[OT]: Reaktiv hypoglykemi/”glycemic rebound”?

• Trådstartare Trådstartare SIE
  • Start datum Start datum

SIE

Aktiv medlem
Hej!

För ca 5 år sedan genomgick jag på eget initiativ en utredning på Carlanderska i Göteborg då jag ofta (men inte alltid) cirka 15 min in i mina löprundor fick följande symptom:

Kalla fingrar
Illamående
Socker/matcraving
Lätt yrsel
”Spaghetti-ben”
Lätt blodsmak i munnen

Efter ca 15 min till av (riktigt sugig) löpning/jogg lade det sig alltid och jag kunde springa vidare som om inget hänt, förutsatt att jag orkade lida mig igenom illamåendet.

Samma symptom kunde även ibland visa sig när jag cyklade hem från jobbet, då efter ca 10 min i lätt uppförsbacke i vanligt civilpendlartempo.

Jag var då vid 40 års ålder ganska vältränad (jämfört med befolkningen) såväl muskulärt som konditionsmässigt, 183cm och ca 75 kg.

Carlanderska tog massa blodprover, jag fick cykla på mottionscykel, bära en blodtrycksmätare i 24h mm. Genomgång med läkare konstaterade att alla mina blodvärden och kondition var superbra, den enda de kunde komma på som möjligen triggade illamåendet var att blodtrycket kanske initialt ”laggade” lite dvs inte ökade i samma takt som ansträngningen (kom sedan ikapp) när de mätte det på motionscykeln. Fick rådet att värma upp i lugnt tempo. Case closed. Det hjälpte aldrig, istället slutade jag springa lika ofta.

Av en slump läste jag på Reddit om något som hette ”Glycemic Rebound” där symptomen verkade stämma som fisk i handske på mina upplevelser: vänta några timmar efter matintag med lagom mycket kolhydrater som sig bör, sedan ändå blodsockerkrasch vilket lät exakt som mina symptom ovan.

Har någon liknande erfarenheter? Och fått en disgnos/lösning?

Vad händer om du 10-15 minuter innan du börjar ditt pass tar något relativt lättsmält med kolhydrater som tar en liten stund att bryta ner t.ex. liten portion gröt, ljus macka med skivad banan eller dylikt?

Respektive när du kraschar, vad händer om du tar en gel / sportdryck direkt?

Aktiviteten i sig kan trigga lågt blodsocker så jag hade testat att "prime:a" med lite kolhydrater inför passet respektive ha med på passet.

Speciellt på lopp / tävling kan det vara till hjälp också att t.ex. trycka en gel tio minuter innan start för att undvika en krasch i början. Att blodsockret snabbt ökar pga. intaget löser liksom kroppen snabbt sen när kroppen är igång och cellerna skriker efter bränsle.

Senast ändrad:
Vad händer om du 10-15 minuter innan du börjar ditt pass tar något relativt lättsmält med kolhydrater som tar en liten stund stt bryta ner t.ex. liten portion gröt, ljus macka med skivad eller dylikt?

Respektive när du kraschar, vad händer om du tar en gel / sportdryck direkt?

Aktiviteten i sig kan trigga lågt blodsocker så jag hade testat att "prime:a" med lite kolhydrater inför passet respektive ha med på passet.

Speciellt på lopp / tävling kan det vara till hjälp också att t.ex. trycka en gel tio minuter innan start för att undvika en krasch i början. Att blodsockret snabbt ökar pga. intaget löser liksom kroppen snabbt sen när kroppen är igång och cellerna skriker efter bränsle.
Jag skall testa med en skvätt kolhydrat före, och ha med mig en gel ifall jag även ges chans att testa ”under” när det väl kommer en krasch. Gör comeback i löpning nu efter ett par års nedprioritering, läge att komma i form till Göteborgsvarvet.

Aktiviteten i sig kan trigga lågt blodsocker så jag hade testat att "prime:a" med lite kolhydrater inför passet
Har nu kört detta inför varje pass sedan snart en månad tillbaks, tre pass i veckan, och jag har inte kraschat en enda gång.. tills igår. Blev tvungen att fixa en grej precis när jag hade snörat på mig löparskorna, kom istället ut 45 minuter senare, utan något på fickan. Då hade det gått en timme sedan jag käkade den rostade mackan med Biscoff spead. Efter 3km kom alla symptomen och det blev långpromenad hem istället. Då vet man vad som funkar iaf..

