[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Men hallå. Invandringen skapar ju visst jobb.

Jag håller med. Har nära anhöriga som lyfter ganska hyggliga månadslöner inom invandringsindustrin. Hade jag inte moral skulle jag nappat på jobberbjudande från dem.

En annan politiskt intressant fråga är bostadsbristen. Vad gör man åt den? Ingenting eller ett nytt miljonprogram eller något mittemellan?

Fast jag måste nog ändå säga att många stora politiska knäckfrågor idag är ganska tydligt kopplade till invandringspolitiken. Ett exempel är ju ovan nämnda. Det är lite svårt att omma undan eftersom det rör sig om så enorma kostnader och så stora förändringar i befolkningssammansättningen.

DT skrev:
> a.svensson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det stora felet i den västerländska ekonomin
> är
> > att all skall vara privatägt och till på
> köpet
> > nästan skattebefriat.
> > Kina är förvisso en diktatur och bryter mot
> de
> > mänskliga rättigheterna ganska rejält men
> dom
> > har åtminstone förståndet att se till att
> > bankerna, energibolag, gruvdrift m.m till
> största
> > delen är i statlig ägo.
>
>
> Du förespråkar en variant av Lenins NEP där
> staten ska kontrollera "ekonomins dominerande
> höjder" (eller vad man nu säger på svenska)?
> http://en.wikipedia.org/wiki/Commanding_heights_of
> _the_economy

Jag tycker definitivt att inkomsterna från våra naturtillgångar skall komma staten till del samt att staten skall ha kontroll över penningutgivningen.
Ta vår gruvdrift som exempel där vi i princip skänker bort malmen då vår mineralavgift är bland världens lägsta.
Vi låter utländska företag bryta malm här utan att vi får någonting annat än lite arbeten i utbyte, ofta får vi till på köpet stå för saneringen när gruvdriften läggs ner.
Har vi utländska aktörer på vår marknad så skall dom också betala skatt här, det är åtminstone min syn på saken.
Så som det nu ser ut, inte bara i Sverige utan i större delen av västerlandet (Norge och dera olja är dock ett undantag) så läggs allt ägande på privata företag, företag som knappt ens skattar för sig.
Det betyder att länderna måste hålla en hög skattesats för dig och mig för någonstanns måste pengarna tas.
Därför är jag trots att jag i grunden är en borgare motsndare till att sälja av statliga vinstgivande företag även om det ger en engångsumma i handen.
I min idealvärld kombinerar vi en välfärdstat med låga skatter, det är ingen omöjlighet alls däremot är det en väldigt lång väg att vandra dit.

Snuten skrev:
> En annan politiskt intressant fråga är
> bostadsbristen. Vad gör man åt den? Ingenting
> eller ett nytt miljonprogram eller något
> mittemellan?

Här tycker jag att man gott kan slänga ut knugen m familj och göra om slotten och herrgårdarna till lägenheter. Finns plats får många lägenheter på all den yta de har till för fogande.

>
> Fast jag måste nog ändå säga att många stora
> politiska knäckfrågor idag är ganska tydligt
> kopplade till invandringspolitiken. Ett exempel
> är ju ovan nämnda. Det är lite svårt att omma
> undan eftersom det rör sig om så enorma
> kostnader och så stora förändringar i
> befolkningssammansättningen.

Fast gör det verkligen det? Har vi mer bostadslösa pga invandringen? Det byggs en hel del runt Stockholm t.ex. Visserligen bostadsrätter men ändå, det frigör lägenheter i mindre attraktiva hyresområden.

Jag tror att det är en kombo som vi ser, samhällsproblem som alltså inte bara beror pga invandring utan till stor del beror på paradigmskifte i inrikespolitik, ekonomipolitik och definitioner på välfärd. Det som vi lite äldre är uppväxta med i form av social trygghet monterades effektivt ned redan på 90-talet. Långt innan den här flykting och invandrardebatten ens var påkommen. Att trycket sen ökar på samhället synliggör bara det som borde vara uppenbart för var och en. Vi är inte världsbäst, vi har inte en bra sjukvård eller en vettig nivå på pensioner. Det senare har vi aldrig haft förresten. Så problemet är nog inte invandringen i sig utan snarare hur staten, banker och finansmarknaden styr landet.

grump skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > En annan politiskt intressant fråga är
> > bostadsbristen. Vad gör man åt den? Ingenting
> > eller ett nytt miljonprogram eller något
> > mittemellan?
>
> Här tycker jag att man gott kan slänga ut knugen
> m familj och göra om slotten och herrgårdarna
> till lägenheter. Finns plats får många
> lägenheter på all den yta de har till för
> fogande.
>
>
> >
> > Fast jag måste nog ändå säga att många
> stora
> > politiska knäckfrågor idag är ganska tydligt
> > kopplade till invandringspolitiken. Ett exempel
> > är ju ovan nämnda. Det är lite svårt att
> omma
> > undan eftersom det rör sig om så enorma
> > kostnader och så stora förändringar i
> > befolkningssammansättningen.
>
> Fast gör det verkligen det? Har vi mer
> bostadslösa pga invandringen? Det byggs en hel
> del runt Stockholm t.ex. Visserligen
> bostadsrätter men ändå, det frigör lägenheter
> i mindre attraktiva hyresområden.
>
> Jag tror att det är en kombo som vi ser,
> samhällsproblem som alltså inte bara beror pga
> invandring utan till stor del beror på
> paradigmskifte i inrikespolitik, ekonomipolitik
> och definitioner på välfärd. Det som vi lite
> äldre är uppväxta med i form av social trygghet
> monterades effektivt ned redan på 90-talet.
> Långt innan den här flykting och
> invandrardebatten ens var påkommen. Att trycket
> sen ökar på samhället synliggör bara det som
> borde vara uppenbart för var och en. Vi är inte
> världsbäst, vi har inte en bra sjukvård eller
> en vettig nivå på pensioner. Det senare har vi
> aldrig haft förresten. Så problemet är nog inte
> invandringen i sig utan snarare hur staten, banker
> och finansmarknaden styr landet.

svt:

" Boverket slår nu larm om att behovet av bostäder de närmaste åren kommer att vara mycket större än man tidigare räknat med. Det kommer att framgå av den prognos som verket publicerar i januari. Boverket menar att läget är akut.

– Boverket gjorde en byggbehovsprognos för fyra-fem år sedan. Då var det klart lägre behov än med den prognos vi håller på med i dag. Trycket har helt klart ökat. Det är dags att börja bygga ordentligt nu, säger Bengt J Eriksson, analytiker på Boverket.

Under många år har det byggts väldigt lite. Men takten har ökat i år räknar man med att ca 28.000 lägenheter blir inflyttningsklara. Men befolkningen ökar så mycket mer - bara under första halvåret i år med ca 50.000 personer, framför allt på grund av tilltagande flyktingströmmar.

I en lägenhet i Kolsva på 55 kvadrat bor åtta flyktingar från Syrien. Här ska de göra läxor, sköta hushållet och försöka komma in i det svenska samhället. Abdulrahman Goukhadar visar lägenheten för Agendas reporter.

– I det här rummet bor vi allihop. Vi orkar inte. Det här är för svårt, säger han.
Kännbart för många

Det är en bild av bostadsbristen i Sverige. Men den är kännbar för långt fler än de nyanlända. Tusentals unga har små förhoppningar om att hitta något eget. Som 24-åriga Julia Snöljus, som med en lön på 10.000 efter skatt varken har råd med bostadsrätt eller nybyggda hyreslägenheter.

– Det känns väl inte så hoppfullt. Det är svårt att se en framtid här i Stockholm när jag inte vet var jag ska bo. Jag får bo hos vänner, säger hon.

– Utmaningen är framför allt att bygga bostäder till kostnader och priser som gör att de som ska efterfråga bostäderna faktiskt har betalningsförmåga för att kunna göra det. Och sedan har vi byggt ganska lite hyresbostäder tidigare år. Vi kan se att de fyller olika typer av funktioner. En är att de ofta är ett första steg att ta sig in på en bostadsmarknad, säger Bengt J Eriksson.

Reportage i Agenda kl 22.00 i SVT2 - OBS Senare sändningstid pga Musikhjälpen. Debatt i studion mellan bostadsminister Mehmet Kaplan (MP) och Caroline Szyber, ordförande i rikdsdagens civilutskott."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/boverket-slar-larm-om-bostadsbristen

Finns ju andra ställen att bo på än Kungliga Hufudstaden!

Dessutom har ju till och med högavlönade stockholmare svårt att ha råd med boendet. Bostadsbrist beror helt enkelt på att byggbolag tjänar mer pengar om bristen hålls konstant. Riskfyllt att bygga för mycket.

Dagens Samhälle:

"Överst på Boverkets åtgärdslista står modulhus, en strategi som även ett par partier har talat om. Tanken är att förkorta byråkratiska processer genom att använda den redan byggklara mark som finns i kommunerna och snabbuppföra bostäder genom färdiga bostadsklossar. Så långt ingen direkt nyhet, även om den strategin har sina stora begränsningar både vad gäller tid och kostnader som tillgång till mark.

Men en bit ned på listan kommer det. Formuleringen i rapporten är påfallande försiktig, för här tassar man på helig mark. ”Aktiv bostadsförmedling” är benämningen. Det klingar väl. Aktivt brukar vara bättre än passivt. Men innebörden har sprängkraft. Passiv bostadsförmedling är det som i vardagligt tal kallas för bostadskö. Aktiv bostadsförmedling kallas för behovsprövning och förtur. Boverkets tanke är att kommuner över viss storlek ska vara skyldiga att ha en bostadsförmedling som hyresvärdar har plikt att anmäla lediga lägenheter till. Där ska lägenheterna sedan fördelas ”aktivt” efter andra kriterier än kötid till de mest behövande. Vilka kriterier då? Verket vägrar. De orden får allt regeringen själv uttala. ”Boverket anser inte att det ankommer på Boverket att ta sådana ställningstaganden.”"

http://www.dagenssamhalle.se/kronika/vem-anade-att-bostadskoen-kan-bli-saknad-14281

Från Boverkets rapport "Nyanländas boendesituation – delrapport" sid 49-50:

"Hur 8:e § ska förändras kan diskuteras. Men för att möjliggöra för
dem som är nya på bostadsmarknaden att få en bostad är ett kösystem
inte det mest optimala, särskilt inte där kötiderna ligger på flera år.
Vill man att bostadsförmedlingarna ska vara något mera än ett organ
för administration av ett kösystem så måste bostadsförmedlingarna få
ett uppdrag att – utifrån en eller annan grund – fördela lägenheter efter
andra parametrar än enbart kötid. Hur dessa parametrar skulle kunna
se ut är emellertid en fråga som innehåller politiska ställningstaganden. Boverket anser inte att det ankommer på Boverket
att ta sådana ställningstaganden."

http://www.boverket.se/sv/om-boverk.../2015/nyanlandas-boendesituation--delrapport/

Man föreslår alltså möjligheten att nyanlända icke svenskar skall få gå före i en kommunal bostadsförmedlingskö till svenska hyresbostäder. Jag kan inte köpa någon bostad nu. Jag är svensk så jag kommer i så fall att diskrimineras. Att man ens tänker tanken är häpnadsväckande.

grump skrev:
> Fast gör det verkligen det? Har vi mer
> bostadslösa pga invandringen?

Många av miljonprogramområdena skulle kunna vara väldigt attraktiva om det inte vore för att svenskar gärna bor med svenskar. Det är likadant överallt; när det blir för många invandrare så drar svenskarna, oavsett hur trevligt själva området i sig är.

