[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Atlas

Aktiv medlem
Inga större landsförrädare är än SD:s anhängare som dels ständigt uttrycker och vrålar ut sitt svenskhat dels helt glömt värderingarna och handlingarna som skapade det Sverige de säger sig älska. Inget annat hot är större mot Sverige än det gift de sprider i den Svenska myllan. Hatet som de låter gro. Rädslan som de föder.

Små människor hela bunten, rädda för människor i nöd eller som bara är en del av omvärlden. SD anhängare och dess gelikar: brösta istället upp er som de Svenskar ni säger er vara och gör ert för att Sverige skall kunna gå stolt och utan böjt huvud i framtiden. Skammen kommer som alltid att kröka de fegas huvuden till slut. Och feghet: det är att bara se till sitt eget hus, det vet alla som läst sin edda*.

Och med det lämnar jag tråden. Låt den dö.
/Pär

*Eller valfritt annat manifest bortsett SD:s.

Senast ändrad:
Är det inte bättre att du själv flyttar till ett invandrartätt område för att öka mångfalden där istället?
Rosengård kanske?

Å andra sidan finns väl ett samband mellan flyktingförläggningar, invandrartätt o SD stöd?

Åtminstone en stadsdel i Malmö kan väl få vara som den är utan att likna Beirut, Bagdad eller Kabul.

json88 skrev:
-------------------------------------------------------
> ... likna Beirut, Bagdad eller Kabul.

Etniskt homogena, eller hur menar du?

Det är rätt stor spann på ordet "invandrare", pratar vi välutbildad och vältalig ekonom som jobbar i näringslivet eller pratar vi tiggare från rumänien som förgyller ditt lokala gathörn?

Är det förresten så himla hemskt att vara svensk i en svensk stad? Om du inte gillar svenskar kanske det är du som borde flytta utomlands?

bojsänke skrev:
> json88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ... likna Beirut, Bagdad eller Kabul.
>
> Etniskt homogena, eller hur menar du?

Beirut är väl ändå väldigt heterogent?

Jag trodde det gick över under inbördeskriget. I vilket fall, ska vi återgå till ämnet? Kan man be locala ICA ta in halalskinka?

WAKIdesigns skrev:
> Jag vill gärna teckna det för dig men jag är
> livsrädd...

lol

a.svensson skrev:
> Är det inte bättre att du själv flyttar till
> ett invandrartätt område för att öka
> mångfalden där istället?
> Rosengård kanske?

Helt klart den snabbaste, mest kostnadseffektiva och smidigaste lösningen för de som känner att det behövs mera mångkultur. Flera borde prova det. Jag byter gärna med TS.

Limhamn är trevligt. Jag var där och kollade lägenhet i det kommunala bolagets nya bestånd häromveckan. Ruskigt dyrt så det blir nog inget just nu, men det är å andra sidan förmodligen de relativt höga priserna som bidrar till att Limhamn fortfarande är trevligt om än inte så "spännande" och "utmanande" som en del andra stadsdelar i Malmö. Jag känner folk som efter några år på Möllan, köpte hus i Limhamn när de fick barn.

konstruktören skrev:
>

Som väl är känns det inte särskilt nödvändigt att oroa sig över nazister i Malmö. Finns andra -ister man kan bekymra sig om här.

Snuten skrev:
> Limhamn är trevligt. [...]
> Ruskigt dyrt så det blir nog inget [...]
> just nu, men det är å andra sidan förmodligen
> de relativt höga priserna som bidrar till

...att det bor mest svenskar där?!

Sambal Oelek skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Limhamn är trevligt. [...]
> > Ruskigt dyrt så det blir nog inget [...]
> > just nu, men det är å andra sidan
> förmodligen
> > de relativt höga priserna som bidrar till
>
> ...att det bor mest svenskar där?!

Hur orsakssambanden ser ut kan man antingen försöka ta reda på, eller så kan man som nu blanda in känsloargument och politisk övertygelse när man diskuterar saken. Oavsett vad man kommer fram till är det viktigt att denna (dessa) slutsats(er) bygger på fakta och inte tyckande och känslor.

Innan jag skriver detta vill jag säga, ifall, att jag är skiter i rasismen, samt nationalismen, och alla ideér som gör att man försöker titta ner på andra pga idiotiska fördomar. Jag kommer från Polen och de flesta av oss som bor eller bodde i Europas Mexiko, har det jätte svårt att fatta varför alla i "Västvärlden" snackar så mycket om nazister mellan kommunister får så lite uppmärksamhet. För mig själv finns det alldeles nazist och rasistiskt histeri överallt mellan vi skapar massa skit i Afrika och Asien.

