[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Drakir skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klistra facist och rasiststämpel på
> människor
> > hemma i trygga Sverige samtidigt som man hyllar
> > handel med en stat som på riktigt är
> > människofientlig ger ett minst sagt skruvat
> > intryck.
>
> Anklagar man fundamentalistiska grupperingar i
> Mellanöstern för att vara människofientliga så
> är man en god feminist. Gör man samma anklagelse
> mot samma grupperingar i Sverige så är man
> rasist. Vänsterlogik i ett nötskal.

Inte bara vänsterlogik, hela sjuklövern.
Vad ska detta "Det är synd om alla tills det drabbar min egovärld syndrom" kallas,
Laila Fraitzvaldt syndromet kanske?
image.jpg

Jag säger som så, att det är mycket politik som bedrivs på lösa boliner. Vaga uppfattningar om vad man står för, resulterar i omfattande lagstiftning med tillhörande konsekvenser. Eftersom politikern inte drabbas personligen, utan det är EU-kassan, statskassan, landstingskassan eller kommunkassan som drabbas så känns det inte så farligt. Förmodligen har man lagstiftat till sig speciella förmåner, vilket gör att man står vid sidan av vanliga dödligas konsekvensvärld.
Vid sidan av har vi professionella tyckare, som mer eller mindre är medvetna om vad de grupptrycker fram. Inte heller dessa drabbas direkt av sitt tyckande, utan deras löner betalas per utdelad åsikt. Det är så att säga, väldigt bekvämt i ett intellektuellt elfenbenstorn. Inte ens när man ställer tankar och åsikter på sin spets blir det reella konsekvenser i privatlivet. Blott simuleringar i tankens värld. Då kan man bli salig i sin egen tro.

Allt detta hade varit gott och väl, om tankar omsattes i handling och lagstiftning först efter omfattande analysarbete genom det demokratiska samhället. Nu skapas lagstiftning ganska snabbt på högtravande principer, innan konsekvenserna tänkts igenom - för att det känns bra i debattens hetta.

Ta vinster i migrationen. Det är samma russinplockande som inom annan tidigare offentlig verksamhet som "liberaliserats" ut på privata intressen. Den vinst som nu plockas ut i form av utdelning, hade i offentlig sektor kunnat omsättas i mer verksamhet. Detta är en idealiserad bild, eftersom jag är övertygad om att någon offentliganställd istället omsatt det i fikarast eller för att komma ikapp lönemässigt med privat sektor. Ur 100 kronor verksamhet, får man nu istället 90 % verksamhet och 10 % utdelning. Man påstår man är effektivare, men varför omsätter man denna effektivitet i vinst och inte i mer verksamhet? Är det egenintresset som ägare, att det inte räcker med den lön man kan lyfta som ledande befattningshavare, utan man vill ha ytterligare ovanpå?

Jag tangerar vänsteridéer, men även högeridéer. Att göra rätt för sig och vara på det klara vilka egentliga drivkrafter man har i bakgrunden. Som illusionister håller man upp skenbara och plausibla orsaker, men man sysselsätter sig egentligen med något annat. För att låtsas man tänker lika, hittar man på ordet värdegrund. Med detta omfattande uttryck, kan man kväsa saklig kritik annars riskerar man att rubba den harmoniska värdegrundsgemenskapen vilken inte tål att ifrågasättas ty då skulle den falla samman i sina beståndsdelar. Platos grotta, som någon försökte lyfta i en annan tråd.

MagnusA skrev:
> Vad har det här med molnet att göra?

Jag vill minnas att en del statlig IT-drift flyttades ut i molnet för några år sedan. Eftersom jag inte vet om just regeringskansliet har drabbats av IT-nördarnas mervärdesjakt var det en kul fråga - är det en bestört medarbetare inom regeringskansliet som velat lyfta frågan i offentligheten innan fait accompli eller var det en sys-admin i molnföretaget som inte kunnat hålla frestelsen att glutta ner i kundens datamängder? Det kan även ha varit tredje part som gluttat både in i molnföretagets verksamhet och in i den statliga kundens datamängder, men då rusar spekulationerna iväg.