Snuten skrev:
> Man föreslår alltså möjligheten att nyanlända
> icke svenskar skall få gå före i en kommunal
> bostadsförmedlingskö till svenska
> hyresbostäder. Jag kan inte köpa någon bostad
> nu. Jag är svensk så jag kommer i så fall att
> diskrimineras. Att man ens tänker tanken är
> häpnadsväckande.

Rasism i ordets rätta bemärkelse.

Haninge kommun ska börja köpa bostadsrätter åt de 98 nyanlända ensamkommande barnen. Nästa steg är expexpropiering av stugor osv

Makten skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Fast gör det verkligen det? Har vi mer
> > bostadslösa pga invandringen?
>
> Många av miljonprogramområdena skulle kunna vara
> väldigt attraktiva om det inte vore för att
> svenskar gärna bor med svenskar. Det är likadant
> överallt; när det blir för många invandrare
> så drar svenskarna, oavsett hur trevligt själva
> området i sig är.

Eller så är det roligare att bo i hus man bestämmer själv över.

Miljonprogramshusen var ju impopulära bland svenskar redan innan de blev färdigbyggda.

Makten: Varför är eventuell diskriminering = rasism? Jag förstår inte.

ikebana skrev:
> Miljonprogramshusen var ju impopulära bland
> svenskar redan innan de blev färdigbyggda.

Det där stämmer nog inte riktigt. Däremot fanns det folk som väldigt tidigt varnade för vad man höll på att göra. Det gällde inte bara hur man byggde det nya utan även vad man gjorde med det gamla (se rivningsraseriet).

Dock var nog miljonprogrammet på många sätt bra och spelade nog en positiv roll för kvinnor som fick en enklare uppgift att sköta hemmet.

Det som har hänt är att man hela tiden fyllt på med ekonomiskt svaga och oetablerade grupper i flera miljonprogramsområden, vilket gjort att det varit svårt för områdena att utvecklas och förändras så att de gamla inbyggda felen långsamt hade rättats till.

KalleA skrev:
> Makten: Varför är det rasism?
>
> "Rasism i ordets rätta bemärkelse."

För att man ger fördelar till vissa etniska grupper. Du tror väl inte att hitflyttade danskar eller tyskar skulle få gå före i bostadskön?

grump skrev:
> Eller så är det roligare att bo i hus man
> bestämmer själv över.

Det kan du ju försöka säga till alla de vänstersympatisörer som gnäller om att det inte byggs hyresrätter. Gärna samma personer som helst av allt bor i monokulturen på Södermalm och är för jättehög invandring.

Visst har miljonprogramområdena varit mindre åtråvärda sen länge, men med tanke på Stockholms befolkningstillväxt och utvecklingen i närförorter så tror jag det inte skulle stämma längre om det inte vore för demografin. Se bara på områden som Årsta, som förr knappast var nåt att hänga i granen. Nu är det superdyrt.

Det är jättefint i till exempel Rinkeby och Tensta. Bra kommunikationer mot stan, skitnära till naturen, bra områdesplanering, och så vidare. Men vilken svensk vill bo i ett område nästan helt utan svenskar? Uppenbarligen ytterst få.

Makten skrev:
>
> För att man ger fördelar till vissa etniska
> grupper. Du tror väl inte att hitflyttade danskar
> eller tyskar skulle få gå före i bostadskön?

Är det verkligen vad rasism betyder? :). Tänk efter!

Kan man överhuvudtaget betrakta flyktingar som en "etnisk grupp"? De består ju av en mängd etniciteter. Det är ju inte precis så att irakier få stå allra först i bostadskön medan somalier får vänta!

Makten skrev:
> KalleA skrev:
> -----
> > Makten: Varför är det rasism?
> >
> > "Rasism i ordets rätta bemärkelse."
>
> För att man ger fördelar till vissa etniska
> grupper. Du tror väl inte att hitflyttade danskar
> eller tyskar skulle få gå före i bostadskön?
>
>
> grump skrev:
> -----
> > Eller så är det roligare att bo i hus man
> > bestämmer själv över.
>
> Det kan du ju försöka säga till alla de
> vänstersympatisörer som gnäller om att det inte
> byggs hyresrätter. Gärna samma personer som
> helst av allt bor i monokulturen på Södermalm
> och är för jättehög invandring.
>
> Visst har miljonprogramområdena varit mindre
> åtråvärda sen länge, men med tanke på
> Stockholms befolkningstillväxt och utvecklingen i
> närförorter så tror jag det inte skulle stämma
> längre om det inte vore för demografin. Se bara
> på områden som Årsta, som förr knappast var
> nåt att hänga i granen. Nu är det superdyrt.
>
> Det är jättefint i till exempel Rinkeby och
> Tensta. Bra kommunikationer mot stan, skitnära
> till naturen, bra områdesplanering, och så
> vidare. Men vilken svensk vill bo i ett område
> nästan helt utan svenskar? Uppenbarligen ytterst
> få.

Talesättet att man dömmer andra utifrån en själv är nog tillämpbart här med din text. Och du, södervänsterhipsters är knappast representativa för folk i allmänhet. Tensta och Rinkeby är bra exempel på tråkiga grå områden. Varför ska jag bo där om jag kan äga min bostad, t.ex ett radhus för samma månadskostnad inom rimligt avstånd från stan? Områden som dessa var hajpa för 40-50 år sedan men tappade snart sin gloria när folk fick råd med bättre bostäder.

Vi tenderar att döma andra efter deras handlingar, men dömer oss själva efter våra intentioner.

Det går att oändligt teoretisera om de psykologiska, sociologiska och ekonomiska orsakerna till alla konflikter i samhället, men vi talar aldrig om den första orsaken till alla konflikter.

Alla statliga abstrakta spetsfundigheter är utformade för att dölja, snarare än att avslöja.

Vi kan bara rikta tvång mot utlänningar eftersom vi först riktar tvång mot inhemska medborgare.

Utan beskattning, kan detta tvång inte finnas.

Utan regeringar, kan det inte finnas någon beskattning.

Således är regeringar den första orsaken till alla konfliker. Alla vill till statsmaktens styrspakar, för att plundra och härska över alla andra.

Ett samhälle baserat på lögner, tvång och plundring, lockar till sig fler andra plundrare. Som på samma sätt och med samma metoder kommer att plundra själva.

Sanningen är att vi innerst inne vet att om vi drar ut denna tråd ur väven av lögner, att tvång mot landets medborgare är roten till alla konflikter, så kommer många andra trådar också att avslöjas.

Kom på några mer.

Föd inte trollen-tråden. Bernes spya - Samlingstråd. Nazisttråden. Bernes mises blogg på Happymtb. Ingen vågar skriva i denna tråden-tråden. Skriv inte!-tråden. SD-tråden. Hattråden. Vad mer?

Kom igen Ferdinand, beskriv dej själv lite.
Skulle vara kul att se om min bild på dej stämmer.

Luktapåblommorna skrev:
> Kom på några mer.
>
> Föd inte trollen-tråden. Bernes spya -
> Samlingstråd. Nazisttråden. Bernes mises blogg
> på Happymtb. Ingen vågar skriva i denna
> tråden-tråden. Skriv inte!-tråden. SD-tråden.
> Hattråden. Vad mer?

Icke PK tråden är kanske ett bra namn.

Luktapåblommorna skrev:
> Är det inte dags att döpa om tråden från
> rasisttråden till Bernes mises-tråd?

Hur du betecknar tråden i ditt huvud är ju helt och hållet din ensak, jag förespråkar tankefrihet. Fast här på forumet heter den än så länge "[OT][Politiskt tjafs] Samlingstråd"

KalleA skrev:
> Kränkta vita män-tråden?
>
> /K

Hur vet du att Luktapåblommorna är en vit man?

ikebana skrev:
> Är det verkligen vad rasism betyder? :). Tänk
> efter!
>
> Kan man överhuvudtaget betrakta flyktingar som en
> "etnisk grupp"? De består ju av en mängd
> etniciteter. Det är ju inte precis så att
> irakier få stå allra först i bostadskön medan
> somalier får vänta!

Rasism är att värdera folk olika beroende på etnicitet. I detta fall är det svenskar som får vänta i bostadskön till förmån för andra. Svenskar är en etnisk grupp.

Den "rasism" som PK-människor talar om däremot, har i regel noll och inget med etnicitet att göra. De verkar tro att religion och kultur sitter i hudfärgen, för någon annan logisk förklaring till hur islamkritik kan vara "rasism" är omöjlig att finna. Vilket är ett bevis på att det är de politiskt korrekta som är de verkliga rasisterna.

grump skrev:
> Talesättet att man dömmer andra utifrån en
> själv är nog tillämpbart här med din text. Och
> du, södervänsterhipsters är knappast
> representativa för folk i allmänhet. Tensta och
> Rinkeby är bra exempel på tråkiga grå
> områden. Varför ska jag bo där om jag kan äga
> min bostad, t.ex ett radhus för samma
> månadskostnad inom rimligt avstånd från stan?
> Områden som dessa var hajpa för 40-50 år sedan
> men tappade snart sin gloria när folk fick råd
> med bättre bostäder.

Du har alltså helt missat att vänstern vill ha hyresrätter till "rimliga priser"? Det var märkligt.
Jag tror bestämt att det finns bostadsrätter i Tensta och Rinkeby. Om du anser att det är grått och tråkigt så antar jag att du aldrig har varit där, vilket i så fall knappast är förvånande.

Tensta och Rinkeby är snarast exempel på områden som skulle kunna vara väldigt attraktiva. Om det inte vore för klientelet som håller till där. Men det vågar ingen erkänna.

--------------

Edit: En lite rolig nyhet förresten:

ScreenShot2015-05-29at18.42.23.png

Senast ändrad:
Om ni tycker att exemplet med nynalända som får bostäder är "rasism" förstår jag att ni tycker att omvärlden känns svårtolkad och hotfull. Och att ni känner er kränkta och måste skriva av er här.

Är det inte bara bra att någonting görs för att integrera våra nya svenska medborgare? Är det inte just avsaknaden av detta som SD och deras tokar till sympatisörer hela tiden klagar på?

/Kalle

KalleA skrev:
> Om ni tycker att exemplet med nynalända som får
> bostäder är "rasism" förstår jag att ni tycker
> att omvärlden känns svårtolkad och hotfull. Och
> att ni känner er kränkta och måste skriva av er
> här.
>
> Är det inte bara bra att någonting görs för
> att integrera våra nya svenska medborgare? Är
> det inte just avsaknaden av detta som SD och deras
> tokar till sympatisörer hela tiden klagar på?

Förklara gärna varför "nyanlända" som inte lyft ett finger för Sverige ska få bostad före svenskar som arbetat och betalat skatt i Sverige. Förklara gärna också hur det inte är rasism.

Integration fungerar inte. Folk vill bo bland likasinnade.

Makten skrev:
> ikebana skrev:
> -----
> > Är det verkligen vad rasism betyder? :). Tänk
> > efter!
> >
> > Kan man överhuvudtaget betrakta flyktingar som
> en
> > "etnisk grupp"? De består ju av en mängd
> > etniciteter. Det är ju inte precis så att
> > irakier få stå allra först i bostadskön
> medan
> > somalier får vänta!
>
> Rasism är att värdera folk olika beroende på
> etnicitet. I detta fall är det svenskar som får
> vänta i bostadskön till förmån för andra.
> Svenskar är en etnisk grupp.
>
> Den "rasism" som PK-människor talar om däremot,
> har i regel noll och inget med etnicitet att
> göra. De verkar tro att religion och kultur
> sitter i hudfärgen, för någon annan logisk
> förklaring till hur islamkritik kan vara "rasism"
> är omöjlig att finna. Vilket är ett bevis på
> att det är de politiskt korrekta som är de
> verkliga rasisterna.
>
>
> grump skrev:
> -----
> > Talesättet att man dömmer andra utifrån en
> > själv är nog tillämpbart här med din text.
> Och
> > du, södervänsterhipsters är knappast
> > representativa för folk i allmänhet. Tensta
> och
> > Rinkeby är bra exempel på tråkiga grå
> > områden. Varför ska jag bo där om jag kan
> äga
> > min bostad, t.ex ett radhus för samma
> > månadskostnad inom rimligt avstånd från stan?
>
> > Områden som dessa var hajpa för 40-50 år
> sedan
> > men tappade snart sin gloria när folk fick
> råd
> > med bättre bostäder.
>
> Du har alltså helt missat att vänstern vill ha
> hyresrätter till "rimliga priser"? Det var
> märkligt.
> Jag tror bestämt att det finns bostadsrätter i
> Tensta och Rinkeby. Om du anser att det är grått
> och tråkigt så antar jag att du aldrig har varit
> där, vilket i så fall knappast är förvånande.
>
>
> Tensta och Rinkeby är snarast exempel på
> områden som skulle kunna vara väldigt
> attraktiva. Om det inte vore för klientelet som
> håller till där. Men det vågar ingen erkänna.
>
> --------------
>
> Edit: En lite rolig nyhet förresten:
>
>

Vänstern är en marginell företeelse som du gör ditt bästa i att blåsa upp. Och jodå jag har visst farit runt i området Tensta och Rinkeby. Bodde i liknande i Södertälje i min ungdom. Betonghus grått och trist. Inte min kopp kaffe.

KalleA skrev:
> Om ni tycker att exemplet med nynalända som får
> bostäder är "rasism" förstår jag att ni tycker
> att omvärlden känns svårtolkad och hotfull. Och
> att ni känner er kränkta och måste skriva av er
> här.
>
> Är det inte bara bra att någonting görs för
> att integrera våra nya svenska medborgare? Är
> det inte just avsaknaden av detta som SD och deras
> tokar till sympatisörer hela tiden klagar på?
>
> /Kalle

Att använda etniciteten som grund för om man får en anställning eller som i detta fall en bostad för åtminstone mina tankar till Apartheid systemet.

Jag kan ställa en motfråga här anser du verkligen att våra ungommar skall stå tillbaka även i bostadskön för de nyanlända?
Skulle du även själv kunna tänka dig att ge din bostad till dem?
Om du svarar nekande på den sistnämna frågan anser jag du hyser en viss form av dubbelmoral.

KalleA skrev:
> Kränkta vita män-tråden?
>
> /K

Eller "Visa ditt Jesuskomplex du hycklande jävel"-tråden

a.svensson skrev:
> Luktapåblommorna skrev:
> -----
> > Kom på några mer.
> >
> > Föd inte trollen-tråden. Bernes spya -
> > Samlingstråd. Nazisttråden. Bernes mises
> blogg
> > på Happymtb. Ingen vågar skriva i denna
> > tråden-tråden. Skriv inte!-tråden.
> SD-tråden.
> > Hattråden. Vad mer?
>
> Icke PK tråden är kanske ett bra namn.

Fast numera är det ju modernt att vara invandrarkritisk så det är snart pk det också.

a.svensson skrev:
> Det stora felet i den västerländska ekonomin är
> att all skall vara privatägt och till på köpet
> nästan skattebefriat.
> Kina är förvisso en diktatur och bryter mot de
> mänskliga rättigheterna ganska rejält men dom
> har åtminstone förståndet att se till att
> bankerna, energibolag, gruvdrift m.m till största
> delen är i statlig ägo.
> Det betyder att intäkterna hamnar hos staten och
> inte hos storfinansen, det gör att staten får
> stora inkomster och att man kan hålla låga
> skatter till folket.
> Såg för några år sedan en lista över världen
> tio mest vinstgivande företag, fem av dessa var
> banker, tre kinesiska samt de två amerikanska
> finansinstituten Freddie Mac och Fannie Mae.
> De tre kinesiska ger sitt överskott till staten
> medans de amerikanska som är privatägda kommer
> inte folket till del på samma sätt.
> Två enerogbolag fanns också på listan,
> amerikanska privatägda Exxon och ryska Gazprom
> vilket också är precis som de kinesiska bankerna
> i statlig ägo.
> Jämför Kina kontra Ryssland och USA där Kina
> står för en statskapitalism där staten äger i
> princip allt av värde medans USA har lämnat
> över allt av värde till privata bolag.
> Ryssland står någonstans där emellan med en
> blandning av stora statliga bolag men också med
> ett stort mått av privat ägande bland banker,
> industrier och andra storföretag.
> I USA har skattebasen reducerats till folket och
> deras förvärvsinkomst medans Ryssland och Kina
> kan hålla låga skatter då staten tar in pengar
> på annat håll.
> Nu har inte vi i Sverige någon oljeproduktion
> värt namnet men självklart borde staten ha
> åtminstone någon egen bank (om inte annat för
> att ge oss normal bankservice) för att på det
> viset pressa de andra och att då också generera
> överskottet till statskassan.
> Dessutom skall naturligtvis utländska företag
> som etablerar sig här också betala skatt här,
> skattesatsen får förstås inte vara så hög att
> vi skrämmer bort dem men att helt kapitulera
> inför storfinansen kommer i förlängningen helt
> att dränera oss ekonomiskt.

Att värna om de gemensamma tillgångar vi har ärvt genom att vara svenskar, kräver något slags erkännande av nationalismen som idé. Antagligen är det därför även högerorienterade människor idag kan hata nationalismen. Man ser hellre att allt bryts ned till individen och att man ställs mot man i ett evigt race där det alltid finns ett gäng längst upp som tjänar väldigt mycket på detta.

Att påstå att en svensk har en slags ärvd rätt till Sverige och dess tillgångar, som en hitrest person aldrig kan få fullt ut, är verkligen som att svära i kyrkan för dessa söndrande människor.

grump skrev:
> Vänstern är en marginell företeelse som du gör
> ditt bästa i att blåsa upp.

Vänstern är näppeligen "en marginell företeelse" då större delen av etablissemanget är svårt vänstervridet. Därmed är det mesta i nyhetsväg vi tar del av vänsterorienterat, till exempel. Detta påverkar (indoktrinerar) naturligtvis folk i samhället.

Men nu talade vi ju om bostäder. Vad är det som är gråare och tråkigare med Rinkeby och Tensta än till exempel Vällingby? Dina personliga preferenser är en sak, men nu avser jag allmän standard och sånt som folk i allmänhet tydligen är beredda att betala för.

Tror du verkligen på allvar att Rinkeby och Tensta skulle anses oattraktivt om det bodde 95% svenskar där? Det tror då inte jag.

Makten skrev:
> Förklara gärna varför "nyanlända" som inte
> lyft ett finger för Sverige ska få bostad före
> svenskar som arbetat och betalat skatt i Sverige.
> Integration fungerar inte. Folk vill bo bland
> likasinnade.

Ta tre djupa andetag.

Lösningen för den strategiskt begåvade nationalisten är istället för att stirra sig blind och käbbla en massa teknikaliteter, focusera på att reducera statens makt, och med andra ord öka friheten för alla i samhället.

Det minskar möjligheten för andra att bestämma över en själv, men till priset av att man inte själv kan bestämma över andra.

Det minskar statens möjlighet att bestämma vem som ska bo var, till priset av att inte själv få bestämma var någon ska bo.

Det minskar statens möjligheter att plundra dig, till priset av att inte själv kunna plundra någon annan.

Det minskar statens möjligheter att indoktrinera dina barn, till priset av att inte själv få bestämma över andras barn.

Då kan människor välja att leva precis som de själva vill utan statliga institutionaliserat skapade konflikter.

Även den som vill bromsa takten på omvandlingen av folks värderingar och traditioner bör förespråka en minskning av staten.

Mindre stat innebär mindre makt, och mindre skatteintäkter, och mindre möjlighet att finansiera social ingenjörskonst.

Det är utopisterna och de sociala ingenjörerna i statliga organ som står bakom den onaturligt snabba samhällsomvandling som pågår.

Om vi inte kan umgås genom ett frivilligt samarbete, frivilligt utbyte. Så är det bara en tidsfråga innan människor blir verktyg för andra människor, och vi tvingas umgås stirrandes i varandras gevärpipor.

Makten skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Vänstern är en marginell företeelse som du
> gör
> > ditt bästa i att blåsa upp.
>
> Vänstern är näppeligen "en marginell
> företeelse" då större delen av etablissemanget
> är svårt vänstervridet. Därmed är det mesta i
> nyhetsväg vi tar del av vänsterorienterat, till
> exempel. Detta påverkar (indoktrinerar)
> naturligtvis folk i samhället.

Ja just det, glömde bort att enligt dig är allt vänster om SD lika vänstern. Sen att det inte finns något åt höger om SD blir ju konstigt eftersom SD är enligt dig ett mittenparti.

> Men nu talade vi ju om bostäder. Vad är det som
> är gråare och tråkigare med Rinkeby och Tensta
> än till exempel Vällingby?

Grå betong som är sammansatt som gigantiska legoklotsar är lika grått och ointressant oavsett vart det ligger. Även om det klatchas till med lite färgglada inslag här och där.

> Dina personliga
> preferenser är en sak, men nu avser jag allmän
> standard och sånt som folk i allmänhet tydligen
> är beredda att betala för.

Ja och det är utifrån det jag svarar. Södervänstern är knappast allmänheten i stort. Dessutom tvivlar jag starkt på att de på allvar skulle vilja ge upp sin tillvaro på söder mot att sätta sig i ett hål i en betongvägg.

> Tror du verkligen på allvar att Rinkeby och
> Tensta skulle anses oattraktivt om det bodde 95%
> svenskar där? Det tror då inte jag.

Jo, det tror jag. Av de som har en hyfsad inkomst och har råd med något trevligare, som ett radhus eller liknande.

Senast ändrad:
Berne skrev:
> Makten skrev:
> > Förklara gärna varför "nyanlända" som inte
> > lyft ett finger för Sverige ska få bostad
> före
> > svenskar som arbetat och betalat skatt i
> Sverige.
> > Integration fungerar inte. Folk vill bo bland
> > likasinnade.
>
> Ta tre djupa andetag.
>
> Lösningen för den strategiskt begåvade
> nationalisten är istället för att stirra sig
> blind och käbbla en massa teknikaliteter,
> focusera på att reducera statens makt, och med
> andra ord öka friheten för alla i samhället.
>
> Det minskar möjligheten för andra att bestämma
> över en själv, men till priset av att man inte
> själv kan bestämma över andra.
>
> Det minskar statens möjlighet att bestämma vem
> som ska bo var, till priset av att inte själv få
> bestämma var någon ska bo.
>
> Det minskar statens möjligheter att plundra dig,
> till priset av att inte själv kunna plundra
> någon annan.
>
> Det minskar statens möjligheter att indoktrinera
> dina barn, till priset av att inte själv få
> bestämma över andras barn.
>
> Då kan människor välja att leva precis som de
> själva vill utan statliga institutionaliserat
> skapade konflikter.
>
> Även den som vill bromsa takten på omvandlingen
> av folks värderingar och traditioner bör
> förespråka en minskning av staten.
>
> Mindre stat innebär mindre makt, och mindre
> skatteintäkter, och mindre möjlighet att
> finansiera social ingenjörskonst.
>
> Det är utopisterna och de sociala ingenjörerna i
> statliga organ som står bakom den onaturligt
> snabba samhällsomvandling som pågår.
>
> Om vi inte kan umgås genom ett frivilligt
> samarbete, frivilligt utbyte. Så är det bara en
> tidsfråga innan människor blir verktyg för
> andra människor, och vi tvingas umgås stirrandes
> i varandras gevärpipor.

Det är en väg att gå. Jag föredrar att bo i en nation där man känner samhörighet för att man har någorlunda likvärdiga värderingar och där man hjälper varandra (inom rimliga gränser) med sådant som man faktiskt inte har råd med, till exempel sjukvård och infrastruktur.
Detta är fullt möjligt om man låter bli att importera tiotusentals bidragstagare varje år, samt om man har ett mediaväsende som presenterar fakta till folket så att de kan bilda sig en egen uppfattning om vad de bör rösta på. Så är tyvärr inte fallet.

Edit: Se nationen som en familj. Det är inget konstigt att hysa större vilja att hjälpa medlemmar av familjen än utanför familjen. Det är heller inget konstigt att låsa dörren inför främlingar och kasta ut den som inte kan bete sig ordentligt om den väl fått komma in. Därtill är det rimligt att den som får sova över betalar för sig eller åtminstone diskar ölglasen. Är den snäll och lojal kan den till och med få bli medlem av familjen.

Detta kräver dock en känsla av samhörighet. Något som svenska politiker håller på att totalförstöra, vilket minskar möjligheterna att bibehålla en stabil nation.

grump skrev:
> Ja just det, glömde bort att enligt dig är allt
> vänster om SD lika vänstern. Sen att det inte
> finns något åt höger om SD blir ju konstigt
> eftersom SD är enligt dig ett mittenparti.

Du är uppenbarligen inte på det klara med att alla partier i Sverige är vänsterpartier ur ett globalt perspektiv. SD är ett socialistiskt parti, precis som Moderaterna. Nationalism har inget med vänster eller höger att göra.

> Grå betong som är sammansatt som gigantiska
> legoklotsar är lika grått och ointressant
> oavsett vart det ligger. Även om det klatchas
> till med lite färgglada inslag här och där.

Du glömmer att det finns annat än själva husen som är intressant. Planeringen av områdena, närheten till annat, infrastruktur, et cetera. Som bekant är betongen lika grå i Vällingby men det är inget hinder för svenskar. Dock antar jag att fler och fler börjar flytta därifrån nu när det blir alltmer invandrartätt.

> Ja och det är utifrån det jag svarar.
> Södervänstern är knappast allmänheten i stort.
> Dessutom tvivlar jag starkt på att de på allvar
> skulle vilja ge upp sin tillvaro på söder mot
> att sätta sig i ett hål i en betongvägg.

Jag lovar, det finns vänstersympatisörer på andra platser än Södermalm, med precis lika galna åsikter.

> > Tror du verkligen på allvar att Rinkeby och
> > Tensta skulle anses oattraktivt om det bodde
> 95%
> > svenskar där? Det tror då inte jag.
>
> Jo, det tror jag. Av de som har en hyfsad inkomst
> och har råd med något trevligare, som ett radhus
> eller liknande.

Vilket inte alla har, hoppas jag du förstår. Det verkar som du försöker undvika kärnfrågan så gott du kan. Låt mig förenkla den åt dig:

– Varför tror du att Rinkeby och Tensta anses oattraktivare än bostadsmässigt likvärdiga områden som har lägre invandrartäthet?

Senast ändrad:
Börjar det inte bli uppenbart att nationalstaten är på väg mot konkurs och historiens sophög?

Är det inte dags att börja tänka på framtiden?

Missförstå mig inte, nationalstaten har säkert något årtionde kvar innan den imploderar av sin egen orimlighet, men trenden börjar bli uppenbar även för vanligt folk.

Föraktet för politik är glädjande nog på stadig uppgång. De unga är mer intresserade av att koppla upp sig mot omvärlden, och skaffa sig vänner över hela klotet, än att bomba fattiga i en öken någonstans.

Detta bekymrar politiker och akademiskt dresserade människor i statsapparaten. De lägger sina pannor i djupa veck för att försöka få ordning på systemfelet kallat demokrati.

Klossen är fyrkantig och hålet är runt, men det ska gå! Lärarna lärde oss rätt värdegrund och lovade att vi är bäst i världen.

Allt som statens sociala ingenjörer och byråkrater hatar ska du sträva efter.

Se till och bli oberoende av staten, bygg en stark kärnfamilj, tänk självständigt, hjälp varandra frivilligt, välj utbildning med omsorg och försök tjäna så mycket som möjligt på den fria marknaden, sök frihet och frihetliga människor överallt, berätta om frihet för alla som vill lyssna, förbered dig för återuppbyggnaden.

Framtiden tillhör friheten. Glöm det nuvarande trasiga, det är snart borta.

Makten: varför ska det här vara så svårt att begripa. Rasism innebär att man tillskriver olika etniciteter olika egenskaper. Ofta har det använts för att trycka ned andra folkslag (gärna med en graderad skala. Vanligtvis har man inte ens skyllt på skillnader i kultur som orsak utan helt enkelt att vissa folkslag är sämre.

Kan du ge några tydliga exempel på att svenska undgomar stängs ute från bostadsmarknaden pga av invandringen?

Med tanke på dagens lån-fest är det väl enklare än någonsin att köpa bostad. Domedagsprofetiorna avlöser varandra från "sverigevännerna" men ni är jävligt dåliga på att lägga fram något annat än hypotetiska scenarion.

