[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Satte på lunchen och kikade lite i tråden och tänkte "hm...undrar när Berne dyker upp?"

Taaadaaaa!

TaaaDaaa! Vi människor är ungefär som en flod, alternativa tillflöden uppstår endast när det ursprungliga flödet i floden blockerats. Utveckling av nya paradigmer i tanke har i allmänhet alltid provocerats fram, snarare än planerats fram, och får sina utbrott från en stigande förbittring med tvång, våld, lögner och propaganda i befintliga "lösningar".

Denna ökning av känslor och frustration kan ibland uppstå utomordentligt snabbt, från en långsam uppbyggnad till en plötslig explosion, och det är min tro att det är där vi är när det kommer till en undersökning av användningen av tvång och våld för att lösa sociala problem.

Med tvång och våld här, menar jag inte att ett fritt samhälle helt kommer att eliminera mänskligt våld, det tvång och våld som jag talar om här är det moraliskt motiverade och institutionaliserade initieringen av tvång och våld som är grunden för statlig makt.

Senast ändrad:
Berne klev ned från de högre domänerna och delgav oss:
"Människor har jag fortfarande gott hopp för."

Så fint. Det har inte jag. Det är nämligen människor som blir politiker och som uppfinner låtsaspengar.

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Berne klev ned från de högre domänerna och
> delgav oss:
> "Människor har jag fortfarande gott hopp för."
>
> Så fint. Det har inte jag. Det är nämligen
> människor som blir politiker och som uppfinner
> låtsaspengar.

Despoter har i alla tider alltid anklagat människor, men aldrig systemet. Vi sysslar med detta än idag. Det är alltid människor som anklagas, när det är systemet vi lever i som är felet.

Ja Snuten, då tar vi bort den intuitionen som gör detta möjligt. Den skall inte finnas. Vi behöver egentligen inte göra någonting, det system vi lever i tar död på sig själv.
"Allmänningens tragedi."

Jag tycker det luktar brunt här och där i den här tråden. Jag skulle aldrig komma på tanken att skriva i den.

Anders H skrev:
> Jag tycker det luktar brunt här och där i den
> här tråden. Jag skulle aldrig komma på tanken
> att skriva i den.

Stor humor!

Vill bara passa på och citera Stefan Molyneux.

"Ingenting har förändrats på något grundläggande sätt sedan början av tankeförmågan. Vi uppmuntrar fortfarande människor att vara bra genom att följa sociala normer och mestadels godtyckliga lagar, och sedan våldsamt attackera dem när de bryter mot uppenbart godtyckliga regler som har uppfunnits.

Om jag är fattig, och jag stjäl pengar, hamnar jag i fängelse, men om jag röstar för politiker att med våld överföra andra människors pengar till mig via välfärdsstaten, då är jag är en engagerad medborgare.

Detta är bara en av alla paradoxer som varje rimligt intelligent person bör ha funderat över en eller annan gång, men de har i stort sett varit oförändrade i tusentals år, och jag hävdar att detta till stor del är på grund av religioner.

Falska svar, särskilt om det är lönsamt för lögnare, är det ultimata hindret för framsteg i mänskligt tänkande. Religioner är det sämsta möjliga svaren på frågan om etik, eftersom det inte är ett svar överhuvudtaget, utan bara hot utifrån falsarier och vidskepelser.

Det verkar så oerhört svårt att övervinna våra egna fördomar och alla de historiska fel som verkar nästan vara inbäddade i vårt DNA. Det kan vara för mycket att begära en sann originalitet i att lösa dessa problem, men vi bör åtminstone be om ett undvikande av falska svar, som har så repetitivt misslyckats under de senaste 2.500 åren.

Vi kanske inte vet den rätta vägen än, men vi kan åtminstone sluta att gå i den så uppenbart felaktiga riktning vi har idag."

"Om jag är fattig, och jag stjäl pengar, hamnar jag i fängelse, men om jag röstar för politiker att med våld överföra andra människors pengar till mig via välfärdsstaten, då är jag är en engagerad medborgare."

Om jag är fattig och (tillfälligt) inte kan klara mig på annat sätt än genom att få bidrag eller att stjäla (ingen vill ge pengar om jag tigger), vilket är då värst? Organiserad stöld via skattsedeln, eller en klassisk stöld i egen regi?

