[ot] Rakapparat för känslig hy

rejser

Aktiv medlem
Är lite på jakt efter ny rakapparat. Och klurar lite. Egentligen ska jag ju göra en längre process på morgonen då jag har känslig hy och blir tämligen irriterad i ansiktet. Men är ju lite seg på morgonen och vill bara köra av ansiktet.
Braun eller phillips-modell, vad är bäst för känslig hy? Har haft Braun nu, halvnöjd, funderar på phillips eller remington. Eller finns det några andra varianter på raksystem?

Jag led också av ditt problem tidigare och
bestämde mig då för att odla helskägg.

Lev lyckligare, bli hårigare.

Jag har en mittemellandyr Philips. Snällare mot skinnet än hyvel (det enda jag har att jämföra med) men den är kass på strån med mycket "lutning". Jag får gnugga ett bra tag för bra resultat (som fortfarande är sämre än hyvel). Den har en ratt med "sensitive" åt ena hållet och "normal" åt andra. Märker ingen som helst skillnad.

/Johan

Fässberg: mmmm... ska testa det.... eller....

Fritte: ahh, den lösningen har jag också för stunden. Men lite gamla ärr gör att jag ser ut som någon på flykt från Hall.

JojjeM: Låter intressant, hört någonstans att philips ska vara lite snällare, har ju också modellerna med inbyggd hudlotion.

Rakapparat... hmm...
Är utrustad med en hel del ogräs i nyllet och min 20åriga erfarenhet säger hyvel!

Har haft en Philishave XXX (nånting) dvs en sån med 3roterande skivor med blad,
en Braun 4740, (2 paralella knivar i en fram och återgående rörelse).
Dvs dom vanligaste modellerna...

Båda modellerna sliter i skägget, Braun modellen är något skonsammare...

Båda apparaterna kostade runt 1000:-

Har märkt att billiga engångshyvlar funkar bäst för mig. Får väldigt irriterad hy om jag använder Mach-hyvlarna. Kör även en Philips rakapparat, värsta modellen som fanns för något år sedan. Den rakar utan att irritera men det tar en jäkla tid så det brukar bli hyvel ändå.

Så mitt tips är att testa riktigt billiga och snikiga enbladshyvlar kanske funkar bra för dig med.

//j

Jag tillhör oxå skarn som testat det mesta i rakapparats väg.
Sen 5 år tillbaks kör jag enbart hyvel.
Funkar hur smidigt som helst om man rakar sig hyffsat regelbundet.

Trådkapning i skäggkapningstråden: jag har hela mitt vuxna, skäggiga liv, använt samma jävla modell av hyvel, gilette med två blad. Är det verkligen bättre med tre eller fler blad? Är det värt merkostnaden?

När jag inte hyvlar huvud och halva ansiktet använder jag mig av en hårtrimmer.. Får ner skägget till stubb i alla fall, och skonar huden helt och hållet. Jag har tidigare testat braun och phillips rakapparater och tycker att de inte gör någon nytta alls, utom att slumpmässigt rycka ut stråna ett och ett. (Min hårtrimmer är en phillips och fungerar till det jag använder den till, lite stubb är bara manligt!)

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Trådkapning i skäggkapningstråden: jag har hela
> mitt vuxna, skäggiga liv, använt samma jävla
> modell av hyvel, gilette med två blad. Är det
> verkligen bättre med tre eller fler blad? Är det
> värt merkostnaden?

ju fler blad ju bättre det fattar vem som helst å va gäller pengar e det inget problem när man jobbar svart ;)

men någon som testat med pre-shave lotion för maskinrakning? som gör skäggstråna hårdare och minskar risken för ofrivillig epilering.

Miss Lycka: Tack för förslaget. inte tänkt på det innan, kan man inte epilera det brasilianska området?

Håller med om att en hårtrimmer är det man ska satsa på. Skonar huden helt och hållet. Någon halvmillimeter skäggstubb får man leva med

Kan ju kapa tråden lite och passa på att fråga om nån har koll på nån bra skäggtrimmer?
Kör just nu med en billig hårtrimmer från classe, och den är inte riktigt ultimat...

Skonsam mot huden står det..

1404.jpg ht=283

Jag kör som grismaskinen -skäggtrimmer över hela huvudet.

Använder både rakapparat och hyvel .Främst hyvel om jag inte orkat raka mig på ett par tre dar .Då funkar det bäst om man rakar sig efter duschen då skäggstråna är lite mjukare annars kan det riva gott i skinnet .Använder jag rakapparat brukar jag smörja in ansiktet med någon salva efteråt .

Har provat många olika rakapparater genom åren och aldrig varit nöjd. Ger oftast en dålig rakning och sliter på huden, med eller utan inbyggd lotion. Rakning med hyvel kan vara knepigt men det går att få både behagligt och bra. Börja med att tvätta ansiktet (och halsen!), gärna i sb m duschningen. Använder själv Zirh Clean som innehåller AHA som verkar exfolierande men gillar även Neutrogena som finns på apoteket och kostar mindre. Någon gång per vecka scrub, mera sällan vid fet hy. Applicera rakolja på våt hud, vänta någon minut. Lägg därefter på antingen rakgel eller rakkräm. Raka. Raka aldrig mot hårets växtriktning, möjligen lite snett mot. Efteråt kan man välja att applicera någon after shave (aldrig innehållande alkohol), själv brukar jag hoppa över det och direkt smörja in ansikte och hals med lämplig fuktkräm. Använder ofta Clarins for Men Shine-free Gel (har fet hy) dagtid och Zirh Protect nattetid (minskar blemmor, kan även användas dagtid) men just nu under sommaren Recipe for Men Facial Moisturizer morgon och kväll (finns även som anti-shine variant). Rakhyvel, då? Tja, jag använder Bic engångs med tre blad och fuktstrip.

Olja är hemligheten! Rakoljan är väldigt tunn och kostar svinaktigt mycket. Aldrig testat rapsolja, kanske dags att göra det? Fast när man rakar pungen (som the_TnT) funkar torrakning bäst!

Kör en kombination, trimmer och hyvel. Har jag lite längre stubb kapar jag ner det med trimmer, sedan tar jag det sista med hyvel. Att ta allt med hyvel är ett bra sätt att förbruka rakblad. De blir inte slöa, men det fastnar hårstrån i dem som man sedan inte får bort, och så blir de snabbt obrukbara. Har ganska mjuka och sega skäggstrån. Till huvudet kör jag nästan enbart hyvel, eftersom barret är av lite styvare men samtidigt tunnare slag, som går lätt att kapa även när det fått lite längd. Någonting som spelar stor roll är vad jag smörjer in mig med innan rakningen. Jag kör gilettes rakgel (som inte ska sprutas ut i handen och gnuggas till skum, utan gnuggas direkt in i huden för bästa effekt), och wilkinson swords trebladiga hyvlar. Extreme, tror jag de heter. Mycket bättre än gilettes rakblad. Är dessutom mjuka och flexiga, och följer huden bättre än någonting annat jag provat. Har fortfarande inte hittat den optimala after shaven, kör någon alkohol- och doftfri variant från Åhléns nu, som gör ett ganska bra jobb att rengöra och lugna ner huden.

Rakar inte huvudet själv, men Headblade (headblade.com) har specialprodukter för skallen. Med deras Headlube kan man välja på glansig och matt finish efter rakningen :-) Finns på grooming.se och gents.se, bl a.

gilette sensor excel eller(om jag vill böka till det) braun 8590, självrengörande o riktigt ok för o vara apparat. Dock, om jag väljer EN av dessa så är det hyveln.
skallen får en philips hårtrimmer ta hand om.

Fick en av Gilettes senaste 5-bladiga hyvlar av tjejen för några veckor sedan...den är otroligt bra jämfört med allt annat jag testat i hyvelväg under de senaste 15 åren. Det är nästan så att det är roligt med rakningen, men bara nästan.
Kan klart rekommenderas.
// Oskar

Ps. Nej, jag har inga knytningar till Gilette eller nån i ÅF-leden.

Jag använde maskin ett bra tag men får mycket bättre resultat med hyveln. Brukar använder senaste Gillette men har fortfarande färska blad till Mach 3 så jag väntar ett tag att uppgradera.

Ett tips: Jag får bästa resultat från att raka i duschen, inte efter. Tvätta håret och ansiktet först, sedan resten av kroppen. Vänta tills du är klar med allt annat så den varma vattnet har chansen att mjukna upp alla hårstrån. Se till att du har ett färsk blad - snåla inte där. Skölj rikligt efteråt, och hålla dig bort från aftershave med alkohol. Jag användar någon form av moisturizing lotion, med eller utan solfaktor beroende på årstiden, så snart som möjligt efter duschen. Vänta inte för ansiktet att torka, poangen är att lotion ska hålla in fukten från duschen.

oskarlind skrev:
> Fick en av Gilettes senaste 5-bladiga hyvlar av
> tjejen för några veckor sedan...den är otroligt
> bra jämfört med allt annat jag testat i
> hyvelväg under de senaste 15 åren. Det är
> nästan så att det är roligt med rakningen, men
> bara nästan.
> Kan klart rekommenderas.

Kan bara hålla med. Den nya är FANTASTISKT mycket bättre än Mach 3. Jag tyckte 2:an var bättre än 3:an, men den nya är helt i en klass för sig själv. Med 2 och 3 skar jag mig alltid- det har jag ännu inte gjort med den 5-bladiga efter någon månads användning.

snowman119 skrev:
> ta inte philipsen bara.....deras runda skär
> suger,...irriterar huden mkt mer än brauns
> modeller

exakt!

Daner
Har den utan batteri. Ingen vibrator med andra ord, och jag är grymt skeptisk till att det kan göra nån skillnad. Nån som har erfarenhet därav får gärna dela med sig.
// Oskar

ingen som kör med rakkniv?
hyvel är bäst. nu har jag 4 veckors semesterskägg och fan vad skönt det är. raka mig gör jag i höst

gram skrev:
> ingen som kör med rakkniv?
> hyvel är bäst. nu har jag 4 veckors
> semesterskägg och fan vad skönt det är. raka
> mig gör jag i höst

rakkniv unnar jag mig bara om den hålls av en thailändska;) snacka om avkopplande, en rakning som tar 25 minuter under vilka man själv inte lyfter ett finger:)

rejser skrev:
> Vill man att raklblad ska vibrera i sidled i ansiktet?

Gör den det då? Jag trodde att det gjorde huden/hyveln statiskt laddad, så skäggstråna reser sig.

rejser skrev:
> Är lite på jakt efter ny rakapparat. Och klurar
> lite. Egentligen ska jag ju göra en längre
> process på morgonen då jag har känslig hy och
> blir tämligen irriterad i ansiktet. Men är ju
> lite seg på morgonen och vill bara köra av
> ansiktet.
> Braun eller phillips-modell, vad är bäst för
> känslig hy? Har haft Braun nu, halvnöjd,
> funderar på phillips eller remington. Eller finns
> det några andra varianter på raksystem?

Den här rakapparaten rekommenderas:

Jag kör med morakniv och diskmedel, det blir så jämnt och mjukt. Brorsan kör med motorsåg och spillolja - vafan bor man i norrland så ... :D.

Nä i verkligheten kör jag med hyvel och oparfymerat raklödder men vad jag har märkt vad gäller irriterad hy efter rakning är att det är jätteviktigt att hålla hyvel/rakapparat rena.

Ligger det kvar gamla hudceller och annat skit så blir det kvalster, bakterier och annan ohyra så desinficera hyveln/rakapparaten efter varje rakning så tror jag det går bättre.

Det kanske är rätt hudvårdsprodukt efter rakningen som behövs? Själv blir jag lyckligare av L'Oreal Men Expert Pure & Matt (det är jämrans långa titlar på de här krämerna) oavsett om jag rakat mig med rakapparat (till vardags) eller hyvel (till fint, dvs. högst en gång om året). En liten tub kostar en dryg hundring och finns på Åhléns och andra ställen som för ett sortiment av herrparfym, men å andra sidan så behövs bara en liten dutt till hela ansiktet, så en tub räcker bortåt ett halvår.

Hade också problem med hyn när jag använde rakapparat. Nu har jag köpt en säkerhetshyvel och det ångrar jag inte! Kolla Mercur 34c på gents.se t.ex :)

fhloston skrev:
> Jag kör med Barnängens barntvål (hård tvål)
> som raktvål. Funkar mycket bättre än raklödder
> för mig.

Samma här. Ett tips är ju att värma huden ordentligt med varmvatten innan man börjar raka helst bastu ;)

Tillbaka
Topp