[OT] Power over Ethernet (PoE)

ooms

Aktiv medlem
Finns det nån som har bra koll på PoE här?
Vi håller på att installera en anläggning för elbilsladdning, och där ingår en gateway som kommunicerar trådlöst med laddboxarna samt lastbalanseraren. Gatewayen strömförsörjs med PoE. Vi har bredband fr Telenor (f.d. Bredbandsbolaget) och i deras switchutrustning har en ny port öppnats för detta och med kabel till ett ethernetuttag ca 2-3 meter bort som sitter dolt inne i ett skåp (tanken är att det så småningom även ska användas för annat än enbart detta). Gatewayen sitter ca 30 meter bort fr detta, och dit är det dragit cat6 utp kabel. Så långt är allt ok. Men istället för att koppla direkt in i gatewayen (som jag sett man gjort i andra installationer av denna gateway) så har elektrikerna monterat ytterligare ett ethernetuttag här, och monterat en kort snutt ethernetkabel i gatewayen med rj45-kontakt som ansluts i ethernetuttaget.
Så nu har vi alltså: Switch -> 2m kabel -> uttag -> 30m kabel -> uttag -> kort kabel -> gateway
Utöver att jag tycker det är dumt att ha ett ethernetuttag helt öppet placerat i källaren på ett flerbostadshus, så misstänker jag att det sista uttaget dessutom introducerar extra förluster i PoE. Är det nån som har koll på det och hur mycket förlust ett extra uttag innebär (istället för att koppla direkt in i PoE-försörjd apparat)?
(dessutom har de i mina ögon placerat gatewayen på ett radiomässigt dåligt ställe, men det är en annan fråga)

Utan att sett det i verkligheten så hade jag gjort installationen likadant.
Sällan man pressar en kontakt direkt på kabeln om det verkligen inte krävs.

Edit: Antalet kopplingspunkter blir samma som i ett vanligt datanät:
Switch i rack-> patchkabel (0,25-2m) -> patchpanel i rack -> datakabel -> datauttag -> patchkabel -> förbrukare

Senast ändrad:
PoE använder relativt hög spänning (48V) och ger därför låg ström. Den lilla extra resistans du får i uttaget före gatewayen är försumbar i sammanhanget.

Det är en extra port m internet skild från övrigt nät? Helst skulle den låsas till kortet i gateway men vet inte hur man brukar göra

Det är en extra port m internet skild från övrigt nät? Helst skulle den låsas till kortet i gateway men vet inte hur man brukar göra
I nuläget ja, i framtiden kan det hända att vi vill koppla mer på den porten (då Telenor är glada i att ta betalt, fick förhandla bra för att få samma pris på denna som de abbonemang till lägenheterna (gruppavtal)).

Utan att sett det i verkligheten så hade jag gjort installationen likadant.
Sällan man pressar en kontakt direkt på kabeln om det verkligen inte krävs.
Det är ju just det de gjort nu, satt ett extra uttag och pressat en kontakt extra för att sätta i det uttaget. Som sitter helt öppet för vem som helst att gå dit och rycka ur kontakten.

I nuläget ja, i framtiden kan det hända att vi vill koppla mer på den porten (då Telenor är glada i att ta betalt, fick förhandla bra för att få samma pris på denna som de abbonemang till lägenheterna (gruppavtal)).
Ok, då kommer ni att behöva en router och då hanterar ni det som behöver hanteras där.

PoE inga problem.

Ang exponerat uttag: Utgå alltid från att du har skurkar på ditt nätverk, dvs inget får vara öppet för att det är på 'hemmanätet' och därför 'säkert' (det är det inte).

Det är ju just det de gjort nu, satt ett extra uttag och pressat en kontakt extra för att sätta i det uttaget. Som sitter helt öppet för vem som helst att gå dit och rycka ur kontakten.
IMG_3028.jpeg

Okej, En såhär jag syftar på med pressa kontakt.
Att sätta uttag med hona i är standard.

Att den sen är placerad helt öppet låter som att beställaren inte specificerat mer än att ett datauttag ska monteras eller att montören inte fått rätt information.

Hur sitter gatewayen monterad? Låter som den inte sittet i ett låst utrymme. Vad hindrar någon från att sabotera denna isf?

förlusterna för PoE är mycket små . Ett extra RJ45-uttag introducerar minimala förluster.

Enda problemet jag ser med att ha ett uttag i källaren förutom att det sitter öppet är risken för kontaktproblem eller oxidationsproblem över tid, särskilt i fuktiga miljöer som i källare.

Visa bilaga 736199
Okej, En såhär jag syftar på med pressa kontakt.
Att sätta uttag med hona i är standard.

Att den sen är placerad helt öppet låter som att beställaren inte specificerat mer än att ett datauttag ska monteras eller att montören inte fått rätt information.

Hur sitter gatewayen monterad? Låter som den inte sittet i ett låst utrymme. Vad hindrar någon från att sabotera denna isf?
Det är alltså en gateway normalt avsedd att monteras utomhus, men som vi valt (på rekommendation av tillverkarens säljare) att montera inomhus. Har alltså inget rj45-uttag, utan kabel monteras direkt in i den. Normal montering utomhus:
04816C06-6C9E-4ED5-B262-91892A324620.jpeg

Till saken hör att jag under arbetets gång förstått att vi är elfirmans första installation av denna lösning, så gissningsvis har de inte haft full koll på utrustningen.

Jag tycker jag har har varit tydlig mot projektledaren hur vi vill ha det, men han verkar inte vara nån fena på kommunikation mot kund (knappt man får svar) och kanske inte är det mot sina montörer heller. Är besiktning inbokat på torsdag, så funderar hur petig jag ska vara. Men då vet jag att PoE-mässigt bör det inte vara nån fara iaf.

Det är alltså en gateway normalt avsedd att monteras utomhus, men som vi valt (på rekommendation av tillverkarens säljare) att montera inomhus. Har alltså inget rj45-uttag, utan kabel monteras direkt in i den. Normal montering utomhus:
Visa bilaga 736205
Till saken hör att jag under arbetets gång förstått att vi är elfirmans första installation av denna lösning, så gissningsvis har de inte haft full koll på utrustningen.

Jag tycker jag har har varit tydlig mot projektledaren hur vi vill ha det, men han verkar inte vara nån fena på kommunikation mot kund (knappt man får svar) och kanske inte är det mot sina montörer heller. Är besiktning inbokat på torsdag, så funderar hur petig jag ska vara. Men då vet jag att PoE-mässigt bör det inte vara nån fara iaf.
Då är jag med, Anser ni att det kan bli ett bekymmer med skadegörelse så skulle smidigaste lösningen vara att montera det befintliga uttaget i en vanlig plastkapsling.

Skulle monterat något skydd över uttaget så ingen får lust att rycka ur kabeln eller koppla in sig själv för att snoka.
Går att säkra upp så inga okända enheter skall få tillgång till resten av nätet.

Så nu har vi alltså: Switch -> 2m kabel -> uttag -> 30m kabel -> uttag -> kort kabel -> gateway
Inte någon expert, men kabeldragningen är väl helt korrekt utförd med patchpanel i ändarna av fasta installationer. Inte ovanligt med flera patchpaneler i en slinga. Finns switchar med PoE pass through, så jag tror du oroar dig i onödan.

Det jag stör mig på är som sagt att de satt ett uttag helt öppet och synligt i en allmän yta, iofs i en lite undanskymd korridor men det gör det också ”lättare” om man vill busa. Det är varken skadegörelse eller nån hacker jag är orolig över, utan snarare just bus (nån drar ur kabeln) eller opportunism (”åh, ett uttag, jag drar ur kabeln och kopplar in en router så får jag Wi-Fi i trädgården”). Och som sagt, helt utan anledning, den normala installationen av denna gateway är som synes ovan att kabeln dras rakt in i den.

Nu blir det wall av text, men lika bra ta det fr början: Vi har köpt installationen direkt av leverantören, sedan har de kontrakterat elfirman (de ska bli ny installatör för leverantören). Vid avtalad start var utrustningen fr leverantören försenad, men elfirman skulle ändå börja med att riva de gamla mv-huvarna och dra nätverkskabeln. Vi diskuterade då placering av gateway, de hade sin idé inne i denna korridor medan jag (som har radioexpertis) förordade en annan placering (några meter kortare kabeldragning dessutom) med bättre LoS mot båda de ytor där parkeringar finns, och slutsatsen blev ”dra hit kabel så får man sen testa med gatewayen vad som ger näst täckning”. Ingen talade om nåt uttag, jag hade ju sett tidigare installationer där kabeln som sagt monterats rakt in i gatewayen.

Döm om min förvåning när jag på kvällen kommer hem och får se kabel färdigdragen in i korridoren och med uttag monterat. I andra änden var kabeln dragen förbi det skåp (där jag veckan innan haft projektledaren på plats och förklarat att där vill vi ha uttaget) och upprullad under Telenors låsta skåp i väntan på inkoppling. Jag mailar projektledaren och påpekar att så där vill vi inte ha det, och förklarar ännu en gång att uttaget ska vara inne i skåpet, inte långt bort i änden av huset där gatewayen ska sitta). Påpekar också återigen min tveksamhet över deras tänkta placering av gatewayen. Inget svar, men pratar med honom en vecka senare då utrustningen är på väg. Jodå, han hade sett mitt mejl men ville inte svara innan de hade utrustningen. Vi kommer överens om en dag då de ska bryta ström för att montera lastvakten och slutföra allt. När jag kommer hem nån dag efter det är arbetet bara halvgjort, bara ett par boxar är monterade och lastvakten halvtaffligt dragen.

Ytterligare nån vecka senare är deras underentreprenör där och kopplar in på Telenors utrustning, de använder egen kabel, sätter uttaget i skåpet jag sagt det ska vara, och gör ett snyggt jobb.

Slutbesiktning var bokad i den vevan, jag visste ju att det inte var klart och dagen innan ringer leverantörens säljare upp mig och meddelar att han pratat med proj.ledaren och att det måste skjutas nån vecka. Jag ska då vara bortrest två veckor så det bestäms därför till kommande vecka. Dessutom förstår jag i snacket att proj.ledaren skyllt på deras underentreprenör (som kopplade in på Telenors utrustning) och hävdat att allt annat var klart. Jag sade ingenting, utan hoppades att nu ska väl allt lösa sig. När Telenor aktiverat uttaget meddelar jag projektledaren, ber honom då också att de inte ska klippa av deras nu för långa kabel, utan linda upp överskottet så att vi har marginal om vi i framtiden vill sätta en router på annat ställe. Sedan åker jag bort.

Kom hem igår kväll och får se:
- Gateway monterad inne i korridoren, på det sätt jag beskrivet ovan. Dessutom placerad ännu sämre ur radiosynpunkt.
- I andra änden är kabeln klippt, dvs inget överskott upplindat och därmed heller ingenting att korrigera den dumma montering de nu gjort med…
Dvs allt jag påpekat före och även under arbetets gång har de skitit i. Kommer såklart aldrig igen anlita denna firma, men funderar nu hur hård jag ska vara på besiktningen. Visst, det är deras första installation och hade nog inte koll på utrustningen, samtidigt tycker jag inte att vi ska vara nån försökskanin och acceptera en halvtafflig installation.

Det jag stör mig på är som sagt att de satt ett uttag helt öppet och synligt i en allmän yta, iofs i en lite undanskymd korridor men det gör det också ”lättare” om man vill busa. Det är varken skadegörelse eller nån hacker jag är orolig över, utan snarare just bus (nån drar ur kabeln) eller opportunism (”åh, ett uttag, jag drar ur kabeln och kopplar in en router så får jag Wi-Fi i trädgården”). Och som sagt, helt utan anledning, den normala installationen av denna gateway är som synes ovan att kabeln dras rakt in i den.

Nu blir det wall av text, men lika bra ta det fr början: Vi har köpt installationen direkt av leverantören, sedan har de kontrakterat elfirman (de ska bli ny installatör för leverantören). Vid avtalad start var utrustningen fr leverantören försenad, men elfirman skulle ändå börja med att riva de gamla mv-huvarna och dra nätverkskabeln. Vi diskuterade då placering av gateway, de hade sin idé inne i denna korridor medan jag (som har radioexpertis) förordade en annan placering (några meter kortare kabeldragning dessutom) med bättre LoS mot båda de ytor där parkeringar finns, och slutsatsen blev ”dra hit kabel så får man sen testa med gatewayen vad som ger näst täckning”. Ingen talade om nåt uttag, jag hade ju sett tidigare installationer där kabeln som sagt monterats rakt in i gatewayen.

Döm om min förvåning när jag på kvällen kommer hem och får se kabel färdigdragen in i korridoren och med uttag monterat. I andra änden var kabeln dragen förbi det skåp (där jag veckan innan haft projektledaren på plats och förklarat att där vill vi ha uttaget) och upprullad under Telenors låsta skåp i väntan på inkoppling. Jag mailar projektledaren och påpekar att så där vill vi inte ha det, och förklarar ännu en gång att uttaget ska vara inne i skåpet, inte långt bort i änden av huset där gatewayen ska sitta). Påpekar också återigen min tveksamhet över deras tänkta placering av gatewayen. Inget svar, men pratar med honom en vecka senare då utrustningen är på väg. Jodå, han hade sett mitt mejl men ville inte svara innan de hade utrustningen. Vi kommer överens om en dag då de ska bryta ström för att montera lastvakten och slutföra allt. När jag kommer hem nån dag efter det är arbetet bara halvgjort, bara ett par boxar är monterade och lastvakten halvtaffligt dragen.

Ytterligare nån vecka senare är deras underentreprenör där och kopplar in på Telenors utrustning, de använder egen kabel, sätter uttaget i skåpet jag sagt det ska vara, och gör ett snyggt jobb.

Slutbesiktning var bokad i den vevan, jag visste ju att det inte var klart och dagen innan ringer leverantörens säljare upp mig och meddelar att han pratat med proj.ledaren och att det måste skjutas nån vecka. Jag ska då vara bortrest två veckor så det bestäms därför till kommande vecka. Dessutom förstår jag i snacket att proj.ledaren skyllt på deras underentreprenör (som kopplade in på Telenors utrustning) och hävdat att allt annat var klart. Jag sade ingenting, utan hoppades att nu ska väl allt lösa sig. När Telenor aktiverat uttaget meddelar jag projektledaren, ber honom då också att de inte ska klippa av deras nu för långa kabel, utan linda upp överskottet så att vi har marginal om vi i framtiden vill sätta en router på annat ställe. Sedan åker jag bort.

Kom hem igår kväll och får se:
- Gateway monterad inne i korridoren, på det sätt jag beskrivet ovan. Dessutom placerad ännu sämre ur radiosynpunkt.
- I andra änden är kabeln klippt, dvs inget överskott upplindat och därmed heller ingenting att korrigera den dumma montering de nu gjort med…
Dvs allt jag påpekat före och även under arbetets gång har de skitit i. Kommer såklart aldrig igen anlita denna firma, men funderar nu hur hård jag ska vara på besiktningen. Visst, det är deras första installation och hade nog inte koll på utrustningen, samtidigt tycker jag inte att vi ska vara nån försökskanin och acceptera en halvtafflig installation.
Kommer det att ske någon mätning av den trådlösa signalen vid besiktning?

Kommer det att ske någon mätning av den trådlösa signalen vid besiktning?
Jag hoppas det, leverantörens representant har iaf berättat att de gjort det vid tidigare installationer så jag utgår ifrån att han har med utrustning för det. Nu är det iofs LoRa så jag tror det kommer funka helt ok oavsett, men, men..

När vi gjorde vår installation kändes det som att själva wifi-täckningen skulle bli det största och dyraste i projektet så vi valde boxar med egen uppkoppling. Har fungerat klanderfritt.

Sen det där med att en uppkoppling till föreningen kostar mer än till lägenheterna, det är bra knasigt. Jag blev lite sur och nöjde mig med ett fastighetsstyrningsabonnemang på 2Mbit. Det kostar 100 spänn i månaden. Räcker gott och väl för den lilla datamängd som skickas. Vi ska ha det till hisstelefonerna med.

Till lägenheterna betalar vi drygt 300 kr / månad för 100Mbit + ett mellanstort TV-paket + telefoni. Telefonen har de dock nedgraderat till ett simkort med fria samtal.. förut var det ip-telefoni.

Senast ändrad:
När vi gjorde vår installation kändes det som att själva wifi-täckningen skulle bli det största och dyraste i projektet så vi valde boxar med egen uppkoppling. Har fungerat klanderfritt.

Sen det där med att en uppkoppling till föreningen kostar mer än till lägenheterna, det är bra knasigt. Jag blev lite sur och nöjde mig med ett fastighetsstyrningsabonnemang på 2Mbit. Det kostar 100 spänn i månaden. Räcker gott och väl för den lilla datamängd som skickas. Vi ska ha det till hisstelefonerna med.

Till lägenheterna betalar vi drygt 300 kr / månad för 100Mbit + ett mellanstort TV-paket + telefoni. Telefonen har de dock nedgraderat till ett simkort med fria samtal.. förut var det ip-telefoni.
För vår del var det viktigt att fortsatt ha möjlighet till motorvärmare då de flesta fortf har ice-bilar och kommer ha det ett bra tag än, bara nån enstaka laddbar bil än så länge. Då finns det bara ett par leverantörer att välja på. Iom att Zpark kör LoRa som är en riktig IoT-teknik istf svajigt Wi-Fi är jag inte orolig för den biten.

Håller med om muppig prissättning fastighetsabb vs Lgh. Vi har bara 10 Mbit och fri ip-telefoni till lägenheterna, betalar en dryg hundring per månad för det. Har funderat om vi ska öka på det, å andra sidan betalar man själv bara 129kr extra för 100 Mbit eller 159kr för 250 Mbit.
Jag utgick ifrån att det var självklart att ytterligare en 10 Mbit lina borde kosta samma, men iom att jag i förfrågan nämnde att det var föreningen som skulle ha det för elbilsladdning så menade de att det var en fastighetstjänst och då kostade det minsann 295kr/mån. Efter lite bråkande bad jag till slut att få tala med nån som har mandat att förhandla iom att vårt gruppavtal med dess vidareförsäljning borde vara värt en del för dem, då blev det annat ljud i skällan och efter nån vecka återkom de och kunde minsann erbjuda fastighetstjänst till samma pris som våra övriga abbonemang i gruppavslutningen… Hade det inte gått hade vi kört en 4G-router med kontantkort istället.

Tror den/dom som gör själva jobbet ofta är 'bakbundna' till att göra en lösning dom själva vet inte är optimal för att nån som sitter med excelark har bestämt det.

På förra jobbet behövde vi få en elinstallation gjord, men visste inte riktigt vad exakt vi behövde. Försökte då ta det med elfirman (den enda vi får använda pga avtal) men där gick det inte att få tag i en vettig människa utan dom sa bara 'ni måste lägga en beställning...'. Vår lösning blev att beställa 'samma som [annat kontor]'. När killarna sen kommer ut är deras första fråga 'varför gör ni X? Hade det inte varit bättre med Y?'. På min självklara följdfråga framkom det att nej, det gick inte att ändra beställningen nu...

Visa bilaga 736205

Inomhus hade den där installationen vart "fel", man sätter fast installation till uttag, och sedan en kort patchkabel sista biten.

Jag vet dock inte alls hur man brukar göra utomhus. Men kanske dags att lära sig, då jag överväger att sätta en WiFi-ap utomhus

Inomhus hade den där installationen vart "fel", man sätter fast installation till uttag, och sedan en kort patchkabel sista biten.
Helt öppet, på en publik yta, där vem som helst har tillgång till uttaget och kan dra ur patchkabeln ur uttaget? Jag skulle bli helt vansinnig om jag ansvarade för drift och säkerhet på en sån anläggning. Gatewayen är alltså hjärnan i hela anläggningen, sköter kommunikationen med boxarna och lastvakten, samlar in och kommunicerar förbrukningsvara som ligger till grund för debitering, osv.
Som en jämförelse till bilden ovan bad jag en granne gå ner och ta en bild hur det ser ut.
E17E15BD-FFDF-4DB8-8C83-2F6DE2FE1F7C.jpeg

Var och en får väl avgöra vilken installation som ser mest professionell och säker mot klåfingrighet ut…

Tillbaka
Topp