[OT] Problem med liten bild på Youtube

Supertramp

Aktiv medlem
Många filmer på Youtube fyller inte hela fönstret när jag ska titta på dom. Nån som vet varför? Är dom uppladdade så? Eller är det nån inställning man kan göra när man tittar?
Exempel:
Denna video
Ser ut så här på min telefon:
Screenshot_20161011-213453.png

Senast ändrad:
Det gör den inte på min dator heller. Det är en kass film med en stor ram å en liten oskarp ruta där det hela utspelar sig. :)

Frid!

Är det för låg upplösning på uppladdad film som gör att bilden blir så liten och youtube lägger till ramen? Varför skalar inte youtube upp bilden istället?

Och det verkar inte gå att zooma bilden, inte på min telefon i alla fall. Väldigt irriterande! När jag tittar på lite längre videos är detta jättevanligt.

Det är den som lagt upp videon som redigerat å lagt till ramen. Varför är ju dock den stora frågan?
Jag sitter många timmar på Youtube å har inte träffat på så många videos av den här typen. De flesta som lägger upp en video vill ju att filmen ska synas över hela skärmen.

Frid!

många av de där filmerna, wheeler dealer, är medvetet manipulerade för att youtube inte maskinellt ska hitta dem och ta bort dem pga copyright överträdelse. Manipulationen verkar bestå av dels mindre upplösning, dels att en del filter applicerats för att ändra bild o i vissa fall ljud.

OK! Ibland hör man att är filmen uppsnabbad eller går för långsamt. Ellet om man kanske bara ändrat pitchen på ljudet.
Och en del filmer börjar mitt i. Sen efter slutet kommer första halvan.
Spegelvända förekommer också.
Så det är därför alltså?

Senast ändrad:
julgus sa:
många av de där filmerna, wheeler dealer, är medvetet manipulerade för att youtube inte maskinellt ska hitta dem och ta bort dem pga copyright överträdelse. Manipulationen verkar bestå av dels mindre upplösning, dels att en del filter applicerats för att ändra bild o i vissa fall ljud.

Japp, det är ganska vanligt. Hade lätt kunnat lösas för tittaren om det vore möjligt att zooma (såklart med bibehållet låg upplösning), men det går vad jag vet inte.
Ibland tar man bort ljudet lite här och där för att uppnå samma effekt. Ett annat "trick" är att lägga till en brutal vinjettering (mörkare utåt hörnen).

Ja, det är jättevanligt. Vissa kör med ett ovalt vinjetteringsfilter, där det är ljusare i mitten och mörkare mot kanterna. En del beskär kraftigt, vilket kan funka bra där det kanske ändå bara är en samling huvuden som pratar. Andra gör som i första inläggets bild: lägger till en ram runt bilden. Och på senare tid har uppspelningstakt kunnat ändras också. Då får man själv ställa in en annan takt via kugghjulet i botten.

En del videos har bara en stillbild med en text som säger typ "click on the link in commentator field for full length HD video". Men jag har aldrig fått en sån länk att funka.

EDIT: Tog ranson gammalt inlägg och laddade upp en bild som jag vill kunna länka till
FB_IMG_1506799603537.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp