[OT] PostMord gör om och (kanske) rätt

Wiciman

Aktiv medlem
Har just suttit i en lång diskussion med PostNords kundtjänst.

Detta med anledning av det stenkorkade leveranssättet "vi erbjuder hemleverans när ingen är hemma".

Det finns idag som bekant ingen möjlighet att avtala tid eller styra om leveransen till ombud eller terminal när avsändaren bokat transport av denna sort. I mitt fall har det rört sig om importförsändelser från Dyskland där varan initialt går via DHL och sedan växlas om till PostNord i Sverige.

En totalt kundfrånvänd "lösning" som bara kostar fossila bränslen och arga kunder.

Allt detta bekräftas nu av PN då de inom kort kommer att erbjuda både tidsbokning och uthämtning direkt hos ombud.

Skulle ha lanserats den siste januari men ska ske inom kort. "Vi står i startblocken" sades det....

Imponerande om så är fallet. Jag hade för inte så länge sedan också en diskussion om just detta med PN. I just de fallen där avsändaren har valt hemleverans (som tyskarna verkar gilla) så kunde de inte göra något utan de var tvugna att slösa bort en vända med bilen och försena paketet en dag. Men det låter ju bra att det kanske blir bättring.

Vilket weird sammanträffande. Jag har aldrig sett någon skriva "PostMord" förut, men idag när jag cyklade förbi en PostNord-bil så läste jag "PostMord" och tyckte det var lite kul. :D Fan vad skumt!

ÄNTLIGEN!

bike24 paketen kommer fram i tid.

Frustrationen när dom "försökt leverera" en fredag man var hemma under angiven. tidpunkt går inte ens förklara med ord..

Mitt arbetsbänk kommer på Onsdag, fick alternativen, hämta hos ombud (nej tack, ingen bil och 27 otympliga kilon) eller kör ut och ställ vid dörren. Svårt val.

ÄNTLIGEN!

bike24 paketen kommer fram i tid.

Frustrationen när dom "försökt leverera" en fredag man var hemma under angiven. tidpunkt går inte ens förklara med ord..

Mina bike24-paket har gått direkt till ombud och t o m leverans på lördagar senaste tiden, så de har blivit förstahandsval för diverse cykelprylinköp för mig nu. Det verkar dessutom gå att få vätskor levererade därifrån, vilket inte funkar överallt.

Postmord har väl fått lite extra konkurrens nu när MTD dykt upp....... men det funkar väl bara med mindre försändelser antar jag

Senast ändrad:
Mina bike24-paket har gått direkt till ombud och t o m leverans på lördagar senaste tiden, så de har blivit förstahandsval för diverse cykelprylinköp för mig nu. Det verkar dessutom gå att få vätskor levererade därifrån, vilket inte funkar överallt.
Inbillar mig att bike24 skickar både med DHL och dpd, och för mig har dpd gått direkt till ombud men inte DHL

Kanske bara jag, men en gång (verkligen bara en gång med) har jag för mig att jag i postnord appen fått möjlighet att få paketet direkt till ombud. Men kan ju ha inbillat mig det. Men för mig för det nästan ett måste. Har aldrig lyckats vara hemma när de säger sig kommit hit, inte ens när jag varit hemma hela dagen har de lyckats.

Kanske bara jag, men en gång (verkligen bara en gång med) har jag för mig att jag i postnord appen fått möjlighet att få paketet direkt till ombud. Men kan ju ha inbillat mig det. Men för mig för det nästan ett måste. Har aldrig lyckats vara hemma när de säger sig kommit hit, inte ens när jag varit hemma hela dagen har de lyckats.

Tror det beror på vilket leveranssätt din avsändare valt. När jag beställt cykel från Bikester har jag kunnat välja antingen direkt till ombud eller hemleverans förmiddag eller kvällstid.

Tror det beror på vilket leveranssätt din avsändare valt. När jag beställt cykel från Bikester har jag kunnat välja antingen direkt till ombud eller hemleverans förmiddag eller kvällstid.
Men postmord? I detta fall var det ju från samma butik som annars brukar generera försök till utkörning. Men de kan ju klickat i nå annat. Men som sagt bara hänt en gång

Om jag förstått PN rätt så har det handlat om att ovilja eller oförmåga att lösa problemet med att avsändaren valt hemleverans, ett avtal som PN inte kan/vill bryta. Som sagt, det beror helt vem som tagit försändelsen i första skedet. Ävenom det är DHL så har ju DHL ett antal olika "typer" som kan väljas och i systemet här hemma så hamnar en viss typ alltid på hemkörningsbilen.

Det har hänt mig en gång också, men minns inte varifrån den beställningen kom. Fint så, men valet försenade paketet i ett dygn...

Har varit själv med om att bilen bara köra förbi huset, senast strax innan jul. Var hemma och släppte in hantverkare (i flerbostadshus) precis vid den tidpunkten då PN påstådde att de hade försökt leverera.

Mitt postombud dignar under bördan av outhämtade paket.
Systemfel?
För att inte tala om terminalerna som måste husera paketen en natt till mellan fejkade leveransförsöket och utkörningen till ombud. Om de såg till att leverera på en dag skulle de antagligen spara enormt mycket lagringsutrymme i terminalerna.

För att inte tala om terminalerna som måste husera paketen en natt till mellan fejkade leveransförsöket och utkörningen till ombud. Om de såg till att leverera på en dag skulle de antagligen spara enormt mycket lagringsutrymme i terminalerna.

Det har så många paket att dela ut så de hinner inte leverera alla? Då struntar man i att leverera och får leverera nästa dag, det är inte så att det kommer fler paket under natten så man har ännu mer att dela ut och ännu mindre tid att leverera, does not compute!

Jäklar!
20200205_132646[1].jpg

Hahaha.

En plastis kostar flera kronor idag och de var snälla nog att ge en sån till mig.

Äntligen vann jag mot postmord men det står fortfarande typ 589(PM) - 1(mig)

Ja tror inte att de som jobbar där bryr sig så mycket om sin arbetsgivares lagrings-utrymme.
Nej, men arbetsgivaren borde göra det och ställa lite krav på slashasarna till chaufförer som satt fejkleveranser i system. Samt ändra logistikrutinen så att allt som inte kan levereras körs direkt till ombud istället för tillbaka till terminalen.

Nej, men arbetsgivaren borde göra det och ställa lite krav på slashasarna till chaufförer som satt fejkleveranser i system. Samt ändra logistikrutinen så att allt som inte kan levereras körs direkt till ombud istället för tillbaka till terminalen.
+100000000

...och det är ju just det som ska vara på G...

Istället för att väcka liv i en häst redo för slaktaren så hade jag plockat in helt nya föl , implementerat bonus-program, hållit i personal och kör-utbildningar, visat på en gång vart dörren ses för den som inte är intresserad av ett kvalitativt arbete.

Du vet inte vilket helvete det är att köra ut paket till privat personer det är bättre att skicka alla privat paket direkt till ombud.

Du vet inte vilket helvete det är att köra ut paket till privat personer det är bättre att skicka alla privat paket direkt till ombud.
Men är det inte en tjänst som betalas för?
Bara för att chaffisarna tycker det är jobbigt betyder det inte att kunden inte ska få det de betalar för.

Om din definition av helvetet är att köra runt på gatorna, lyssna på Lugna Favoriter och ringa på dörrar som varannan gång inte öppnas, vill jag leva ditt liv.

Men är det inte en tjänst som betalas för?
Bara för att chaffisarna tycker det är jobbigt betyder det inte att kunden inte ska få det de betalar för.
Frågan är vad tjänar Pn på det när det i regel är beställningar genom en annan fraktare men det kanske Hep kan svara på då han har handen i syltburken.

Tillbaka
Topp