(ot) RC-flyg, tips och råd

johan44

Aktiv medlem
Hittar bara spridda trådar om radiostyrda plan eller radiostyrt i allmänhet. Det är en kul men snårig värld som sonen och jag ramlat in i senaste året. Mycket hemmabyggt och också några köpekärror, senast för innomhuskörning på Bosön, kul!

Prylfråga till happy som brukar kunna allt och leverera trevligare och bättre än "rätt" forum: vi har hittills kört Orange radio/mottagare och har haft en hel del trubbel. Nu tänkte vi gå in på "märkesradio" och först var vi inne på Spektrum men det finns mycket klagande på dem på nätet. Istället funderar vi på FrSky och kanske deras lilla 7:a, vi är ute efter en pålitlig prisvärd apparat... Några synpunkter? Vi flyger bara plan, inga quads.

Bilagor

• IMG_7404.jpg
    IMG_7404.jpg
    87 KB · Besök: 121
Senast ändrad:
De radio jag har är Futaba.
Driftsäkerheten är överlägsen och den går att programmera till vad man vill samt att du kan ha en radio till alla dina flyg. Behöver bara skaffa ny mottagare/ESC/servon.

Frsky är rena "kinaprylar" och lägre stående än spektrum. Anledningen till mycket klagomål på nätet kan ju vara att avsevärt fler spektrumsystem finns ute på marknaden, dvs man hör mer om problem men det är inte säkert att de är mindre tillförlitliga för det..

Jag har kört med en jr x6102 radio som jag byggt om med 2,4 GHz kit från Assan. Assan är också kinaprylar men jag rankar dem över frsky och under spektrum. Bra tillförlitlighet, inte en enda glitch. Vet dock ej om Assan finns kvar, var kanske 10 år sedan jag höll på..

Senast ändrad:
Jag höll på mycket med helikoptrar och även lite med flygplan för ett par år sedan och har alltid kört med Futaba, aldrig haft problem.
Det var säkert 50/50 med folk som körde med Futaba och Spektrum och båda funkar jättebra, var mest en fråga om känsla i spakar och ergonomi.
Om du kör med billiga depronkärror så är det strunt samma vilket märke då de flesta funkar rätt bra (även Orange) men i lite finare modeller skulle jag aldrig spaka med något annat än Futaba alt Spektrum...

Futaba är min melodi, men även Spekrum har jag bra erfarenhet av. Flyger man mycket, som tex vid 3D träning slits radion hårt så kvalitét å precision är viktigt, kan jag tycka.

frid!

Hmmm....

FrSky dominerar totalt bland de som flyger racedrönare och Spektrum är inte så poppis där delvis pga brist på tillförlitligheten. Själv flyger jag flygplan, racequads och fotoquads, mest med FrSky. Mina gamla Multiplexsändare håller jag på att fasa ut pga flexibiliteten i OpenTX och priset på mottagare.

Skulle jag skaffa en ny sändare idag blev det en Jumper T18 pga pris, OpenTX och att den har multimodul och kan binda till de flesta mottagarprotokoll (tyvärr inte till Mpx än).

Valhalla_ sa:
Frsky är rena "kinaprylar" och lägre stående än spektrum. Anledningen till mycket klagomål på nätet kan ju vara att avsevärt fler spektrumsystem finns ute på marknaden, dvs man hör mer om problem men det är inte säkert att de är mindre tillförlitliga för det..

Jag har kört med en jr x6102 radio som jag byggt om med 2,4 GHz kit från Assan. Assan är också kinaprylar men jag rankar dem över frsky och under spektrum. Bra tillförlitlighet, inte en enda glitch. Vet dock ej om Assan finns kvar, var kanske 10 år sedan jag höll på..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp