(OT) Posten-ineffektiv miljöbov.

Beställde lite grejor från Bike Discount i söndags, deras vana trogen skickades dom i måndags. Onsdag kväll när jag kommer hem gör jag en sökning på paketet, får då se att dom försökt dela ut paketet på onsdagen vid 12-tiden. Naturligtvis är jag ju inte hemma, min arbetsgivare tycker att jag ska jobba.

Ser på sökningen att paketet körts tillbaka till Örebro (6 mil).Jaha tänker jag, intessant. Torsdag morgon åker jag ner till Posten Företagcenter i Köping med paketnr. och tänker hämta ut paketet. Det gick ju naturligvis inte, paketet körs till Örebro "för att komma i rätt bur" enl.postkassörskan. Den rutinen har Posten ändrat på sen årsskiftet, förut körde postbilen direkt till ICA Big Inn. Jag får avin av henne, på den står det att jag kan hämta den i dag efter 16.00 (torsdag) på ICA Big Inn, sånt Posten Serviceställe. Bra tänker jag, kul.

Kliver in på ICA vid 5-tiden och tänker hämta mitt paket men det finns inget dom, får bara lev. på förmiddagar på vardagar så nu får jag mitt paket på tisdag. Som resemontör så får jag hämta det på fredag. :-(
Varför envisas Posten med att paket ska köras ut?

Varför kan man inte välja när man beställer att man vill hämta ut paketet på Servicecenter?

Hur miljömässigt är det att köra paketet fram och tillbaka till Örebro helt i onödan?

Hur stor procent av paketen lyckas dom dela ut? Det är väl inte många som sitter hemma och väntar på sina paket?

Är jag ledig har massor med roligare saker att göra. Deras system verkar inte fungera så bra, måste bli en massa onödig körning med paket som inte kan delas ut. Nu blir det inget meckande i helgen. Trist.Sådär, då fick jag gnälla lite.

Men cyklingen i dag var bra. :-)

Känns som att DPD-tjänsten som BD köper mappas mot företagspaket i Sverige. Då blir det utkörning. Bättre om det hade blivit typ vanligt postpaket eller hempaket.

Hela Mckinseymanualen för hur alla speditionsföretag ska bedriva sin verksamhet grundar sig på någon verksamhetsanayls från Minnesota 1976 med hemmafruar som kan ta emot privatpaket.

Det är såååå feltänkt från alla speditionsföretag hur man får ett paket till en privatperson i nådens år 2012. Det som är det värsta är nog att de helt verkar sakna förståelse för att folk, märkligt nog, inte är hemma hela tiden alla vardagar.

Beställ med DHL från B-D istället, då körs det inte ut har jag för mig, men det är ändå posten som tar hand om paketet.

Jag beställde mina hjul med DHL från B-D, Posten tog över i Malmö...

Jag råkade ut för typ samma sak som ts.. Sjukt störigt..

Samma hände mig idag.

Posten påstår att dom har varit hemma hos mig och försökt lämna packet, jag var hemma vid tiden som stod på lappen ingen har varit här! självklart hade dom inte portkod så jag förstår att dom inte kunde lämna det men hur kan det vara att dom ens försöker. Det måste kosta en del att köra runt och försöka lämna packet! När jag sedan ska hämta mitt packet så hittar dom det inte på posten utlämningsställe och när dom försöker ringa posten så svara dom inte. Jag fick svaret att komma tillbaka efter påsken!

Det är lite halvmarigt att gå in själv och pilla med vart man vill ha saker och ting. Jag hade samma problem som alla andra med att man inte är hemma och inte vill vara någon onödig mijöbov. Handlade från Rose och det stod på deras hemsida att DHL hanterar frakten, alltså valde jag att skicka paketet värt omkring 3000:- till DHL servicepoint på Jungfrusunds cafe (Ekeröfärjan). Problemet vara bara att i Sverige gick paketet med posten. Följaktligen kvitterades mitt paket ut av cafeägaren trots att han inte visste varför. Han är en hygglig kille så allt löste sig ändå men det var ju lite jobbigt att blanda in en "oskyldig". Jag påpekade för Jenni på Rose att det stod vilseledande på hemsidan. Det tog inte lång stund förrän hon sett till att det blivit uppdaterat med att posten hanterar inom Sverige. Kvalitetsmänniska, helt klart!

Idag hade jag ett annat strul. Behöver ett företagskort, alltså själva plastkortet. Fyllde i alla uppgifter för nån vecka sen och det går ju inte att förstå när man fyller i det vad som genererar leveransen. Alltså ville man från kortföretaget att DHL skulle köra ut plastkortet till längst bort i läskiga skogen på dagtid och jag skulle vara hemma och ta emot och kvittera mot leg. Jag ringde upp dem och sa att det var oacceptabelt ur miljösynpunkt och nu verkar det som de kan styra om det till mitt arbete, för dit kör DHL ändå minst en gång om dagen. Skönt om det funkar, och det blir inget strul med jobbet eftersom det är arbetsrelaterat.

Senast ändrad:
Om man inte kan sitta hemma och vänta på paket hela dagarna för att man kanske behöver jobba eller +ANNAT så rekommenderar jag starkt att man fyller i leveransadressen till jobbet. Problemet löst.

Jag skrev ett mail till posten angående just detta för några år sedan...tyckte också det var helt befängt att dom kör ut paket på måfå och hoppas folk är hemma. Tror tom jag fick in ordet miljö i mailet.

Inget svar än på något år...gjorde även några fruktlösa försök att ringa och prata med någon på posten.

Resemontör över hela landet och ibland utrikes. Skulle aldrig få några grejor. :-) Men funderar på att använda gamla jobbet. Men grundproblemet kvarstår att Posten inte har en fungerande affärsmetod för privatpersoner. Höga chefslöner men inga resultat av tankeverksamheten.

Ridley skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man inte kan sitta hemma och vänta på paket
> hela dagarna för att man kanske behöver jobba
> eller +ANNAT så rekommenderar jag starkt att man
> fyller i leveransadressen till jobbet. Problemet
> löst.

+1. Jag har gjort ett 20-tal cykelgrejbeställningar från Tyskland de senaste åren, samtliga till jobbet, och samtliga har kommit fram fint.
Alla kanske inte har den möjligheten beroende på var man jobbar, men har man det så är det klockrent. :-)

Har jobbat som budchaufför åt tre av de största i Sverige och hade man sluppit privatpersoner så hade jag varit en lyckligare människa. Det bästa är när man får en leverans tre mil ut i skogen och ingen som svarar på hemtel. Man vet att ingen kommer vara hemma men måste ändå göra ett leveransförsök. Ang. onödiga transporter så är det så modern logistik fungerar, hub and spoke-system. Skickar du ett paket mellan Borås och Jönköping med UPS så går det först ner till Köln.

Benne skrev:
> Har jobbat som budchaufför åt tre av de största
> i Sverige och hade man sluppit privatpersoner så
> hade jag varit en lyckligare människa. Det bästa
> är när man får en leverans tre mil ut i skogen
> och ingen som svarar på hemtel. Man vet att ingen
> kommer vara hemma men måste ändå göra ett
> leveransförsök. Ang. onödiga transporter så
> är det så modern logistik fungerar, hub and
> spoke-system. Skickar du ett paket mellan Borås
> och Jönköping med UPS så går det först ner
> till Köln.

Förstår din frustration. Men vi vill ju inte heller att det skall bli så. Felet borde alltså ibland ligga någon annanstans än hos mottagaren, privatperson eller inte.

i det närmaste ALLT är komplett idiotiskt. - Vad får ngn att tro att detta skulle vara annorlunda.

(jag brukar ange mitt jobb som mottagaradress)

@ benne: hur stor del av privatpaketen blev utdelade?

Borås till Jkpg via Köln, det är sinnessjukt. Så tar dom snart 16:- litern för miljön. Varför styr inte EU upp sånt här när dom styr upp allt annat. Mycket prat om miljö men fan i mig ingen verkstad.

En stor fågel på Posten viskade följande i mitt öra:

"ok- så här ligger det till

Paket till dörr

Posten är en av fåtalet aktörer i världen som faktiskt anpassat sig till ett samhälle där de flesta inte är hemma på dagtid.  Posten använder därför 1600 serviceställen för att lämna ut paket till privatpersoner när det passar mottagaren. Paket till företag körs ut till dörr, och om man inte tecknar speciellt avtal (kostar gratis) måste mottagaren kvittera paketet, annars aviseras det. 

I de flesta andra länder körs alla paket till dörr (tyska hemmafruar är fortfarande ganska vanligt förekommande) så när man beställer varor från dessa länder har de flesta webshoppar avtal med lokala distributörer och de säljer enbart leverans till dörr. Posten har därmed krav på sig att faktiskt försöka leverera till dörr.

Tips 1: Hittar ni tjänsten Mypack på webshopar inom Norden innebär det att det går till serviceställen. DPD körs ut till en adress

Tips 2: Ring Postens kundtjänst och fråga hur man tecknar LEA avtal. Då kan Posten lämna paketet vid dörren (undvik detta om ni beställer nya Zipp hjul)

Paket går tillbaka-miljön då?

Det stämmer att hanteringen för företagspaket som inte kunnat lämnats ut ändrats efter nyår. Orsakerna till det är flera, en är att företagscenter har ytterst begränsade öppetider, men vad det gäller miljö så är det trots allt inte sämre att skicka tillbaka till Örebro för omsortering mot serviceställe. Låt mig förklara varför:

1. Tidigare körde alla skåpbilar i en stad en extra tur till ett företagscenter för att lämna de paket som inte kunde lämnas ut. Det är transportkilometer som nu försvinner

2. Volymen som skickas tillbaka är väldigt liten och går i redan existerande transporter. Inga extra mil tillkommer. Möjligen några promille ökad vikt (snittvikt på ett paket är 8 kg och en trailer kan lasta 18000 kg...)

Tips 3: Är ni egenföretagare som inte är hemma har ni två olika val; 1: Välj Mypack (nytt namn på postpaketet) som levereras till serviceställe; 2: Använd tips 2 ovan - teckna LEA avtal

Lycka till!"

Inte bara Posten, det flesta logistikföretag skulle behöva se över transportkedjan!
Ok, here we go...

På jobbet har våra kunder fler leveranssätt att välja på, allt för att kunden ska få sina grejor snabbt.
Vi är lokaliserade i sumpan(sthlm), en kund finns i solna(max 10km).

Kunden ringer in en order tidigt, hämtas och levereras av ett litet åkeri efter sortering, ca 2 timmar och kanske 3mil färdas det paketet.

Samma kund beställer från mekonomens huvudlager i strängnäs(gratis frakt), sumpan - strängnäs - solna ~ 30-40 mil.

Sen ringer dom och vill ha något annat, skicka med schenker/posten, där har paketet åkt 5-10mil...

Man blir mörkrädd när man tänker på hur långt i onödan paketen färdas!

Man brukar bli av med runt 75% på första försöket, man får trixa lite med grannar osv. Posten är ändå vettiga då paketet hamnar hos ett utlämningsställe. UPS gör tre leveransförsök, sen kostar det extra att få det levererat. Den amerikanska aspekten spelar in, läs hemmafruar. Har talat med många på telefon som är helt uppgivna då de inte kan ta emot paketet, jag får inte lämna utan fullmakt och det inte finns något utlämningsställe. Posten är bäst anpassat för svenska förhållanden.

@ hoburgen, tack för info.

Tips 1: bra men cykel delar köps väl mycket från Tyskland och England. Känns som en EU-standard borde införas.

Tips 2: Bor i lgh och är resemontör, borta mån- tor. Känns inte så kul.

1 i just köping så passerar man ICA när man åker ut på E18. OK det är just här och är svårt att ha generella regler med undantag. Men jag hade haft mitt paket 2 dagar tidigare.

2. är det nån som vet hur många paket som går tillbaka, det vore intressant att veta.

Tips 3: Kan LEA avtal bara tecknas av egenföretagare?
I så fall kvarstår hela privatpersonmarknaden+ se tips 2.

"Posten är en av fåtalet aktörer i världen som faktiskt anpassat sig till ett samhälle där de flesta inte är hemma på dagtid. Posten använder därför 1600 serviceställen för att lämna ut paket till privatpersoner när det passar mottagaren."

Men inte fullt ut. Ett paket för 8600:- vill inte jag ha hängande på handtaget i flera dar. Nu tar det tar 2 dar för mig att få ut paketet som har varit vid min dörr. Troligtvis har samma bil varit förbi Företagcenter i stan men mitt paket får ligga kvar på bilen till Örebro och kommer tillbaka till Köping 2 dar senare. Inte genomtänkt.

Stackars tyska kvinnor. :-) Tvingade till hemmafruar av tyska posten.

Man måste också veta att det inte finns några marginaler inom branschen. Frakt kostar idag nästan inget vilket ger en chaufför väldigt lite tid per paket. Fanns det rimliga marginaler skulle kundservicen bli bättre. Som chaufför hinner man inte vänta tre minuter på någon som är i tvättstugan, då blir det leverans dagen efter istället.

Benne skrev:
> Man måste också veta att det inte finns några
> marginaler inom branschen. Frakt kostar idag
> nästan inget vilket ger en chaufför väldigt
> lite tid per paket. Fanns det rimliga marginaler
> skulle kundservicen bli bättre. Som chaufför
> hinner man inte vänta tre minuter på någon som
> är i tvättstugan, då blir det leverans dagen
> efter istället.

Så istället för att vänta lite och bli av med paketet så åker man en extra vända dagen efter?! Förstår inte hur det skulle vara tidseffektivare!

@ Benne ang. inga marginaler. Jag vill ju ha mitt paket direkt till ICA, det måste ju blir mer klirr i kassan för Posten om jag kan få det, utan att dom springer i trapphuset och kör mitt paket 12 mil extra. Nästa gång jag är på ICA ska jag fråga om C.O. till servicestället. Rapporterar om det.

Posten suger, hade problem med idag också.

Då POSTEN skulle leverera paket hem till mig idag å tog jag och jobbade hemifrån då det var halvdag.
För att se om posten verkligen kör ut paketen över huvudatget vilket jag misstänkte att de skiter i om det är till privatpersoner så satte jag mig vid fönstret och jobbade.

Klockan 10:40 refreshar jag paketsökning och 10:31 så skulle det tydligen ha varit en skåpbil utanför dörren som inte fick tag på mig. Inte sett en enda skåpbil.. Ringer upp posten och är irreterad de får kontakt med chaffisen som oj oj. Jag får medelandet att han skall göra ett försök igen klockan 15:00.

Tror ni jag fick nått paket, nej jag skall släpa mig till utlämningsstället och släppa hem ett 21kg's paket som jag skulle fått levereat till dörren. Vilket blir på Tisdag...

Jo absolut, dock är det avsändaren som betalar flr den tjänsten. Som vi varit inne på tidigare, i större delen av världen är det en tjänst som uppskattas av kunden.

@ etnica: han hann inte med allt och gjorde en fuling, händer tyvärr jämt. Grundproblemet är dock att bilarna är överlastade och tiden räcker inte till.

etnica skrev:
> Posten suger, hade problem med idag också.
>
> Då POSTEN skulle leverera paket hem till mig idag
> å tog jag och jobbade hemifrån då det var
> halvdag.
> För att se om posten verkligen kör ut paketen
> över huvudatget vilket jag misstänkte att de
> skiter i om det är till privatpersoner så satte
> jag mig vid fönstret och jobbade.
>
> Klockan 10:40 refreshar jag paketsökning och
> 10:31 så skulle det tydligen ha varit en skåpbil
> utanför dörren som inte fick tag på mig. Inte
> sett en enda skåpbil.. Ringer upp posten och är
> irreterad de får kontakt med chaffisen som oj oj.
> Jag får medelandet att han skall göra ett
> försök igen klockan 15:00.
>
> Tror ni jag fick nått paket, nej jag skall släpa
> mig till utlämningsstället och släppa hem ett
> 21kg's paket som jag skulle fått levereat till
> dörren. Vilket blir på Tisdag...

Upplevde något liknande med mitt senaste B-D paket. Bor i lägenhet med loftgång och helt utan portkoder och liknande. Vi var två personer hemma när posten påstod att de varit där och ringklockan är så att jag nästan skiter på mig var jag än är i lägenheten.

Någon som har kollat med B-D om man specifikt kan få leverans utan hemkörning? Smidigare för allt mindre än en hel cykel i så fall.

Benne skrev:
> @ etnica: han hann inte med allt och gjorde en
> fuling, händer tyvärr jämt. Grundproblemet är
> dock att bilarna är överlastade och tiden
> räcker inte till.

Att det funkar att göra så måste ju bero på att för få tar sig tid att klaga. Om det klagades tillräckligt skulle det inte gå att sätta såna otyg i system. Att företaget driver chaufförerna för hårt är möjligtvis en orsak men absolut inte en ursäkt för dålig service på systemnivå.

Jag försökte en gång få reda på varför mina telefonräkningar helt plötsligt gått i retur och tanten som svarade på postens allmänna kundtjänst var sjukt otrevlig och snäste bara att "det hanterar inte vi". Nähä, när slutade posten dela ut brev (nåja, det har de ju faktiskt på vissa ställen)? Blev kopplad till brevbärarkontoret där de var jättetrevliga och kunde bekräfta att jag stod med på utdelningslistan så att inga brev borde ha fastnat där. Nästa räkning kom fram iaf så rotade inte mer i det.

Benne skrev:
> @ etnica: han hann inte med allt och gjorde en
> fuling, händer tyvärr jämt. Grundproblemet är
> dock att bilarna är överlastade och tiden
> räcker inte till.

Hade chafförerna något intresse av av bli av med paketet hade det sett annorlunda ut, då kanske de även hade brytt sig att ringa nummret som ofta är med försändelsen. De får betalt oavsett om paketet delas ut eller inte. Tyvärr har man ju ofta ingen större möjlighet att påverka vilken firma leveratören anlitar så det är svårt att utöva den lilla konsumentmakt man har. :/

@ Rattnalle Fick ett samtal från lönavd. på jobbet som undrade om jag flyttat, dom hade fått lönebeskedet i retur 3 mån. på raken. Har bott på samma adress i 11 år. Borde det inte vara ett krav att man inte var analfabet om man jobbade på Posten?

fredrikw skrev:
> Varför oroar man sig för miljöbelastningen som
> en 6 mil extra resa innebär, när paketet har
> beställts från Tyskland?

+ 1

Jag är företagare som jobbar hemma, beställer både i mitt namn och företagets.

Svenska företagare och mkt tunga paket levereras genom att dom dumpar paketet på farstun och sticker utan att jag hör ringklockan (är döv), bekvämt men särskilt stöldsäkert nej.
Små paket kläms in i brevlådan så att den nästan spricker alternativt får jag ringa runt och jaga var paketet är när det gäller DHL, övrigt så hamnar det på Postens serviceställe nån km bort.

Funkar hyfsat men inte perfekt.

Kid1000 skrev:
> Jag är företagare som jobbar hemma, beställer
> både i mitt namn och företagets.
>
> Svenska företagare och mkt tunga paket levereras
> genom att dom dumpar paketet på farstun och
> sticker utan att jag hör ringklockan (är döv),
> bekvämt men särskilt stöldsäkert nej.
> Små paket kläms in i brevlådan så att den
> nästan spricker alternativt får jag ringa runt
> och jaga var paketet är när det gäller DHL,
> övrigt så hamnar det på Postens serviceställe
> nån km bort.
>
> Funkar hyfsat men inte perfekt.

PM...

Senast ändrad:
MRobson skrev:
> köpingsfredrik skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ska man bli tvungen att skaffa sig hemmafru
> för
> > att få sina cykelgrejor i tid? Då blir det
> väl
> > inte så mycket köpt.Ungkarlsförtryck! :-)
> > Kanske butler...
>
>
> Du får satsa på att bli hemmaman ;-)

Som hemmaman skulle man ju inte vara hemma hela tiden utan passa på att vara ute och cykla på dagarna ;)

Tillbaka
Topp