Makten. Det är skitjobbigt att svara dina inlägg från mobilen eftersom du bäddar in fler svar till flera användare i ett och samma inlägg. Men för att svara din sista fråga, javisst. Självklart att folk drar sig för att bo i getton, vilket det blir när man klumpar ihop socialt utsatta i ett och samma område. Men utöver det, så är det mååååååånga som hellre tar priset med längre till ICA och dagis mot att få bo i en grön idyll med liten egen gräsplätt att fläska ut hängmatta och grill på. Helt ärligt så vet jag ingen som i valet och kvalet väljer en holk i en betongklump före det.

Senast ändrad:
Några intressanta frågor som ni kan fundera på ett tag.

1) Finns det något sätt att ge ett valfritt antal personer den moraliska rätten att göra något som ingen av de personera har den moraliska rätten att göra själva?

2) Har de som utövar den politiska makten (politiker, lagstiftare, etc.) den moraliska rätten att göra saker som andra människor inte har den moraliska rätten att göra?
Om så är fallet, av vem och hur har de förvärvat en sådan rätt?

3) Finns det någon process (t.ex. konstitutioner, val, lagstiftning), genom vilken människan kan förvandla en omoralisk handling till en moralisk handling, utan att ändra själva handlingen?

4) När lagstiftare och advokat- tillsynsmyndigheter använder tvång och våld i namn av lag och regering, har de samma ansvar för sina handlingar som någon annan skulle haft som gjorde samma sak på egen hand?

5) När det finns en konflikt mellan individens egna moraliska samvete, och order från en politisk auktoritet, är individen moraliskt skyldig att göra vad han personligen ser som fel för att "följa lagen"?

Senast ändrad:
Berne skrev:
> Några intressanta frågor som ni kan fundera på
> ett tag.
>
> 1) Finns det något sätt att ge ett valfritt
> antal personer den moraliska rätten att göra
> något som ingen av de personera har den moraliska
> rätten att göra själva?
>
> 2) Har de som utövar den politiska makten
> (politiker, lagstiftare, etc.) den moraliska
> rätten att göra saker som andra människor inte
> har den moraliska rätten att göra?
> Om så är fallet, av vem och hur har de
> förvärvar en sådan rätt?
>
> 3) Finns det någon process (t.ex. konstitutioner,
> val, lagstiftning), genom vilken människan kan
> förvandla en omoralisk handling till en moralisk
> handling, utan att ändra själva handlingen?
>
> 4) När lagstiftare och advokat-
> tillsynsmyndigheter använder tvång och våld i
> namn av lag och regering, har de samma ansvar för
> sina handlingar som någon annan skulle haft som
> gjorde samma sak på egen hand?
>
> 5) När det finns en konflikt mellan individens
> egna moraliska samvete, och order från en
> politisk auktoritet, är individen moraliskt
> skyldig att göra vad han personligen ser som fel
> för att "följa lagen"?

Tjena Berne! Hoppar bara in lite snabbt för att meddela att jag grävt runt din tomtgräns och jag, frugan och ungarna sitter med hemgjorda spjut och vaktar din konstitution och egendom. Vad får vi för lön?

Hasse#7 skrev:
> Tjena Berne! Hoppar bara in lite snabbt för att
> meddela att jag grävt runt din tomtgräns och
> jag, frugan och ungarna sitter med hemgjorda spjut
> och vaktar din konstitution och egendom. Vad får
> vi för lön?

Tjena Hasse. Du har ett filosofiskt djup, lika tjockt som skinnet på en tomat.

ikebana skrev:
> Makten: varför ska det här vara så svårt att
> begripa. Rasism innebär att man tillskriver olika
> etniciteter olika egenskaper.

Precis. Alltså är det rasism att ge vissa etniska grupper företräde till bostäder.

> Kan du ge några tydliga exempel på att svenska
> undgomar stängs ute från bostadsmarknaden pga av
> invandringen?

Nej, det var fråga om ett förslag. Läs en gång till.

> Med tanke på dagens lån-fest är det väl
> enklare än någonsin att köpa bostad.
> Domedagsprofetiorna avlöser varandra från
> "sverigevännerna" men ni är jävligt dåliga på
> att lägga fram något annat än hypotetiska
> scenarion.

Att det behövs 100.000 nya bostäder om man tar in 100.000 invandrare är inte ett hypotetiskt scenario. Det är typ dagismatematik. Om ens det.

grump skrev:
> Makten. Det är skitjobbigt att svara dina inlägg
> från mobilen eftersom du bäddar in fler svar
> till flera användare i ett och samma inlägg.

Ge fan i att svara tills du sitter vid en dator då. Jag skulle aldrig orka skriva mer än ett par meningar från en telefon. Det är ju skitjobbigt:-)

> Men
> för att svara din sista fråga, javisst.
> Självklart att folk drar sig för att bo i
> getton, vilket det blir när man klumpar ihop
> socialt utsatta i ett och samma område. Men
> utöver det, så är det mååååååånga som
> hellre tar priset med längre till ICA och dagis
> mot att få bo i en grön idyll med liten egen
> gräsplätt att fläska ut hängmatta och grill
> på. Helt ärligt så vet jag ingen som i valet
> och kvalet väljer en holk i en betongklump före
> det.

Varför är invandrare "socialt utsatta"?

Sen fattar jag fortfarande inte varför du jämför med villor eller radhus när jag frågade om bostadsmässigt likvärdiga områden. Ska jag ta frågan en gång till? Det börjar bli fånigt det här.

Berne skrev:
> Hasse#7 skrev:
> > Tjena Berne! Hoppar bara in lite snabbt för
> att
> > meddela att jag grävt runt din tomtgräns och
> > jag, frugan och ungarna sitter med hemgjorda
> spjut
> > och vaktar din konstitution och egendom. Vad
> får
> > vi för lön?
>
> Tjena Hasse. Du har ett filosofiskt djup, lika
> tjockt som skinnet på en tomat.

Bra liknelse, särskilt när de flesta resonemangen är lika vattenspädda som en gurka.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp