MIPS (som är ett företag), inte rotationsskydd i allmänhet. WaveCel nämns inte (kanske inte finns på skidhjälmar, vad vet jag?).

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Vissa av Folksams tester får man läsa på lite om innan man använder sig av resultatet. Jag kollade deras test av bilbarnstolar nyligen och några som fick sämre betyg än de andra blev nedgraderade enbart för att de kunde monteras framåt, vilket man inte ska göra (men i vissa länder har man inte de rekommendationerna som vi har här). Monterade baklänges var de lika säkra eller säkrare som några av de stolar som fått högre betyg.

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Jag jobbar professionellt med skidskador och ser ett antal hundra varje år varav en hel del skallskador.
Det finns en del statistik och forskning på detta utöver Folksams test och även om det är bra så ska det väl inte ses som den enda faktan.
Att du skulle få mindre skador när du kraschar i 60km/h med en Everest än med en POC hjälm kan jag inte svära på men jag skulle se att det är ganska onsannolikt eller osannolikt att det skulle vara enda anledningen. Det finns många andra faktorer som spelar in i skademekaniken som kommer resultera i vilken skada du får.

Det absolut viktigaste när det kommer till hjälm är att du har den på dig och att den passar bra. Den ska inte glappa och du ska INTE ha en tjock mössa under oavsett hur kallt det är max en tunn balaclava.

Kör vidare med din hjälm om den passar ditt huvud, då är den bra.

[OT] Poc-hjälm värdelös?
H.Karlsson sa:
Jag jobbar professionellt med skidskador och ser ett antal hundra varje år varav en hel del skallskador.
Det finns en del statistik och forskning på detta utöver Folksams test och även om det är bra så ska det väl inte ses som den enda faktan.
Att du skulle få mindre skador när du kraschar i 60km/h med en Everest än med en POC hjälm kan jag inte svära på men jag skulle se att det är ganska onsannolikt eller osannolikt att det skulle vara enda anledningen. Det finns många andra faktorer som spelar in i skademekaniken som kommer resultera i vilken skada du får.

Det absolut viktigaste när det kommer till hjälm är att du har den på dig och att den passar bra. Den ska inte glappa och du ska INTE ha en tjock mössa under oavsett hur kallt det är max en tunn balaclava.

Jaha, det där med mössa är noterat!

Vad säger du om ryggskydd då? Vi har beslutat att inte köpa ryggskydd till barnen. Våra släktingar däremot är noga som bara den med det. Köper nya så fort barnen växer.

[OT] Poc-hjälm värdelös?
Man ser ju att de med mycket poäng har högre vikt än de med låga poäng så då klarar ju hjälmen slag bättre men kan med sin högre vikt vara obekväm och kanske till och med orsaka andra skador pga vikten.

[OT] Poc-hjälm värdelös?
SLI sa:
H.Karlsson sa:

Vad säger du om ryggskydd då? Vi har beslutat att inte köpa ryggskydd till barnen. Våra släktingar däremot är noga som bara den med det. Köper nya så fort barnen växer.

Nu var det inte mig du frågade, men på barn ser jag ryggskydd mest som en säkerhet om de blir påkörda bakifrån av något klantarsle.

[OT] Poc-hjälm värdelös?
SLI sa:
H.Karlsson sa:

Som andra säger så är det oftast om barnet blir påkört som det skulle ha störst effekt men detta beror helt på hur barnet åker.
När jag är ute med min 4 åriga dotter och åker så har varken hon eller jag ryggskydd i dagsläget. Nu har hon dock börjat röra sig mot röda och svarta nedfarter, även lite hopp i parken och offpiståkning i skogen är kul. Alla dessa faktorer där det faktiskt finns risk att föremål eller snöklumpar kan skapa ett direkt våld mot kotpelaren gör att jag till nästa år kommer ha ryggskydd på både henne och mig (har annars bara det när jag kör själv).
Som sagt, allt handlar om en riskanalys och utgången av den analysen.
Kör man platt pist i lägre hastigheter så är risken för en ryggskada liten men så fort det finns objekt och hinder med i bilden så tycker jag man ska köra på det säkra före det osäkra. Utgången av riskanalysen är ganska allvarlig.
Under alla mina år har jag kanske tagit hand om ett 10 tal barn med ryggskador (ganska ovanligt) och i några av fallen så hade ett ryggskydd absolut hjälpt.

Men samma sak där, se till att det passar och lita inte alltid på att personalen i butiken har 100 koll, läs på tillverkares hemsidor och skaffa en grund ide om hur stor del av ryggen som skall skyddas. Hellre skydda högre upp än långt ner. Ryggskyddet måste vara bekvämt annars används det inte. Passform och skydd är viktigare än märke.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp