[OT][Politiskt bjäbb] Samlingstråd

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det borde vara förbjudet att exportera el från länder med kärnkraft till länder som beslutar lägga ner den.
När Tyskland exporterade el Frankrike 2022 skulle de alltså inte ha gjort det?

Ska du bestämma vad som är rätt eller fel elproduktion? Om en elproducent går med förlust pga att deras reaktorer inte går med vinst ska de alltså tvingas att köra vidare? Ska de köra till konkurs eller köra vidare med statligt stöd?

Vad är det för elproduktion i södra Sverige som har STOPPATS av politiker mer än kärnkraft?

Vad är det för elproduktion i södra Sverige som har STOPPATS av politiker mer än kärnkraft?
Vindkraft. Men detta visste du alltså inte? Politiker har gått till val på att stoppa vindkraft men det har du lyckats missa...

Vindkraft. Men detta visste du alltså inte? Politiker har gått till val på att stoppa vindkraft men det har du lyckats missa...

Åh fan. Vindkraft på ritbordet producerar el nu alltså? Eller vad är det för elproduktion du syftar på?
Kul att du refererar Sweco också, ett vinstdrivande kapitalistiskt företag. Är de verkligen att lita på?

När Tyskland exporterade el Frankrike 2022 skulle de alltså inte ha gjort det?

Ska du bestämma vad som är rätt eller fel elproduktion? Om en elproducent går med förlust pga att deras reaktorer inte går med vinst ska de alltså tvingas att köra vidare? Ska de köra till konkurs eller köra vidare med statligt stöd?
Nu tappar du det helt. Lite skojigt.

Självklart ska inte jag bestämma över mitt land utan det ska östtyska pro-ryska väljare göra. Får de sen själva "effektbrist" så ställer jag genast upp med plånboken. Det drabbar ingen fattig.

Vilket var min poäng. Som du inte förstod.

Åh fan. Vindkraft på ritbordet producerar el nu alltså? Eller vad är det för elproduktion du syftar på?
Kul att du refererar Sweco också, ett vinstdrivande kapitalistiskt företag. Är de verkligen att lita på?
Nä, stoppade projekt producerar inte el. :) Det borde du förstå, men... Det gör du inte. Du tror kanske att motståndet mot vindkraft startade förra veckan. Det gjorde det inte.

"Under första halvåret 2024 stoppades 12 av 16 vindkraftsprojekt av det kommunala vetot. Av de fyra som tillstyrktes stoppade försvarsmakten tre projekt."

Och såklart kan man inte lita på Sweco. Man ska ju tänka själv! :) Att politiker stoppat elproduktion? Du vet inte! Du hittar på tramsar istället. Så löser man problem!

Nu tappar du det helt. Lite skojigt.
Gör jag? Konstigt, när du är så tydlig...
Självklart ska inte jag bestämma över mitt land utan det ska östtyska pro-ryska väljare göra. Får de sen själva "effektbrist" så ställer jag genast upp med plånboken. Det drabbar ingen fattig.
Oj, vem tappade det nu...?
Vilket var min poäng. Som du inte förstod.
Nä, du är väldigt otydlig. Såklart är det inte ditt fel. Du skriver som du skriver för att förbättra diskussionen, väl?

Planer som stoppats av det kommunala vetot, ja. Vilken skandal!
Men visst, att demokratin har sin gång har alltid varit ett problem för vänstern. Minns hur Ulvskog refererade till den borgerliga valsegern 1976 som en statskupp…

Inte till vilket pris som helst. Kärnkraft är inte lika planerbar som den sägs vara. F3 står till i februari. Reaktorer kan snabbstopp när som helst.
Struntar du helt i elpriset? :)

Inget fel. Men batterier blir billigare. Det kommer att bli billigare att köpa husbatterier.
Det byggs redan storskaliga batterier. Utan garantipriser.

Ja, väderprognos är prognoser. De har fungerat bra i några decennier nu. Vi har varit anslutna till Nordpool i snart 20 år.

Ang fakta, vilka partier bestämde energipolitiken 2016?
Hur har energipolitiken ändrats sen alliansen?
Är det förbjudet att ersätta nedlagda reaktorer?

