OT - Preems dåliga diesel (tallolja)

Longines

Aktiv medlem
Bilen startade inte igår och vi skulle på 40-årskalas, panik med tre barn och hustru - barnen skulle dessutom servera... ca 26 mil bort.
Efter ett telefonsamtal bestämde jag mig för att "mala" då vi inte hade något att förlora och bilen hostar igång efter ett tag. När vi behöver tanka, med bilen igång, så står det något om "Tallolja" på Preems pump och hustrun berättade att det var det hon hade tankat samt att bilen hade varit lite knäpp en gång tidigare under veckan. Vi kör vidare och jag ber sonen googla lite. Massor av bilister har haft problem med deras soppa och otaliga filter har saggat igen. En gammal bekant som höll på med drivmedel för många år sedan berättade om igensatta spridare av vissa rapsprodukter när de körde på dessa . Vad som är anmärkningsvärt är att det, enligt sonen, inte är någon som har fått ngn kompensation eller upprättelse för detta av Preem. Någon som vet något?

Det har ju skrivits hur mkt som helst ang problem orsakade av biodiesel.
Knappast ngn nyhet att det sätter igen filer & orsakar allmänt kaoz med många motorer.

Rattnalle sa:
Går det ens att tanka diesel utan en viss andel biodiesel?

Sjömackar som säljer biodiesel blir snabbt bojkottade. Ännu känsligare i båtar eftersom dieseln ofta ligger längre i tanken.

Så ja, de flesta sjömackar har riktig diesel.

Märke, modell, år, miltal, servad enligt intervall?

Finns fler faktorer som kan ge problem än just bränslet. Har ni bara tankat Preem under lång tid, en tankning lär inte göra ngn skillnad? Vi har kört tyska dieslar under 5 års tid enbart på Preembränsle, utan problem.

Det kan ju också vara så att ni råkat tanka från just en mack som haft vattenläckage in i pumpen och att vattnet ger problem. Har inte haft några problem med preems diesel. De flesta dieslar innehåller 5-7 % Fame vilket ibland benämna biodiesel

Har själv kört till största del Preem i flera år, både sommar och vinter, utan problem. För några år sedan hade OKQ8 stora problem med inblandningen i dieseln och bilar kleggade igen på löpande band.

Jag är även kört Evolution Diesel vilket är den du pratar om gissar jag... Utan problem, skulle gärna kört på den hela tiden om det funnits i pumparna här.

Vissa tillverkare avråder från att tänka biodiesel. Det brukar framgå på tanklocket eller luckan. Jag tror dock det handlar mer om material i bränsleslangar och tank än just motorerna. FWIW.
Körde diesel under 15 års tid, Mercedes och VAG-motorer, utan problem med alla förekommande märken i tanken. Sedan ett år bensin. :)

Pfaff sa:
Vissa tillverkare avråder från att tänka biodiesel. Det brukar framgå på tanklocket eller luckan. Jag tror dock det handlar mer om material i bränsleslangar och tank än just motorerna. FWIW.
Körde diesel under 15 års tid, Mercedes och VAG-motorer, utan problem med alla förekommande märken i tanken. Sedan ett år bensin. :)

Det är väl mest Volvo som har problem med biodiesel. VAG fixar sådant med innovativ motorstyrningsmjukvara.

Preems diesel är inte biodiesel. Den är kemiskt identisk med fossil diesel, då den ska inte orsaka problem.

Jag har kört över 10k mil primärt på deras soppa utan problem, skulle tro att dina problem beror på något annat.

RME däremot ska du inte tänka i vilken bil som helst.

Bengt-re sa:
Pfaff sa:

Det är väl mest Volvo som har problem med biodiesel. VAG fixar sådant med innovativ motorstyrningsmjukvara.

"Nicht für biodisel" eller liknande står det på tanklocket på min Audi. Jag tankar det som finns i pumpen på närmsta mack när det är dags, har kört diesel i sju år utan problem.

VAG försvann för sisådär 15år sen. VW AG heter huvudbolaget i Tyskland och svenska importören och generalagenten går under namnet SVW (Svenska Volkswagen) alt VGS (Volkswagen Grupp Sverige).

Vi hade strul innan på VW Crafter att deras filter gleggade igen. Blev som fett på filtert (insats).

Tätare intervaller löste problemet. Prov skickades till Tyskarna och dom undra va fan vi hade skickat ner. Diesel i tex Tyskland är sjukt mkt bättre för motorgång / förbrukning / effekt. Sen om det är bra för bollen vi bor på låter jag vara osagt.

Och ang vw's fusk så har det inte med diesel kvalité att göra utan om att klara krav på den amerikanska marknaden. :)

Mini_me sa:
VAG försvann för sisådär 15år sen. VW AG heter huvudbolaget i Tyskland och svenska importören och generalagenten går under namnet SVW (Svenska Volkswagen) alt VGS (Volkswagen Grupp Sverige).

Snack. Det heter även Nynäs, Esso, Caltex och Scania-Vabis. Så det så.

Pfaff sa:
Mini_me sa:

Jag är med dig. Circle K ?? Skulle inte tro det , OK blev OKQ8 och först ska man gifta sig och sen statoila...hur ska det gå till nu? Ska man cirkel samlaga nu då eller hur tänker dom?

Världen är en galen plats...

Jag har haft fyra tyska dieslar under 13 år och har använt dessa ganska mycket - har även tankat Preem tidigare men nu skall jag, trots allt, sluta med det. Tysk premiumdiesel är bättre och många vittnar om lägre förbrukning med sådan i tanken. När det gäller huruvida bioproblematiken är väl känd googlade jag lite, DN, SvD och Sydsvenskan har inte skrivit särskilt mycket om det, det har dock lantbrukarnas tidning och Motor Sweden gjort, likaså har Kia avrått från bio etc. Kvällstidningar?

Longines sa:
Jag har haft fyra tyska dieslar under 13 år och har använt dessa ganska mycket - har även tankat Preem tidigare men nu skall jag, trots allt, sluta med det. Tysk premiumdiesel är bättre och många vittnar om lägre förbrukning med sådan i tanken. När det gäller huruvida bioproblematiken är väl känd googlade jag lite, DN, SvD och Sydsvenskan har inte skrivit särskilt mycket om det, det har dock lantbrukarnas tidning och Motor Sweden gjort, likaså har Kia avrått från bio etc. Kvällstidningar?

Jo, men du måste som tidigare sagts skilja på biodiesel och biodiesel... RME (rapsdiesel) har varit ett sorgebarn som både löst upp färg, ätit slangar samt dragit åt sig fukt så det tjälat ihop ordentligt så fort det börjat närma sig nollan. Det är främst på jordbrukssidan samt i tyngre fordon det använts. Det är därför problemen synts där och inte i kvällspressen.

Preems nya "Evolution Diesel" och andra typer av HVO diesel är av en annan kvalisort och är i stort sett kemiskt identisk med fossil diesel.

Att bilar går billigare på "tysk diesel" är inte heller någon nyhet, den "svenska" är utblandad för att vara renare, det är en bidragande orsak (förutom en körcykel som är åt fanders) till att de deklarerade förbrukningssiffrorna oftast är en utopi.

Vår V50 köptes på att den gått väldans lite, borde ju vara bra kan man tycka. Men två gånger har den närmast stannat på E4:an med bärgning som följd. Verkstäderna menar att det växer svamp i dieseln då bilen används för sällan, de rensade tanken och bytte injektorerna (tror jag det hette). Man ska köra regelbundet, aldrig tanka innan tanken är helt tom och ibland hälla i tankrengöring. Så vitsen med miljöbil, som vår är, och miljödiesel, försvinner lite tyvärr.

mtbuman sa:
Vår V50 köptes på att den gått väldans lite, borde ju vara bra kan man tycka. Men två gånger har den närmast stannat på E4:an med bärgning som följd. Verkstäderna menar att det växer svamp i dieseln då bilen används för sällan, de rensade tanken och bytte injektorerna (tror jag det hette). Man ska köra regelbundet, aldrig tanka innan tanken är helt tom och ibland hälla i tankrengöring. Så vitsen med miljöbil, som vår är, och miljödiesel, försvinner lite tyvärr.
Skönt att ha bensinbil och slippa såna problem ;)

NLC sa:
There's no such thing as a "miljöbil" ...
Nä, håller med men det finns ju grader i helvetet så vi försökte åtminstone. Men trots en skitbil så är det rätt kul att se alla självutnämnda bilexperter, som tidigare dömde ut vår Citroën (vafan tror du, klart en Citroën strular), helt förlora sina referensramar när de hör att Volvo odlar svamp i tanken :)

Ja, alltså ta det inte personligt ;-) men att använda "miljö-" som prefix är ju ett j-a oskick av bilbranschen att måla upp en bild av bilismen som en naturkramande verksamhet.

(säger jag som har både bensin- och dieselbil i hushållet)

NLC sa:
Ja, alltså ta det inte personligt ;-) men att använda "miljö-" som prefix är ju ett j-a oskick av bilbranschen att måla upp en bild av bilismen som en naturkramande verksamhet.

(säger jag som har både bensin- och dieselbil i hushållet)
Har ingen personlighet och kan således svårligen ta någonting personligt;) . Oskicket kallas greenwashing, mycket populärt nuförtiden.

Senaste halvåret har jag kört ungefär 3000 mil på diesel från många olika ställen. Enda skillnaden jag märker är att jag får lägre förbrukning när jag tankar på Ingo (Tollarp är favoriten, nästan alltid billigast), då kommer jag under 0,5 liter milen trots min väldigt tunga högerfot.

edit: 0,56-0,58 när jag tankat på Preem

Senast ändrad:
Jag har en VW Passat 240hk -16 som i somras råkade tankas på Gulf i Hallstavik vid 1tillfälle. Jag Var på väg hem från Orsabajkn och fyllde hela tanken där på Gulf. 2dagar senare och 10mil senare så ska den in på plåtverkstad och DÅ skär högtryckspumpen och det blir spån i hela bränslesystemet och reparationen beräknas till 110000:-kr på VW.
Jag kontaktar Macken som lovar att ta ett prov på dieseln, visserligen en vecka senare än tanktillfället... Dieseln är såklart felfri säger dem och skyller på att VW är skitbilar och borde gå på garanti och bl.a. Bl.a. Bl.a.....
Kul semester det blev för oss med husvagnen...

Jag inser att det är en sjukt jäkla tråkig grej att råka ut för och så men...

Det är svårt att komma ifrån att en bil som gör sådär när den är ett år gammal är en skitbil på ett eller annat sätt..

biodiesel kan man köra om bilen används flitigt använda bilen sällan så kör vanlig hederlig diesel biodiesel kan jämföras me kåda e fin då den e färsk o blir seg ju mer tiden går o tillslut blir den kristalliserad.....

ja som meckat båt bil lastbil buss säger som så att biodiesel e rena f*nstyget som nån eländig teorektiker knåpat ihop.....
för i praktiken e de sämsta skiten som finns sätter igen partikelfilter dieselfilter ledningar o en redigt grötig soppa i bränsletanken i värsta fall
och blir en dyr saneringshistoria av bränslesystemet om man nu har otur

Men, som sagt, biodiesel är en sak det som säljs som personbilsdiesel på mackarna är inte biodiesel.

Mini_me sa:
Pfaff sa:
Mini_me sa:

Jag är med dig. Circle K ?? Skulle inte tro det , OK blev OKQ8 och först ska man gifta sig och sen statoila...hur ska det gå till nu? Ska man cirkel samlaga nu då eller hur tänker dom?

Världen är en galen plats...

Jag håller med!

darkforce sa:
biodiesel kan man köra om bilen används flitigt använda bilen sällan så kör vanlig hederlig diesel biodiesel kan jämföras me kåda e fin då den e färsk o blir seg ju mer tiden går o tillslut blir den kristalliserad.....

ja som meckat båt bil lastbil buss säger som så att biodiesel e rena f*nstyget som nån eländig teorektiker knåpat ihop.....
för i praktiken e de sämsta skiten som finns sätter igen partikelfilter dieselfilter ledningar o en redigt grötig soppa i bränsletanken i värsta fall

Ja, jag fyllde på med 60 liter "vanlig" diesel senare och körde ytterligare 30 minuter innan vi var framme. Funderade på om jag skulle leta reda på ngn tillsats att hälla i tanken men tiden var knapp.
Många skriver att biodiesel är ekvivalent med vanlig diesel och att tallolja påminner om fossil dito - är det alltid så? Rapsen innebar, för vissa, betydande problem.
Att all soppa är utblandad vet jag, bensin-etanol och diesel - vad det nu är, men är all diesel exakt lika? Knappast? Att som Rompa få ett stort haveri på en ny bil är tragiskt - att få det på en bil som är fem år, utan garanti och motorförsäkring är knappast bättre.
När dieseln började få en ökad inblandning fick båtägare gigantiska problem med tillväxt i tankarna och Volvo verkar fortfarande ha svamptillväxt i tanken. Förr blandade de bensin i dieseln under vintern för att det skulle vara mindre svårt att starta och alla som vet hur vegetabilisk olja blir när det är något svalare bör nog bli skeptisk.

Longines sa:
darkforce sa:

Ja, jag fyllde på med 60 liter "vanlig" diesel senare och körde ytterligare 30 minuter innan vi var framme. Funderade på om jag skulle leta reda på ngn tillsats att hälla i tanken men tiden var knapp.
Många skriver att biodiesel är ekvivalent med vanlig diesel och att tallolja påminner om fossil dito - är det alltid så? Rapsen innebar, för vissa, betydande problem.
Att all soppa är utblandad vet jag, bensin-etanol och diesel - vad det nu är, men är all diesel exakt lika? Knappast? Att som Rompa få ett stort haveri på en ny bil är tragiskt - att få det på en bil som är fem år, utan garanti och motorförsäkring är knappast bättre.
När dieseln började få en ökad inblandning fick båtägare gigantiska problem med tillväxt i tankarna och Volvo verkar fortfarande ha svamptillväxt i tanken. Förr blandade de bensin i dieseln under vintern för att det skulle vara mindre svårt att starta och alla som vet hur vegetabilisk olja blir när det är något svalare bör nog bli skeptisk.

Har du sett sommardiesel vintertid? Det som ser ut som isblock är paraffin...
Tror vinterdieseln i lumpen höll 75% fotogen.

Spacekitty sa:
Senaste halvåret har jag kört ungefär 3000 mil på diesel från många olika ställen. Enda skillnaden jag märker är att jag får lägre förbrukning när jag tankar på Ingo (Tollarp är favoriten, nästan alltid billigast), då kommer jag under 0,5 liter milen trots min väldigt tunga högerfot.

edit: 0,56-0,58 när jag tankat på Preem

Gäller det generellt? Jag har lite långt till Tollarp...

(Jag bryr mig inte så mycket, men det finns de i familjen som lusläser förbrukningsmätaren och jag har på sätt och vis lovat att den här bilen inte skulle dra mer än den gamla. Vet inte hur länge "inkörningsperiod" är ett användbart argument :)

Esso
En tiger i tanken!

Måste ju vara BIO-Diesel
Haru kollat att du inte råkat skvätta i det.

essotiger.jpg

Fö vet jag gamla dieselcittror som går på frityrolja.
(man bör nog undvika att hälla det i en modern bil...)

Miss Lycka sa:
Venezuela har billigast diesel i världen. Den kostar några ören per liter.

Den kostar lika mycket men den Venezuelanska staten går in och subventionerar så slutkunden tror det är billigt men betalar via "skatten".

http://www.bbc.com/news/business-35600921

"The rise in the heavily-subsidised fuel price will save $800m a year."

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp