[OT] PU-lim nu när Liquisole inte finns? (Limma bensintank).

Octagon

Aktiv medlem
Sonens moppe läcker mellan plasttanken och bensinkran. Tanken har en liten stump där kranen ska in med en O-ring, och så en slangklämma runt. Nu är det troligen för slitet i hålet för att hålla tätt.

I forntiden hade jag bara kletat i Liquisole och så hade problemet varit löst, men det finns ju inte att få tag i på enkelt sätt längre. De PU lim som finns överallt är av den skummande sorten för trä, men inte den som blir solid som gummi. Plastic padding tål ju också bensin, men är lite för hårt för att limma mot mjukplast

En ny kanske lite tjockare o-ring +packningsklister borde funka.

annars är liquisole typ samma som biltema vindrutetätning, marintätning. eller sikaflex 221.

sätt en o-ring under pipen, så självhärdar den öppnade tuben på några kvartal i stället för veckor.

utelim pu finns också här och var.

annars är liquisole typ samma som biltema vindrutetätning, marintätning. eller sikaflex 221.

sätt en o-ring under pipen, så självhärdar den öppnade tuben på några kvartal i stället för veckor.

utelim pu finns också här och var.
Jo, sånt där utelim finns lite varstans, det är sånt som skummar för trä. Vindrutetätning har jag en 300 ml tub, men vill inte öppna eftersom den härdar så fort. Kommer antagligen inte att behöva mer på flera år. Bra tips med o-ring, jag brukar ha den i frysen, det gör också att det går långsammare.

Vet inte om den blev dålig när den blev miljövänlig?

IMG_8945.png

Jo, sånt där utelim finns lite varstans, det är sånt som skummar för trä. Vindrutetätning har jag en 300 ml tub, men vill inte öppna eftersom den härdar så fort. Kommer antagligen inte att behöva mer på flera år. Bra tips med o-ring, jag brukar ha den i frysen, det gör också att det går långsammare.
biltema vindrutetätning fungerar utmärkt som skosula och lagning av skosula. så när man öppnar en av något tvingande skäl, brukar jag passa på att ta ett varv runt familjens skor. vips har man tjänat in kostnaden för tuben.

även oöppnad i kylförvaring härdar produkten efter ett år eller så. sikaflex 221 håller mycket längre, minst fem år. brukar köpa ett gäng från tyskland. finns i olika färger.

Vet inte om den blev dålig när den blev miljövänlig?
Rubberfix är inte riktigt lika bra som Liquisole. Fördelen är att den härdar betydligt snabbare, så för lagningar där man inte behöver all den vidhäftning och elasticitet som Liquisole har så är den smidig. Men den klarar som sagt inte det Liquisole gjorde, mycket sämre till kläder t.ex.. Vete tusan hur miljövänligt det är att behöva kasta grejor som tidigare kunde lagas.

1681733012924.png

Den här sägs vara lik liquisole. Jag har en tub hemma men har inte testat själv än

Kommer lagningsmedlet att komma i kontakt med bensinen och kan det ha betydelse för vilket lim som kan funka? Lika löser lika brukar det väl vara.

Rubberfix är inte riktigt lika bra som Liquisole. Fördelen är att den härdar betydligt snabbare, så för lagningar där man inte behöver all den vidhäftning och elasticitet som Liquisole har så är den smidig. Men den klarar som sagt inte det Liquisole gjorde, mycket sämre till kläder t.ex.. Vete tusan hur miljövänligt det är att behöva kasta grejor som tidigare kunde lagas.
För kläder så kanske Aquasure kan vara intressant. Det rekommenderas ofta för att limma otäta sömmar i vadarbyxor med funktionstyg (andningsvadare). Det är mer lättflytande än liquisole och man behöver joxa med härdare = det är halvslabbigt och svårt att göra snygga och diskreta lagningar. När det har härdat är det dock mjukare än Liquisole och ytan är lite klibbig. Kanske laga sulor på plattispjuckor är ett ännu bättre användningsområde?

Visa bilaga 620221
Den här sägs vara lik liquisole. Jag har en tub hemma men har inte testat själv än
Det där ser intressant ut. Etylacetat, aceton och n-hexan som lösningsmedel. Det måste jag testa nån gång när sista tuben liquisole är slut.

För kläder så kanske Aquasure kan vara intressant. Det rekommenderas ofta för att limma otäta sömmar i vadarbyxor med funktionstyg (andningsvadare). Det är mer lättflytande än liquisole och man behöver joxa med härdare = det är halvslabbigt och svårt att göra snygga och diskreta lagningar. När det har härdat är det dock mjukare än Liquisole och ytan är lite klibbig. Kanske laga sulor på plattispjuckor är ett ännu bättre användningsområde?
Aquasure finns i flera versioner nu för tiden. Det som heter SR (Shoe repair) är väldigt likt Liquisole, och är det som jag använder som ersättare. Rubberfix är skräp.

Tillbaka
Topp