Om du inte kan svara på dessa enkla frågor, vad är då din drivkraft och inställning till fakta?
Fråga 1. jag bryr mig inte. Det var folkvalda iaf.
Fråga 2. För litet och fel frågor för att klara miljö, ekonomi och energi samtidigt har diskuterats. Kortfattat, man har inte tagit hänsyn till fysik/naturlagar och ekonomi utan varit ideologidriven och satsat felaktigt.
Fråga 3, nej. Nu kan vi köra igång 😎 (se rubriken köngst ned)

P.s. det finns hur mycket som helst jag kan länka in om alla fördelar med Nuclear, säg till vilken bandbredd som önskas bara.

Om kommunerna sedan gnäller på höga elpriser, vems är felet?
Aldrig någonsin i Sveriges historia har landets intressen gått före den enskildas rättigheter! Inte heller i nåt annat land genom världshistorien. :)
Men visst, att demokratin har sin gång har alltid varit ett problem för vänstern. Minns hur Ulvskog refererade till den borgerliga valsegern 1976 som en statskupp…
Såklart är vindkraft ett hot mot demokratin! Inte att antidemokratiska krafter går framåt. :) Att samarbeta med extremister har aldrig varit ett problem för högern. von Papen ftw!

Du och jag kommer ingenstans här, i energifrågor.

Vad är det som driver dig undrar jag däremot?

Har du betalt för att skriva det du skriver?

Arbetar du med energifrågor/företag (tror jag inte) ?
Om vi skall lära oss något av debatten om elassisterade cyklar och @BFS så är dennes förmåga att ta in information i nivå med en tegelvägg (utan klotter). Att sända gör han dock med högre frekvens än tonåringar hinner publicera tiktoks.

• Haha
Reactions: BFS
Om kommunerna sedan gnäller på höga elpriser, vems är felet?
Aldrig någonsin i Sveriges historia har landets intressen gått före den enskildas rättigheter! Inte heller i nåt annat land genom världshistorien. :)

Såklart är vindkraft ett hot mot demokratin! Inte att antidemokratiska krafter går framåt. :) Att samarbeta med extremister har aldrig varit ett problem för högern. von Papen ftw!
Vad svamlar du om? Vem har påstått att vindkraft är ett hot mot demokratin? Vad är det för antidemokratiska krafter och extremister du pratar om?

Fråga 1. jag bryr mig inte. Det var folkvalda iaf.
1. Så, du struntar i vem som bestämt energipolitiken men kan skylla på vem som helst utan att blinka? :)
Om du och ooms bestämmer en sak, skyller ni sen på mig för det beslutet? Retorisk fråga. Klart ni skulle!
Fråga 2. För litet och fel frågor för att klara miljö, ekonomi och energi samtidigt har diskuterats. Kortfattat, man har inte tagit hänsyn till fysik/naturlagar och ekonomi utan varit ideologidriven och satsat felaktigt.
2. Så, elproducenterna som (sen allianstiden) skött elproduktionen styrs av ideologi och inte av vinstintresse? :)
Vilken ideologi drevs alliansen av?
Fråga 3, nej. Nu kan vi köra igång 😎 (se rubriken köngst ned)
3. Det har bara varit att köra igång sen 2016. Då det blev tillåtet att ersätta nedlagda reaktorer. Ändå ingen som gjort det. Ny kärnkraft inom 100 dagar verkar det inte bli. Såklart bara slumpen!
P.s. det finns hur mycket som helst jag kan länka in om alla fördelar med Nuclear, säg till vilken bandbredd som önskas bara.
Så, en forskningsreaktor ska lösa problemen i SE4? Okej!

Om vi skall lära oss något av debatten om elassisterade cyklar och @BFS så är dennes förmåga att ta in information i nivå med en tegelvägg (utan klotter). Att sända gör han dock med högre frekvens än tonåringar hinner publicera tiktoks.
Bra inlägg i en diskussion om energi. Ett personligt påhopp.
Hittar DU några faktafel i det jag skrivit hittills? :)
Inte? Okej.

Nu har du väl ändå gått lite vilse här va?

Timbro som har lobbat hårdast för avskaffning av planmonopolet är alltså Vänster?

Svenskt näringsliv som i sin tur lobbat för avskaffande av vetot för vindkraft är också vänster nu?

Måste jag gå runt kalla mig vänsterpartist nu om jag gillar vad Tibro skriver? Om jag sen röstar på Vänstern och de sen inte gör som Tibro vill, vem ska jag då skylla på?

Vad svamlar du om? Vem har påstått att vindkraft är ett hot mot demokratin? Vad är det för antidemokratiska krafter och extremister du pratar om?
Du drog in demokrati i det hela.

Aha, du vet alltså INGENTING om svensk politik? Det förklarar ju ett och annat...

von Papen? Inget? Stabilt.

Nu har du väl ändå gått lite vilse här va?

Timbro som har lobbat hårdast för avskaffning av planmonopolet är alltså Vänster?

Svenskt näringsliv som i sin tur lobbat för avskaffande av vetot för vindkraft är också vänster nu?

Måste jag gå runt kalla mig vänsterpartist nu om jag gillar vad Tibro skriver? Om jag sen röstar på Vänstern och de sen inte gör som Tibro vill, vem ska jag då skylla på?
Som sagt, krumbukterna är otroliga...

Det var oväntat nog hyfsat trevlig och lite rolig stämning i bjäbbtråden fram tills ganska nyss tyckte i alla fall jag. Synd att det bara verkade hålla ett dygn ungefär.

Det var oväntat nog hyfsat trevlig och lite rolig stämning i bjäbbtråden fram tills ganska nyss tyckte i alla fall jag. Synd att det bara verkade hålla ett dygn ungefär.
Ja, det brukar sluta så. :) Jag får inga svar på mina enkla frågor (om "andra sidans" felaktigheter) och allt är mitt fel.

Du drog in demokrati i det hela.

Aha, du vet alltså INGENTING om svensk politik? Det förklarar ju ett och annat...

von Papen? Inget? Stabilt.
Jodå, jag är fullt insatt och bedömer utifrån handlingar, inte vad vissa partier otröttligt tutar ut som propaganda likt Bagdad Bob. Nazistkortet kanske funkade 2010, men nu är det ju så genomskådat och irrelevant att man blir förvånad att det fortfarande finns några förvirrade själar som försöker använda det.

Ja, det brukar sluta så. :) Jag får inga svar på mina enkla frågor (om "andra sidans" felaktigheter) och allt är mitt fel.
”Det är sällan ens fel när två träter” som Televinken skulle sagt.
(För övrigt sa jag absolut inget om vem som pajat stämningen. Jag upplever att det är flera som bidragit till det.)

Jag kan förtydliga (för det är tydligen väldigt viktigt) att jag har tvättid. Jag sitter inte på jobbet. Jag är 50+ och ogillar desinformation.

Kul att du stör dig på att jag ogillar desinformation! Så till den grad att du hoppar på mig personligen. Karmapoäng till dig.

Ja, dags för en bjäbbande liten hund för att lätta upp stämningen lite. 😛

Jodå, jag är fullt insatt och bedömer utifrån handlingar, inte vad vissa partier otröttligt tutar ut som propaganda likt Bagdad Bob. Nazistkortet kanske funkade 2010, men nu är det ju så genomskådat och irrelevant att man blir förvånad att det fortfarande finns några förvirrade själar som försöker använda det.
Du verkar inte medveten alls. Du verkar inte veta vilka partier som bestämt energipolitiken senaste decennierna. Eller vilka som stoppat elproduktion i/kring SE4.

Aha, så Åkesson ljög när han 2021 skrev att partiet inte glömt eller övergett sina rötter? Dåså!

”Det är sällan ens fel när två träter” som Televinken skulle sagt.
(För övrigt sa jag absolut inget om vem som pajat stämningen. Jag upplever att det är flera som bidragit till det.)
Eller som en viss president sa: "Very fine people, on both sides" (om Charlottesville, där högerextremister marcherade).

Det hade såklart varit enklare att INTE bemöta felaktigheterna. Men jag tycker inte att lögner förbättrar stämningen. Eller personliga påhopp.

Jag ser ett samband med halmgubbarna. Ju fler gubbar, desto sämre stämning. När båda sidor faktiskt seriöst diskuterar med varandra på ett lyhört och intresserat sätt är stämningen bättre. Var det det vi gjorde härom sidan?

Jag ser ett mönster i att vissa skriver felaktigheter och att jag påpekar dem. Jag får ingen respons. Det är inte lyhört.

Rulltårta och guld tights.png

Ja, dags för en bjäbbande liten hund för att lätta upp stämningen lite. 😛

Det där var väl ett ganska extremt politiskt inlägg?

Vi har den inte så speciellt smarta lilla vänsterhunden som skäller ut "högern" eller näringslivet, alltså den blå grunkan.

Sen kommer vår hjälte, högerhunden och jagar bort den dumma vänsterhunden. Vänsterhunden hittar dock tillbaka och börjar brutalt misshandla näringslivet till lite godis (läs skatter) trillar ur högern.

En klassisk film om vänstern som bara tar, utan att ge någonting tillbaka.

Hur var det nu med att använda skrattemojis på ett nedlåtande sätt? Det är fel när vissa gör det?
Det är uppenbarligen fel när jag gör det, men inte när ooms gör det. :) Rätt enkelt.

Jag ska tydligen se mig i spegeln, men inte ooms. Det jag skriver (Energiforsk, svk och sweco) är "politiskt" men det andra skriver är inte det. Osv.
Jag kan ingenting men när jag frågar vem som bestämt energipolitiken senaste decennierna? Tystnad. Och påhopp om att jag inte kan ta in information. Vilken information har presenterats här (från "andra sidan")? :)

Har inte hunnit läsa allt, kan någon berätta vilken arg gubbe som leder för tillfället? Eller är vi alla förlorare som vanligt?

Min åsikt: det är svårt att förbjuda att förstöra stämningen i forumet genom att alltid säga ifrån när man inte håller med någon. Men är det alltid konstruktivt och trevligt? Är det positivt för forumet som helhet? Jag tycker inte det. Vissa ”felaktiga” kommentarer kanske kan få stå kvar oemotsagda om man redan försökt säga emot dem tre- fyrahundra gånger i olika utan att den andre ändrat sig
(Jag har definitivt förståelse för att man vill försvara sig om man får personliga påhopp på sig eller om uppenbara övertramp sker.)

Det är uppenbarligen fel när jag gör det, men inte när ooms gör det. :) Rätt enkelt.

Jag ska tydligen se mig i spegeln, men inte ooms. Det jag skriver (Energiforsk, svk och sweco) är "politiskt" men det andra skriver är inte det. Osv.
Jag kan ingenting men när jag frågar vem som bestämt energipolitiken senaste decennierna? Tystnad. Och påhopp om att jag inte kan ta in information. Vilken information har presenterats här (från "andra sidan")? :)
Jag kan inte påminna mig om att det har varit så mycket diskussion om dina gråtskrattare? Däremot har Ooms fått kritik för det upprepade gånger. Men din reaktion är väl ett svar på vad du anser i frågan. Jag undrar vad de övriga som har kritiserat Ooms tycker?

Vad jag tycker är väl dokumenterat i flera inlägg. Jag tycker att vi ska använda den trevliga emojin som avsett! ❤️

Min åsikt: det är svårt att förbjuda att förstöra stämningen i forumet genom att alltid säga ifrån när man inte håller med någon. Men är det alltid konstruktivt och trevligt? Är det positivt för forumet som helhet? Jag tycker inte det. Vissa ”felaktiga” kommentarer kanske kan få stå kvar oemotsagda om man redan försökt säga emot dem tre- fyrahundra gånger i olika utan att den andre ändrat sig
(Jag har definitivt förståelse för att man vill försvara sig om man får personliga påhopp på sig eller om uppenbara övertramp sker.)
Ge mig gärna tips om hur jag påpekar direkta felaktigheter på ett trevligt/trevligare sätt. Tar gärna emot dem.
Om nån, i en grupp, ljuger så är det dåligt för gruppen (anser jag). Om några i en grupp skyller allt på nån annan i gruppen (låt oss säga att gruppen är ett land), anser jag det vara dåligt det med.
Att, efter ha bemött en lögn 399 gånger, inte säga till... Det låter inte som ett bättre alternativ än att stå upp för 400:e gången.
"Att tiga är att samtycka", om man nu vill använda sig av gamla ordspråk (vilket jag är helt för).

Jag kan inte påminna mig om att det har varit så mycket diskussion om dina gråtskrattare? Däremot har Ooms fått kritik för det upprepade gånger. Men din reaktion är väl ett svar på vad du anser i frågan. Jag undrar vad de övriga som har kritiserat Ooms tycker?

Vad jag tycker är väl dokumenterat i flera inlägg. Jag tycker att vi ska använda den trevliga emojin som avsett! ❤️
Kanske för att jag svarar istf att BARA gråtskratta som svar? Vem vet? Jag är för en saklig diskussion (med fakta och avsaknad av personliga påhopp). Trevligt är bättre, helt klart.

Är det bara jag som drabbas av galopperande Tourettes när jag läser den här tråden? Vad krävs liksom för att den ska stängas? Nåt som gör alla här på happy fullständigt rasande och greppar högafflarna och tänder facklor. Religion, politik, Israel-Palestina, invandring har ju testats utan att fungera. Hmm. Låt se nu...

- Mountainbike är en väldigt dyr sport!

Sådär. Det borde räcka.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp