Ot Privat fakturering

Svensson433

Ny medlem
Ot Privat fakturering
Hej
Är det någon som har koll på privat fakturering.
vi har en bostadsrättsförening hemma och dom vill ha hjälp med gräsklippning och lita andra småsaker.

roller

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Menar du att du hade tänkt att utföra de tjänsterna och därmed hur du ska göra för att kunna fakturera bostadsrättsföreningen?

roller

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Det finns ju flera tjänster som hanterar inbetalning av F och A-skatt samt moms (om du googlar t.ex. fakturera utan företag). Har du tittat på det? Eller ville du hitta något annat sätt?

Svensson433

Ny medlem
Ot Privat fakturering
Tänkte om det gick att sköta själv. Googlade lite och kollade på ett par företag. Men det handlar ju om så lite pengar så blir inte mycket kvar om man ska köpa tjänsten.

Fundadores

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Varför kan de inte betala ut ett arvode, eller som många gör om man utför saker, manfår tex ett presentkort. Känns ju hundra gånger enklare än att du ska starta upp enskildfirma, bokföra och mecka med deklarationen.

roller

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Är inte bostadsrättsföreningen godkänd för F-skatt? I så fall kan de betala ut "vanlig lön" istället. Annars är det enskild näringsverksamhet som gäller om du inte vill använda dig av de tjänster som finns.

DanielS

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Är inte bostadsrättsföreningen godkänd för F-skatt? I så fall kan de betala ut "vanlig lön" istället. Annars är det enskild näringsverksamhet som gäller om du inte vill använda dig av de tjänster som finns.
Som brf vill man knappast betala ut lön. Då blir brf arbetsgivare och med det följer en massa ansvar och administration som man vill hålla sig borta ifrån. Mycket enklare att köpa in tjänsten.

Använd frilans finans eller liknande, det är väl det enklaste sättet och fungerar bra enligt dom jag känner som testat. I min förening sköter vi dock gräsklippning och annat på frivillig basis men då är vi en liten förening.

roller

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Som brf vill man knappast betala ut lön. Då blir brf arbetsgivare och med det följer en massa ansvar och administration som man vill hålla sig borta ifrån. Mycket enklare att köpa in tjänsten.

Använd frilans finans eller liknande, det är väl det enklaste sättet och fungerar bra enligt dom jag känner som testat. I min förening sköter vi dock gräsklippning och annat på frivillig basis men då är vi en liten förening.
Om Brf redan är arbetsgivare, dvs är godkänd för F-skatt är det en väg. Enligt TS så var ju tjänsterna för dyra.

DanielS

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Om Brf redan är arbetsgivare, dvs är godkänd för F-skatt är det en väg. Enligt TS så var ju tjänsterna för dyra.
Jag tolkade det som att de egentliga tjänsterna gräsklippning osv var för dyra? Frilans finans tar en avgift på 6%, om det är värt det eller inte får man ju bedöma. Jag är osäker på vart gränsen går för att det ska vara värt att starta ett bolag...

Jag känner inte till någon Brf som idag har egna anställda, även stora föreningar går över till att köpa in tjänsterna. Som styrelseledamot i en Brf skulle jag i det längsta undvika att vara arbetsgivare och helt enkelt kräva att betala för tjänsten via en faktura. Se t ex:

roller

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Jag tolkade det som att de egentliga tjänsterna gräsklippning osv var för dyra? Frilans finans tar en avgift på 6%, om det är värt det eller inte får man ju bedöma. Jag är osäker på vart gränsen går för att det ska vara värt att starta ett bolag...

Jag känner inte till någon Brf som idag har egna anställda, även stora föreningar går över till att köpa in tjänsterna. Som styrelseledamot i en Brf skulle jag i det längsta undvika att vara arbetsgivare och helt enkelt kräva att betala för tjänsten via en faktura. Se t ex:
Ja, det är inte helt klart vad TS menade. Men t.ex. Cansolo har 3,95 % i avgift. Om det nu rör sig om låga belopp finns det knappast något värde i att starta eget om man inte vill lära sig den biten också.

ooms

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering

Hm, det verkar som om när nån utför arbetena som bisyssla (dvs det är inte deras huvudsakliga anställning) så gäller samma utbetalningsregler som för arvoden till förtroendevalda (dvs 30% skatt skall dras och arbetsgivaravgifter betalas). Har man en ekonomisk förvaltare ordnar de det smidigt. Dock vill man ju inte dra på sig arbetsgivaransvaret, så det är ju huvudsakligen det som gör att man hellre köper in tjänsterna.

Lejon

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Ett företag kan ha F-skatt utan att vara registrerad som arbetsgivare.
Ett litet företag som inte brukar betala ut lön eller ens är registrerad som arbetsgivare lör inte vilja gå den vägen.

Svensson433

Ny medlem
Ot Privat fakturering
4-6% att betala för att få hjälp med faktureringen är okej. Tanken var att jag skulle börja klippa gräset åt föreningen hemma då dom som gör det idag är väldigt dyra.

h.g.j

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
4-6% att betala för att få hjälp med faktureringen är okej. Tanken var att jag skulle börja klippa gräset åt föreningen hemma då dom som gör det idag är väldigt dyra.
Hur mycket är väldigt dyra? 😀 *Nyfiken*

Men som sagts tidigare, renaste lösningen är nog någon av faktureringstjänsterna. Även om dom kostar så tjänar du på det eftersom du slipper bokföring osv om du inte ska ha mer verksamhet.

n3wton

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Man är inte arbetsgivare bara för att man har f-skatt. Man måste vara registrerad som arbetsgivare och med det följer en hel rad med åtaganden (bla månatlig redovisning till Skv osv). Kan man undvika det som förening så vill man det.

Jag har för mig att jag sett någon lösning att avgiften justerades ner mot någon form av arbete, men kan inte minnas riktigt vad det gällde och framförallt inte vad som då gäller för regler. Generellt är systemet uppbyggt på att man inte bara kan byta pengar mot varor eller tjänster hur som helst, vilket är en ganska grundläggande förutsättning.

Kan inget om faktureringstjänster för privatpersoner, men har varit företagare hela mitt vuxna liv. Att klippa lite gräs är förmodligen inget man startar enskild firma för om man inte har större planer, eftersom det är för mycket administration. Kolla upp faktureringstjänsterna närmare är således mitt tips!

n3wton

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Det där låter lite som att ett gäng privatpersoner gjort en analys över att en inhyrd tjänst är dyr, utan att ha undersökt närmare vari kostnaderna ligger. Att klippa gräset emellanåt är ju en smal sak, men att sköta administration, laga och underhålla maskiner, förvara dem och därtill köpa in maskiner och arbetskläder kommer i slutänden innebära att tjänsten som hyrts in inte längre verkar lika dyr. Företaget som nu sköter det har förmodligen dessa kostnader utslagna på en stor mängd fastigheter, vilket är vad som krävs för att få det att gå runt. Grönyteskötsel är INTE en lukrativ bransch..

Som bonus växer gräset under normala förhållanden såpass att man klipper en gång i veckan under perioden maj-september (om det inte blir väldigt torrt). Att man har fem goa semesterveckor mitt i sommaren struntar gräset i.:P

Självklart kan tjänsten ändå vara för dyr, men gör en ordentlig koll innan du drar igång för mycket grejer..

Svensson433

Ny medlem
Ot Privat fakturering
Tack för alla svar.
Vi är en liten förening ute på landet med ett grönområde som tar ca 1 timmer beroende på hur många man är när man klipper. Ordförande har tagit kontakt med lite olika föreningar men ingen är intresserade om vi inte håller med klippare själva, det är inte aktuellt då dom provade det innan vi flyttade ut. Den blev stulen 2 gånger innan dom ledsnade. I nuläget klipper en annan granne men dom tar ca 800-900kr per gång. Och grannarna vill inte turas om att göra det gratis. Jag tänkte inte ta på mig det för att tjäna några stora pengar utan mest för att föreningen skulle kunna lägga pengar på annat. Men vill inte göra det gratis då jag aldrig ser områden som klipps.

rois

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Tack för alla svar.
Vi är en liten förening ute på landet med ett grönområde som tar ca 1 timmer beroende på hur många man är när man klipper. Ordförande har tagit kontakt med lite olika föreningar men ingen är intresserade om vi inte håller med klippare själva, det är inte aktuellt då dom provade det innan vi flyttade ut. Den blev stulen 2 gånger innan dom ledsnade. I nuläget klipper en annan granne men dom tar ca 800-900kr per gång. Och grannarna vill inte turas om att göra det gratis. Jag tänkte inte ta på mig det för att tjäna några stora pengar utan mest för att föreningen skulle kunna lägga pengar på annat. Men vill inte göra det gratis då jag aldrig ser områden som klipps.
Om ni är en liten förening borde det väl gå att sköta det på ett pragmatiskt sätt istället för att hålla på med fakturering. Sätt ned din hyra med överenskommen reduktion. Finns mer att läsa här,
skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/hyresnedsattningvidsjalvforvaltning.4.7459477810df5bccdd4800015158.html

bokaj

Aktiv medlem
Ot Privat fakturering
Samma här, har använt frilans finans några gånger och det har lätt varit värt de 6% som de tar. Det var inga konstigheter när deklarationen kom heller.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer