mclind skrev:
-------------------------------------------------------
> > mclind skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > a) stryper vi invandringen och flyktingar
> > och då kommer Sverige "utvecklas i en positiv
> > riktning" eller
> >
> > b) leder invandringen till en
> > > samhällsutveckling med mer "våld, hat och
> > > kaos".
>
> Snuten skrev:
> -----
>
> > Det är just den slags grunda och enkelspåriga
> > resonemang som gör att man inte kan ta många
> av
> > de sk "antirasisterna" på allvar. Det du
> målar
> > upp är en karikatyr som har väldigt lite med
> > verkligheten att göra.
>
> Du menar att Makten målar upp en karikatyr? För
> det var Makten och inte jag som gjorde den
> förenklingen.
Du väljer att tolka Makten mfl på ett visst sätt, och sedan befäster du att din tolkning självklart skulle vara en korrekt beskrivning av vad han mfl, menar. Du gjorde det nyss igen.
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
> Och den menar jag grundar sig i ett
> rasistiskt resonemang som bygger på ett antagande
> som du också gör:
>
> Snuten skrev:
> -----
> ...
> > människor som
> > kommer från utomeuropeiska kulturgemenskaper
> och
> > där många har otillräcklig eller rentav
> > obefintlig utbildning för europeiska
> > förhållanden,
>
> This. Du menar, liksom Makten, att "de andra" är
> oförmögna till att fungera i vårt svenska
> civiliserade samhälle. Det menar jag är rasism
> och bygger på gamla idéer om vad som händer om
> man blandar folk som har olika bakgrunder. Med det
> resonemanget skulle ju ingen internationell
> flygplats funka för fem öre, men vet du vad?
> Folk av idag är INTE så olika som ni vill få
> det att framstå som genom att använda ord som
> "kulturgemenskap" eller "kaosmänniskor". Ja vi
> är olika och JA vi kan samexistera hur bra som
> helst även om några inte äter fläsk,
> surströmming eller spettekaka.
Vi kan konstatera att det existerar etniska, kulturella, religiösa och ekonomiska motsättningar i världen och att det också existerar försök att överbrygga dessa. Ibland lyckas man delvis, men alltför ofta misslyckas man. Om man kan säkra ett område (tex en nation) mot alltför stora motsättningar utan att använda våld och förtryck, måste väl det ses som positivt? Historien har ju ganska tydligt visat att om dessa motsättningar är små, kan ett samhälle blomstra om övriga förutsättningar också är gynnsamma.
I Sverige hade vi problem med ekonomiska motsättningar fram till 1900-talet. Sedan kom man fram till att det kanske vore bra med en slags utjämningspolitik där alla tar sitt ansvar, men där man också ges chansen att "jämna ut" genom studier och hårt arbete. Detta funkade naturligtvis inte helt problemfritt, men det fungerade ändå fantastiskt bra om man jämför med hur det blev i många andra länder där man inte gjorde som vi.
Det som händer nu är att olika slags motsättningar är på väg att öka igen. Man kallar "multikulturalism", men det liknar mera förstadiet till enklavisering och återupprättandet av ett extremt klassamhälle. Vem som har intressen av detta sker kan man spekulera i, men det är nog en egen diskussion.
> Eller sillamacka, fy fanken va jag INTE vill
> tvingas äta sillamacka för att få bo kvar i
> Sverige...
Trams...
> Du säger att jag resonerar väldigt ytligt och
> det vågar jag påstå att jag inte gör. Jag har
> träffat väldigt många människor med
> främlingsfientliga och rasistiska åsikter genom
> åren i mitt yrke (och även privat). Det är en
> vanlig invändning att säga att "rasism" bara
> handlar om att dela in människor efter hudfärg.
> Det gör det INTE, rasism innefattar idag mycket
> mer än så även om ursprungstanken är den
> samma: "Vi" är bra. "De andra" är
> dåliga/farliga/hatiska osv.
>
> > att detta innebär en enorm
> > belastning, har ingenting att göra med att
> någon
> > skulle påstå att det rörde sig om "vildar"
> (vad
> > f-n det nu är?).
>
> "Vilde" är en nedsättande term för människor
> som inte kan leva upp till det förmodat
> civiliserade samhällets krav på medborgarna. Som
> när du talar om att folk från utomeuropeisk
> kulturgemenskap eller Makten talar om att folk
> skapar "våld, hat och kaos".
Jag har inte träffat väldigt många människor som uttryckt renodlat rasistiska och främlingsfientliga åsikter. Snarare är det nog så att jag de senaste tjugo åren mest rört mig i kretsar med väldigt toleranta människor. Hur denna tolerans ser ut och fungerar i praktiken, kan man skriva tusentals sidor om, men det tänker jag inte försöka gå in på här.
Det jag har konstaterat är dock att alla människor jag träffat gör prioriteringar. Dessa prioriteringar kommer ofta att strida mot de ideal man har i teorin. Skillnaden mellan den som kan erkänna det, och formulera en etik som fungerar även med detta i beaktande, och en som vägrar att erkänna det och därmed hela tiden säger ett men gör något annat, är att den sistnämnda är en hycklare.
Om man inte välkomnar hur många som helst och vem som helst till sitt hem, vilket 99,9% inte gör, så beror det på två saker - begränsade resurser och ovilja att umgås med vem som helst. Om någon vill kalla detta rasism, så ser jag det mest som ett sätt att använda ett starkt värdeladdat ord för att platta till en meningsmotståndare. Jag blir bara trött och känner väldigt lite respekt för folk som använder den metoden.
>
> > Att det dessutom blir svårt att
> > upprätthålla och finansiera välfärden när
> > detta pågår år ut och år in,
>
> Det finns inga seriösa belägg för att det
> skulle bli en sådan drastisk utveckling. Vi har
> problem med kvaliteten i välfärden i Sverige
> idag men den handlar snarare om politikers ofta
> inkompetenta försök (från både höger och
> vänster) att styra hur medlen används - inte att
> i har ont om pengar. Ett exempel: många talar om
> PISA och att vi idag har en jäkligt mycket sämre
> skola i Sverige än tidigare och drar slutsatsen
> att det handlar om resurser. Det är snack, vi
> lägger fortfarande mycket pengar på skolan men
> gör fel saker med pengarna pga dålig/ineffektiv
> styrning.
>
> Det finns flera uträkningar som visar på att det
> kostar en del pengar att ta emot flyktingar, och
> det må vara hänt att det kostar oss motsvarande
> en Feltemacykel per invånare och år att bevilja
> människor asyl som de har rätt till. Vad det
> skulle kosta att stänga Sveriges gränser talas
> det mycket lite om. Men det är klart, det där
> löser SD:s räknesnille till EU-parlamentariker
> på plats i Bryssel åt oss...
>
> Eller inte.
Sveriges BNP sjunker. [
http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/sverige-har-haft-fallande-bnp-per.html ] [
http://www.tino.us/2015/04/det-gar-inte-bra-for-sverige/ ].
"Att ”vi blir fler som jobbar” eller att Sverige får “fler skattebetalare” genom befolkningsökning ökar inte välståndet. Orsaken är som redan lärs ut på gymnasienivå att nationers välstånd inte avgörs av hur stor deras befolkning är utan av dess genomsnittliga produktivitet. Sverige har de senaste åren uplevt en stor befolkningsökning, ett fenomen som många u-länder är väl bekanta med. I stället för att fokusera på att öka produktiviteten satsade Alliansen på att öka befolkningen, vilket de med diverse grumliga resonemang låtsades var synonymt med “tillväxt”. Att ha Bangladesh och Nigeria som förebilder i den ekonomiska politiken gjorde dock inte Sverige till ett rikare land."
http://www.tino.us/2015/04/det-gar-inte-bra-for-sverige/
Utanförskapet ökar. Skolresultaten verkar försämras och detta "bekräftas" (anekdotiskt) när jag talar med lärare och andra inom skolvärlden. Dessutom är det ytterst sannolikt att alla dessa faktorer samverkar och att vi kommer att se effekter under decennier framöver av sådant som sker nu.
Att detta inte till stor del skulle hänga samman med den typ av invandring vi haft de senaste två-tre decennierna, låter osannolikt.
> > och att detta
> > bidrar till utanförskap och i förlängningen
> > kriminalitet och fiendeskap mellan olika
> > befolkningsgrupper, vad skulle det ha med
> rasism
> > att göra?
>
> Ok. Jag ska förklara det som om jag förklarade
> för min treårige son: du menar att människor i
> Sverige på något sätt kan delas in i
> folkgrupper med olika viljor och intressen, och
> att dessa är så olika (du och andra
> Sverigevurmare brukar tala om kulturella olikheter
> och andra kulturer (läs de med mörkare skinn)
> som mer våldsamma, hatiska, kaosartade än oss)
> att vi så småningom inte kommer att kunna leva
> tillsammans. Det är rasistiskt.
>
> Hur menar du att det INTE är rasistiskt att säga
> att vi människor går att dela in i grupper som
> är helt inkompatibla med varandra?
>
> Ekonomiska svårigheter skulle enligt dig leda att
> dessa grupper skulle börja bråka inbördes. Vad
> det sen skulle leda till vet jag inte... vad menar
> du, inbördeskrig eller? Troligen inte, säger
> jag.
>
> Och varför är jag så säker på att det kommer
> att gå även om vi just nu hjälper människor
> från Syrien? Jo, Sverige är redan ett
> multikulturellt samhälle som FUNGERAR BRA! Din,
> Maktens, Jimi Å:s kamp är redan KÖRD för i
> Sverige är det redan helt socialt accepterat att
> äta sillamacka en dag och falafel nästa. :)
När du skriver att "...Sverige är redan ett multikulturellt samhälle som FUNGERAR BRA!" så undrar jag om du är ironisk? Tyvärr tror jag att du menar allvar. Var bor du, i en stubbe i skogen eller?
Man brukar säga att allt är relativt, ett uttalande som jag iofs inte går med på rakt av (men det är en filosofisk fråga vi kan ta en annan gång), men visst, om man jämför Sverige med många andra länder, säskilt MÖNA-länder, så fungerar det ju fortfarande någorlunda OK.
Men frågan är hur det faktiskt skulle kunna fungera istället. Inte som någon slags vänster- eller högerutopi, utan ett scenario som är fullt möjligt. Skulle vi kunna ha lägre kriminalitet och fängelser som inte var fyllda med människor med invandrarbakgrund? Skulle skolan fungera bättre även i områden där föräldrarna har liten eller ingen akademisk bakgrund? Skulle vi slippa upplopp, bilbränder, våld mot myndighetspersoner, hedersvåld/förtryck och islamism? Skulle utanförskapet kunna vara avsevärt lägre?
Vi har tillräckligt med problem att hantera redan så det saknas inte utmaningar om vi slipper massinvandringen och dess följdproblematik. Energifrågan, försvarsfrågan, miljöfrågan, jämlikhetsfrågan borde vara några av de viktigaste utmaningarna för oss, men dessa frågor överskuggas allt oftare av all den problematik som vår invandringspolitik orsakar. De pengar som vi kan avvara bör användas till bistånd på plats.
Argumentet om att vi har en åldrande befolkning är ett idiotargument som kräver en självmördares psykologi för att accepteras. Drar man det till sin spets kan vi ju istället, mycket mera effektivt, ekonomiskt och problemfritt, sälja av delar av Sverige till något rikt oljeland eller Kina eller Ryssland för den delen, som suktar efter de strategiska och råvarumässiga fördelar som några kvadratmil Sverige skulle innebära.
Vi bör istället fråga oss om vi nu verkligen har så låg nativitet bland etniska svenskar som det påstås? Om det är så, kan vi fråga oss om detta är ett reellt problem? Om det är det kan vi fråga oss om det går att göra något för att öka födelsetalen? Detta istället för att hoppa över ruta ett, två och tre och direkt hoppa till ruta massinvandring eftersom man desperat söker argument för att övertyga svensken om att den är nödvändig.
Det blev lite splittrat och inte så heltäckande, men jag hinner inte fördjupa mig mera i detta just nu, så det får duga tills vidare.