Molnet är ju frälsningen och saliggörare. Som en frälsare som kommit till jorden och lovar att lyfta upp datamängderna till Guds brödsmulor under bordet.

Inte finns det intresse av främmande makt att flukta i datamängderna, man har ju skrivit sekretessavtal och annat högtidligt med tjänsteleverantören.

Att ha sitt data outsourcat är en risk. Det är ingen större skillnad på att ha sitt data i evrys datahall i Tomteboda eller hos Microsoft på Irland. Hårdvarudriften sitter i Kiev eller Banglore. Å andra sidan är det svårt att hosta allt själv, speciellt för mindre företag. Kostnader springer lätt iväg och det kan bli svårare att vara tillräckligt flexibel. Redundans och kompetens är dyrt anser ofta ledningen.

En rekommendation är att klassificera sitt data säkerhetsklasser. Vissa delar kommer då sällan att sourcas ut och annat inser man är publikt och knappt värt att spara på då det ändå går att hämta från någon service.

När det handlar om "läckor" är det nästan alltid en person med insyn som pratar med någon, eller tar fram handlingar som den har tillgång till och sprider vidare. Sådant är svårt att "skydda" sig mot. Var data lagras har då inte med saken att göra.

Kanske ska myndigheten/bolaget inte göra saker som avviker för mycket från de anställdas syn på vad bolaget ska göra/agera? Skulle kunna vara en bättre strategi än foliahatt.

Molnet är perfekt att lagra data - även för statsapparaten. "Ofarlig" data alltså. Det som är känslig data o innehåller personuppgifter är en annan sak.Du ska inte behöva gå till Google för ett registerutdrag.

Farlig data bör man kanske lagra i en egen server, hemma i det gemensamma hemmet hos makarna Clinton? ;)

1888 skrev:
> En miljöpartist är en person som är övertygad
> att någon annan måste göra något åt den
> situation som råder idag för att inte jorden
> skall kollapsa.Dock inte miljöpartisten själv,
> ty denna person är bara en människa som alla
> andra.

+42

dr.rme skrev:
> Farlig data bör man kanske lagra i en egen
> server, hemma i det gemensamma hemmet hos makarna
> Clinton? ;)

Vad hjälper det om det är de anställda som läcker?

Hasse#7 skrev:
> Det här är en uppenbar tjafstråd.

Heter det inte käbbeltråd?

Inspektionen för strategiska produkter ISP:

Om ISP

ISP, Inspektionen för strategiska produkter, har i uppdrag att arbeta med kontroll och tillsyn av försvarsmateriel och produkter med dubbla användningsområden, att hantera vissa typer av riktade sanktioner samt att vara nationell myndighet för kemvapenkonventionen.

Instruktion och regleringsbrev

Regeringen styr ISP genom en instruktion och årliga regleringsbrev. I instruktionen anges ISPs ansvarsområden och uppgifter. I regleringsbrevet anges mål och återrapporteringskrav samt tilldelade resurser för myndighetens förvaltning och verksamhet.

Tillhörighet

ISPs verksamhet faller under Utrikesdepartementets och handelsministerns ansvarsområde. Ansvarig enhet inom departementet är Utrikesdepartementets enhet för nedrustning och icke-spridning (UD-NIS).

Bakgrund

ISP bildades den 1 februari 1996 efter ett riksdagsbeslut som sammanförde dåvarande Krigsmaterielinspektionen (KMI) med den strategiska exportkontrollverksamheten i Regeringskansliet, genom proposition 1995/96:3. Därmed skapades en sammanhållen organisation för den säkerhetspolitiskt motiverade exportkontrollen.

http://www.isp.se/sa/node.asp?node=398

------------------------------------------

Uppdrag i korthet
Kontroll och tillsyn av försvarsmateriel

ISP är förvaltningsmyndighet för ärenden och tillsyn enligt lag (1992:1300) om krigsmateriel.
Kontroll och tillsyn av produkter med dubbla användningsområde

ISP är förvaltningsmyndighet för ärenden och tillsyn enligt lag (2000:1064) om kontroll av produkter med dubbla användningsområden och av tekniskt bistånd.
Riktade sanktioner och embargon

