[OT] reklamationsärende hos butik som byter ägare

jansson99

Aktiv medlem
Hej

Jag har ett reklamationsärende hos en butik som har sålts och bytt ägare. Är det någon Happyit som har koll på vad som gäller?

Har den nya ägaren något som helst ansvar? Eller kan de gladerligen kasta reklamationen i papperskorgen och ge mig långfingret?

Långfingret tror jag. Det är på det sättet scammare livnär sig när de kör fysiska butiker. Sälj en massa skräp, få arga kunder, "konka", "broshan" köper konkurslagret och startar om.

Förbehåll: jag är inte affärsjurist men så här fick jag saken förklarad för mig av kommunens konsumentrådgivare då jag var i en liknande sits. Juridiskt kan den nya ägaren mycket väl inte ha något ansvar alls, vare sig vad det gäller reklamationer, garantier eller presentkort, beroende på hur affären gjorts och vad som överlåtits. Mycket enkelt: om person B köper företag X av person A -> ansvar, om företag Y ägt av person B köper lokal, inventarier, lager o.s.v. av företag X ägt av A men inte företaget -> inget ansvar. Moraliskt, det är en annan fråga. Vill de börja med att vara en trevlig butik som tar hand om sin kundkrets eller vill de hamna på skitlistan direkt?

Har du möjlighet gå ett steg upp i kedjan. Med andra ord har produkten en svensk generalagent så vänd dig direkt till dem.

//j

Reklamationsrätten är lagreglerad och är inte beroende av vem eller vilka som är aktieägare i ett bolag. Ta du upp reklamationen ur deras papperskorg, bryt av fingret och ersätt reklamationen med fingret.

Reserverar mig dock mot vad som bytt ägare, butikslokal och varulager eller rörelse.

Är det varulager och butikslokalen som bytt ägare, låt reklamationen ligga kvar i papperskorgen och känn dig kränkt av långfingret.

"It is the movement" som har bytt ägare med varulager, personal och hela skiten som René i 'Allå, 'allå, 'emliga armén skulle ha sagt.

Om man tex köper något i en affär så ingår man ett avtal med företaget som driver affären, inte ägaren till företaget.

Så frågan är vad som menas med "bytt ägare". Har företaget sålts eller på annat sätt överlåtits så spelar det ingen roll vem som äger det. Om företaget däremot har gått i konken eller liknande så är det en annan femma.

För övrigt hade den här situationen inte uppkommit med en hävert.

Tobbe Arnesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Om butiken inte längre finns vänder man sig
> istället direkt till tillverkaren.

Butiken finns kvar, men med ny ägare (och troligtvis nytt organisationsnummer).

men med ny ägare (och
> troligtvis nytt organisationsnummer).

Nytt organisationsnummer= Ingen reklamationsrätt hos den butiken/Företaget.

Det är att jämföra med om du köper något av Pelle som inte fungerar och sen går till Johan som inte varit inblandad eller ens känt till din affär med Pelle och ber Johan ersätta dig eller reparera varan..

Edit, tangenterna på fel ställe

Senast ändrad:
jansson99 skrev:
> Butiken finns kvar, men med ny ägare (och
> troligtvis nytt organisationsnummer).

Uttryckte mig slarvigt, jag menar om det företaget inte finns kvar.

Gå alltså upp till svensk generalagent eller direkt hos tillverkaren.

Ridley skrev:
> Nytt organisationsnummer= Ingen reklamationsrätt
> hos den butiken/Företaget.

+1

Det kan ju hända att den gamla verksamheten gått upp i den nya utan att ha blivit avvecklad eller kursad. Då gäller även alla gamla åtaganden.

Tillbaka
Topp