Det var en jätte ironiskt upplevelse för mig att se 1Maj demonstrationer i Göteborg där medlemmar av Kommunistiska partiet i svarta kläder gick runt och skrek genom svarta tuber, med blandning av passion och agression: RÖDA! RÖDA! ARBETSKLASSEN! - Om en Polsk eller Ukrainsk man som födds runt 1930talet var där, då skulle han dö av rädsla direkt. Bara för att vi har sätt massa bilder av holocaust betyder inte att i Siberien fanns inte värre saker. Stalin har dödad dubbel så många manniskör.

Sverige är möjligen den mest toleranta landet in Världen men det är här som jag ser en riktig hat mot rasism. Det är inte motstånd - det är ofta samma hat som rasister har mot folk av andra hudfärg, samma mechanism som gör att vi säger - ändamålet helgar medlen. Jag försvarar ingen men akta bara med häxjakt...

Vet inte om du trollar ts men du har fått många relevanta svar. Det mest logiska är som sagt att du själv berikar en annan stadsdel. Eller blir problemen för påtagliga då?

WAKIdesigns skrev:

"Jag kommer från Polen och de flesta av oss som bor eller bodde i Europas Mexiko, har det jätte svårt att fatta varför alla i "Västvärlden" snackar så mycket om nazister mellan kommunister får så lite uppmärksamhet."

Jag har inte känt så många polacker i mitt liv, men några stycken finns det och jag har jobbat med några. Jag upplever polacker som mera nationalistiska än svenskar och om det är så, så beror det förmodligen på deras moderna historia. Polen har ju befunnit sig under klacken på två av de totalitära ideologierna, och sådant gör kanske att man lägger större vikt vid sin egenart, sitt självbestämmande och rätten till sitt eget land och sin kultur. Tex har kyrkan, på gott och ont, förmodligen fortfarande en enande funktion i Polen som den nästan helt förlorat här.

Svenskar i allmänhet ser nog inte med blida ögon på kommunisterna, men flera tongivande personer och organisationer, lider av en partiell blindhet då det gäller att ta avstånd från totalitarism och extremism av vänstermodell, och blundar oftare för det kommunistiska hotet än för det nazistiska d:o. Man har också svårt att förstå allvaret i det islamistiska hotet, som inte lika enkelt kan placeras på en vänster-högerskala.

Frun och jag tänkte förresten åka till Gdansk i år. Första polenbesöket. Skall bli spännande (inte att förväxla med "spännande").

Snuten skrev:
> Frun och jag tänkte förresten åka till Gdansk i
> år. Första polenbesöket. Skall bli spännande
> (inte att förväxla med "spännande").

[OT][OT] Strand-"promenaden" Gdansk/Sopot har fina cykelbanor som är bra att myscykla på. Det går även att ta sig hela vägen in till gamla stan i Gdansk på i stort sett fina cykelbanor. Vi gjorde det för några år sedan med barnen. Även kusten i norr är fin, med utmärkta sandstränder, men badorten Łeba är lite väl turistig.

Snuten skrev:
> WAKIdesigns skrev:
>
> "Jag kommer från Polen och de flesta av oss som
> bor eller bodde i Europas Mexiko, har det jätte
> svårt att fatta varför alla i "Västvärlden"
> snackar så mycket om nazister mellan kommunister
> får så lite uppmärksamhet."
>
> Jag har inte känt så många polacker i mitt liv,
> men några stycken finns det och jag har jobbat
> med några. Jag upplever polacker som mera
> nationalistiska än svenskar och om det är så,
> så beror det förmodligen på deras moderna
> historia. Polen har ju befunnit sig under klacken
> på två av de totalitära ideologierna, och
> sådant gör kanske att man lägger större vikt
> vid sin egenart, sitt självbestämmande och
> rätten till sitt eget land och sin kultur. Tex
> har kyrkan, på gott och ont, förmodligen
> fortfarande en enande funktion i Polen som den
> nästan helt förlorat här.
>
> Svenskar i allmänhet ser nog inte med blida ögon
> på kommunisterna, men flera tongivande personer
> och organisationer, lider av en partiell blindhet
> då det gäller att ta avstånd från totalitarism
> och extremism av vänstermodell, och blundar
> oftare för det kommunistiska hotet än för det
> nazistiska d:o. Man har också svårt att förstå
> allvaret i det islamistiska hotet, som inte lika
> enkelt kan placeras på en vänster-högerskala.
>
> Frun och jag tänkte förresten åka till Gdansk i
> år. Första polenbesöket. Skall bli spännande
> (inte att förväxla med "spännande").

Det räcker att klicka på "Citera"-knappen, flytta markören till under texten och börja skriva.
Resten sker automagiskt serru.

Stumpy skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Frun och jag tänkte förresten åka till Gdansk
> i
> > år. Första polenbesöket. Skall bli
> spännande
> > (inte att förväxla med "spännande").
>
> Strand-"promenaden" Gdansk/Sopot har fina
> cykelbanor som är bra att myscykla på. Det går
> även att ta sig hela vägen in till gamla stan i
> Gdansk på i stort sett fina cykelbanor. Vi gjorde
> det för några år sedan med barnen. Även kusten
> i norr är fin, med utmärkta sandstränder, men
> badorten Łeba är lite väl turistig.

Tack för tips. Tror det är den badorten brorsan berättade om efter sitt Gdanskbesök. Skall ha det i minnet.

Carl A skrev:
> Å andra sidan finns väl ett samband mellan
> flyktingförläggningar, invandrartätt o SD
> stöd?

Åt vilket håll menar du?

Stalle

mattel skrev:
> Stäng den här helt meningslösa tråden..

Druckit för mycket? Dags att runda av kanske. ..

Snuten skrev:
> Exempel på klassisk hjärnblödning hos de sk
> "antifascisterna", man demonstrerar mot de som
> demonstrerar mot fascisterna

Det är väldigt många som skulle tycka att formuleringen "man demonstrerar mot fascisterna som demonstrerar mot fascisterna" skulle stämma bättre vilket skulle förklara varför de gjorde motdemonstrationen.

Stäng den här förbannade tråden!

mattel skrev:

+1

silverman834 skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Exempel på klassisk hjärnblödning hos de sk
> > "antifascisterna", man demonstrerar mot de som
> > demonstrerar mot fascisterna
>
> Det är väldigt många som skulle tycka att
> formuleringen "man demonstrerar mot fascisterna
> som demonstrerar mot fascisterna" skulle stämma
> bättre vilket skulle förklara varför de gjorde
> motdemonstrationen.
>
> Stäng den här förbannade tråden!

Anledningen för Pegidademonstrationen i Köpenhamn var enligt Sds:

"Demonstrationen riktar enligt Pegida sig mot "fundamentalistisk islam" och är ett sätt att visa sympati med offren i terrordådet mot Charlie Hebdo i Paris."

Man måste naturligtvis inte hålla med om detta. Man kan mena att det som hände i Paris inte var ett uttryck för en slags fascism, och att fundamentalistisk islam inte är fascistoid till sin karaktär. Eller så kan man mena att allt motstånd mot all slags islam alltid är fascistisk och att Pegida därför är fascistiskt. Båda ståndpunkterna är full möjliga men väldigt problematiska om man orkar analysera dem.

Snuten skrev:
>Båda ståndpunkterna är full
> möjliga men väldigt problematiska om man orkar
> analysera dem.

Absolut, lika problematiskt som alla de som blandar ihop fundamentalistisk islam och "normal" islam. Jag tycker egentligen att det är bra att folk protesterar mot fundamentalistisk islam, men tyvärr är det väldigt många som då också protesterar mot islam i största allmänhet. Det känns lite som då folk protesterar mot fundamentalistiska kristna i USA, men samtidigt inkluderar organisationer i stil med svenska kyrkan.

Kan inte någon stänga den här tråden snart?

silverman834 skrev:
> Kan inte någon stänga den här tråden snart?

Ingen tvingar dig att läsa och kommentera den.

Stumpy skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > Kan inte någon stänga den här tråden snart?
>
> Ingen tvingar dig att läsa och kommentera den.

Nej, men då någon skriver något som jag tycker behöver nyanseras så skriver jag i väntan på att tråden stängs.

silverman834 skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> >Båda ståndpunkterna är full
> > möjliga men väldigt problematiska om man
> orkar
> > analysera dem.
>
> Absolut, lika problematiskt som alla de som
> blandar ihop fundamentalistisk islam och "normal"
> islam. Jag tycker egentligen att det är bra att
> folk protesterar mot fundamentalistisk islam, men
> tyvärr är det väldigt många som då också
> protesterar mot islam i största allmänhet. Det
> känns lite som då folk protesterar mot
> fundamentalistiska kristna i USA, men samtidigt
> inkluderar organisationer i stil med svenska
> kyrkan.
>
> Kan inte någon stänga den här tråden snart?

Jag tror att tråden stängs snart, men hinner kanske svara på ditt sista inlägg.

Jag tycker egentligen att det är mycket bristfälligt att tala om "vanlig" islam och fundamentalistisk islam. Jag kan inte i detalj redogöra varför här eftersom det blir inlägg av Bernelängd och det orkar ingen läsa.

Kortfattat kan man säga att allt kokar ned till islams förhållande till sekularism, vilka som har mandat att tolka islam och bristen på reformmöjligheter (som av många inte betraktas som en brist utan snarare själva poängen med islam - det är en den slutgiltiga och korrekta utvecklingen av det religiösa arvet och därför överlägset tex kristendomen).

Vi skall inte blanda ihop och förväxla de versioner av islam som kommit till Sverige de senare decennierna, med den svala, moderniserade, privatiserade, undanträngda och deroniserade version som huvudfåran inom svensk kristendom representerar. Det är helt olika saker som fungerar väsentligt olika.

Snuten skrev:
> Kortfattat kan man säga att allt kokar ned till
> islams förhållande till sekularism, vilka som
> har mandat att tolka islam och bristen på
> reformmöjligheter

Jag tycker tveklöst att det är tragiskt hur man ofta ser så svag reformvilja av islam, men vill bara avsluta diskutionen med att säga hur jag ser en del positiva tendenser inom det bland många andra generationens invandrare (samtidigt som man givetvis också ser motsatta tendenser med ökad radikalisering).

Atlas skrev:
> ...

Well played sir, well played.

lundatok skrev:
> Atlas skrev:
> > ...
>
> Well played sir, well played.

Om jag förstår syftet rätt med tråden så är den väl att se var gränsen går med de nya reglerna innan den stängs? Då får någon börja posta lite aggresivare saker, för det som hittills skrivits är ju bara uppenbara trollningar och ganska nedtonade åsikter.

silverman834 skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Kortfattat kan man säga att allt kokar ned
> till
> > islams förhållande till sekularism, vilka som
> > har mandat att tolka islam och bristen på
> > reformmöjligheter
>
> Jag tycker tveklöst att det är tragiskt hur man
> ofta ser så svag reformvilja av islam, men vill
> bara avsluta diskutionen med att säga hur jag ser
> en del positiva tendenser inom det bland många
> andra generationens invandrare (samtidigt som man
> givetvis också ser motsatta tendenser med ökad
> radikalisering).

Jag har inte heller missat de goda exemplen även om jag inte numera är lika uppdaterad som förut. Tyvärr verkar "de goda" vara försvinnande få i förhållande till den stora massan av mähä som låter sig ledas, och de tillräcligt många onda som leder. Många förhoppningsfulla röster hördes tex när Erdogan kom till makten i Turkiet, men nu ser det inte ut som att utvecklingen går åt rätt håll. Saudiarabien går ena dagen i sympatimarsch med Hebdo. Nästa dag piskar man en person som "förolämpat islam" (jag visste inte att en ide kunde känna sig förolämpad).

Det verkar istället vara så att det är de till väst utvandrade muslimska grupperna som har möjlighet att i exil, i de relativt fria, sekulära, öppna och kulturellt vidsynta västländerna, har möjlighet att modernisera islam på samma sätt som vi med hjälp av modernt tänkande reformerade och sekulariserade kristendomen. Denna process ser dock inte ut att fungera så bra och jag tror att tex Pegida är en protest mot att vi skall ha detta riskfyllda företag inpå knuten. Vi har inget att tjäna och allt att förlora på det.

mattel skrev:

+1

Sambal Oelek skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Limhamn är trevligt. [...]
> > Ruskigt dyrt så det blir nog inget [...]
> > just nu, men det är å andra sidan
> förmodligen
> > de relativt höga priserna som bidrar till
>
> ...att det bor mest svenskar där?!

...att det bor mest sd-folk där ?!

Vänta lite, inte än. Enligt min ödmjuka analys så finns det två verkliga klasser av parasiter i samhället, och invandrare finns inte att hitta i någon av klasserna. Så kallade invandrar-”parasiter” är snarare en biprodukt skapad av de riktiga parasiterna; politikerna.

Att uppfinna imaginära parasiter och problem är ju det politiker lever på, och vare sig det handlar om invandrar-”parasiter” eller kapitalist-”parasiter” så är ändamålet detsamma, att söndra och härska och dölja de verkliga parasiternas existens.

För vad händer om man trollar bort politikerna och återgår till universums naturliga lagar? Då skulle problemen med både ”invandrare” och ”svenskar” som inte gör rätt för sig helt plötsligt försvinna!

Den andra högre klassen av parasiter på samhällskroppen är bankerna som tillåts skapa pengar ur luft och utkräva ränta på dom låtsaspengarna genom alla led i samhället. Bankerna är om något den allra största parasiktklassen av dem alla då de som kontrollerar pengarna även styr ekonomin som kontrollerar politiken.

Jag kan tillägga att jag absolut inte menar att enskilda politiker eller banktjänstemän är onda blodsugande parasiter, utan att det handlar om parasitiska system. Det är systemen som är onda och omoraliska i grunden. Människor har jag fortfarande gott hopp för.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp