Skriv mer, intressant att höra om erfarenheter!
Det som kommuniceras om tåg är ju alltid att det är så miljövänligt och bra och framtiden etc etc. För mig känns det som järnvägarnas storhetstid sedan länge är förbi; det fanns massor i Sverige för 60-70 år sen som är borta. Bilen tog över.
Själv åker jag nästan aldrig tåg men häpnar över att det är så fantastiskt efterblivet jämfört med flyget. Nog för att jag vid några flygresor oväntat fått springa med mina väskor eller arrangera nån taxi men för det mesta är det smidigt. Det finns en väl trimmad struktur för bokningar och bagage.
Chartertåg till Medelhavet? Jag har en "miljömupp" som kompis som provade (respekt!) och visst funkade det men det var otroligt krångligt.
Inrikeståg? Utrikeståg? Det är ingen slump att det heter tågluffa, skall man resa internationellt är det "luffarapproach" som gäller. ;)
Att passera Gbg central är inte heller någon direkt reklam för tågresor. Där en flygplats ett under av fräschör, lugn, ordning och reda.
Hur funkar det idag som affärsresenär ta snabbtåg GBG-Sthlm jfrt flyg? När jag flög den turen regelbundet för typ 10-15 år sen var måndag morgon 99% män i kostym och handbagage som bordade planet på max en minut och mindre en en timme senare landade man.
Tågundantaget som nämnts som funkis är regionaltågstrafik, pendeltågen runt Gbg funkar riktigt bra de gånger jag åkt med dem (med viss regelbundenhet då jag pendlade till Trollhättan, tyvärr var ställtiden 45+15 min med kollektivt och inom den tiden kunde man köra bil hela vägen. Den biten är sur, men många bor ju närmare stationen än jag. Hade gärna sett en satsning på fler pendeltågslinjer snarare än ny tunnel i Göteborg.
(De tekniska problemen har jag läst mycket om men inte upplevt men jag är ju ytterst sporadisk resenär)