ISP ska hantera riktade sanktioner enligt de förordningar om sanktioner som beslutas av Europeiska gemenskapen, efter beslut av regeringen med anledning av sådana förordningar eller enligt föreskrifter som regeringen beslutar med stöd av lag (1996:95) om vissa internationella sanktioner.
Nationell myndighet för kemvapenkonventionen

ISP är nationell myndighet enligt Sveriges åtaganden i Förenta nationernas konvention om förbud mot kemiska vapen (inklusive utveckling, produktion, innehav och användning av kemiska vapen, samt om deras förstöring) med de uppgifter som följer av lag (1994:118) och förordning (1997:121) om inspektioner enligt Förenta nationernas konvention om förbud mot kemiska vapen.
Internationellt samarbete, stöd och bistånd

ISP ska förmedla sådan information om exportkontroll av försvarsmateriel och produkter med dubbla användningsområden som Sverige är skyldigt att tillhandahålla som medlem i EU samt i de multilaterala exportkontrollarrangemangen, samt bidra till att utbilda och informera stater där exportkontroll och icke-spridningsarbete inte är lika utvecklat.

http://www.isp.se/sa/node.asp?node=366

Vapenembargon

Nedan listas de länder som har vapenembargo och eventuellt förbud avseende utrustning för internt förtyck mot sig.
EU-embargon

Inom EU upprätthålls vapenembargo och för vissa länder förbud avseende utrustning för internt förtryck mot följande länder:

Burma/Myanmar (inkl. utrustning för internt förtryck)
Centralafrikanska republiken
Demokratiska folkrepubliken Korea (Nordkorea)
Demokratiska republiken Kongo
Elfenbenskusten (inkl. utrustning för internt förtryck)
Eritrea
Iran (inkl. utrustning för internt förtryck)
Irak
Kina
Libanon
Liberia
Libyen (inkl. utrustning för internt förtryck)
Ryssland
Somalia
Sudan
Sydsudan
Zimbabwe (inkl. utrustning för internt förtryck)
Vitryssland (inkl. utrustning för internt förtryck)

FN-embargon

Inom FN upprätthålls vapenembargon mot följande länder:

Afghanistan (listade entiteter)
Centralafrikanska republiken
Demokratiska folkrepubliken Korea
Demokratiska republiken Kongo
Elfenbenskusten
Eritrea
Iran
Irak
Libanon
Liberia
Libyen
Somalia
Sudan

OSSE-embargon

Inom Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE) upprätthålls vapenembargo mot följande område:

Nagorno-Karabash

http://www.isp.se/sa/node.asp?node=744

Varför skall vi öht tillämpa embargon om vi nu inte skall göra det mot tex Saudiarabien? Ta tex Iran (jag tror att embargot fortfarande är aktuellt). Någon skrev att Iran egentligen är en mindre extrem stat då det gäller övergrepp mot mänskliga rättigheter än Saudiarabien är. Varför skall vi inte sälja till Iran. De skulle säkert ha jättestor nytta av våra tysta och uthålliga utbåtar. Och Kina? Jag tror inte vi har samarbete med Kina då det gäller försvarsmateriel. Där om någonstans borde ju ett teknikutbyte kunna ge något (om de nu inte redan har hackat svensk vapenindustri och laddat ned alla ritningar redan dvs).

Att sjuklövern är med och hetsar mot Ryssland däremot, är bedrövligt och illa för vår export.

1888 skrev:
> En miljöpartist är en person som är övertygad
> att någon annan måste göra något åt den
> situation som råder idag för att inte jorden
> skall kollapsa.Dock inte miljöpartisten själv,
> ty denna person är bara en människa som alla
> andra.

Precis som alla andra då.

Ta nu för allt i världen inte detta som ett försvar för MP, de får försvara sig själv och de har inte mitt stöd då vi går till val.

Fast "alla andra" går inte ut och propagerar om miljörisker och elände.

Sen tycker jag faktiskt inte att alla människor är lika mkt värda.
Indiska "män" (naturligtvis inte alla) som tycker att det är mer eller mindre deras plikt att gruppvåldta
tjejer/kvinnor som "sticker ut" på något sätt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20467761.ab

Jag tycker inte heller alla ÄR lika värda, men jag vägrar ge upp allas lika rättigheter.

Vilka rättigheter tycker du dessa indiska gruppvåldtäktare skall ha?

Vad mej anbelangar, så skall dom bara ha ett skott i pannan.
Ingen som helst rätt att fortsätta befolka jorden.

1888 skrev:
> Fast "alla andra" går inte ut och propagerar om
> miljörisker och elände.
>
> Sen tycker jag faktiskt inte att alla människor
> är lika mkt värda.
> Indiska "män" (naturligtvis inte alla) som tycker
> att det är mer eller mindre deras plikt att
> gruppvåldta
> tjejer/kvinnor som "sticker ut" på något sätt.
>
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20467761
> .ab

Men Somaliska män som begår gruppvåldtäkt här i Sverige blir mer värda då dom anses va mer offer än den våldtagna kvinnan.

1888 skrev:
> Vilka rättigheter tycker du dessa indiska
> gruppvåldtäktare skall ha?
>
> Vad mej anbelangar, så skall dom bara ha ett
> skott i pannan.
> Ingen som helst rätt att fortsätta befolka
> jorden.

Jag tycker att de ska ha samma rättigheter till rättslig prövning som alla andra brottslingar.

grump skrev:
> 1888 skrev:
> -----
> > Vilka rättigheter tycker du dessa indiska
> > gruppvåldtäktare skall ha?
> >
> > Vad mej anbelangar, så skall dom bara ha ett
> > skott i pannan.
> > Ingen som helst rätt att fortsätta befolka
> > jorden.
>
>
> Jag tycker att de ska ha samma rättigheter till
> rättslig prövning som alla andra brottslingar.

Naturligtvis, men när det är bevisat att dom var med.
Fortfarande lika mkt värda som dej? Eller mej, eller någon annan skötsam person?

json88 skrev:
> 1888 skrev:
> -----
> > Fast "alla andra" går inte ut och propagerar
> om
> > miljörisker och elände.
> >
> > Sen tycker jag faktiskt inte att alla
> människor
> > är lika mkt värda.
> > Indiska "män" (naturligtvis inte alla) som
> tycker
> > att det är mer eller mindre deras plikt att
> > gruppvåldta
> > tjejer/kvinnor som "sticker ut" på något
> sätt.
> >
> >
> http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20467761
> > .ab
>
>
> Men Somaliska män som begår gruppvåldtäkt här
> i Sverige blir mer värda då dom anses va mer
> offer än den våldtagna kvinnan.

Så är det.
Automatiskt svenska blir dom oxå. Trots att endast en av dom hade svenskt medborgarskap, och då
för säkerhets skull hade han även kvar sitt somaliska. Så han var väl bara halvsvensk ;)

grump skrev:
> Jag tycker inte heller alla ÄR lika värda, men
> jag vägrar ge upp allas lika rättigheter.

Är det inte läggdags?

bikermice skrev:
> aja vart är namninsamlingen om att förbjuda alla
> bilar

Var heter det väl?

grump skrev:
> Jag tycker inte heller alla ÄR lika värda, men
> jag vägrar ge upp allas lika rättigheter.

Fast det är väl så att rättigheterna följer på hur man värderar. Om man värderade alla lika skulle man ju inte kunna förneka någon de rättigheter man anser att någon skall ha. Det enda sättet att lösa ett sådant dilemma skulle vara att använda lottdragning, eftersom rättigheterna inte kan räcka till alla. Man kan då hamna i en situation där man måste dra lott om ens barn eller någon helt främmande person på andra sidan jordklotet skulle ha rätten till den mycket dyrbara cancerbehandling som betyder skillnaden mellan liv och död, men som vi inte har resurser att ge åt alla som behöver den.

Filosofisk skåpmat men alltid aktuellt tydligen.

Drakir skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Jag tycker inte heller alla ÄR lika värda,
> men
> > jag vägrar ge upp allas lika rättigheter.
>
> Är det inte läggdags?

Ja faktiskt.

Vill gärna ha ett svar där grump.
Är dömda indiska gruppvåldtäktsmän lika mycket värda som vanliga oskyldiga män eller kvinnor?

1888 skrev:
> Vill gärna ha ett svar där grump.
> Är dömda indiska gruppvåldtäktsmän lika
> mycket värda som vanliga oskyldiga män eller
> kvinnor?

Ja.
Sen att jag tycker att vad de gjort är vidrigt och skulle gärna i min tanke slå ihjäl dem med ett basebollträ i ren avsky för deras handlingar är en annan sak.

grump skrev:
> 1888 skrev:
> -----
> > Vill gärna ha ett svar där grump.
> > Är dömda indiska gruppvåldtäktsmän lika
> > mycket värda som vanliga oskyldiga män eller
> > kvinnor?
>
> Ja.
> Sen att jag tycker att vad de gjort är vidrigt
> och skulle gärna i min tanke slå ihjäl dem med
> ett basebollträ i ren avsky för deras handlingar
> är en annan sak.

Ändå är dom lika mycket värda?
Det här förstår jag inte alls.
För mej är dom mindre värda än begagnat toapapper.

1888 skrev:
> grump skrev:
> -----
> > 1888 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vill gärna ha ett svar där grump.
> > > Är dömda indiska gruppvåldtäktsmän lika
> > > mycket värda som vanliga oskyldiga män
> eller
> > > kvinnor?
> >
> > Ja.
> > Sen att jag tycker att vad de gjort är
> vidrigt
> > och skulle gärna i min tanke slå ihjäl dem
> med
> > ett basebollträ i ren avsky för deras
> handlingar
> > är en annan sak.
>
> Ändå är dom lika mycket värda?
> Det här förstår jag inte alls.
> För mej är dom mindre värda än begagnat
> toapapper.

Trevligt sätt att leva sitt liv att hata alla..

Drakir skrev:
> Att sjuklövern är med och hetsar mot Ryssland
> däremot, är bedrövligt och illa för vår
> export.

Bedrövligt är det definitivt men kanske inte direkt för exporten då vi inte har så stort handelsutbyte med Ryssland annat än att vi själva köper främst olja därifrån.
Det är främst våra mjölkbönder som har drabbats av sanktionskriget men då mest p.g.a att andra länder inte får sälja sina produkter på den ryska marknaden.
Många andra Europeiska länder har drabbats långt värre än oss och då främst de i det f.d östblocket.
Faran med våra politikers uppträdande här är främst ur det säkerhetspolitiska aspektet då kombinationen av ett nedbantat försvar och hets mot den potentiella fienden i vår närhet inte känns som en direkt förnuftig kombination.
En god försvarspolitik bygger på ett eget starkt försvar men också goda relationer med länderna i ens närhet.
Det känns som att våra politiker missat allt här.

Bengt-re skrev:
> 1888 skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > > 1888 skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Vill gärna ha ett svar där grump.
> > > > Är dömda indiska gruppvåldtäktsmän
> lika
> > > > mycket värda som vanliga oskyldiga män
> > eller
> > > > kvinnor?
> > >
> > > Ja.
> > > Sen att jag tycker att vad de gjort är
> > vidrigt
> > > och skulle gärna i min tanke slå ihjäl dem
> > med
> > > ett basebollträ i ren avsky för deras
> > handlingar
> > > är en annan sak.
> >
> > Ändå är dom lika mycket värda?
> > Det här förstår jag inte alls.
> > För mej är dom mindre värda än begagnat
> > toapapper.
>
>
> Trevligt sätt att leva sitt liv att hata alla..

Va?
Att inte avsky dessa fega jävla typer som måste vara flera för att visa sitt misstycke genom att våldta ett en 70 årig nunna! De som inte avskyr detta borde ta mej fan även dom få en långsam blyförgiftning!

Jag hatar definitivt inte alla, bara dom som förtjänar det

NLC skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Det här är en uppenbar tjafstråd.
>
> Heter det inte käbbeltråd?

Tycker jag inte..Inte alls faktiskt...

Borde inte Happy ha en egen trolldefinitionstråd, förevigad så länge RAID-lösningen på servern håller. Inkluderat är ett trollvarningssystem, där senaste trollet kan uppmärksammas av frejdiga Lajv-alver.

Skulle följande kunna definieras som att trolla?
Kvarterat Skatan om whiskykännare, med flera "ämnesnördar".

Kan ett troll vara av godo, när denne med sin lykta belyser blindfläckar, likt en spegel för själen? Eller troll är allt igenom av ondo, eller beror det på hur man ser på det hela?

Man är helt klart ett troll av ondo när:

Man skriver politiska trådar eller lockelser fast fast man inte skall.
Man lägger upp en användare och utger sig vara nån man inte är.
Man lägger upp flera användare och utger sig för att vara allihop.
Man skriver sällan eller aldrig något vettigt, särskilt inte om cyklar.
Man skriver onödiga saker överallt hela tiden.
Man lär sig inget av sina misstag.
Man ser sig som ett offer och fortsätter, allt är ju ändå den onda ledningens fel.

Någon eller några behöver hjälp av den professionella typen.

Forumet behöver lugn och ro från ovanstående.

Drakir skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Hasse#7 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det här är en uppenbar tjafstråd.
> >
> > Heter det inte käbbeltråd?
>
> Tycker jag inte..Inte alls faktiskt...

För att förtydliga så var det den numergade molntråden som var en tjafstråd. Den här tråden är något helt annat. Jag vet inte vad men det är inte bra i alla fall.

Hasse#7 skrev:
> Man är helt klart ett troll av ondo när:
>
> Man skriver politiska trådar eller lockelser fast
> fast man inte skall.
> Man lägger upp en användare och utger sig vara
> nån man inte är.
> Man lägger upp flera användare och utger sig
> för att vara allihop.
> Man skriver sällan eller aldrig något vettigt,
> särskilt inte om cyklar.
> Man skriver onödiga saker överallt hela tiden.
> Man lär sig inget av sina misstag.
> Man ser sig som ett offer och fortsätter, allt
> är ju ändå den onda ledningens fel.
>
> Någon eller några behöver hjälp av den
> professionella typen.
>
> Forumet behöver lugn och ro från ovanstående.

Bra skrivet. :)

marr skrev:
> Har någon skaffat ännu ett nytt nick?

Min lekmannabedömning är att det finns någon som har flera nick igång samtidigt plus några påbörjade eller startade vilande. Jag är inte så insatt i IP-adresser men det finns nån fullösning som används. Eftersom den eller de som ägnar sig åt detta inte har nån uppfattning om rätt och fel kommer det periodvis mängder med inlägg, olämpliga inlägg, klumpvis med nya användare, företrädesvis med obegripliga, intetsägande eller avancerade namn. Jag tycker att det är ett sjukligt beteende och jag fattar inte varför. Vill man vara en del av happy behöver man ju bara vara sig själv och hålla sig till reglerna som ändå är ovanligt rymliga.

Hasse#7 skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Har någon skaffat ännu ett nytt nick?
>
>
> Min lekmannabedömning är att det finns någon
> som har flera nick igång samtidigt plus några
> påbörjade eller startade vilande. Jag är inte
> så insatt i IP-adresser men det finns nån
> fullösning som används. Eftersom den eller de
> som ägnar sig åt detta inte har nån uppfattning
> om rätt och fel kommer det periodvis mängder med
> inlägg, olämpliga inlägg, klumpvis med nya
> användare, företrädesvis med obegripliga,
> intetsägande eller avancerade namn. Jag tycker
> att det är ett sjukligt beteende och jag fattar
> inte varför. Vill man vara en del av happy
> behöver man ju bara vara sig själv och hålla
> sig till reglerna som ändå är ovanligt rymliga.

Medicineringen har väl gått åt skogen :/

Ett tips i all välmening:

Användarprofil : dr.rme
E-post: Dold
Registreringsdatum: 2015-03-01 15:18
Senaste aktivitet: 2015-03-15 06:16

Bor i Ambulerande tillvaro, please, please mr

Dr. RME in de hus
Ringa ding ding
[www.youtube.com]

Troll av allehanda kulörer, du ser mig i tankens och resonemangets skuggor - andras såväl som mina egna.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp