[OT] Polisskolan 2014

[OT] Polisskolan 2014
yolo! skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi släpper in en massa analfabeter på
> läkarelinjen också!

Tänkte du söka?

[OT] Polisskolan 2014
Intressant ämne. Har många gamla kollegor från vakttiden som blev poliser. Av mina vaktkollegor som man umgicks med kunde man identifiera två månniskotyper; de som ville bli poliser och vi som ansåg det var ett bra jobb att kombinera med studier. När jag tog examen tog jag farväl till uniformen.

Hursom. De gamla kollegorna jag pratat med instämmer i mångt och mycket i det som Franz skriver om. Uselt betalt (tjänade som arbetsledare på Securitas bättre än många av kollegorna som gick till polisen). Intressant arbete. Ibland. Påfrestande arbete. Ofta.

Men det som de flesta också är överens om är att det oerhört hierarktist (stavning?). En gammal kvinnlig kollega som hade lång akademisk utbildning, magister i kriminologi, blev ett hot för de manliga kollegorna. Hon skulle inte tro att hon var något. Men visst, otur med chefer kan väl alla ha. Men det är nog extra komplicerat inom polisen. Och de första åren finns inget utrymme för att tycka och opponera sig.

Flera av kollegorna sökte till polisen för "adrenalinet". En av dem hade jobbat i tunnelbanan som ordningsvakt i 6 år. Han trodde att han skulle få ännu mer adrenalin. Gissa om han blev besviken. Brukar kolla på "Tunnelbanan" på Kanal 5 för att återuppleva gamla minnen. Och som min sambo observerade; det verkar ju vara mer action i tunnelbanan än om man kollar på de polisserier som visas såsom 112 - på liv och död.

Som någon annan skrev. Heder till er som vill göra det. Hatten av. Men tro inte att det är som på TV. För det är det inte i 99% av tiden. Då ska man skriva. Och skriva. Och rapportera. Och köra fyllor.

[OT] Polisskolan 2014
svalgis skrev:
> yolo! skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi släpper in en massa analfabeter på
> > läkarelinjen också!
>
> Tänkte du söka?

Kanske jag ska!

[OT] Polisskolan 2014
yolo! skrev:

> Vi släpper in en massa analfabeter på läkarelinjen också!

Vad har läs/skrivvårigheter med det att göra. Om man blir en duglig läkare eller inte?

Och "vi" förresten. Jag tror du menar "det" för jag ser svårligen att ni skulle ha den typen av befattning att ni skulle vara en del av den processen. Men jag kan ha fel om ni.

> Det är ju en skola och man lär ju sig under tiden hahaha.

Hahaha? Det är väl inget att skratta åt. Det stämmer ju. För så är det. En positiv bieffekt skulle man kunna kalla det.

> Du e säkert vektare!

Jag brukar inte rätta folks stavningar då jag ser att jag har god förmåga att skilja på huvudsak och bisak. Huvudsaken är enligt mig att man kan förstå innebörden i det som skrivs och bisaken att det är rätt stavat. Men jag vill ändå upplysa om att det heter "väktare" inte vektare.

Och ja, jag har den utbildningen, väktarutbildning, personskyddsutbildning och skyddsvaktsutbildning. Men jag har så mycket mer också.

pplysa => upplysa.

Senast ändrad:
[OT] Polisskolan 2014
Pebben skrev:
Men jag vill
> ändå pplysa om att det heter "väktare" inte
> vektare.

Upplysa Pebben, det heter upplysa ;)

[OT] Polisskolan 2014
Oj, jag visste inte att man hade så dålig lön som polis! Känns som jag borde sluta klaga på min lön kanske....

Om jag jobbade under de förhållanden som polisen gör med den lönen skulle jag nog inte heller bli en speciellt trevlig polis till slut. Framför allt inte i situationer som har uppstått på flera ställen där Brandkår/Polis/räddningstjänst blir utsatta för stenkastning när de ska försöka släcka bränder och stävja bråk i vissa områden.

Så jag är imponerad av alla som vill jobba, och som faktiskt jobbar, med det förhållandevis lönlösa arbetet att hålla ordning i samhället.

[OT] Polisskolan 2014
lekis skrev:
> Pebben skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Men jag vill
> > ändå pplysa om att det heter "väktare" inte
> > vektare.
>
> Upplysa Pebben, det heter upplysa ;)

Du ser. Huvudsak och bisak. Och sen var det ju inte du som skulle påpeka det;7)
Men ja det heter "upplysa" och tack för upplysningen;7)

[OT] Polisskolan 2014
Snuten skrev:

> Sätt skalmarna utanpå hjälmremmarna, ha svarta
> tubsockar, raka INTE benen, ha brallor med
> Scott-logga och tröja med Cannondale dito och var
> skäggig. Mera utsatt minoritet kan du knappast
> bli i så fall. Du kommer in direkt.

Utbildar dom inte stilpoliser där också? Då är det kört.

[OT] Polisskolan 2014
Sveriges enda stilpålisavd. har ju en speciell lokal i källaren på sveavägen, vet inte alla det? Kapten klänning syntes visst ofta där. Jäkligt svårt att bli stilpolis dock, krävs många års slavande som kvarterspolis i föga attraktiva förorter bland stenkastare och spottloskare innan det ens kan bli tal om ansökan.

Well. Lönenivån vet ju iaf alla om som söker och förhoppningsvis sållar det bort en del golddiggers till förmån för de som verkligen vill göra en insats.
Statusen är trots allt skitjobb och otacksamma fyllon relativt hög på polisyrket och blir du anställd har du stor chans att bli kvar länge. Finns ju även viss karriärsmöjlighet, och då ökar lönen

Sen är det troligtvis en jäkla skillnad på att vara polis i arjeplog jmfrt med skjutglada malmö,södertälje tex.
Att ta sig in verkar vara det största hindret i dagens läge jag känner två fullt normala svenska män som sökt 4-8ggr
En klasskompis till bror kom in på 2a på 80talet och är nu nån slags informationschef

Senast ändrad:
[OT] Polisskolan 2014
Sök - det behövs ett större urval.

Uppfyller du kraven, är allmänvettig, normal-begåvad och inte har knepiga later eller fördomar - sök igen.

Du kommer in till slut...

[OT] Polisskolan 2014
Jag stör mig inte på att det är mycket OT på forumet egentligen.

Jag stör mig på det folk skriver i OT-trådarna.

Det visar hur lite gemensamt man har med andra cyklister.

[OT] Polisskolan 2014
erik h skrev:
> Jag stör mig inte på att det är mycket OT på
> forumet egentligen.
>
> Jag stör mig på det folk skriver i
> OT-trådarna.
>
> Det visar hur lite gemensamt man har med andra
> cyklister.

Jag tycker att det mest visar hur cyklister faktiskt är som folk i stort, varken bättre eller sämre.

[OT] Polisskolan 2014
erik h skrev:
> Jag stör mig inte på att det är mycket OT på
> forumet egentligen.
>
> Jag stör mig på det folk skriver i
> OT-trådarna.
>
> Det visar hur lite gemensamt man har med andra
> cyklister.

Men så har det väl alltid varit? Det är nog bara du som har vaknat ur ett Gary Fisher-inducerat Hellasrus och insett att alla som cyklar inte alls är dina vänner. :)

[OT] Polisskolan 2014
Kan man inte vara vänner för att man har olika åsikter? Det var nåt nytt.

För övrigt tycker jag det är väldigt roligt när man hör folk som blir helt tokiga om det framkommer att någon av deras bekanta tex sympatiserar med SD och därför måste säga upp bekantskapen med vederbörande. Är inte det lite motsägelsefullt? "Du är av en annan åsikt alltså är du inte välkommen i min bekantskapskrets längre. Förresten tycker jag att alla människor är lika mycket värda..."

[OT] Polisskolan 2014
Fick reda på att en tysk polare jag har var ganska öppet rasist. Inte att han gick i tåg och spöade upp invandrare eller så, bara åsikter. Jag är fortfarande hans vän, men han vet mycket väl att jag inte håller med honom. Man kan ju inte överge folk så, då kommer de ju bara ha rasistiska kompisar kvar, och då blir det ett större problem. Tror jag.

[OT] Polisskolan 2014
Äh, det var ingen som tyckte samma sak förr heller. Vad vore sajten utan alla episka forumgräl!

Men jag tycker det känns lite mer som kommentarsfälten på di.se i OT-trådarna. Det saknas något, liksom. Syskongnabb utan syskonskap?

Allt var bättre förr.

Framförallt filmerna.

[OT] Polisskolan 2014
H. skrev:
> Kan man inte vara vänner för att man har olika
> åsikter? Det var nåt nytt.

Då hade livet varit väldigt ensamt, så nej så illa är det inte.

> För övrigt tycker jag det är väldigt roligt
> när man hör folk som blir helt tokiga om det
> framkommer att någon av deras bekanta tex
> sympatiserar med SD och därför måste säga upp
> bekantskapen med vederbörande. Är inte det lite
> motsägelsefullt? "Du är av en annan åsikt
> alltså är du inte välkommen i min
> bekantskapskrets längre. Förresten tycker jag
> att alla människor är lika mycket värda..."

Nu blandar du nog ihop olika saker. Ens bekantskapskrets består av personer man vill umgås med, inte en värdering av vem som har störst rätt att inte bli diskriminerad, förföljd, eller respekterad.

[OT] Polisskolan 2014
Så jävla patetiskt de sänkt kravet - från en redan låg nivå - på språk / skriv-kunskap svenska språket.
är viktigt polis kan såväl muntligt föredra som skriva rapport utan syftningsfel o i övrigt med precision.
det kommer leda till sämre utredningar.
tydligen anses ngt annat vara viktigare.

[OT] Polisskolan 2014
Ganska uppenbart varför svenskakravet sänkts, men det kanske måste ske för att få en bättre mix

Är det nån som vill ha en polis som vän i skogen btw?
Exempelvis:
-app apppp! Här är förbjudet att hojja enligt naturbalkens paragraf 73, känsliga mossar och blommor föröver! Vi får köra omvägen på grusvägen 3 mil genom storskogen
-för böfvelen, ser ni inte cykling förbjuden skylten och bommen är nerfälld. Vänd pronto
-enligt kartan är vi på fel sida om markgränsen, lämna genast denna roliga stig och sväng in på asfaltsvägen

Senast ändrad:
[OT] Polisskolan 2014
VO2max skrev:
> Ganska uppenbart varför svenskakravet sänkts,
> men det kanske måste ske för att få en bättre
> mix
>
> Är det nån som vill ha en polis som vän i
> skogen btw?
> Exempelvis:
> -app apppp! Här är förbjudet att hojja enligt
> naturbalkens paragraf 73, känsliga mossar och
> blommor föröver! Vi får köra omvägen på
> grusvägen 3 mil genom storskogen
> -för böfvelen, ser ni inte cykling förbjuden
> skylten och bommen är nerfälld. Vänd pronto
> -enligt kartan är vi på fel sida om
> markgränsen, lämna genast denna roliga stig och
> sväng in på asfaltsvägen

Jag tror du förväxlar "polis" och "paragrafryttare". De senare går att hitta inom alla yrkeskategorier men är sällan något att hänga i julgranen.

Tillbaka
Topp