[OT] Reklamera vara , vad gäller?

Mini_me

Aktiv medlem
Hej.

Köpte förra julen ett PS4 till min grabb. Den börja strula ganska omgående genom att spotta ut skivan och hålla på och försöka mata ut en skiva som inte finns (Trots den är avstängd).

Lämnade in det (Elgiganten) och dom tog i mot och skicka iväg det.
Tog 3 veckor sen fick jag besked att den var klar.

Fråga när jag hämta den vad som hade gjorts - kunde dom inte svara på men att dom troligen bytt läsaren.

Jag tog med det och gick därifrån.

Dagen efter var vi tillbaka på ruta 1 - den fortsätter att mata ur skivor.

Åkte tillbaka med det och lämna in det igen - killen som tog i mot sa att det kommer bli en ersättningsprodukt som kommer tillbaka.

Efter en-två dagar så får jag ett SMS om att det är klart och att inga fel finns. Tycker det låter fel så jag lyckas ringa till min lokala Elgiganten (Sickla) - inte helt lätt.

Får där prata med "Lager chefen" som meddelar att finns inget fel - han har testat det och han inte kommer skicka iväg den.

Här utbryter en ganska så infekterad ordväxling , jag kan ha nämnt ARN både 1 och 2 ggr.

Vi båda lugnar ner oss och kommer fram till att jag hämtar det och ser så det funkar.
Men en sak är vi inte överens om - jag anser att jag lämnat in varan till min säljare (Elgiganten) 2ggr och han menar att det bara 1 gång (Iom att han inte skicka iväg det).

Nu är samma fel framme igen - den spottar ur skivor medans man spelar - när den väl gjort det kan man inte mata in den igen (Jag har film på det).

Jag ska åka dit idag och lämna in det igen och tänker hävda att det är tredje gången för samma fel = jag ska få den utbytt.

Misstänker att dom inte kommer hålla med..

Har jag rätt? Min reklamation är ju med Elgiganten och inte med nån service verkstad.
Har läst lite om det via mitt jobb men kan nån här detta mer ingående?

Det är så klart tredje gången du lämnar in den. Vad de gör med den när de fått den är inte din huvudbry.

Om dom inte ger dig nytt eller stålarna tillbaka så kontakta ditt lokala konsument kontor. I Göteborg heter det konsument och medborgarservice.

matteboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, finns ingen dokumentation på att den är
> inlämnad 3 ggr, så är den inte det.

De gånger jag lämnat grejer har jag fått ett kvitto på att det är lämnat till butiken. Kanske mest för att kunna hämta ut det igen sen. Men ändå dokumentation.

Vad de sen gör är ju som påpekat helt oväsentligt.

Kan du inte lägga upp filmen på Elgigantens facebook-sida och gråta ut där? Det kan tänkas att de kör över lagerchefen.

Uppdaterad info:

Av en slump så prata jag med en kund på jobbet som tipsa om att runda Elgiganten och kontakta Sony direkt. Oj jävlar vilken skillnad i respons!

Sjukt trevlig kille som tog imot mitt ärende , 2min efter avslutat samtal hade jag ett mail med uppgifter hur jag ska gå till väga.

Han lät inte helt förvånad över hur Elgiganten hade hanterat mitt ärende.

Jag återkopplar när det händer nåt mer..

matteboy skrev:
> Nej, finns ingen dokumentation på att den är
> inlämnad 3 ggr, så är den inte det.

Vad baserar du detta påstående på?
Om Elgiganten hävdar att kunden ljuger och att de inte tagit emot varan så kanske ev detta skulle stämma vid en tvist där ord står mot ord. Men jag tror inte att det är sannolikt att en chef på ett stort företag som Elgiganten skulle välja att ljuga om en sådan sak.

Så frågan är väl snarare huruvida det enligt ARN:s regler räknas som att kunden gjort en reklamation när butiken inte gör ett försök att åtgärda felet. Jag tycker att det verkar rimligt. Eller rättare sagt, det verkar orimligt att bara reklamationer där butik väljer att göra en ordentlig felsökning ska räknas.

Mini_me skrev:

> Han lät inte helt förvånad över hur Elgiganten
> hade hanterat mitt ärende.
>

El-Giganten i ett nötskal.

grondahl skrev:
> Kan du inte lägga upp filmen på Elgigantens
> facebook-sida och gråta ut där? Det kan tänkas