Vad är systemet? Är det inte för enkelt att sätta skulden på systemet? Efter jag har haft flera mentala stormar (inkl.en där jag blev en anti-korporations, leftist, miljö orienterade hippie) tog jag en stor intresse i psykologi och nuförtiden är jag väldigt skeptiskt mot människor som har problem med något ospecificerad grupp eller... systemet. För ofta såna ideér dyker upp pga individens rädslor, skuldmedvetenhet, komplexer. Att vara emot något grupp eller enhet som man kan inte riktigt peka fingret på (typ system) brukar vara första tecken av psykologisk projektion som krävs föreställning, och det är väldigt enkelt att föreställa för mycket.

I saw the devil today and he looked a lot like me ;)

Senast ändrad:
Berne skrev:
"För vad händer om man trollar bort politikerna och återgår till universums naturliga lagar? Då skulle problemen med både ”invandrare” och ”svenskar” som inte gör rätt för sig helt plötsligt försvinna!"

Det där tyckte jag var (oavsiktligt?) ärligt på ett väldigt befriande sätt. Individ mot individ. Inga förslappande välfärdssystem. De misslyckade, svaga eller otursförföljda gallras bort per automatik.

Då är det lätt att vara tolerant. Man räknar kallt med att aldrig behöva blanda sig med eller ta ansvar för de som inte når upp till samma nivå som man själv räknar med att befinna sig på. Man kan också utnyttja de desperata enligt den fria marknadens logik om man vill.

Anders H skrev:
> Jag tycker det luktar brunt här och där i den
> här tråden. Jag skulle aldrig komma på tanken
> att skriva i den.

Vänd dig om, gå några steg. Mötte du lukten? I så fall kommer den inte från tråden.

silverman834 skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Båda ståndpunkterna är full
> > möjliga men väldigt problematiska om man
> orkar
> > analysera dem.
>
> Absolut, lika problematiskt som alla de som
> blandar ihop fundamentalistisk islam och "normal"
> islam. Jag tycker egentligen att det är bra att
> folk protesterar mot fundamentalistisk islam, men
> tyvärr är det väldigt många som då också
> protesterar mot islam i största allmänhet. Det
> känns lite som då folk protesterar mot
> fundamentalistiska kristna i USA, men samtidigt
> inkluderar organisationer i stil med svenska
> kyrkan.
>
> Kan inte någon stänga den här tråden snart?

Nja, Svenska kyrkan står väl inte längre för kristendom, eller iaf står de inte upp för kristna o kristna värden.

Carl A skrev:
> Nja, Svenska kyrkan står väl inte längre för
> kristendom, eller iaf står de inte upp för
> kristna o kristna värden.

Det är din, och många andras, åsikt. Många andra delar den inte. Ni har olika åsikter om vilka värderingar som är viktiga. Jag tror att det är farligt att säga hur ens egna tro är den Sanna Kristna Tron och de andras inte är det. Det känns lite fundamentalistiskt i mina ögon.

Jag trodde det bodde en massa köpenhamnspendlande danskar i Limhamn, eller är det något mer exotiskt du är ute efter?

Oskar skrev:
> Finland är mer svenskt än Skåne.

Såklart, Skåne är danskt jävla svear.

Danskarna har i princip dragit hem under de senaste tio åren då Köpenhamns bostadsmarknad har halverat sina priser.

Vad jag eftersöker är en statistiskt representerad invandrartäthet om knappt 20%. Det är dels en klart mindre representation invandrare här dels en klart mindre andel av invandrarna som kommer från utomeuropeiska/icke västerländska länder.

Socioekonomiska faktorer snarare än invandrar/integrations -faktorer ligger bakom de stora samhällsproblemen så ofta felaktigt tillskrivna invandrare.

Givet det socioekonomiska integrationsläget borde invandringen ge ett större avtryck i Limhamn än det gör, Jag tolkar det som ett uttryck för motstånd hos gemene befolkning att motta yttre påverkan samt en rädsla för minoritetsbaserade kulturuttryck att ta sin rättmätliga plats. Jag vill gärna, om möjligt, hjälpa med integrationen av fler kulturer i närområdet.

Personligen har jag redan flyttat flera gånger från alltför kulturellt/socioekonomiskt/etniskt homogena områden till något mer intressanta områden. Först från Lidingö (94) till St Eriksplan sedan från St Eriksplan (2006) till Enskededalen och från Stockholm (2011) till Malmö. För att inte tala om att lämna Hovås(92) (utanför GBG) till förmån för Stockholm. Jag har alltså flyttat från dessa områden för att jag aktivt sökt mer dynamiska, intressanta områden att bo i.

Senast ändrad:
Skåne är skånskt. Jag ser med gjälde på den dag då vi spontant reser oss mot överheten och Sveriges invasionsstyrkor. Kanske kan Putin skicka hjälp. Han gillar ju att hjälpa frihetskämpar i nöd. Han kan få Gotland som tack.

Atlas skrev:
> Socioekonomiska faktorer snarare än
> invandrar/integrations -faktorer ligger bakom de
> stora samhällsproblemen så ofta felaktigt
> tillskrivna invandrare.

Källa på det, tack.

Makten skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Socioekonomiska faktorer snarare än
> > invandrar/integrations -faktorer ligger bakom
> de
> > stora samhällsproblemen så ofta felaktigt
> > tillskrivna invandrare.
>
> Källa på det, tack.

Det redovisas statistiskt säkerställda källor på det i var och varannan tråd du deltar i. Du är helt uppenbarligen oemottaglig för resonemang som rubbar din världsbild.
-Därför tänker jag inte upprepa det som redan föreställts dig flertalet gånger.

MEN: om du vill ha något att fundera på kan du ju resonera runt överrepresentationen av kriminella, betalningsanmärkta och underutbiladade bland just de politiska grupperingar som säger sig avsky just nämnda attribut hos andra delar av befolkningen.

Jag tar det svaret spm att du fabulerar. Jag ska inte störa dina fantasier mer.

För övrigt, jag har inte fått ett enda substantiellt svar på min frågeställning i tråden. Jag är delaktig i ett annat forum som mer naturligt diskuterar dessa frågeställningar. Jag citerar ett substantiellt svar från den diskussionen:

"Jag tror att man måste börja låta nationella minoriteter synas i den byggda miljön. Malmö har som alla vet en oerhörd mångfald rent demografiskt men varför återspeglas inte det i den byggda miljön? Varför inte bygga ett romskt kulturcentrum eller en multireligiöst mötesplats på Limhamn? Några förslag bara. Bäst är det väl att lyssna på minoriteterna själva."

Jag bor brevid ett romskt kulturcentrum. För tillfället(?) utflyttat efter renovering som aldrig ser ut att bli klar, men det hör inte hit. Den lilla förorten är fortfarande väldigt svensk medelklass-dominerad. Jag tror inte det påverkar så mycket, faktiskt.

Jag tror att ett specifikt Romskt kulturcentrum är en ren friskrivning. Romer är en iofs synlig men liten grupp. Men det har jag inte siffror bakom, jag kan ha fel. Men att ha kulturcentrum för specifika grupper tror jag är kontraproduktivt.

bojsänke skrev:
> Skåne är skånskt. Jag ser med gjälde på den
> dag då vi spontant reser oss mot överheten och
> Sveriges invasionsstyrkor. Kanske kan Putin skicka
> hjälp. Han gillar ju att hjälpa frihetskämpar i
> nöd. Han kan få Gotland som tack.

+1
Skåne är ockuperat land. En dag kommer vi slå oss fria.

Danskarna försökte befria er några år efter att ni införlivats med Sverige, men då var ni inte så intresserade.

De ställen som mest ökar storleken på kontaktytan mellan svenskar och invandrare tror jag är arbete och i viss mån skola (där framförallt barn men även föräldrar tvingas till möte).

Att många av de problem som uppstått i samband med invandringen i Sverige beror på socioekonomiska faktorer, är nog knappast en kontroversiell hypotes. Däremot vänder jag mig bestämt mot att alla problem enbart beror på detta. Att påstå att allt bara handlar om ekonomi, är att totaldegradera kulturens/etnicitetens betydelse och göra människorna till ett antal konsumentenheter med mer eller mindre köpkraft.

Dessutom borde det ju vara självklart för var och en som inte drabbats av samma sjukdom som vår fd statsminister, att tiotusen av religiös vidskepelse svårt övertygelseskadade analfabeter, ger ett helt annat avtryck på vårt samhälle än tiotusen välutbildade, mer eller mindre sekulärt erfarna individer. Även antalet, om det tex rör sig om femtiotusen istället för tiotusen, spelar naturligt vis roll. Det handlar om både kvalitet och volym.

Vidare tror jag att det är mycket farligt att försöka skapa ett mångetniskt och blandat svetige med hjälp av social ingenjörskonst och styrpolitik uppifrån. Ett samhälle och dess gemensamma identitet måste få växa fram på ett någorlunda "naturligt" sätt genom beslut som tas på alla nivåer under lång tid. Låt Limhamn finna sin väg i lugn och ro. Möjligvis bör man se över varför hyresrätter börjar bli så orimligt dyra, men det är en mera övergripande fråga som behöver lösas av flera olika skäl för hela landets del.

Atlas skrev:
> För övrigt, jag har inte fått ett enda
> substantiellt svar på min frågeställning i
> tråden. Jag är delaktig i ett annat forum som
> mer naturligt diskuterar dessa frågeställningar.
> Jag citerar ett substantiellt svar från den
> diskussionen:
>
> "Jag tror att man måste börja låta nationella
> minoriteter synas i den byggda miljön. Malmö har
> som alla vet en oerhörd mångfald rent
> demografiskt men varför återspeglas inte det i
> den byggda miljön? Varför inte bygga ett romskt
> kulturcentrum eller en multireligiöst mötesplats
> på Limhamn? Några förslag bara. Bäst är det
> väl att lyssna på minoriteterna själva."

Rumänen som sitter och tigger utanför malmborgs bidrar väl till någon promille mångkultur.

Atlas skrev:
>
> "Jag tror att man måste börja låta nationella
> minoriteter synas i den byggda miljön. Malmö har
> som alla vet en oerhörd mångfald rent
> demografiskt men varför återspeglas inte det i
> den byggda miljön? Varför inte bygga ett romskt
> kulturcentrum eller en multireligiöst mötesplats
> på Limhamn? Några förslag bara. Bäst är det
> väl att lyssna på minoriteterna själva."

Jag är en arktiekt och standsplanerare. Det är itoniskt men hag har ritat en av nya bostadsrätter vid kajen. Det finns en enkelt svar på din fråga - för att någon måste betala för bygget. Eventuellt någon måste skåpa fundationen och skaffa pengar för bygget. Men det är alltid: någon börde göra någonting, mellan jag kommer att sitta, ha åsikter och vänta tills det som jag vill ha är klart,det är fel med saystemet bla bla bla,

Rumänen som sitter och tigger utanför Malmborgs är ett nyttigt inslag i stadsbilden. Kunde Rumänerna i fråga kapitalisera på den totala nyttan av sin existens som tiggare hade de kunnat sluta tigga. Bara spaltmeterna av kvällspress de genererar hade gjort dem tokrika. Utöver det så hjälper de vårt samhälle konfrontera både lokala och globala fördelningspolitiska snedvridningar. Nästa gång du passerar dem så kan du tänka på dem som krigare för ett bättre samhälle.

Atlas skrev:
> Rumänen som sitter och tigger utanför Malmborgs
> är ett nyttigt inslag i stadsbilden. Kunde
> Rumänerna i fråga kapitalisera på den totala
> nyttan av sin existens som tiggare hade de kunnat
> sluta tigga. Bara spaltmeterna av kvällspress de
> genererar hade gjort dem tokrika. Utöver det så
> hjälper de vårt samhälle konfrontera både
> lokala och globala fördelningspolitiska
> snedvridningar. Nästa gång du passerar dem så
> kan du tänka på dem som krigare för ett bättre
> samhälle.

Äh, du har läst för mycket vänstervriden propaganda, Det är inte hälsosamt, man lär sig leva efter en utopi.

Är det inte rumänerna som bäst behöver påminnas om den våldsamma misär och de klyftor de skapat i sitt samhälle?
Ska vi inte bunta ihop dem och kedja fast dem någonstans på Bukarests gator i stället?

Atlas skrev:
> Nästa gång du passerar dem så
> kan du tänka på dem som krigare för ett bättre
> samhälle.

Har du tappat alla begrepp människa?

bojsänke skrev:
> Är det inte rumänerna som bäst behöver
> påminnas om den våldsamma misär och de klyftor
> de skapat i sitt samhälle?
> Ska vi inte bunta ihop dem och kedja fast dem
> någonstans på Bukarests gator i stället?

nej men vänligt men bestämt framföra att problemet är Rumäniens och romernas men inte Sveriges.

Atlas skrev:
> Rumänen som sitter och tigger utanför Malmborgs
> är ett nyttigt inslag i stadsbilden.

Tiggarna utanför livsmedelsbutikerna är inte ett tillräckligt stort störmoment i folks vardagsliv för att de skall spela någon verklig roll. Snarare tror jag att de kan fungera som snuttefilt för världsförbättraregon som kan skänka lite pengar och få en omedelbar kick av detta. Jag vet inte om ni har något läger i Limhamn än, men där jag bor har vi ett stort med trasiga presenningar, risiga husvagnar och annat skräp på en övergiven industritomt bara några stenkast bort. Jag passerar varje dag och när vinden ligger på kännerman ibland brandrök från diverse sopor, plast och gummi. Ett pittoreskt inslag i stadsbilden.

Snuten skrev:
>Jag passerar varje dag och när
> vinden ligger på kännerman ibland brandrök
> från diverse sopor, plast och gummi. Ett
> pittoreskt inslag i stadsbilden.

Jag förstår att brandlukten från tiggarlägret som ligget ett par stenkast bort är jobbig. Men undras hur det är att själv bo där?

Vid en diskution på jobbet om tiggare utanför ica så verkade enkollega anse att det största problemet inte var de människornas utsatta situation, utan hur hon skulle förklara varför de sitter där för sin dotter. Jag ansåg att det var ett ypperligt tillfälle att förklara vad fattigdom innebär.

För övrigt så tror jag inte att det förbättrar diskutionen att skriva "Ett pittoreskt inslag i stadsbilden" då det inte är någon som tycker det.

Jag tycker att a.svenssons förslag i början ändå är den snabbaste och mest konkreta lösningen på det som trådstartaren verkar efterlysa - flytta till ett område med mera blandad befolkning och på käpet kan han få erfara hur det är att vara en minoritet.

Antropologen Aje Carlbom gjorde så tillsammans med sin familj för femton år sedan. Man kan läsa om projektet här:

http://www3.lu.se/info/lum/LUM_01_00/01_rosengard.html

Ett par citat från länken ovan. Betänk nu att detta var ca femton år sedan. Det lär knappast ha blivit bättre:

"Klyftan växer mellan det ideala mångkulturella samhälle som officiellt omhuldas och den vardag som flyktingarna och många svenskar på Rosengård upplever.

Aje Carlbom ser två underklasser växa fram: en med muslimska arabiska och somaliska flyktingar, isolerade från det svenska majoritetssamhället, och en med fattiga, arbetslösa, bidragsberoende svenskar, djupt besvikna på samhället och politikerna."

- - -

Flyktingfamiljerna bodde från början utspridda. Men arbetslösheten gjorde att dörren till ett normalt liv var stängd. Familjerna blev allt mer socialt isolerade, de riskerade att splittras. Föräldrar oroade sig för att förlora sina barn in i något som de själva inte hade tillgång till.

- I det läget framstod Rosengård och de många muslimska flyktingar som redan bodde där som ett alternativ. Islam erbjöd ett skydd. I religionen kunde de känna en stolthet och en styrka. Samtidigt hade den en social funktion. Med sina regler för hur man kan leva, hålla ihop sig själv och familjen blev den ett sätt att organisera en utsatt tillvaro.

I Rosengård kan flyktingar leva nästan helt utan kontakt med svenskar och t ex svenska medier. Det finns arabiska tidningar, parabolerna tar in arabisk teve etc. Här kan de känna sig "normala" - ingen höjer på ögonbrynen när en kvinna bär slöja. Samtidigt har många gett upp hoppet om att bli delaktiga i det svenska samhället. De har inga jobb, deras barn lär sig inte ens svenska. Framtidshoppet har släckts och många känner en djup förtvivlan och desperation, menar Aje Carlbom."

Stockholms läns skattebetalare får skicka i väg ytterligare en miljard till fattiga kommuner som Pajala, Lund och Göteborg nästa år. Det kan betyda skattehöjningar i flera kommuner.

http://www.dn.se/sthlm/sa-mycket-mer-skatt-ska-stockholmarna-betala-till-alla-andra/

Vad i helvete är detta??

YTTERLIGARE en miljard netto att lägga till alla miljarder som redan betalas in till skatteutjämningssystemet.

Att ha en viss utjämning mellan kommuner där t.ex. utflyttningskommuner i Norrlands inland får stöd är en sak. Men varför ska GÖTEBORG ha en massa socialbidrag från Stockholms skattebetalare, de tillverkar väl för f-n bilar och kullager så det ryker där??? Och Lund, det är väl en välmående akademikerstad med Tetra Pak och annat avancerat näringsliv?

Lund kan jag ändå köpa. Typ halva befolkningen är ju studenter som betalar rätt lite skatt om någon.

Göteborg är klart märkligare. Men vem vill inte ha mer pengar liksom? ;-)

DT skrev:
> Stockholms läns skattebetalare får skicka i väg
> ytterligare en miljard till fattiga kommuner som
> Pajala, Lund och Göteborg nästa år. Det kan
> betyda skattehöjningar i flera kommuner.
>
> http://www.dn.se/sthlm/sa-mycket-mer-skatt-ska-sto
> ckholmarna-betala-till-alla-andra/
>
> Vad i helvete är detta??
>
> YTTERLIGARE en miljard netto att lägga till alla
> miljarder som redan betalas in till
> skatteutjämningssystemet.
>
> Att ha en viss utjämning mellan kommuner där
> t.ex. utflyttningskommuner i Norrlands inland får
> stöd är en sak. Men varför ska GÖTEBORG ha en
> massa socialbidrag från Stockholms
> skattebetalare, de tillverkar väl för f-n bilar
> och kullager så det ryker där??? Och Lund, det
> är väl en välmående akademikerstad med Tetra
> Pak och annat avancerat näringsliv?

Nu är det ju så att Stockholm består till 60% av inflyttade Norrlänningar så de betalar ju bara tillbaka "hem"
;-)

Nu är det ju så att Stockholm inte gör ett skit för att exempelvis ta emot invandrare (hälften hamnar i Malmö). I själv verket borde stockholmarna betala ännu mer.

Anledningen till att invandrarna koncentreras är att vi lever i en marknadsekonomi. Man kan inte välja var man själv vill bo om man inte är etablerad i samhället och har goda inkomster. Invandrarna har bara råd att bo i vissa områden, därför koncentreras dem. Sedan förstärks denna effekt som nämnts ovan av att de nog hellre bor tillsammans med sina landsmän och därför söker sig till redan invandrartäta områden även av sociala skäl.

Ett tidens tecken att alla politiska diskussioner måste börja handla om invandring redan efter 4 inlägg? Suck...

Jag antar dessutom att Stockholms län tar emot relativt sett fler invandrare än de flesta andra län (orkar inte googla på det).

Men nu handlar det kommunala skatteutjämningssystemet inte om det utan om att till viss del jämna ut ekonomiska skillnader och livsvillkor mellan rika och fattiga delar av landet, och då undrar jag fortfarande varför Göteborg ska ha en massa bidrag från min kommunalskatt? Det är ju inte direkt en underutvecklad avfolkningsbygd.

knight22 skrev:
> Nu är det ju så att Stockholm inte gör ett skit
> för att exempelvis ta emot invandrare (hälften
> hamnar i Malmö). I själv verket borde
> stockholmarna betala ännu mer.

Stockholms stad tar väl emot fler invandrare än Malmö? För att inte tala om hela Stockholms län.
Du verkar lite dåligt påläst.

edit: län, stad, godmorgon

Senast ändrad:
Stockholmare är ju idioter, det vet ju alla andra än vi som bor här. Räcker inte det?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp