(OT) RAM-minne beg laptop, värt att uppgradera?

ponka

Medlem
Hej

Planerar att köpa en begagnad laptop men skulle vilja ha nytt ram-minne för att den ej ska upplevas seg. Kommer endast användas till surf.

Om det är onboardminne och jag sätter i extra minne. Vad kommer datorn prioritera, onboard eller nya minnet?

Kommer jag märka någon skillnad vid normat användande eller kommer nya minnet bara användas när onboard inte räcker till?

Om onboard är gammalt och segt, kommer jag då märka någon skillnad om jag sätter i nytt extra minne eller är det sämsta komponenten som sätter nivån?

https://shop.inrego.se/barbara/hp-e...MI7NG4uvDX5QIVw-WaCh0RlgruEAAYASAAEgJO4vD_BwE

/P

Det beror lite på vilken minnesbuss det finns på moderkortet och vilka typer av minnen det är. Går det som bäst kommer det snabbare minnet klockas ner till det långsammare minnets frekvens (DDR3 1333 + 1600 -> 1333 till exempel), går det halvdåligt så kommer bara den ena uppsättningen minne användas (troligen on-board) och går det som sämst kommer inget att användas. Det är helt omöjligt att säga utan att veta mer om datorn och minnet. Den stora vinsten är att datorn blir mindre benägen att swappa (använda växlingsfilen i MS-världen) med mer minne. Notera att minne har fler parametrar än typ och frekvens som ska matcha.

8GB som medföljer lär räcka ett bra tag, jag hade snarare stört ihjäl mig på den dåliga skärmupplösningen. 1366x768 är inte skoj någonstans.

8gb borde räcka gott för surf. Minne blir inte gammalt och segt.
Sannolikt kan väl inte ditt mb stödja så där värst mycket snabbare minne än vad som satt orginal gissar jag.

ponka sa:
Om det är onboardminne och jag sätter i extra minne. Vad kommer datorn prioritera, onboard eller nya minnet?
K

Kanske en dum fråga, men vilka laptops har fast minne på moderkortet? Om det är en begagnad dator med 8 GB RAM är det troligtvis 2 minneskappslar som sitter i tillgängliga minnesfack. Vill du ha mer minne måste båda bytas.

Det är inte ens säkert att datorn kan hantera mer än 8 GB RAM.

Senast ändrad:
ejma sa:
ponka sa:
K

Kanske en dum fråga, men vilka laptops har fast minne på moderkortet? Om det är en begagnad dator med 8 GB RAM är det troligtvis 2 minneskappslar som sitter i tillgängliga minnesfack. Vill du ha mer minne måste båda bytas.

Mac exvis.

ponka sa:
Hej

Planerar att köpa en begagnad laptop men skulle vilja ha nytt ram-minne för att den ej ska upplevas seg. Kommer endast användas till surf.

Kommer jag märka någon skillnad vid normat användande eller kommer nya minnet bara användas när onboard inte räcker till?

Om onboard är gammalt och segt, kommer jag då märka någon skillnad om jag sätter i nytt extra minne eller är det sämsta komponenten som sätter nivån?

https://shop.inrego.se/barbara/hp-e...MI7NG4uvDX5QIVw-WaCh0RlgruEAAYASAAEgJO4vD_BwE

/P

Ingenting är värre än när ram-minnet tar slut och datorn skriver till disk istället.

Ett nytt 8gb ram-minne kostar väl från c:a 400kr.

Om du behöver mer än 8gb för vad du använder datorn till kan bara du själv svara på.

Enligt din länk så har datorn 8gb på plats och utrymme för 16gb. Det framgår dock inte om det finns någon ledig minnesplats.

Lödda minnen men ändå expansionsplatser låter som en udda kombination men det kanske finns. Kolla upp det innan.

Blås bort Windows och kör Ubuntu Linux istället.
Den blir som ny eftersom OS är så mycket bättre byggt och kräver mindre utrymme på HDD och mindre arbetsminne. Gratis program för bl a bildredigering (dark table) och MS-Officekompatibla Libre Office mm.
Grafiskt UI så man behöver inte vara avancerad datoranvändare.
Kör Ubuntu sedan 2006.
https://ubuntu.com/

Eftersom du bara ska smurfa surf behövs inga proprietära speldrivare mm

ejma sa:
ponka sa:
K

Den datorn har två minnesplatser, inget fastlött. Huruvida det sitter en 8GB- eller två 4GB-moduler framgår ju inte av inrego-specen.
Den kan dock hantera upp till 16GB enl HP.

Fastlött minne, jo det börjar bli allt vanligare, speciellt när vikt mm ska prioriteras. Den kund jag jobbar mot har en modell (Lenovo X280) som har det.Nästa modell som är på väg in, X390 likaså.

gandhi sa:
Blås bort Windows och kör Ubuntu Linux istället.
Den blir som ny eftersom OS är så mycket bättre byggt och kräver mindre utrymme på HDD och mindre arbetsminne. Gratis program för bl a bildredigering (dark table) och MS-Officekompatibla Libre Office mm.
Grafiskt UI så man behöver inte vara avancerad datoranvändare.
Kör Ubuntu sedan 2006.
https://ubuntu.com/

Eftersom du bara ska smurfa surf behövs inga proprietära speldrivare mm

+1
Kör Linux Mint just nu på min gamla AsRock 330. Väldigt lättanvänd distro.
Har även en Win10-laptop.
En relativt ny Asus 13" med lödda minnen och m2-disk. Den hade både extra minnesplats och plats för en 2.5"-disk.
Så inget är omöjligt :)

Jag skulle säga att det är CPUn som begränsar datorn, Arkitekturen (3xxx serien) är närmare 8år gammal nu.
Men vill du snabba på datorn är det först snabbare minne, sedan mer minne.

240GB ssd är dock ett stort plus som boostar den.

Du hittar inget bättre även om du dubblar priset hos inrego. Rammängden är inga problem för surf.

Ang. Linux osv. Så testade jag manjaro-distron och den är riktigt smutt.

Senast ändrad:
För surf borde du klara dig med 8GB, men jag kanske inte surfar på samma sätt, så med reservation för det dårå.
Växlingsfilen fixerar du storleken på och lägger på annan partition än C:
Så skulle jag testa för att slippa extrakostnader och byte av operativsystem.

Vill du ha mer än 8GB så ska du klart ha mer än 8GB. Men instämmer med andra i tråden, 8GB räcker gott för surfning.

Jag har precis lagt till 8BG så har 16GB på min arbetsdator. Innan när jag bara hade 8GB så kunde jag ha några hyfsat tunga program igång samtidigt som jag surfade, som Outlook och ett utvecklarredskap. Kör Windows och FF, där ligger surfningen nog som mest på 2GB, fast surfar inte mycket film/bilder om det nu påverkar.

itisasitis sa:
Håller med Allroad - 1366x768 hade jag varit mer rädd för än RAM-eller CPU-brist.

Missade den infon.
Måste +1:a det!
1366x768 funkar fint att lyssna på musik med, men där drar åtminstånde jag gränsen för vad skärmen kan användas till.

Tusen tack för snabba och bra svar. Jag köper den utan Win 10 och sparar några hundralappar.

Då blir följdfrågan vilket OS ska man köra, Chrome (cloudready), Ubuntu, Linux mint..?

Vill ha något som är likt Windows i användande, ingen kodning eller liknande, ska vara enkelt att installera program. Vill kunna göra backup, redigera bilder (enkla grejer ej photoshop) filhantering och surfa.

ponka sa:
Tusen tack för snabba och bra svar. Jag köper den utan Win 10 och sparar några hundralappar.

Då blir följdfrågan vilket OS ska man köra, Chrome (cloudready), Ubuntu, Linux mint..?

Vill ha något som är likt Windows i användande, ingen kodning eller liknande, ska vara enkelt att installera program. Vill kunna göra backup, redigera bilder (enkla grejer ej photoshop) filhantering och surfa.

Nu har jag ingen egen bild, men manjaro som jag skrev innan är väldigt likt windows.

Finns väl vissa saker som kräver linux kodknackning, men det är utvecklat för att vara användarvänligt.
manjaro.png

Om jag kopplar in min mobil, Sony Xpera till en laptop med något Linux OS, kommer jag då komma år mobilens lagring, för att kopiera bilder osv?

Samma sak med extern hårddisk, kommer jag kunna komma åt den och hantera filer i Linux OS?

Ja på båda.
Eventuellt kan man behöva uppdatera USB-drivarna, men det är lätt tack vare forum eller youtube.

Linux kommer i många skepnader och alla har sina egna favoriter, men mitt råd är att börja med den största (flest användare) för där finns också flest program. Ubuntu har (nog) flest användare.

ponka sa:
Om jag kopplar in min mobil, Sony Xpera till en laptop med något Linux OS, kommer jag då komma år mobilens lagring, för att kopiera bilder osv?

Samma sak med extern hårddisk, kommer jag kunna komma åt den och hantera filer i Linux OS?

Senast ändrad:
Samplingserendipity sa:
Ingen som sagt SSD? Ett enkelt sätt att få datorn att kännas ruskigt snabb om man inte kör det innan.

Nja. Jag har precis ersatt hårddisken med SSD. Vissa program startar snabbare, en del mycket snabbare. Firefox startar snabbare, men väl där så är det som innan. MS:s office-program startar blixtsnabbt jämfört med tidigare.

När programmen väl är igång så påverkas hastigheten om det är läsning/skrivning till disk.

PS.
Eftersom jag samtidigt ökade RAM så vet jag inte om swap blir snabbare med SSD, om det blir så pass snabbt att behovet att öka RAM minskar.

Senast ändrad:
Bara instämmer i det många sagt; 8GB räcker långt till surf, du lär inte märka skillnad med 16 GB istället för 8. Hade du haft 4 GB, så absolut, 8GB hade inneburit en märkbar förbättring.
Om du nu ska uppgradera minnet; stirra dig inte blind på antalet mhz på minnet, det säger väldigt lite om hastigheten. Vissa får för sig att nya DDR4 2400-någontin mhz minnen än 3 gånger så snabba som DDR2 800mhz eftersom 3x800=2400 men så är inte fallet, de är inte ens dubbelt så snabba, det funkar inte riktigt så. Då är det ev mer intressant att kolla på latency, där du vill ha en så låg latency som går. Det är ofta en låg latency som utmärker dyrare RAM minnen och inte hur "snabba" de är avsett till mhz.

SSD istället för mekanisk är den absolut mest prisvärda uppgraderingen du kan göra om du nu inte redan hade det, där kommer du att märka skillnad. Har bytt hårddisk och uppgraderat RAM på många laptops och stationära - SSD gör skillnad, RAM minne - ja om mer minne verkligen behövs (vilket oftast inte är vid surf...)

Lagom med RAM och SSD gör underverk. Min MacBook pro från 2010 är fortfarande utmärkt för mina behov, 8GB minne och 120GB SSD och 1650x1080 och Core i7 CPU.

Jag har gärna 30-40 flikar öppna samtidigt i webbläsaren och det funkar utmärkt.

Å andra sidan kunde jag köpt en ny 5000 kr dator vartannat år istället.. och batteriet är rätt slut nu.

Senast ändrad:
jomper sa:
Lagom med RAM och SSD gör underverk. Min MacBook pro från 2010 är fortfarande utmärkt för mina behov, 8GB minne och 120GB SSD och 1650x1080 och Core i7 CPU.

Jag har gärna 30-40 flikar öppna samtidigt i webbläsaren och det funkar utmärkt.

Å andra sidan kunde jag köpt en ny 5000 kr dator vartannat år istället.. och batteriet är rätt slut nu.

Den är ganska enkel att byta batteri på, så efter några hundralappar hos en batterienasare och en kvarts pillande har du en ny dator igen. Du verkar dock behöva en tri-point-skruvmejsel, men det finns ju en jag vill låna verktyg-tråd i ett forum nära dig...

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Unibody+Mid+2010+Battery+Replacement/4300

Det är en 15" jag har men det är nog snarlikt. Det svåra är att veta vilket batteri man vill köpa, original är lite väl kostsamt men piratpatterier är svåra att veta hur bra det är. Min far köpte ett nytt, billigt batteri till sin Iphone som jag hjälpte honom att sätta i men det var sämre än det gamla som bara höll några timmar..

Macen säger "repace soon" om batteriet, det håller fortfarande kanske 3 timmar mot 8 när den var ny så jag avvaktar lite till.

Ok. Jag lät just en datorskruvarbutik byta batteriet i min MBPR-15 från 2012; jag har inte mätt hur lång tid jag får på en cykel, men det är länge. Skitnöjd.

Om du tänkte koppla in en extern skärm kan du bortse från farhågorna ovan om den dåliga upplösningen. Grafikkortet klarar antagligen betydligt högre upplösning på en extern skärm.

Annars är jag beredd att hålla med om att 1366x768 är för litet. Synd på en övrigt en prisvärd dator. Flitigt användande av F11 när man använder webbläsaren, kan delvis uppväga en låg upplösning, men räcker inte riktigt till.

jomper sa:

i7 var ju en ganska pigg burk så det kan ju bidra, men hungrigare på ström å andra sidan, i det gamla chassiet kunde man ju dessutom byta ut dvd-läsaren till en HD vagga och smälla in en 2TB disk så behövde man aldrig mer tänka på utrymmet.

Har själv en bärbar från 2012 (tror modellår är 2011) med en Intel Ivy Bridge i sig. Kom med 6 GB minne och 1 TB lååångsam hårddisk. I vintras uppgraderade jag den med 512 GB SSD och 8 GB mer minne (4 GB internt, 2 GB i minnesplats som jag bytte ut, så totalt 12 GB efteråt). Minnet gjorde förmodligen rätt liten skillnad, men det var billigt och jag skulle ju ändå öppna datorn. SSD:n gjorde enorm skillnad. Från att ha behövt ett par minuter för att starta till skrivbordet tar det nu nåt tiotal sekunder. Programstarter är också mycket snabbare, och datorn är tystare (hårddisken lät mycket). Så SSD är tveklöst det bästa man kan göra för att fräscha upp en gammal dator.

Hittade en nackdel till, trådlösa kortet är specat till 54mbit enligt inrego, kan vara typo men annars så är det ett redigt slött nätverkskort.

Men hey, för drygt 1300 spänn för en laptop med 1 års garanti så kanske man inte kan begära för mycket?

Annars är alternativet att börja kolla efter en Chromebook (då är du fast i Googles händer).

bellasoda sa:
Är det ingen som läst specen? Det sitter en 250gb SSD i TS dator.
Va, menar du att man måste sätta sig in i TS behov innan man vräker ur sig sina ”sanningar”? Så har väl happy aldrig funkat, så kan vi inte ha det :-)

Jag tycker TS borde sätta på hydrauliska skivbromsar. Inga andra uppgraderingar är av värde innan det är fixat. ;-)

Frågade Inrego vilken setup på RAM som sitter i datorn:

"Det kan sitta olika i enhet till enhet, men de ska sitta 2x4GB original ifrån datorn."

Köpte en HP 8470p med Win 10, orkar inte lära mig Linux, det är säker jättebra men sist jag provade för ett antal år sedan var det ett jäkla mekk.

Om jag byter RAM antar jag att det är bäst att byta alla moduler för att de ska matcha varandra i prestanda och att de är kompatibla.

Tack för all support!

ponka sa:

"Det kan sitta olika i enhet till enhet, men de ska sitta 2x4GB original ifrån datorn."

Köpte en HP 8470p med Win 10, orkar inte lära mig Linux, det är säker jättebra men sist jag provade för ett antal år sedan var det ett jäkla mekk.

Om jag byter RAM antar jag att det är bäst att byta alla moduler för att de ska matcha varandra i prestanda och att de är kompatibla.

Tack för all support!

Ja, om du vill ha mer än 8gb ram så måste du köpa två nya stickor att stoppa i. Då är det väl bra att köpa ett kit med två likadana 8gb stickor.

Det är väl i princip möjligt att hitta en 16gb sticka att stoppa i, men det är inte säkert att datorn klarar av hur stora stickor som helst.

Jag är faktiskt osäker över vilken prestanda du får om du provar att köra 1x4gb + 1x8gb.

bellasoda sa:
ponka sa:

Tack för all support!

Ja, om du vill ha mer än 8gb ram så måste du köpa två nya stickor att stoppa i. Då är det väl bra att köpa ett kit med två likadana 8gb stickor.

Det är väl i princip möjligt att hitta en 16gb sticka att stoppa i, men det är inte säkert att datorn klarar av hur stora stickor som helst.

Jag är faktiskt osäker över vilken prestanda du får om du provar att köra 1x4gb + 1x8gb.

Den får 12GB ram då och den ställer in sig automatiskt på rätt MHz. Dvs har du två stickor med olika hastigheter så kör den på den lägsta hastigheten på samtliga stickor.

Minnena fungerar bäst om de är lika. De kör dual channel. Finns bara en minneskapsel går minnet bara på halvfart. Finns två, men med olika storlek, kör de bara full fart så länge lika mängd tillgängligt minne finns. Att köra 2+4 är dumt då operativsystemet i sig tuggar i sig närmare 4 GB och då får applikationer bara tillgång till en minneskanal, typ.

bellasoda sa:
Jag tycker TS borde sätta på hydrauliska skivbromsar. Inga andra uppgraderingar är av värde innan det är fixat. ;-)

Omöjligt!
För med en korrekt inställd canti-broms får du alltid tillräckligt med kraft i en mekanisk hårddisk.
;)

Tillbaka
Topp