[OT] Polis åkte Segway mot enkelriktat

Jag kanske ska börja med att säga att snuten nu faktiskt inte cyklade, utan åkte på en Segway.
Han åkte söderut på Götgatan, precis framför Max, alltså i fel riktning.
När jag cyklade förbi (alltså norrut) frågade jag snubben vad han höll på med, åkandes mot enkelriktat, i polisuniform, svaret blev "Vad ska du göra åt det?", han fick inget svar, istället frågar jag er, vad skulle jag ha gjort åt det?

Som jag ser det borde han få 2 böter, (taget direkt från Aftonbladet)

"Försvårande av omkörning: 500 kronor."
"Cykla mot enkelriktat: 500 kronor."

Möjligtvis var skälet att han var på jakt efter någon, i så fall är jag ledsen att jag slösat er tid, men annars gäller väl precis samma regler för polis, som gemene man?
Borde jag ha ringt polisen?

Mvh/ Hektor

Edit: Från Polisen.se https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/regler-for-polisen-i-trafiken/
"Polisen får till exempel alltid köra bil eller motorcykel i parker och på gågator vid normal tjänsteutövning, det vill säga vid vanlig patrullering. Hastigheten får inte vara högre än 30 kilometer i timmen på gång- och cykelbana eller i en högre hastighet än gångfart på en gågata.

Polisen får också köra mot enkelriktat och göra undantag mot regler som till exempel förbud mot fordonstrafik och förbjuden infart."

Dumt inlägg, ledsen =(.

Edit: OT och korrekt rubrik

Senast redigerad av en moderator:
Mac Daddy Fresh sa:
Jag kanske ska börja med att säga att snuten nu faktiskt inte cyklade, utan åkte på en Segway.
Han åkte söderut på Götgatan, precis framför Max, alltså i fel riktning.
När jag cyklade förbi (alltså norrut) frågade jag snubben vad han höll på med, åkandes mot enkelriktat, i polisuniform, svaret blev "Vad ska du göra åt det?", han fick inget svar, istället frågar jag er, vad skulle jag ha gjort åt det?

Som jag ser det borde han få 2 böter, (taget direkt från Aftonbladet)

"Försvårande av omkörning: 500 kronor."
"Cykla mot enkelriktat: 500 kronor."

Möjligtvis var skälet att han var på jakt efter någon, i så fall är jag ledsen att jag slösat er tid, men annars gäller väl precis samma regler för polis, som gemene man?
Borde jag ha ringt polisen?

Mvh/ Hektor

Jag undrar mest hur du kunde åka förbi honom? om han åkte mot enkelriktat så borde du väl antingen mött honom eller begått samma brott?

Det verkar som att poliseninte gjorde fel.
"Polisen får till exempel alltid köra bil eller motorcykel i parker och på gågator vid normal tjänsteutövning, det vill säga vid vanlig patrullering. Hastigheten får inte vara högre än 30 kilometer i timmen på gång- och cykelbana eller i en högre hastighet än gångfart på en gågata.

Polisen får också köra mot enkelriktat och göra undantag mot regler som till exempel förbud mot fordonstrafik och förbjuden infart."
Detta är alltså utan "brådskande ärende". https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/regler-for-polisen-i-trafiken/

1. Som sagt, släpp det.
2. Det är vad man än kan tro inte enkelriktat på cykelbanan. För att en cykelbana faktiskt ska vara enkelriktad så ska den vara skyltad som sådan med påbjuden körriktning eller med infart förbjuden skylt. Mig veterligen är det endast över en del broar, t.ex Skanstullsbron som det faktiskt finns enkelriktade cykelbanor i Stockholm. Hur olämpligt det än är så får du cykla mot färdriktningen på övriga cykelbanor.

Brukar du fråga vanliga cyklister vad de håller på med då de cyklar mot enkelriktat eller?
Du kanske borde söka in till polishögskolan?
Det sägs att det råder viss brist på elever där.

Passa dig. Det riktiga buset rår de inte på.. men en obstinat svenne kan nog fan råka illa ut för en sån kommentar.
(Fortfarande halvirriterad över att ha blivit stoppad o uppläxad som ett bus av blåljus o 2 konstaplar för att jag hade dimljusen på)

julgus sa:
Passa dig. Det riktiga buset rår de inte på.. men en obstinat svenne kan nog fan råka illa ut för en sån kommentar.
(Fortfarande halvirriterad över att ha blivit stoppad o uppläxad som ett bus av blåljus o 2 konstaplar för att jag hade dimljusen på)
Var glad för det om det inte var dimma och du hade dimljusen på så hade det kostat dig 500 kr i bot

Havoc 5 sa:
Brukar du fråga vanliga cyklister vad de håller på med då de cyklar mot enkelriktat eller?

Jag gör det.
Tycker att den är en av den farligare och mer asociala cykelbeteenden som finns, framförallt i mörkare årestiden (utan ljus). I Nederländerna skulle man inte ens tänka på att köra mot enkelriktat, men i Stockholm verkar det helt accepterat.

Senast ändrad:
Däremot borde Segway vara förbjudet, särskilt för poliser. Om dom inte gör reklam för ett telefonisällskap. Det ser så töntigt ut.

Skogsgubben sa:
staine sa:
Däremot borde Segway vara förbjudet, särskilt för poliser. Om dom inte gör reklam för ett telefonisällskap. Det ser så töntigt ut.

telefonisällskap???

Staine jobbar (väl?) i København. I landet där vi är "lite långsammare, lite tråkigare och lite sippare" (Johan Hakelius) heter det telefoniföretag, men där heter det telefoniselskab. ??

Och för sakens skull så vill jag förtydliga att jag inte på nåt sätt insinuerar att Skogsgubben bor under en sten i skogen, men det kan ju hända att nån dansk läser tråden. ?

Vet inte om man vinkar lika mycket till cykelturister på Gotland nuförtiden, som på 80-talet, men när jag och kompisen kämpade oss runt ön på tandem, så vinkades det en hel del...
På en kort bit inne i Visby fick vi vinka som bara fan...
... tills vi upptäckte att vi körde mot enkelriktat ?

thomaslundstrom sa:
Skogsgubben sa:
staine sa:

telefonisällskap???

Staine jobbar (väl?) i København. I landet där vi är "lite långsammare, lite tråkigare och lite sippare" (Johan Hakelius) heter det telefoniföretag, men där heter det telefoniselskab. ??

Hehe avslöjad :)
Men Telefonikompani då?

julgus sa:

Jag såg en video där två poliser "läxade" upp en person, dvs. sa till honom aggresivt och hotfullt att hans beteende inte var OK. tror personen gasade till lite mycket på en raksträcka.
Poliserna förklarade sen att de kan göra så som en varning för att chockera personen ifall de inte orkar skriva böter. det räcker för de flesta att tagga ner.

Jo, jag är för lag och ordning men jag tycker att polisen upprätthåller den godtyckligt. Det jag råkade ut för var ren show-off för en skitsak, dvs sirener+blåljus+omkörning samt att man ställde sig på tvären framför mig. 2 poliser kliver ut. Detta precis innan ett område med mycket folk. Utförd insats var ej i proportion till förseelsen.

Detta i Nyköping där det alltsomoftast är high chaparall i trafiken på gator o torg ... med en polis som är helt osynlig.

julgus sa:
Jo, jag är för lag och ordning men jag tycker att polisen upprätthåller den godtyckligt. Det jag råkade ut för var ren show-off för en skitsak, dvs sirener+blåljus+omkörning samt att man ställde sig på tvären framför mig. 2 poliser kliver ut. Detta precis innan ett område med mycket folk. Utförd insats var ej i proportion till förseelsen.

Detta i Nyköping där det alltsomoftast är high chaparall i trafiken på gator o torg ... med en polis som är helt osynlig.
Kör inte med (i olaglig kombination) dimljuset igång, så slipper du ett oproportionerligt ingripande något mer. Enkelt!
Gnäll inte på lagen när du gör fel.

weldion sa:
julgus sa:

Kör inte med (i olaglig kombination) dimljuset igång, så slipper du ett oproportionerligt ingripande något mer. Enkelt!
+1
Ett otyg med de som kör runt med dimljus opåkallat.

Ett dussin poliser korsade rakt över gatan på folkkungagatan tidigt på kvällen, de gick i skarp riktning mot Kebaben.

Hade lust att veva ned rutan och säga att de borde föregå med ett bättre exempel på att uppsöka övergångsställe.

Det är satans mycket folk som kryllar över den gatan på kvällarna hej vilt och en del flyger upp i luften efter att en bil träffar de.

Jag gnäller inte på lagen utan gnäller på ingripandets karaktär & utförande.
weldion sa:
julgus sa:

Angående trådstarten, om jag hade råkat ut för en polis med så dålig attityd så hade jag skrikigt "Du, det är jag som betalar din lön". Då hade hen taggat ner och kommit fram och bett om ursäkt.

me.I.am sa:
Angående trådstarten, om jag hade råkat ut för en polis med så dålig attityd så hade jag skrikigt "Du, det är jag som betalar din lön". Då hade hen taggat ner och kommit fram och bett om ursäkt.
+43
Finns inget bättre sätt.
Jag körde med samma approach när klang ville ge mig fortkörningsböter.
I det fallet slutade med att han i sitt ursäktande ställde sig och topsade kedjan.

Senast ändrad:
Samma här. Rödljuscykling. Men fan trot om jag inte lyckades skälla ut dom såpass att dom gav mig bötesbeloppet kontant i handen. Två ljuvligt rosa femhunkor! :)

thomaslundstrom sa:
Skogsgubben sa:
staine sa:
telefonisällskap???

?? Jag kopplade efter reklamfilmen. Lustigt att sällskap och företag är samma ord. Gäller ju med engelskans "company" också.
Låter trevligt på något vis.

ooms sa:
Blir ni ofta stoppade av polisen?

Senast var för 2år sen när jag vart ute å fiskat. Första stoppet var vid båtrampen, höll på att sätta fast båten med spännband osv, så inget riktigt stopp, bara rutinkkontroll.
Andra stoppet var under samma kväll, halvvägs hem från fisket var det nykterhetskontroll, blev stoppad av patrull nr 2 i kontrollen samtidigt som patrull nummer 1 stod vid och pratade med patrull nummer 2 som höll i nykterhetskontrollen.

Det finns ju en viss sorts cyklister som brukar komma i konflikt med vandrare o bilister troligtvis de som kritiserar polisen också.

Tillbaka
Topp