[OT]: Pysande stereoförstärkare

Oskar

Aktiv medlem
Nu skall vi se om jag lyckas förklara detta... Min stereoförstärkare, en ca 10 år gammal Mission Cyrus III, har börjat väsnas. Ut i högtalarna kommer, så fort man slår på den, ett ganska vitt brus. Rätt likt en radio som står mellan två stationer. Ibland minskar bruset så att det blir uthärdlligt att lyssna på musik, men sammantaget är situationen ohållbar. Jag får dock inte in någon "rysk radio", utan det är bara väsandet/brusandet.

Skall jag slänga skiten å köpa nytt? Min förhoppning är att det på detta forum skall finnas någon som säger "jasså, du måste byta VGHXZ5765-7U kondensatorn" eller något likande! ;-)

ja, det _kan_ vara så. Det kan vara en hel del annat också, men det är min första gissning utan att ha lyssnat eller felsökt på egen hand. Kondingar torkar ut med tiden så att det är en konding är en mycket rimlig gissning, men det finns det ett gäng sånna i en stärkare.

Det finns firmor som fixxar sånt. =)

Skulle kunna vara den klassiska dansbandssjukan, dvs att volympotentiometern har oxiderat. Kontaktspray eller lite rattande på volymkontrollen kanske?

Har du ngt bra tips på ngn firma som fixxar sånt? Jag vill nog helst inte gå till ngn HiFi-butik utan gärna direkt till fixaren. Jag gillar inte HiFi-butiker - bara grejorna de säljer. :-P

velocipedmanet:
Inget sånt problem. Jag tror inte det problemet kan uppstå på min stärkare; den volymkontrollen är uppbyggd på ett annat sätt än det gamla vanliga! ;-)

Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du ngt bra tips på ngn firma som fixxar sånt?
> Jag vill nog helst inte gå till ngn HiFi-butik
> utan gärna direkt till fixaren. Jag gillar inte
> HiFi-butiker - bara grejorna de säljer. :-P

Sund attityd. Tyvärr har jag inga bra tips.
Kolla runt bland de som inte har annonser i gula sidorna. Eller kolla med hifikit, de borde veta vem man skall gå till med sånt.

Ljudis tar med största sanolikhet in den där. De kanske tom blir glada över att se ett ex=)

Men det är klart. Det är ju en hifibutik men han som de lämnar den til kommer du inte åt på annan väg.

Ljudis är alltså www.ljudmakarn.se

Verkar väll kanske lite lustigt med en konding som tröttnat om det fungerar ibland?. Jag är absolut ingen med koll på detta men lödningar tröttnar ju efter några år så ibland kan det hjälpa att bara löda igenom korten.

Edit: Smilet i soln kan man kanske gå direkt till oxå. Han brukar ju köra hifiklubben grejjer. Om han dock säger att du måste gå genom hifiklubben skulle jag lägga ner:)

Edit2: Sen finns det ju en herre på detta forum som sysslar med detta. Jag vet dock inte om han har tid eller lust så han får själv skirka till i tråden om han ser detta.

Senast redigerad av en moderator:
bjorre:
Just det, jag tänkte inte på att de har en egen verkstad. Där lämnade jag in en synt (!) för garantireparation en gång...

Var med om en stereo som helt oprovocerat började låta som när man försöker banka ner en vägg. Slutade lika plötsligt som den började. Första gången var jag ensam hemma i villan och blev uppriktigt sagt skiträdd! Trodde det var inbrottstjuvar.

Andra gången var vi två hemma, då lyckades vi lokalisera ljudkällan till just stereon. Misstänker att för mycket dam låg bakom problemet. Jag upplyste ägaren av stereon om hur man kan stänga av stereon med hjälp av power-knappen, varpå problemet försvann.

Rikard har helt rätt. Det kan vara en konding. Men det kan vara jordningen också.Slitna kablar kan få elen att gå fel och störa de ganska känsliga högtalarutgångarna. Är stereon kopplad till en LP-spelare kan man kolla jordningen på denna och be en bön om att felet ligger där.
Tjyv signaler hit Å dit är bara för jävliga.

Testa med att koppla in grej för grej till stärkaren.

Förmodar att det va mig Ville syfta på..

Första frågan om du ska fixa det själv. kan du nått om elektroik alls?
om inte lämna in hos Smilet på Broddg. 1 i SOLNA, 08 - 651 10 70 eller som nån sa sontec dock vettifanken om de kör egen service längre.

Spnotant brus käns som att nån trissa håller på att ge upp dock brukar det då bara va ur en kanal.. fast det kan ju härstamma i försteget och där har du säker nån gemensam OP för båda kanalerna. Torkade kondingar i nätdelen orsakar inte så lätt den sortens störning. kan även vara en lödning som gett upp på diverse olika ställen.
väldans lätt att se om man har maskinen framför sig men såhär kan det va lite va som och jag bor en aningens för långt bort för att det ska va intressant att titta på, då är det bättre att lämna in.

Lyckatill =)

Tillbaka
Topp