[OT] Reklam i flödet gör mig anti.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag fick en reklamavisering i mitt flöde. "Med en e-mtb från BMC kan du cykla fort i skogen." Sjukt irriterande. Nu blir det aldrig BMC, aldrig rekommendera BMC och undvika butiker med BMC. I första hand beror aversionen på alla jobbiga e-mtb inlägg. Men jag stör mig på den tvingande reklamen som för mig inte har med cykel att göra. Spåret pekar i riktning GBG.

Edit: Annat flöde än happy.

Senast ändrad:
Om det är samma bild som jag sett så kan jag bara beklaga att GSCs logga syns i sammanhanget. Om det inte är samma bild så beklagar jag ändå.

zinkpasta sa:
Om det är samma bild som jag sett så kan jag bara beklaga att GSCs logga syns i sammanhanget. Om det inte är samma bild så beklagar jag ändå.

Vet inte orkar inte kolla igen. Nu handlar det ju mycket om känslor. Jag kopplar för närvarande etiskt tveksamma emtb-meddelanden på samma sätt som jag mådde dåligt av att Marin pestsmittades i Cykelringens regi. Frid i din himmel Billy Guldager.

Valhalla_ sa:
Varför tror du att du kan vara på fb gratis? Var glad att fb åtminstone visar cylelrelaterad reklam.

Det är ju det de inte gör. Så länge det var vanliga BMC kände jag mig positiv. När det dök upp BMC e-mtb kände jag mig anpassningsbar. När man skall köra dem fort i skogen utan andra kommentarer om hänsyn och begränsningar är måttet rågat för min del.

Bama sa:
Jag vet inte om jag förstår riktigt. Du känner dig kränkt för att BMC vill sälja e-mtb?

Nä jag känner mig inte kränkt. Jag vill inte se att man saluför snabb elcykling i skogen som den mest självklara saken i världen. Vems skog? Var? Är snabbare plötsligt bättre? Vad händer sen?

RockyM sa:
Tror inte BMC vill ha dig som kund så det är säkert ömsesidigt..

Jag tror att de skiter i mig alltid. Men det är inte samma sak som att jag inte får säga att de har en olämplig reklam för det har de. Förmodligen finns det fler som gör samma sak. Men nu är det ett sk premiummärke. Jag tycker de har ett ansvar att hålla isär cykel och inte cykel samt framförallt vad man får och inte får. Reklamen är vilseledande för konsument och dålig för tredje part samt vanlig cykling. Det gör mig anti.

I många länder finns dedikerade MTB spår och kanske mindre problem med e-MTB. Tror inte att BMC tittar på situationen i olika länderna när man gör reklam. Men kanske behöver dom göra det.

Berk sa:
I många länder finns dedikerade MTB spår och kanske mindre problem med e-MTB. Tror inte att BMC tittar på situationen i olika länderna när man gör reklam. Men kanske behöver dom göra det.

Detta inlägg är i linje med min tanke. Allemansrätt är allas ansvar även tillverkare och försäljningsställen som arbetar på svensk marknad skall värna en unik rättigjet. Sälj så mycket ni kan men på ett juste sätt. Det här handlar inte om mig, jag säger bara till.

Berk sa:
Det är inte bara det det gäller. Cykling och elcykling är två helt skilda saker. Litegrann som att jag som bilintresserad helt plötsligt skulle börja översköljas av reklam för skördetröskor. Båda har fyra hjul och en motor, men sedan är det inte så mycket gemensamt.

ooms sa:
Cykling och elcykling är två helt skilda saker. Litegrann som att jag som bilintresserad helt plötsligt skulle börja översköljas av reklam för skördetröskor. Båda har fyra hjul och en motor, men sedan är det inte så mycket gemensamt.

Detta börjar bli tröttsamt att läsa om och om igen. Ni ilskna happy-farbröder med denna skeva verklighetssyn är turligt nog i minoritet. Men skriker högt det gör ni allt.
Tröttsamt.

Valhalla_ sa:
Hasse#7 sa:
Jag tycker de har ett ansvar att hålla isär cykel och inte cykel.

Lägg ner det där tramset.

Jag behöver egentligen inte nämna det, det är så i alla fall. Oavsett hur mycket man propagerar för att de är lika. Målet var att förbättra/öka pendling genom en konstruktion och det har lyckats. Ju längre bort från denna konstruktion desto mindre cykel. Därav OT-märkning.

Men det är lite som suv-reklamerna. Dom fotas ofta ute i naturen, på en klipphäll eller så. För det ser ballt ut.
Men man måste tänka lite själv också.
:)

Jag tycker det är tveksamt om downhill, enduro och rulla runt på "flowiga", krattade stigar är cykling men jag ser inte ner på dem som tycker sådant är roligt.
Varför kan inte ni mtb-förare låta dem som vill/måste använda el-cykel göra det utan att gnälla och känna er kränkta?

Valhalla_ sa:
ooms sa:
Cykling och elcykling är två helt skilda saker. Litegrann som att jag som bilintresserad helt plötsligt skulle börja översköljas av reklam för skördetröskor. Båda har fyra hjul och en motor, men sedan är det inte så mycket gemensamt.

Detta börjar bli tröttsamt att läsa om och om igen. Ni ilskna happy-farbröder med denna skeva verklighetssyn är turligt nog i minoritet. Men skriker högt det gör ni allt.
Tröttsamt.
Ilsken Happy-farbror? Det måste vara mig du menar! :-)

Vadå i minoritet? Det är ett av era grepp ni börjat med, och det är väl tveksamt om det kommer fungera. :-)

Vi är ilskna och gubbar (ej exkluderande map kön eller ålder, ”gubbe” är en sinnesstämning). Men det du missar är att vi är många här på Happy. Och envisa också. Det har trollats här förut, trollen tröttnar med tiden men farbröderna blir kvar.

Happys ägare inser detta och ordnar en helt egen hemsida för el-cyklar. Bra tänkt tycker jag. Men inte f-n accepteras detta? Nej, Happy ska ändra sig för några lata, egoistiska, välbeställda vita män ska klämma sig in i vardagsrummet. Ja, vi får väl se.

Senast ändrad:
Freddie L sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:

Tröttsamt.

Vadå i minoritet? Det är ett av era grepp ni börjat med, och det är väl tveksamt om det kommer fungera. :-)

Vi är ilskna och gubbar (ej exkluderande map kön eller ålder, ”gubbe” är en sinnesstämning). Men det du missar är att vi är många här på Happy. Och envisa också. Det har trollats här förut, trollen tröttnar med tiden men farbröderna blir kvar.

Happys ägare inser detta och ordnar en helt egen hemsida för el-cyklar. Bra tänkt tycker jag. Men inte f-n accepteras detta? Nej, Happy ska ändra sig för några lata, egoistiska, välbeställda vita män ska klämma sig in i vardagsrummet. Ja, vi får väl se.

+42

Freddie L sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:

Tröttsamt.

Det är ungefär som envist villja vara med i lokala HD-klubben med en PW80.... Båda fordonen har två hjul och motor, men syftet och användningsområdet är så väsensskild att de inte samsas särskilt väl. Och just det - det ena av dessa är visst inte tillåten att köra på vägarna med....

Valhalla_ sa:
ooms sa:

Tröttsamt.

+1

Jag är nog en klockren mottagare av dylik reklam. Har man klen kondition som jag är elcykel definitivt ett alternativ.

Bladin sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:

Tröttsamt.

+1

Jag är nog en klockren mottagare av dylik reklam. Har man klen kondition som jag är elcykel definitivt ett alternativ.
Ett annat alternativ är att se det som en utmaning, träna och förbättra sig och till slut kunna göra saker man inte alls kunde tidigare.

ooms sa:
Berk sa:
Det är inte bara det det gäller. Cykling och elcykling är två helt skilda saker. Litegrann som att jag som bilintresserad helt plötsligt skulle börja översköljas av reklam för skördetröskor. Båda har fyra hjul och en motor, men sedan är det inte så mycket gemensamt.

Håller med, men det var inte vad Hasse skrev. Din poäng är inte ett ansvar, men bara en ekonomiskt fråga, troligtvis tjänner dom mycket mer med e-MTBs än dom tapper med några arga kunder. Det är bara att inte köpa från dessa tillverkare.
Men reklam måste vara (bra) targeted för att inte får e-MTB reklam på FB.

Man måste lära sig sortera info, och strunta fullständigt i allt som dyker upp! En måste-kunskap nuförtiden. Träna mera. Happy / Google / andra forum / olika karttjänster / diverse media / olika web-mail / osv -- Helt suveränt att allt är gratis att använda.
Själv skiter jag fullständigt i/på alla annnonser och ovidkommande info som dyker upp hela tiden --

Jag ber om ursäkt att jag varit här och gubbgnällt på ett tag. Var och spelade fotbollsmatch. Där har man stolpar, NICK och cykelspark så det är nog inte heller OT. Bara en annan cykel.

Du är ursäktad. Har man varit på en bollsparkartillställning så har man all rätt att bli göbbgrinig.

Sorry jag måste säga det här. Upplever man ett i det stora hela oskyldigt reklaminlägg till ett stort forum där många faktiskt är intresserad av just e-cyklar, då har man nog större problem än själva reklamet i sig. Speciellt med tanke på många andra reklambanners som är betydligt mer kräkaktiga.

Freddie L sa:
Haha nej det vet jag inte, men det var du som sade det ?

Freddie L sa:
Vi och vi. Jag är inte en av de som cyklar elcykel. Jag gillar inte ens elcyklar speciellt mycket men jag accepterar och framför allt välkomnar jag dem. En ny typ av cykel, kul! En dag kanske jag köper en, vem vet, men det blir inte min nästa cykel.

Freddie L sa:

Ärligt talat tycker jag att det är mestadels de inbitna "gubbarna" som trollar.

Freddie L sa:

Kan du svara på varför ingen moderator låser trådar pga att de handlar om elcyklar? De låser trådar ibland pga tjafs. De låser annonstrådar fort som ögat. Men mig veterligen har inte en enda tråd här har låsts för att den handlar om elcyklar. Kan det vara för att elcyklar inte är offtopic? Kan det vara för att det är diskussioner om cyklar i ett okategoriserat cykelforum? Om elcyklar är offtopic, varför är då lvg on topic?

?

Bilagor

• Screenshot_20190901-184246_Chrome.jpg
    Screenshot_20190901-184246_Chrome.jpg
    195.6 KB · Besök: 51
Jag har sagt vad jag tycker. En del andra är mer kränkta. Jag känner mig mest lättad. Mitt n+1 har färre alternativ och det är skönt att kunna välja bort ibland.

Hasse#7 sa:
Jag fick en reklamavisering i mitt flöde. "Med en e-mtb från BMC kan du cykla fort i skogen." Sjukt irriterande. Nu blir det aldrig BMC, aldrig rekommendera BMC och undvika butiker med BMC. I första hand beror aversionen på alla jobbiga e-mtb inlägg. Men jag stör mig på den tvingande reklamen som för mig inte har med cykel att göra. Spåret pekar i riktning GBG.

Edit: Annat flöde än happy.

Av precis samma anledning väljer jag bort reklam-tv kanaler. Det är outhärdligt att bli utsatt för flatpannade nulliteter i strid ström. Men det känns inte som horisonten blir snäv av den anledning.
Kanske med undantag för Eurosport i etaploppstider. :-)

Nå, nu har jag också sagt vad jag tycker, let's carry on with business. :-D

För att vara lite on topic, kan du inte bara dölja reklamen och flagga den som irrelevant? Eller varför inte anmäla?

Valhalla_ sa:
Freddie L sa:
Haha nej det vet jag inte, men det var du som sade det ?

Valhalla_ sa:
Freddie L sa:
Vi och vi. Jag är inte en av de som cyklar elcykel. Jag gillar inte ens elcyklar speciellt mycket men jag accepterar och framför allt välkomnar jag dem. En ny typ av cykel, kul! En dag kanske jag köper en, vem vet, men det blir inte min nästa cykel.

Om det inte är ”ni” som börjat kalla ”oss” en minoritet, vem är det då? Och det är ju ett rätt billigt knep som är rätt lätt genomskådat i vilket fall, det kan ”vi” väl vara överens om?

Valhalla_ sa:
Freddie L sa:

Ärligt talat tycker jag att det är mestadels de inbitna "gubbarna" som trollar.
Ja, du är förstås fri att tycka vad du vill. Happy är ju inget seriöst ställe, så att jag kallar det ”ni” håller på med för trollande blir nog lite fel faktiskt. Att trolla på Happy är en fin konst som kräver lite finess och massor av fingertoppskänsla. Det saknas i el-trådarna för det mesta.
Men om vi säger så här då? Erik Sandberg ledsnade, farbröderna är kvar.

Valhalla_ sa:
Freddie L sa:

Kan du svara på varför ingen moderator låser trådar pga att de handlar om elcyklar? De låser trådar ibland pga tjafs. De låser annonstrådar fort som ögat. Men mig veterligen har inte en enda tråd här har låsts för att den handlar om elcyklar. Kan det vara för att elcyklar inte är offtopic? Kan det vara för att det är diskussioner om cyklar i ett okategoriserat cykelforum? Om elcyklar är offtopic, varför är då lvg on topic?
Det heter Happyride sedan några år, detta för att slippa tjafset om lvg-trådarna. Och sen har ägarna öppnat en systersite som heter happyeride, för att de vill ha e-cykel prylarna där? Jag vet inte, vad tror du?

Jag TROR (men jag vet ingenting alls egentligen och är ödmjuk med att jag då inte borde spekulera och insinuera) att det tillåts e-prylar här för att Happyride är ett öppet ställe. Vi har biltrådar, moppetrådar, båttrådar, mm, plus allt annat från sughävertar till jobbcoaching. Happy har aldrig handlat bara om cyklar. Men ägarna tycker att det ska finnas två separata forum, varför vet inte jag. För att separera olika intressen i konflikt? För att maximera annonsförsäljning? Jag respekterar det, men det gör inte du?

Kul att du nämner att det låses trådar för tjafs. Under mina år på forumet har jag aldrig varit med om så mycket ingripanden från moderatorer. Och är det inte Sixten är det el-relaterat. Jag tycker det är sjukt onödigt, moderatorerna har väl bättre saker för sig än att moderera? Men den inställningen förstår jag är sällsynt bland många nya, det ska testas gränser? Att diskuter el-Mtb i skogen tycker jag är att gå över gränsen. (Vi vet var vi står i den frågan, behöver inte tjafsa Nvv nu. El-cyklar på väg är skitbra.). Men det kittlar visst dig?

Valhalla_ sa:
Nå, nu har jag också sagt vad jag tycker, let's carry on with business. :-D

För att vara lite on topic, kan du inte bara dölja reklamen och flagga den som irrelevant? Eller varför inte anmäla?

Sitter man upp till knäna i cykelsnack så kommer det ju en massa grejer från alla håll. Det går ju inte att sortera men just detta störde mig mycket mer för att jag inte tycker att de tar ansvar för produkt, tillämpning och kunder. Jag kommer välja bort alla som gör liknande om jag inte redan har deras cykel då får den vara kvar. Som flera påpekat är de säkert helt ointresserade av mig som kund och mina åsikter.

GoranS sa:
Bladin sa:
Valhalla_ sa:
ooms sa:

Tröttsamt.

+1

Ett annat alternativ är att se det som en utmaning, träna och förbättra sig och till slut kunna göra saker man inte alls kunde tidigare.

Det har jag redan provat. Så elcykel verkar vara ett bättre alternativ för mig ?

Bu-hu jag vill inte OT-märka mina elcykeltrådar, ni är dumma, och jättekränkta, allihopa!

Det upplevs alltså som ett stort problem att man skall behöva OT-märka trådar som handlar om elcyklar? Really?

Om happy kräver att man ot-märker elcykeltrådar så är det väl något man får förhålla sig till även om man tycker annat.

Men nu gör de ju inte det.

Tillbaka
Topp