[OT]Redigering av wmv-film, hur?

iMats

Aktiv medlem
Försöker hjälpa en granne med att få till en film. Har laddat ner några filmer i wmv-format (strömmande) och ska klippa i dom för att få ihop en film av dessa klipp. Får dock inte till det.
I Mac OS X lyckas jag med Flip4mac få in dom i quicktime och sedan spara ner dom som .mov och då kan jag redigera i iMovie. Problemet är att eftersom jag inte betalt för programmet (Flip4mac alltså) får jag en text som ligger rakt över filmen. Hittar ingen crack... Synd funkar bra annars.
I XP försöker jag få in filmen i Movie maker men programmet hänger sig efter några % import.

Vad ska jag hitta på nu då? Vad finns det mer för mer eller mindre gratis program som funkar?

Senast redigerad av en moderator:
iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittar ingen crack...

Ajdå... fråga mollo om han har nåt över.

;)

Men skaffa VLC så slipper du göra om alla filmer till MPG eller MPEG, VLC spelar upp alla sorters film filer

Spela upp är inga problem. Jag vill klippa, redigera och få ihop till en film som sedan ska brännas på dvd. DET är ett problem...

AviSynth kan man annvända, det är ett scriptspråk så det kan ju upplevas som lite krångligt beroende på vad man har för läggning. På http://www.avisynth.org finns alla kommandon beskrivna men sidan är nere fn.
Såhär sammanfogar man wmv filer tex, man skriver detta i notepad och sparar som xxx.avs:
v1=DirectShowSource("klipp1.wmv")
v2=DirectShowSource("klipp2.wmv")
v3=DirectShowSource("klipp3.wmv")

video = v1++v2++v3 #sammanfoga klippen
video = video.Lanczos4Resize(xxx,yyy) #ändra storlek

return video

Man kan sedan öppna .avs filen i tex VirtualDub(vet inte vilka kommersiella program som stödjer .avs) och redigera och konvertera till smidigare format.

Tack, nu börjar det likna något. Ska testa senare ikväll, måste byta ytterdörr först bara...

Slog mig nu att problemet med att få de olika filmerna i Movie maker kan ha att göra med att dom är ganska långa. Tid brukar ju vara utrymmeskrävande.

Lägg in en tråd på 99mac.se. Där brukar det alltid finnas nån med en bra lösning. Finns en avdelning för videoredigering.

Fredrik L skrev:

> MEncoder (som kommer med MPlayer) kan koda till
> ett stort antal format.

Jo, jag har hört att det ska funka, bra idé

> Se manualen:

Ja just det, visste att det fanns en hake. Inte helt intuitivt... :) Får läsa mer sen.

Ska prova 99mac men det får bli imorgon.

Den nya dörren blev bra, om någon undrar...

iMats skrev:
> Fredrik L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > MEncoder (som kommer med MPlayer) kan koda till
> > ett stort antal format.
>
> Jo, jag har hört att det ska funka, bra idé
>
> > Se manualen:
>
> Ja just det, visste att det fanns en hake. Inte
> helt intuitivt... :) Får läsa mer sen.

MEncoder läser AVS script men den manualen är lååååång det är annars det bästa sättet då man kan joina och klippa i ett script och sedan öppna det i MEncoder.

AsfBin kan joina wmv, ser ut att kunna klippa också, skulle kunna va nått.

Tillbaka
Topp