Kul att det funkade! :)
Biscoff......typiskt grej som var kanon att bara ha hört talas om, tills man såg den första gången i en butik och fick sin jungfrusil.....
Går genom liknande grej nu med Marmite som jag såg i butiken häromdagen - oklart om det är gott eller äckligt fortfarande men jag tror det finns något där haha...

Biscoff......typiskt grej som var kanon att bara ha hört talas om, tills man såg den första gången i en butik och fick sin jungfrusil.....
Går genom liknande grej nu med Marmite som jag såg i butiken häromdagen - oklart om det är gott eller äckligt fortfarande men jag tror det finns något där haha...
Biscoff kan jag tacka tonåringen i familjen för, det visade sig även vara väldigt populärt på crepes och våfflor när vi var i Frankrike i somras, dock under det inte direkt franskklingande (men tydligen belgiska) namnet Speculoos.

Biscoff ha, var tvungen att googla det, medan jag satt o åt en knäckemacka med Tahini *efter* min runda just nu. Socker som marmelad, lär vara snabb energi 🙂
Men lär köpa om jag ser det för att testa...
Sorry för ot @SIE , men bra att du fick tips som funkade!

Socker som marmelad, lär vara snabb energi 🙂
Varför då inte även köpa en burk
07340083482007_C1N1_s02

Så har du förutsättningar för en egen variant av
Peanut-Butter-Jelly-Sandwich.jpg

PBJ-sandwich

Vet man vad detta beror på?
Normalt så har man glykogen för 60-90 minuters aktivitet lagrat i musklerna och levern.
Om man inte äter extremkost ex lchf så borde det inte hända.

Normalt så har man glykogen för 60-90 minuters aktivitet lagrat i musklerna och levern.
Om man inte äter extremkost ex lchf så borde det inte hända.

Det kan hända i allra högsta grad med helt normal kosthållning. Det handlar inte om att glykogenlagren i musklerna är tomma utan det handlar om blodsocker reglering.

Jag kan naturligtvis inte veta vad @SIE s problem beror på
Men jag har själv varit med om att "bonka" på mindre än 60min, om jag kommer ihåg rätt var det snarare endast 20-25min
Men det berodde på att jag var hungrig på em på (dåvarande kontors-)jobbet och istf att äta en macka, eller annan "riktig" mat, åt två påsar sega råttor. När jag sedan 2-2,5 tim senare cyklade hem tog det alltså endast 20-25min innan jag "bonkade" men jag förstod vad det var frågan om och köpte en cola och drack upp den medan jag vilade i ~20min.
Sedan var det inga problem att cykla hem de resterande ~15km.
Det här var många år sedan och jag har försökt att undvika liknande godisfrossa sedan dess.

Jag kan naturligtvis inte veta vad @SIE s problem beror på
Men jag har själv varit med om att "bonka" på mindre än 60min, om jag kommer ihåg rätt var det snarare endast 20-25min
Men det berodde på att jag var hungrig på em på (dåvarande kontors-)jobbet och istf att äta en macka, eller annan "riktig" mat, åt två påsar sega råttor. När jag sedan 2-2,5 tim senare cyklade hem tog det alltså endast 20-25min innan jag "bonkade" men jag förstod vad det var frågan om och köpte en cola och drack upp den medan jag vilade i ~20min.
Sedan var det inga problem att cykla hem de resterande ~15km.
Det här var många år sedan och jag har försökt att undvika liknande godisfrossa sedan dess.
Det låter exakt som vad jag kan uppleva, trots att jag käkat inom konstens regler så att säga.

Det kan hända i allra högsta grad med helt normal kosthållning. Det handlar inte om att glykogenlagren i musklerna är tomma utan det handlar om blodsocker reglering.
Men varför drabbas en i övrigt ”frisk” person tro? Medfödd taskig blodsockerreglering? Detta började nog när jag var 35, då hade jag sprungit i ca 5 år.

Om du vill mer än gissa så rekommenderar jag verkligen starkt en kontinuerlig glukosmätare som jag skrev ovan. Då får du bra koll på dina verkliga blodsockervärden dygnet runt och du kan förhoppningsvis stryka kraftigt avvikande blodsockerreglering som orsak till symtomen.

Biscoff ha, var tvungen att googla det, medan jag satt o åt en knäckemacka med Tahini *efter* min runda just nu. Socker som marmelad, lär vara snabb energi 🙂
Sorry för ot @SIE , men bra att du fick tips som funkade!
Ok. Som jordnötssmör med kolasmak. Med tanke på innehållsförteckningen nog ett utmärkt pålägg på småkex/mackor e.d. man har med sig på långa rundor.

Marmite lärde jag mig äta i Australien för dryga två decennier sedan. Hemma äts det få mackor utan numera.
Ostmacka med gurka och eller ägg så lyfter det ordentligt

Men varför drabbas en i övrigt ”frisk” person tro? Medfödd taskig blodsockerreglering? Detta började nog när jag var 35, då hade jag sprungit i ca 5 år.
Kan det vara en åldersfråga? Metabolism och återhämtning förändras med åren. Har du tid att ta en "tuppis" och en macka innan du ger dig iväg?
I fornstora dagar fixade man vad som helst... :-)

Kan det vara en åldersfråga? Metabolism och återhämtning förändras med åren. Har du tid att ta en "tuppis" och en macka innan du ger dig iväg?
I fornstora dagar fixade man vad som helst... :-)
Idag åkte jag på det igen, trots kolhydratintag precis inpå rundan, dock inte lika akut utan mest att kroppen kändes tung och livlös mellan km 3 och 6 ca, varpå stegen plötsligt kändes lätta och resterande 4km gick som en (jämförelsevis) dans. Det blir att beställa en sån där 14-dagarsblodsockerloggare för att se om man kan bli klok på’t.

Update: ”långrunda” med blodsockermätare igår. Utan kolhydrats-preload för att maxa risken att framkalla symptom.

Prick 3 km in började jag känna mig lite småseg, kollade status:

IMG_8568.webp

Började då trycka i mig lite vingummi. Kollade igen någon kilometer senare, fortfarande småseg:

IMG_8570.webp

Mer vingummi! Mådde ändå helt ok, men lite tunga ben och flås.

Ännu lite senare:

IMG_8577.webp

Efter det började jag fräscha till, det verkar som att vingummiintaget fick det att vända på ca 1,5km och det blev aldrig mer än 5 av 10 på misärskalan, istället för en 10/10 som inte går över på 3km/15-20 minuter.

Vad kan jag dra för slutsats nu då? Alltid kolisar precis inpå löprunda och alltid ha med mig lite extra?

Senast ändrad:
Intressant att följa!

Känner igen mig i det här och jag har kopplat ihop det med stora luncher ute på lokal. Om jag undviker svulla-luncher med mycket kolhydrater och fett och äter mer kolhydratfattig lunch och kolhydratfattigt mellanmål strax innan jag cyklar hem så håller iaf mitt blodsocker i bättre skick. Jag sätter inga rekord hem.. men det är inte poängen.

(är ingen LCHF-förespråkare)

Senast ändrad:
Intressant att följa!

Känner igen mig i det här och jag har kopplat ihop det med stora luncher ute på lokal. Om jag undviker svulla-luncher och äter mer kolhydratfattig lunch och mellanmål strax innan jag cyklar hem så håller iaf mitt blodsocker i bättre skick.
Jag äter generellt "bra", vanligaste vardagsmåltiden har tallriken ytmässigt 1/3 protein, 1/3 kolhydrater och 1/3 grönt samt ngn sås (kalorimässigt över dagen 30% protein, 30% fett, 40% kolhydrat) och frukost brukar vara havregryn med lite russin, hackat äpple, kanel och en proteinshake hälld över ist för vanlig mjölk. Mellanmål kvarg/nötmix. Dricker inte alkohol.

Jag läste på någon finsk sida att reaktiv hypoglykemi oftast inträffar i samband med träning ca två timmar efter en måltid, tror att det sammanfaller bra med många av mina upplevelser så ett steg blir väl att undvika just det tidsfönstret.

Har förmodligen inte alls med saken att göra men jag har upplevt liknande symptom vid cykling vid ett par tillfällen och då var alkohol inblandat.

Cyklade mkt i Spanien förr och dricker mkt sällan alkohol. Men ibland när jag fick feeling så passade ett glas kallt vitt vin till lunchen, mitt i cykelturen, så jäkla bra. På vägen hem, ca 2 mil kvar bara, så har jag bonkat ngt så kolossalt vid ett par tillfällen just efter vin-lunch. Det tog väl bara en 20 min efter lunchen och kolhydrater o energi fanns i överflöd.

Nu vet jag att @SIE inte dricker alkohol och jag vet inte vad min anekdot ska tillföra mer än att ibland hjälper det inte hur mkt energi man har i kroppen. Det finns andra faktorer som utlöser bonkning tydligen.

Sprit på dagtid är nog inte för alla...Jag fixar det inte och då har jag inga problem vid lämpligare tider

Om det verkligen är låga blodsockervärden som ger dig symtom kan du ganska enkelt kolla mha kontinuerlig glukosmätare. https://www.freestyle.abbott/se-sv/...9gOKirVTnWfHVPANsYvZ14I5fhyqDXj0lPgpNv0ACRaiX
765 kr är kostnaden för 15 dagar. Kanske det kan vara värt?
Jag kör ju på denna och den gör jobbet, men hur kan det inte finnas någon konkurrens? En relativt simpel (förmodar jag) produkt och en app som känns tagen direkt från Windows mobile 6.1 och ändå kan de ta tusentals kronor i månaden, hur går det till?

Tror inte produkten är så enkel. Tråden som ligger och känner av sockret är avancerad och det krävs rätt mycket för att få godkännanden klara. Men jag är inte ingenjör, kanske en bra affärsidé?

Vore det inte mer intressant att mäta nivåerna på de blodsockerreglerande hormonerna som tex insulin och glukagon för att förstå varför sockerregleringen inte funkar?

Vore det inte mer intressant att mäta nivåerna på de blodsockerreglerande hormonerna som tex insulin och glukagon för att förstå varför sockerregleringen inte funkar?
Ja, nu när vi vet att det är blodsockret som orsakar illamåendet så är det väl nästa steg. Skall kontakta vc idag och se vad de säger.

Det är för mig nu ännu mer obegripligt att läkaren på Carlanderska inte ens tänkte tanken att kolla blodsockret när de gjorde utredningen.

Det är mkt svårare att mäta. Konc av insulin och glukagon är mig veterligt löjligt låga jmf med glukos konc i plasma.

Ja, nu när vi vet att det är blodsockret som orsakar illamåendet så är det väl nästa steg. Skall kontakta vc idag och se vad de säger.

Det är för mig nu ännu mer obegripligt att läkaren på Carlanderska inte ens tänkte tanken att kolla blodsockret när de gjorde utredningen.
Om jag ska försvara den läkaren så är det svårt att få till en sån här mätning i praktiken på annat sätt än det du gjort. Man kan möjligen tänka sig något slags arbetsprov med mätning genom stick i fingret under tiden, men det görs såvitt jag vet inte även om någon skulle komma på idén. Kontinuerlig glukosmätare får bara förskrivas till personer med känd diabetes. Men visst, tanken borde ju ha tänkts under utredningen med facit på hand.

Nu har du ju på egen hand fastslagit vad som händer och det finns såvitt jag förstått i tråden ingen anledning att gå vidare från sjukvårdens sida då tillståndet rimligen är ofarligt och du kan hantera det på egen hand.

Om jag ska försvara den läkaren så är det svårt att få till en sån här mätning i praktiken på annat sätt än det du gjort. Man kan möjligen tänka sig något slags arbetsprov med mätning genom stick i fingret under tiden, men det görs såvitt jag vet inte även om någon skulle komma på idén. Kontinuerlig glukosmätare får bara förskrivas till personer med känd diabetes. Men visst, tanken borde ju ha tänkts under utredningen med facit på hand.

Nu har du ju på egen hand fastslagit vad som händer och det finns såvitt jag förstått i tråden ingen anledning att gå vidare från sjukvårdens sida då tillståndet rimligen är ofarligt och du kan hantera det på egen hand.
SIE med Google och Happy vs privatläkaren med examen:

1 - 0

Då skickade läkaren ändå hem mig med en såndär fastspänd automat runt midjan som mäter blodtrycket ett par gånger i timmen dygnet runt i 24 timmar. Det var deras teori och de kammade noll.

Nåväl, jag var i kontakt med vc idag och jag kommer bli kontaktad av en dietist för råd kring hur jag jobbar runt problemet. Jag gissar att det kommer underlätta för henne att jag har loggat allt näringsintag de senaste månaderna 🙂

Tillbaka
Topp